Jump to content

Motortrøbbel: D1-20B går varm på tomgang.


Espenok

Recommended Posts

D1-20 fra 2011 går varm på tomgang. Kan gå timevis med belastning og 2200 rpm, men slakker jeg av og lar den gå 3 minutter på tomgang, så går alarmen. Har prøvd følgende:

-skylt ferskvannsiden

-Hatt ute innmat på varmeveksler og rengjort

-Kontrollert/kokt termostat

-Byttet impeller

-Rengjort sjøvannsinntak osv

-Sjekket eksosalbue (god flow)

 

Jeg begynner å gå tom for både pågangsmot og ideer. 
 

For øvrig er det rikelig med vann i eksosen, så jeg er ganske sikker på at problemet er på ferskvannssiden.

Noen som har vært borte i noe lignende?

Noen ideer for hva neste triksing i boka bør inneholde?

 

Vannpumpebytte? Har noen vært borte i dårlig sirkulasjon pga dårlig vannpumpe? Normalt etter min erfaring er lekkasje når de begynner å skrante.

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Alfaalfa: ja, den virker varm. Varmeveksleren blir ikke særlig varm på utsiden på tomgang, men med turtall, så blir den varm. Resten av motoren virker i varmeste laget. Skal få målt skikkelig.

 

J-Å: reima er stram og fin. Ingen sluring.

 

Mawilu: skal få målt skikkelig. Har kjørt med bare vann nå under feilsøkinga. Har jo tappet av flerfoldige ganger.

 

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Er uttakene for tilkobling av varmtvannstank eller varmeapparat plugget igjen? I så fall kan det kanskje hjelpe å sette på slangestusser og en slangesløyfe der.  Da får du også en mulighet for å sjekke temperaturen på kjølevannet. Et varmeapparat og/eller en egen sirkulasjonspumpe i den kretsen kan også ha en effekt. Men du bør selvsagt helst finne den egentlige årsaken. 

Link to post

Virka som luftpropp var problemet! Jeg bruke sugetrikset (hvis det er lov å si) i tråden som ble lenket inn hit, og da virket det som problemet opphørte👍🏻 Det positive er at jeg i alle fall har fått sjekket alt mulig annet også, og fått rengjort en varmeveksler som aldri har vært åpnet.

 

Takk for hjelpa😊

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Gleden var kortvarig. Ny luft kommer inn. Da er spørsmålet om det da er toppakning, eller om det er mulig at det er mellom eksos og ferskvannsdel av varmeveksler? Hvordan finner man ut hvor det lekker inn luft? Det bobler ikke i ekspansjonstank, men det virker som varmeveksler gradvis fylles med luft og trøbbelet oppstår..

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...