Jannmar Startet 15.Mai Del på Facebook Startet 15.Mai Som tittelen sier: Hva er normal temperatur i motorrommet for dieselmotor? Hva er for høy temperatur. Spør fordi jeg ikke vet det. Vet heller ikke hva temperaturen er på det høyeste i motorrommet på min egen båt, men skal sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai 40-50 grader er helt normalt. Min ligger rundt 40-45 under gange, og rundt 50 etter stans. Motoren drar store mengder luft, så den ventilerer motorrommet rimelig greit om bare tilførselen er god nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Jeg har normalt 40 grader i motorrommet. Tror ikke jeg kommer særlig over det. Hvis du får for høy temperatur i motorrommet bør du vurdere om du kan få inn mer luft. Jeg har montert en vanlig digital temperaturmåler for husbruk av den typen man skrur på veggen inne, og legger en tynn ledning ut gjennom vinduet med en sensor. Har klamret fast sensoren i motorrommet, og skrudd opp måleren ved førerposisjonen. Da har jeg temperaturen i styrhuset og motorrommet hele tiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 15.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai Komodo skrev 35 minutter siden: Jeg har montert en vanlig digital temperaturmåler for husbruk av den typen man skrur på veggen inne Det var det jeg tenkte å gjøre også. Så får jeg sett hvilken temperatur det er i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Jannmar skrev 7 minutter siden: Det var det jeg tenkte å gjøre også. Så får jeg sett hvilken temperatur det er i motorrommet. Jeg har også en sånn. Montert for å følge med på frostfare vinterstid, men også nyttig for å se motorromstemperatur. Ellers så kan du ikke forvente stort mindre enn 40-50 grader i motorrommet uansett, så lenge det står en motor på 80-90 grader nedi der og stråler ut varmen sin. Så lenge motoren får nok luft så er alt greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Etter en tre timers motortur i moderat fart i går, ble det 50 grader i motorrommet. Har to sensorer fra Aqara der, så jeg kan sjekke temperaturen og eventuelt få alarm om det blir for kaldt om vinteren. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jens_P Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Er en tommelfingerregel som sier max. 20 grader mer enn temperatur på uteluft. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
S/Y Emma Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Hvorfor det? Har kjørt denne motoren over 5000 timer, til dels i mye varmere strøk, og ingenting ser ut til å ha tatt skade av det. Jernklumpen holder uansett rundt 90 grader. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jannmar Svart 16.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai Takker for alle svar. Da har jeg montert termometer, og fikk 39 grader som høyeste temperatur i motorrommet. Helt normalt iflg. svarene jeg har fått i denne tråden. Bare velstand. Utetemperaturen var 16 grader i dag morges 16. Mai kl 07:00 da jeg testet, og det er ikke normalt. Motoren er en 3 sylindret Yanmar 38 Hk, og motorrommet er ca. 4Xvolumet av motoren, så det er mye luft omkring. (Selv ligger jeg normalt på 37 grader og er fornøyd med det). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai Hulda ligger mellom 40- og 50 grader. 140 hk V8 jernmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai Varm luft tar mer plass enn kald luft, så med ett kjempevarmt motorrom må motoren suge inn og skubbe ut større mengder luft enn ved ett "kjølig" mottorrom, så er vel mer drivstoffeffektivt og energieffektivt å ha det så kaldt så man får det, så lenge motor oppnår arbeidstemp om man skal bry seg med de promillene effekt. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai Promiller relaterer vi til ankerdram og kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai 33 grader hos meg sist jeg hadde båten i plan. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mai Del på Facebook Svart 17.Mai Jannmar skrev On 15.5.2024 at 9.34: Hva er normal temperatur i motorrommet for dieselmotor? Hva er for høy temperatur. Spør fordi jeg ikke vet det. Her setter du fokus på noe som er mye viktigere enn det hopen aner. For det utvendige på motoren så vil jo forskjellen på å leve i 35 grader mot å leve 1000 timer i 60 graderC, for slanger, sensorer, aktuatorer+++ ha noe å si. Innvendig i motoren så er det nok eksostemperaturen som er viktigste parameter som endres, det som en direkte følge av en endring i Δ t, sagt på folkelig norsk, når lufta som suges inn i motoren er 25 graderC varmere, så får det betydning for forbrenningstemperaturen, og videre også eksostemperaturen. Når en dieselmotor står og går på full rulle i et trangt motorrom i båt, så er den i tillegg til å levere propelleffekt, også en diger varmeovn... Ladeluftkjøleren klarer bare å redusere lufttemperaturen et gitt antall Δ t grader.. Så argumentet om at det "ække så fali" for det tar ladeluftkjøleren seg av.. er bare tull. Oljetemperaturen vil også øke, det har jeg gjort målinger på, men vil presentere det i 6LP tråden jeg jobber med. På grønne motorer som er sårbare mhp kjølekapasitet, så er det klokkeklart at motoren klarer ikke å veksle ut like mye varme når omgivelsetemperaturen stiger og Δ t synker... Det varme motorrommet vil også varme opp dieselen, som er på vei inn i dieselpumpe, mer enn det kjøligere motorrommet... Mange holder narr av det argumentet. For de som er interessert i, og opptatt av fakta, kan lese hva Yanmar selv skriver om forskjellen i effekt på sin 6LPA-STxx, når temperaturen endres fra 25 til 40 grader C Ca 9hk... Ubetydelig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai Del på Facebook Svart 17.Mai Helt enig med dieselfan i prinsippet. Men når man har en dieselmotor uten turbo, ladeluftkjøler og varmevekslere som er overdimensjonert, heller enn underdimensjonert, blir skadepotensialet redusert til null. Så for Huldas vedkommende, leses det med undring om renseprosedyrer og ditto problemer av diverse varmevekslere. Når Hulda ikke har renset en pling på 24 år. Eller turboproblemer, totalt fraværende. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mai Del på Facebook Svart 17.Mai Sequoia skrev On 16.5.2024 at 17.09: 33 grader hos meg sist jeg hadde båten i plan. Imponerende resultat 👍 Blir i godt humør av å se at det er såpass mange som har fokus på temperatur i motorrom 👍🥇 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Mai Del på Facebook Svart 18.Mai Jannmar skrev On 15.5.2024 at 11.55: Det var det jeg tenkte å gjøre også. Så får jeg sett hvilken temperatur det er i motorrommet. CA 45 og litt varmere etter stans. Bil tema har tråløst Du kan koble opptil tre sensorer til termometeret. https://www.biltema.no/kontor-teknikk/termometere/utetermometer/tradlost-termometer-2000036037?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwo6GyBhBwEiwAzQTmcyQahHnwPW-Ype2ko9IVYvxHg_zeu4iGMcr-XOKjK4fbVrX0-ycYqBoCGG0QAvD_BwE Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 18.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai Roger jo skrev for 2 timer siden: Bil tema har tråløst Takk for tipset. Trådløst ja. Høres kjempegreit ut. Kommer til å prøve et slikt etter hvert. Kjøpte meg et med "tråd", som funker helt greit. Kostet ikke mange kronene, men absolutt greit å slippe ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Mai Del på Facebook Svart 19.Mai Jeg har motorrom som er beregnet for V8 bensin. Sitter en VP D4 der nå. Syns det er lite lufting da kun 4 av 6 hull i skytetider går til motor. Ett går til kjøleboks i dørk og ett til avtrekk fra toalett. Monterer nå 2 stk 75mm lufting i hekken, godt oppunder integrert badeplattform. Da blir det litt mer "gjennomtrekk". Bedre med litt for mye enn litt for lite. D4 har mye ettervarme som er greit å bli kvitt. Bare motor veier vel 400+ kg. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 22.Mai Del på Facebook Svart 22.Mai Denne tråden har fått meg til å tenke. Jeg skal måle temperaturer. Er det lurt å sette inn en vifte for å tvinge mer kjøling inn? Skal man blåse luft inn i eller ut av motorrommet? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai Del på Facebook Svart 23.Mai Rundt 40-45 grader hos meg. Kommer litt an på utetemperatur. Har temp måler. Jeg har 2 vifter som blåser luft inn i motorrommet. En er en proff, stor « pc vifte» og en er en stor Jabsco motorromsvifte. De er koblet til motorens ledningssystem og starter når tenningsnøkkelen vris Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Del på Facebook Svart 23.Mai Akvanauten skrev for 8 timer siden: Er det lurt å sette inn en vifte for å tvinge mer kjøling inn? Skal man blåse luft inn i eller ut av motorrommet? I så tilfelle bør du blåse luft inn i motorrommet, hvis ikke kan motoren få pusteproblemer. Motoren bruker mye luft, og hvis det blir undertrykk i motorrommet faller effektiviteten drastisk. Blir litt motsatt av turbo. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 23.Mai Del på Facebook Svart 23.Mai Spennende tråd. Hva er det man ikke lærer her Gjett hvem som skal sjekke temperaturen i motorrommet nå? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.Mai Del på Facebook Svart 23.Mai Smart Boat appen viser temp. Men har jagu meg aldri tenkt å sjekke den under drift hehe Får sjekke neste tur. Ser jo normalt bare på den hjemme ifra om vinteren, så en er sikker på det er pluss rundt motor. Men just nå er der +20 og +17 i kjølen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mr_Stian Svart 23.Mai Del på Facebook Svart 23.Mai Hadde en 1,5 timers tur på marsj i helga. Hadde vel peak temp på rundt 36-37 grader. Barracuda 1100 med kad44 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.