Lazyjack Startet 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2024 Cockpitkarmene mine består av 2-3 mm tykke limte teakbord. Det har sluppet opp litt noen steder øverst oppe og jeg tenker å fylle nedi med epoxy for å forsegle sprekkene. Finnes det epoxy som er tynn nok til å kunne helles ned i 1-2 millimeter brede sprekker? Beklager dårlig kamera 🥴 Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Jeg har brukt sprøyte fra apoteket (1 og 5ml uten kanyle) og sprøytet litt epoksy fra west system under teaklist. Vet ikke om noe tynnere. Eksponert ubehandlet epoksy blir gul og stygg ved påvirkning av UV. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Lazyjack skrev for 11 timer siden: Cockpitkarmene mine består av 2-3 mm tykke limte teakbord. Det har sluppet opp litt noen steder øverst oppe og jeg tenker å fylle nedi med epoxy for å forsegle sprekkene. Finnes det epoxy som er tynn nok til å kunne helles ned i 1-2 millimeter brede sprekker? Lamineringsepoxyen fra Biltema er tynn nok til det. Bland i et beger, og sug opp med ei sprøyte fra apoteket. Hvis du klarer å varme opp treverket med en vifteovn vil den penetrere vesentlig bedre. Bruk en trekile for å utvide sprekken litt når du sprøyter inn epoxyen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Jeg har bestilt epoksy fra https://shop.hp-textiles.com/shop/en/ - de har bl.a. veldig tynn epoksy som er ment for "injections". Det er til en viss grad mulig å tynne ut epoksy med aceton, men det forutsetter at acetonen får mulighet til å fordampe før epoksyen herder skikkelig (f.eks. når man maler et tynt lag). Man må regne med noe kvalitetstap, epoksyen blir ikke like solid etter herding ved innblanding av aceton. Engangssprøyter (uten kanyle) fås kjøpt på apotek til slikk og ingenting. Hvis det blir for "grovt" så kan man be om det tykkeste og korteste de har på apoteket av kanyle - det er stort nok til at man kan presse bittelitt West Systems-epoxy gjennom den, men helst bør epoxy'en være av tynnere variant for at det skal fungere bra med kanyle. Det er ikke sikkert at sluttresultatet blir bra, det er ikke alltid epoksy'en vil sitte skikkelig i teak. Solskinn tenderer også å ødelegge epoksy'en over tid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Lazyjack skrev On 14.5.2024 at 9.04: Finnes det epoxy som er tynn nok til å kunne helles ned i 1-2 millimeter brede sprekker? Den mest tyntflytende jeg har hvert borti er Hempel sealer 599 og den trekker godt inn i teaken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
paxo Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Jeg ville prøvd dette. Er iallfall tynt og fester på det meste. G/Flex 650-K Spesialepoxy, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.