Jump to content

Hva er normal temperatur i motorrom. Innenbords diesel.


Jannmar

Recommended Posts

40-50 grader er helt normalt. Min ligger rundt 40-45 under gange, og rundt 50 etter stans. Motoren drar store mengder luft, så den ventilerer motorrommet rimelig greit om bare tilførselen er god nok. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har normalt 40 grader i motorrommet. Tror ikke jeg kommer særlig over det. Hvis du får for høy temperatur i motorrommet bør du vurdere om du kan få inn mer luft. Jeg har montert en vanlig digital temperaturmåler for husbruk av den typen man skrur på veggen inne, og legger en tynn ledning ut gjennom vinduet med en sensor. Har klamret fast sensoren i motorrommet, og skrudd opp måleren ved førerposisjonen. Da har jeg temperaturen i styrhuset og motorrommet hele tiden. 

Link to post
Jannmar skrev 7 minutter siden:

 

Det var det jeg tenkte å gjøre også. Så får jeg sett hvilken temperatur det er i motorrommet.

 

Jeg har også en sånn. Montert for å følge med på frostfare vinterstid, men også nyttig for å se motorromstemperatur. 

 

Ellers så kan du ikke forvente stort mindre enn 40-50 grader i motorrommet uansett, så lenge det står en motor på 80-90 grader nedi der og stråler ut varmen sin. Så lenge motoren får nok luft så er alt greit.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for alle svar.

 

Da har jeg montert termometer, og fikk 39 grader som høyeste temperatur i motorrommet. Helt normalt iflg. svarene jeg har fått i denne tråden. Bare velstand.  :smiley: Utetemperaturen var 16 grader i dag morges 16. Mai kl 07:00 da jeg testet, og det er ikke normalt.

Motoren  er en 3 sylindret Yanmar 38 Hk, og motorrommet er ca. 4Xvolumet av motoren, så det er mye luft omkring.

 

(Selv ligger jeg normalt på 37 grader og er fornøyd med det).

Link to post

Varm luft tar mer plass enn kald luft, så med ett kjempevarmt motorrom må motoren suge inn og skubbe ut større mengder luft enn ved ett "kjølig" mottorrom, så er vel mer drivstoffeffektivt og energieffektivt å ha det så kaldt så man får det, så lenge motor oppnår arbeidstemp om man skal bry seg med de promillene effekt. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Jannmar skrev On 15.5.2024 at 9.34:

Hva er normal temperatur i motorrommet for dieselmotor? Hva er for høy temperatur.

Spør fordi jeg ikke vet det.

Her setter du fokus på noe som er mye viktigere enn det hopen aner. 

For det utvendige på motoren så vil jo forskjellen på å leve i 35 grader mot å leve 1000 timer i 60 graderC, for slanger, sensorer, aktuatorer+++ ha noe å si. 

Innvendig i motoren så er det nok eksostemperaturen som er viktigste parameter som endres, det som en direkte følge av en endring i Δ t, sagt på folkelig norsk, når lufta som suges inn i motoren er 25 graderC varmere, så får det betydning for forbrenningstemperaturen, og videre også eksostemperaturen. 

Når en dieselmotor står og går på full rulle i et trangt motorrom i båt, så er den i tillegg til å levere propelleffekt, også en diger varmeovn... Ladeluftkjøleren klarer bare å redusere lufttemperaturen et gitt antall Δ t grader.. Så argumentet om at det "ække så fali" for det tar ladeluftkjøleren seg av.. er bare tull.

Oljetemperaturen vil også øke, det har jeg gjort målinger på, men vil presentere det i 6LP tråden jeg jobber med. 

På grønne motorer som er sårbare mhp kjølekapasitet, så er det klokkeklart at motoren klarer ikke å veksle ut like mye varme når omgivelsetemperaturen stiger og Δ t synker... 

Det varme motorrommet vil også varme opp dieselen, som er på vei inn i dieselpumpe, mer enn det kjøligere motorrommet... Mange holder narr av det argumentet. For de som er interessert i, og opptatt av fakta, kan lese hva Yanmar selv skriver om forskjellen i effekt på sin 6LPA-STxx, når temperaturen endres fra 25 til 40 grader C

Ca 9hk... Ubetydelig?

Link to post

Helt enig med dieselfan i prinsippet. Men når man har en dieselmotor uten turbo, ladeluftkjøler og varmevekslere som er overdimensjonert, heller enn underdimensjonert, blir skadepotensialet redusert til null.

 

Så for Huldas vedkommende, leses det med undring om renseprosedyrer og ditto problemer av diverse varmevekslere. Når Hulda ikke har renset en pling på 24 år. Eller turboproblemer, totalt fraværende. 

 

 

Link to post
Jannmar skrev On 15.5.2024 at 11.55:

Det var det jeg tenkte å gjøre også. Så får jeg sett hvilken temperatur det er i motorrommet.

 

CA 45 og  litt varmere etter stans.

 

Bil tema har tråløst

Du kan koble opptil tre sensorer til termometeret.

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/termometere/utetermometer/tradlost-termometer-2000036037?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwo6GyBhBwEiwAzQTmcyQahHnwPW-Ype2ko9IVYvxHg_zeu4iGMcr-XOKjK4fbVrX0-ycYqBoCGG0QAvD_BwE

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 2 timer siden:

Bil tema har tråløst

 

Takk for tipset.

Trådløst ja. Høres kjempegreit ut. Kommer til å prøve et slikt etter hvert.

 

Kjøpte meg et med "tråd", som funker helt greit. Kostet ikke mange kronene, men absolutt greit å slippe ledningen.

Link to post

Jeg har motorrom som er beregnet for V8 bensin. Sitter en VP D4 der nå. Syns det er lite lufting da kun 4 av 6 hull i skytetider går til motor. Ett går til kjøleboks i dørk og ett til avtrekk fra toalett. Monterer nå 2 stk 75mm lufting i hekken, godt oppunder integrert badeplattform. Da blir det litt mer "gjennomtrekk". Bedre med litt for mye enn litt for lite. D4 har mye ettervarme som er greit å bli kvitt. Bare motor veier vel 400+ kg.  

Link to post

Denne tråden har fått meg til å tenke. Jeg skal måle temperaturer. 
 

 

Er det lurt å sette inn en vifte for å tvinge mer kjøling inn? Skal man blåse luft inn i eller ut av motorrommet?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Rundt 40-45 grader hos meg. Kommer litt an på utetemperatur. Har temp måler. Jeg har 2 vifter som blåser luft inn i motorrommet. En er en proff, stor « pc vifte» og en er en stor Jabsco motorromsvifte. De er koblet til motorens ledningssystem og starter når tenningsnøkkelen vris

Link to post
Akvanauten skrev for 8 timer siden:

Er det lurt å sette inn en vifte for å tvinge mer kjøling inn? Skal man blåse luft inn i eller ut av motorrommet?

I så tilfelle bør du blåse luft inn i motorrommet, hvis ikke kan motoren få pusteproblemer. Motoren bruker mye luft, og hvis det blir undertrykk i motorrommet faller effektiviteten drastisk. Blir litt motsatt av turbo.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...