Jump to content

Epoxy til å fylle inn i vertikale/stående sprekker i laminert teak?

Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev for 11 timer siden:

Cockpitkarmene mine består av 2-3 mm tykke limte teakbord. Det har sluppet opp litt noen steder øverst oppe og jeg tenker å fylle nedi med epoxy for å forsegle sprekkene. 

Finnes det epoxy som er tynn nok til å kunne helles ned i 1-2 millimeter brede sprekker? 

Lamineringsepoxyen fra Biltema er tynn nok til det. Bland i et beger, og sug opp med ei sprøyte fra apoteket. Hvis du klarer å varme opp treverket med en vifteovn vil den penetrere vesentlig bedre. Bruk en trekile for å utvide sprekken litt når du sprøyter inn epoxyen.

Jeg har bestilt epoksy fra https://shop.hp-textiles.com/shop/en/ - de har bl.a. veldig tynn epoksy som er ment for "injections".

Det er til en viss grad mulig å tynne ut epoksy med aceton, men det forutsetter at acetonen får mulighet til å fordampe før epoksyen herder skikkelig (f.eks. når man maler et tynt lag).  Man må regne med noe kvalitetstap, epoksyen blir ikke like solid etter herding ved innblanding av aceton.

Engangssprøyter (uten kanyle) fås kjøpt på apotek til slikk og ingenting.  Hvis det blir for "grovt" så kan man be om det tykkeste og korteste de har på apoteket av kanyle - det er stort nok til at man kan presse bittelitt West Systems-epoxy gjennom den, men helst bør epoxy'en være av tynnere variant for at det skal fungere bra med kanyle.

Det er ikke sikkert at sluttresultatet blir bra, det er ikke alltid epoksy'en vil sitte skikkelig i teak.  Solskinn tenderer også å ødelegge epoksy'en over tid.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...