Espenok Startet 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2024 D1-20 fra 2011 går varm på tomgang. Kan gå timevis med belastning og 2200 rpm, men slakker jeg av og lar den gå 3 minutter på tomgang, så går alarmen. Har prøvd følgende: -skylt ferskvannsiden -Hatt ute innmat på varmeveksler og rengjort -Kontrollert/kokt termostat -Byttet impeller -Rengjort sjøvannsinntak osv -Sjekket eksosalbue (god flow) Jeg begynner å gå tom for både pågangsmot og ideer. For øvrig er det rikelig med vann i eksosen, så jeg er ganske sikker på at problemet er på ferskvannssiden. Noen som har vært borte i noe lignende? Noen ideer for hva neste triksing i boka bør inneholde? Vannpumpebytte? Har noen vært borte i dårlig sirkulasjon pga dårlig vannpumpe? Normalt etter min erfaring er lekkasje når de begynner å skrante. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
alfaalfa Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Går den faktisk varm på tomgang? Ryker det og koker - eller er det kun sensor som piper... Med mindre vann kan det av og til være så klønete at sensorer ikke henger med. Dvs de er plassert slik at de feiler.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Ferskvanns-sikulasjonspumpen er vel drevet av "viftereimen". Kan det tenkes at den slurer? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Du har allerede sjekket ut mye,mål temp.med et eksternt termometer slik at du kan utelukke at sensoren gir alarm for tidlig,prøv også med svakere glykol blanding,ren frostvæske leder varme dårlig.Test ut med kun 20% som et forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Alfaalfa: ja, den virker varm. Varmeveksleren blir ikke særlig varm på utsiden på tomgang, men med turtall, så blir den varm. Resten av motoren virker i varmeste laget. Skal få målt skikkelig. J-Å: reima er stram og fin. Ingen sluring. Mawilu: skal få målt skikkelig. Har kjørt med bare vann nå under feilsøkinga. Har jo tappet av flerfoldige ganger. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
shipahoy Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Luft i systemet? Sikker at det er alarm for temperatur og ikke oljetrykk? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Er uttakene for tilkobling av varmtvannstank eller varmeapparat plugget igjen? I så fall kan det kanskje hjelpe å sette på slangestusser og en slangesløyfe der. Da får du også en mulighet for å sjekke temperaturen på kjølevannet. Et varmeapparat og/eller en egen sirkulasjonspumpe i den kretsen kan også ha en effekt. Men du bør selvsagt helst finne den egentlige årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 shipahoy skrev 16 minutter siden: Luft i systemet? Sikker at det er alarm for temperatur og ikke oljetrykk? Akkurat det tenkte jeg også på. Har opplevd at oljetrykket ikke blir høyt nok på tomgang når motoren er varm og oljen litt tynnere. Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Virka som luftpropp var problemet! Jeg bruke sugetrikset (hvis det er lov å si) i tråden som ble lenket inn hit, og da virket det som problemet opphørte👍🏻 Det positive er at jeg i alle fall har fått sjekket alt mulig annet også, og fått rengjort en varmeveksler som aldri har vært åpnet. Takk for hjelpa😊 Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Espenok Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Gleden var kortvarig. Ny luft kommer inn. Da er spørsmålet om det da er toppakning, eller om det er mulig at det er mellom eksos og ferskvannsdel av varmeveksler? Hvordan finner man ut hvor det lekker inn luft? Det bobler ikke i ekspansjonstank, men det virker som varmeveksler gradvis fylles med luft og trøbbelet oppstår.. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.