toholthe Startet 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2024 Hei, Har kjøpt ny båt og gammel eier har ikke vært serlig opptatt av miljøet i septik tanken. Lukter pest på badet. Tanken er av plast, 50l og ganke lett å ta ut. 10 år gammel båt. Jeg tenker å ta den ut i forbindelse med at alle slanger skiftes. Hvordan renser jeg den best mulig innvendig. Den har mannlokk så tilgang er ikke noe problem. Er det noe syre greier som best, så riste på tanken og snu den rundt med alle hullene tapet igjen som er løsningen? Bildet er av lik tank jeg fant på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Eddiksyre har funket hos meg for å få løst opp. Kjøpes på Europris for en «rimelig» penge Har aldri hatt behov for å ta ut tanken selv om den var helt tett Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Familiesnekke Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Mitt forslag: Før du begynner å ta ut tanken, så ville jeg fyllt opp tanken, og så tømt med rent ferskvann, 2-3 ganger. Så fylle opp med en sterk klorblanding (1:10 eller mer), og latt det stå ett døgn, før du igjen tømmer og skyller med rent ferskvann igjen. Jeg tror heller ikke du trenger å ta ut septiktanken, men det er jo enklere, hvis du skal opp med inspeksjonsluka og rengjøre skikkelig. Det er nesten ingenting som biter seg fast i denne typen plast, så du klarer å gni av det som da sitter igjen med en mikrofiberklut eller noe lignende, sammen med litt surt vaskevann (feks eddik/vann), ev også med litt skuremiddel (jif). Sjekk at luftingen ikke er tett, i begge ender av lufteslangen, og vurder å gå opp til 1"-dimensjon på lufteslage og skroggjennomføring til luft. Du ønsker aerobe bakterier i tanken, ikke anaerobe; det er de som produserer svovelgass (H2S). Når du igjen tar tanken i bruk, så tøm tanken på vei "hjem" og fyll opp med litt ferskvann (5-10 liter) før du går fra båten; da slipper du "råttent sjøvann", som lager godlukt. Lykke til med møkkajobben, hilsen en som har gjort akkurat den samme jobben på en 140-liter plasttank som du nå planlegger ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Oppvaskmaskinmiddel har jeg brukt på ståltank. Vil tro plast tåler det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 toholthe skrev for 5 timer siden: Lukter pest på badet. Benytt anledningen til å bytte alt av slanger samtidig. Septiklukta setter seg i slangene, og når båten er 10 år er det på tide å bytte disse. Dersom lukta ikke blir bra da må du nok bytte tanken også, da har nok lukta satt seg i plasten. Regner med at du tar en grundig rens av alle kriker og kroker på dassen også, og i tillegg har du pumpa. Lukta setter seg over alt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
marius Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Trenger ikke bli møkkajobb av dette. Hvis tanken er lett å ta ut er den enkel å vaske hvis det er mannlokk i den. Gjør dette selv hvert 3 eller fjerde år. For å løse urinstein trenger du syre, selv bruker jeg sitronsyre som jeg lar stå i tanken et døgn eller lenger. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Takk for gode råd. Planen er å gå over til ferskvannsdass når jeg først er i gang her. Har vært veldig fornøyd med det på tidligere båter. Med så liten septik er det lettere å bruke lite vann med en ferskvannstoa. Håper på å redde tanken, for den er ikke billig. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Klart du redder tanken, bare litt jobb med rengjøring. Sjekk gjerne fugemasse på slangeniplene etter syrevask. Vi bruker å samle vannet fra håndvasket etter toalettbesøk til å skylle ned med. Urinstein er eliminert og tankkapasitet fordoblet etter vi begynte med dette. Briker en skvett med eddik regelmessig for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 En enkel metode for sjekke slanger og plasttanker om de slipper igjennom odør er å vri opp en klut i varmtvann og legge den på slanger og tank. Vent i 10 min , og lukte på kluten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.