bellen Startet 14.Mai Del på Facebook Startet 14.Mai Tok for noen år siden teorien og praksisen til D5L for å få fiskeskipper klasse C. Men jeg har ikke søkt ut et D5L-sertifikat, da jeg ikke har behov for dette. Men trenger jeg å ha et D5L-sertifikat for å føre fritidsbåt over 15 meter når jeg har fiskeskipper klasse C? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Sjøfartsdirektoratet skiver som følger: Ved å inneha et fiskeskippersertifikat klasse C kan du være fører på norsk fiskefartøy opp til 15 meter i fartsområde bankfiske I eller være vaktgående navigatør på norsk fiskefartøy opp til 24 meter/50 bruttotonn i fartsområde bankfiske I. Her nevnes altså ikke spesifikt fritidsbåt på over 15 meter (så vidt jeg kan se), så mulig at du må søke om å få løst ut D5L-sertifikat for å få denne rettigheten? Husker det ble nevnt noe om fiskeskippersertifikat klasse C da jeg tok D5L, men akkurat hva som ble nevnt har dessverre gått i glemmeboka. Her vet garantert @Poseidon hva det ble snakket om😊 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai D5L-fritidsskipper og Fiskeskipper kl C er som navnet sier to forskjellige sertifikat. I Sjøfartsdirektoratets verden er dette veldig viktig, selv om båtene er like store, seiler i den sammen sjøen - og sjøen er like våt om man står ombord i en fritidsbåt eller et fiskefartøy. Dvs Fiskeskipper kl C gir ingen rett til å føre fritidsbåt over 15 meter og motsatt. Men det skulle ikke være noe problem hvis du har et gyldig Fiskeskipper kl C å få søkt om D5L-fritidsskipper - hvis da ikke SDir henger seg opp i at D5L-vitnemålet er for gammelt. Nei, det skal ikke være lett .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.