Jump to content

Har Fiskeskipper klasse C. Må jeg ta ut D5L-sertifikat for å føre fritidsbåt over 15 meter?

bellen

Recommended Posts

Tok for noen år siden teorien og praksisen til D5L for å få fiskeskipper klasse C. Men jeg har ikke søkt ut et D5L-sertifikat, da jeg ikke har behov for dette. Men trenger jeg å ha et D5L-sertifikat for å føre fritidsbåt over 15 meter når jeg har fiskeskipper klasse C?

Sjøfartsdirektoratet skiver som følger: Ved å inneha et fiskeskippersertifikat klasse C kan du være fører på norsk fiskefartøy opp til 15 meter i fartsområde bankfiske I eller være vaktgående navigatør på norsk fiskefartøy opp til 24 meter/50 bruttotonn i fartsområde bankfiske I. 

Her nevnes altså ikke spesifikt fritidsbåt på over 15 meter (så vidt jeg kan se), så mulig at du må søke om å få løst ut D5L-sertifikat for å få denne rettigheten? Husker det ble nevnt noe om fiskeskippersertifikat klasse C da jeg tok D5L, men akkurat hva som ble nevnt har dessverre gått i glemmeboka. Her vet garantert @Poseidon hva det ble snakket om😊

D5L-fritidsskipper og Fiskeskipper kl C er som navnet sier to forskjellige sertifikat.
I Sjøfartsdirektoratets verden er dette veldig viktig, selv om båtene er like store, seiler i den sammen sjøen  -  og sjøen er like våt om man står ombord i en fritidsbåt eller et fiskefartøy.
Dvs Fiskeskipper kl C gir ingen rett til å føre fritidsbåt over 15 meter og motsatt.
Men det skulle ikke være noe problem hvis du har et gyldig Fiskeskipper kl C å få søkt om D5L-fritidsskipper  -  hvis da ikke SDir henger seg opp i at D5L-vitnemålet er for gammelt.
Nei, det skal ikke være lett ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...