Jump to content

Ny langtur?? Sørlandet - Trøndelag


Lianshans

Recommended Posts

Hei! Etter god hjelp fra forumet med å få båten trygt fra Bergen til Kristiansand så deler jeg nå ny rute: Kristiansand - Namsos. Håper på flere gode tips! 

 

Har gått i meg selv å funnet ut at sørlandet blir for langt ifra Trøndelag, familie og venner. Skal derfor flytte tilbake. Men er veldig fornøyd med båten (flem 340), og vil ha den med til Namsos. 
 

Har sjekket pris på båt frakt, og prisen er CA samme som det blir i diesel pris om jeg tar turen for egen maskin. Er er jo ikke like gøy å betale frakt som Diesel....

 

Vanskelig å beregne tid på en sånn tur, vet jo aldri med vær å vind.. men bør vel klare det på 7 dager om været spiller på lag? Hva tror dere? 
 

flere som skal samme vei? Vært gøy å tatt deler av turen sammen med enda en båt! Usikker på nårr det blir enda, dette er veldig fleksibelt :-) 

Link to post

Vet ikke, men ønsker deg god tur. 👍
 

jeg er også trønder, men er på Sørlandet hver sommer. Har drømt om å handle båt der nede og kjøre den opp i ferien. Problemet er at vi ser på litt mindre båt enn deg😅

 

husk å legg ut masse bilder underveis👍

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Med riktig vær trenger det ikke å ta lange tiden.

Om målet er å komme frem på kort tid er det fullt mulig på 3 eler 4 lange dager.

 

Feks, Dag 1: Kr S - Bergen. Dag 2 Bergen - Molde/ Bud. Dag 3 Bud - Namsos.

Evt 4 dager kan se ut ca slik: Dag 1 Kr S - Haugesund. Dag 2 Hgsd - Måløy (Silda er koseligere). Dag 3 Måløy - Kr Sund. Dag 4 Kr Sund - Namsos.

 

Men om mulig hadde jeg jeg brukt mer tid gåturen da det er fantastisk mye flott å se underveis og mange fine avstikkere inn i fjorder og ut på de ytterste øyer man sjelden får mulighet til å oppleve med egen båt.

 

Blir detferietur vil du få mange tips på steder å se/ dra innom underveis.

Ellers vil jeg sterkt anbefale en sommer på sørlandet i egen båt før man reiser nordover :flag_bp:

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Det er jo ikke samme fisken i sør som i nord.

Har selv en plan om å få til en "fiske tur" på 2-3 sommermåneder oppover og nedover igjen før foreldra mine også flytter hjem til Polen om 2 år, den gangen da med forhåpentligvis en "enorm gammel driter" som kan takle turen.

Blir sikkert en bra tur uansett oppover.

Tviler på det var fisken han var interessert i her:rolleyes:

Link to post

Dette blir nok bare transport tur, så kunne sikkert NESTEN betalt for å få den på båt istede, men syns fortsatt det er gøyere å heller bruke penger på diesel, selv om det tar noen dsger :-)) 

 

ser jo lovende ut når det nevnes 3-4 dager! Vært gøy å få til det egt. 
 

 

Er nok ikke fisken som trekker meg nord nei, haha. Blir nok heller ikke fiskepauser på tur nordover. 
 

vært gøy om det tilfeldigvis er noen andre det passer å gå litt av turen med, da er nok det gøyere enn å klare turen på 3 dager

Link to post
Lianshans skrev for 2 timer siden:

ser jo lovende ut når det nevnes 3-4 dager! Vært gøy å få til det egt. 

 

Krever noenlunde greie forhold, men da er det ikke noe problem.

I fjor var vi på vei nedover fra lofoten var etappene ca slik.

Dag 1. Henningsvær - Sandnessjøen med stopp og god tid i Bodø og saltstraumen.

Dag 2: Sandnessjøen - Hustadvika med div sightseeing i ytre skjærgård i helgeland på veien, samt innom Vega.

Dag 3: Hustadvika - Bergen inkl sightseeing i ytre skjærgård i sogn og fjordande. Innom Utvær bla.a og rakk fint restaurant i bergen. Samt div styreproblemer som måtte utredes og fikses.

Dag 4 Bergen - Arendal, kunne gått helt til Oslo om jeg ville.

Dag 5 Arendal - Oslo. Ankomst før 11.00 mener jeg.

 

Lianshans skrev for 2 timer siden:

vært gøy om det tilfeldigvis er noen andre det passer å gå litt av turen med, da er nok det gøyere enn å klare turen på 3 dager

 

Hadde vært artig det :) Alltid mer gøy å gå fler i lag.

Mvh. SAP

Link to post

MTB. Vi var aldri under 30 knop med unntak av noen sund med fartsgrense. Gikk mange trange sund uten å slakke av. Ut fra hukommelsen 21 kubikk diesel. Var en veldig fin tjeneste, trente på å gå de fineste og trangeste sundene i Norge.  
 

trodde vi brukte under 24 timer. Tipper snittfart på 29 knop fra Olavsvern til Håkonsvern. Matematikken slår hukommelsen min, så hvis det gir over 24 timer brukte vi det. 

Link to post
7 hours ago, sap_2000 said:

Rått:tongue:.

Måtte være enten MTB eller en rå offshorebåt i særdeles godt vær

 

Hvilken MTB klasse var det?

Blir heftige 27-28 liter på mila og rundt 900 liter i timen det :crazy:

 

Gjetter på 2 x ca 3000 hk som ble kjørt på relativ høy belastning 

Jeg var på Hauk klasse, og har gjort den turen en del ganger. Var stasjonert i Tromsø.   2x3600HK MTU 16V. rekna 1000 l/t marsjfart 1650omdr.  Det var kun i veldig dårlig vær vi måtte gå ned på fartten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
20 minutes ago, sap_2000 said:

Må ha vært gøy :yesnod:

Hvordan var det bunkerskapasistet og rekkevidde? Mener å huske å ha hørt noe rundt 500 nm på marsjfart som indikerer en tanking mellom Bodø og Bergen

Vi tanket ren disesel. Brukte å bunkre i Rørvik. Da ble det Ingen omvei.  Må si det var utrolig fint for meg å stå til rors, som fikk oppleve den flotte kysten vår i all slags vær! Lærte utrolig mye om sjømanskap og navigasjon!  Det var noen heftige leder vi gikk. Alt foregikk med papirkart!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Må ha vært gøy :yesnod:

Hvordan var det bunkerskapasistet og rekkevidde? Mener å huske å ha hørt noe rundt 500 nm på marsjfart som indikerer en tanking mellom Bodø og Bergen

 

Mener det var 24-25k liter og hele 1200 liter ferskvann:giggle:. Fikk 31-32 kn på 1650omdr avhengig av flaps, Hauk klasse. Etter husken var 1900 maks. Ca 11-12kn tomgang begge innkoblet, begynner å bli lenge siden:rolleyes:. Helt rått når 6stk MTB utenpå hverandre fyra opp 12x 3600 hk så dieseltåka lå tykk. Lokomotiv i motsjø, spes med 2x 1500kg+ tropedoer i rørene på dekk.

Link to post
-morten- skrev for 12 timer siden:

Flott natur og en fin tid å mimre om

Photo611255610817_inner_64-23-682-31-43-957-682-957.jpeg

 

Herlig :tongue:

Hvor var dette og neste bildet tatt hen? Ser ikke ut som det var mye vann igjen i sundet :giggle:

 

Gullfisk skrev for 12 timer siden:

Mener det var 24-25k liter og hele 1200 liter ferskvann:giggle:. Fikk 31-32 kn på 1650omdr avhengig av flaps, Hauk klasse. Etter husken var 1900 maks. Ca 11-12kn tomgang begge innkoblet, begynner å bli lenge siden:rolleyes:.

 

For en råskap. Må ha vært fantastisk arts å være på disse selv om jeg skjønner at komforten for mannskapet må ha vært relativt sparsommelig.

 

0ver 20 kubikk brukanes fuel gir anstendig rekkevidde på rundt 30 kn @ 1000 liter i timen. Tipper det gikk litt tråere med fulle vs slakke tanker..

 

Var det noen form for AP på disse? mener å ha hørt noe om ørten omdreininger på rattet fra borde til borde og at det ble mye sveiving for styrmann, spesielt i medsjø.

 

Hade ikke hatt noe i mot  å hente en slik hvor enn det måtte være :yesnod::crazy:

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 25 minutter siden:

 

Herlig :tongue:

Hvor var dette og neste bildet tatt hen? Ser ikke ut som det var mye vann igjen i sundet :giggle:

 

 

For en råskap. Må ha vært fantastisk arts å være på disse selv om jeg skjønner at komforten for mannskapet må ha vært relativt sparsommelig.

 

0ver 20 kubikk brukanes fuel gir anstendig rekkevidde på rundt 30 kn @ 1000 liter i timen. Tipper det gikk litt tråere med fulle vs slakke tanker..

 

Var det noen form for AP på disse? mener å ha hørt noe om ørten omdreininger på rattet fra borde til borde og at det ble mye sveiving for styrmann, spesielt i medsjø.

 

Hade ikke hatt noe i mot  å hente en slik hvor enn det måtte være :yesnod::crazy:

Kan ikke huske noen merkbar forskjell på full/tom tank. Spesiell opplevelse å komme frossen fra 1 time utkikk i 10-12 minus/ 30 kn, til rorvakt i medsjø. Svett overkropp og tæla i beina etter kvarter. 
Var det 13-14 runder borde til borde med hydraulisk styring tro med rattdia rundt 60cm. På sakte fart skiftet vi om til elektrisk, da ble det vel 3-4 omdr og lett styring. Fikk ofte styre elektrisk i medsjø når man fikk teken på det hos oss. MTB er skarp og fikk best fart med bra med flaps. Omtrent håpløs å hente inn på kurs før den giret ferdig og rettet seg. Med elektrisk kunne du kontre kjapt når du kjente starten på løftet i hekken ved å sende rattet raskt kontra. Nesten umulig å rekke med alle rundene på hydraulisk. 
Fikk ikke være på banjer fremme i grov motsjø. Tilogmed på toppbro kunne man lette 30-40 cm fra dørken i grov motsjø om man ikke holdt seg fast. 
Jeg pleier å kalle tjenesten for utvidet hurtigrute tur i 30kn+. Ikke alle som har kjørt Trollfjorden inn, snudd og ut igjen i 30kn med ca 100fot. 
For en båtman må slik tjenneste være noe av det feteste man kan være med på, pluss skyting med kanoner og torpedo i tillegg. 

Link to post
7 hours ago, sap_2000 said:

 

Herlig :tongue:

Hvor var dette og neste bildet tatt hen? Ser ikke ut som det var mye vann igjen i sundet :giggle:

 

 

For en råskap. Må ha vært fantastisk arts å være på disse selv om jeg skjønner at komforten for mannskapet må ha vært relativt sparsommelig.

 

0ver 20 kubikk brukanes fuel gir anstendig rekkevidde på rundt 30 kn @ 1000 liter i timen. Tipper det gikk litt tråere med fulle vs slakke tanker..

 

Var det noen form for AP på disse? mener å ha hørt noe om ørten omdreininger på rattet fra borde til borde og at det ble mye sveiving for styrmann, spesielt i medsjø.

 

Hade ikke hatt noe i mot  å hente en slik hvor enn det måtte være :yesnod::crazy:

Husker ikke hva sundet heter, men tror det var en av indre leiene på Folla. leste senere at naustet var værna og at det nå var bygget opp igjen! Ingen fare for MTB'er lengre da desverre.

Vi hadde ikke Autopilot nei. Det var to styresystem, Hydraulisk og elektrisk. Elektrisk kun ved finmanøvrering i sakte fart. Det var 28 tørn en veg, så litt ratting var det. men med små korigeringer når man lærte å kjenne skuta så var det greit, men når det var uvær og sjø bakfra var det veldig mye giring pga. sylspiss baug og helt flatt akterparti med mye løft. Vi fikk rorordre fra NK og styrte etter styrekompas.  Køyene var gode å ligge i og vi ble en fin kompisgjeng. Dusjing var det ikke så mye av under øvelser og sånn, men vi var jo stort sett i land. I Tromsø lå vi i fjelldokk. Det var TV og Video på Banjer og brukbart JBL anlegg. Mine ansvarsområder var forpigg og akterpigg samt manskapsbad. Holde orden på tauverk osv. Var artelerist og gikk vakter på ror og utkikk. Var det dårlig vær var det stort sett jeg og en til fra Vadsø som stod på roret, fordi de andre var sjøsyke!:giggle: Finnmarkskysten var til tider heftig. på halv maskin varierte hastigheten mellom 15 og 28 knop, etter om vi gikk i oppoverbakke eller nedoverbakke. Vi hadde en meget flink kokk ombord

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Blir avreise lørdags morgen. Blir ikke noe oppdagelsesferd, siden han som blir med på turen må være tilbake til onsdag kveld. 
 

laang tur, Men er jo ikke ille vær nå fortiden, så kan jo bli en fin tur :-)

 

hva tror dere om vind å bølger? Ser ut som at det blir helt problem fritt, etter det jeg kan se. Håper jeg har rett :-)

Link to post

Tror du får det greit oppover fra Lindesnes til Tananger. 

Litt motvind fra Egersund og opp, men ikke mye kontra slik det har blåst de siste dagene er det meldingene sier pr nå.

Søndag blir en fin dag på vestlandet og rundt stadt.

Mandag og tirsdag ser sjeldent bra ut på møre og i trøndelag så dette blir nok en bra tur. Men følg med. Ting kan endre seg kontra det vi ser 3-4 dager frem pr nå.

 

Jeg kommer motsatt vei på Fredag om alt går som planlagt, så da frontkolliderer vi ikke :lol:. Frem til i morgen kveld skal det blåse spiker i sør fra div sørlige retninger avhengig av hvor man er, så frister ikke med å gå nedover jæren da.

 

God tur :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...