Jump to content

Hva er normal temperatur i motorrom. Innenbords diesel.


Jannmar

Recommended Posts

Kjøpte meg et 12v solcellepanel med ekstern vifte på Alixpress for en slikk og ingenting. Beregnet på hundehus, drivhus etc. Vifta er type PC-vifte. Dæven som den vifta går, selv i vanlig dagslys. Luftinga fra akterspeilet er 3" slange, men ventilristen vil jo redusere dette noe, uten at det skal bety noe. Har nå kjøpt 12v pc-vifte for fuktig miljø. Tanken var å hente kjøligere luft som vil få inntak i samme høyde som som toppen av motor. Men båten er en gammel Windy 8000 og dette er en DC. Så hvor jeg skal plassere solcellepanelet blir jeg ikke klok på. Tanken er at denne vifta skal gå permanent. Ei slik vifte koster ikke stort, så om den må byttes hvert år så går det helt fint.

Temp i motorrom har jeg ikke målt, men det er varmere der enn det jeg liker når luka åpnes. Luka skal etterisoleres for støy, og med madrasser på oversiden så er det null varmetap den veien. 

Link to post

På nyere moderne motorinstallasjoner er det mye elektronikk og datautstyr. Elektronikk generelt tåler 60-70gC og kanskje også mer, men datautstyr slik som prosessorer har beregnet ytelse ved 25gC. Akkurat her kan det by på problemer ved for høy motorromstemperatur. Anbefaler avtrekksvifte i motorrom med mye varme i slike installasjoner.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Husket å sjekke temp idag. 

Etter 1,5 time i marsj hvor motor temp er stabile 71grader.(Nei er ikke så langt i Nord😂)

Da lå temp i kjølen på 26 å luft temp under lukene på 36.

Kjøl temp er fra vannsensor som sitter i bunn av motorrommet å luft temp fra smartboat boksen.

Tenker dette må være helt innafor 

Screenshot_2024-05-26-09-05-07-16_d96c5070dd700081db38393eb4d8c4b4.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

har ikke målt i min nimbus 31 ultima med  41b under dørken men regner med at det er varmt . hvis man flytter luftinntaket til turbo til ett kaldere rom så vil vel det være bedre for effekt. men hva skjer da med luftgjennomstrømming i motorrom? på fullt øs så forbruker vel den motoren ca 2m3/min. dette vil jo skape ett undertrykk som suger luft inn til motorrommet. noen som har prøvd å flytte inntaket til motor. evt ført 1 av lufteslangene inn til luftfilter?

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Å her kom jeg over litt praktis god info i installasjons manualen til min motor.

Så lure jeg på om jeg har brukt kalkulator rett(fant en på nett) når jeg kommer til at 285cm2/45in2 er samme som ca 190mm diameter på slange/rør? Her er det nok noen som @Komodo @Hulda som kan dette eller?

 

Husker jeg ikke feil, så har jeg 2x125mm slanger og 2x75mm rør inn i motorrommet. Så har jeg regnet rett, vil jeg ligge ca 15% over anbefalt å dermed holde meg innafor. (Er mulig jeg har bommet på beregning, men skylder da på den store google eksperten hehe) 

image.png.7b1269bf922a512058213148e9ade3b7.png

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

For å snu litt på flisa, så har du vel litt under 334 cm2 inn. Så skal man ikke glemme friksjon og turbulens som vil kunne bremse flow. Hvis det ikke er himla store lengder og mye bøyer, burde du være well off.

 

Nå er det lenge siden jeg bedrev teknisk termodynamikk. Du er 30 år for sent ute. Jeg er i Valdres og kalkulatoren min er i Son. Men hvis jeg har knottet riktig på telefonen, så er tallet over riktig. 

 

Temperatur, turtall og sort røyk er greie indikatorer på tilstanden.

 

 

Link to post
Hulda skrev 2 minutter siden:

For å snu litt på flisa, så har du vel litt under 334 cm2 inn. Så skal man ikke glemme friksjon og turbulens som vil kunne bremse flow. Hvis det ikke er himla store lengder og mye bøyer, burde du være well off.

 

Nå er det lenge siden jeg bedrev teknisk termodynamikk. Du er 30 år for sent ute. Jeg er i Valdres og kalkulatoren min er i Son. Men hvis jeg har knottet riktig på telefonen, så er tallet over riktig. 

 

Temperatur, turtall og sort røyk er greie indikatorer på tilstanden.

 

 

Ingen røyk hos meg. Alle tror jo at jeg har en gammel VP ombord, som er normalt for disse båter, å lure da på hvorfor det ikke kommer røyk hehe. 

Temperatur virker å være grei. Ligger vel mellom 30 å 40 på belastning.  men skal faktisk prøve å flytte nye temp sensor så denne sitter på siden av luftfilter. Så får jeg nok mer rett temp, da det jo har litt med hvilken vei luft strømmen går, å temp sensor sitter nok litt feil for dette nå.

 

Ser også på siste tur, at det variere ut ifra om en får vinden inn på siden med luftinntak, eller vinden komme fra andre siden. 

Har jo vært så dum, å plassere den to 75mm på samme siden som de originale, da dette var enkleste løsningen hehe

 

Er vel en liten meters lengde på hver av de 2 store slanger å kanskje 150cm på hver av de 75mm.

 

Men komisk er det jo at de skriver det aldri skal være mer enn 25 graders forskjell. Men samtidig skriver 30-40 grader er beste temp. Ligger en her hjemme om vinteren. Så vil det fort bli andre temp, med minus ute. Men har vel å gjøre med at de ikke er vant med minus langt nede i Italia ved sjøen hehe

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
dieselfan skrev On 17.5.2024 at 22.09:

Det varme motorrommet vil også varme opp dieselen, som er på vei inn i dieselpumpe, mer enn det kjøligere motorrommet... Mange holder narr av det argumentet.

Mange motorer har diesel kjøler men egentlig er det en diesel varmer det meste av tiden da den bruker kjølevannet til kjøling i varmeveksler mot diesel
Så det kan virke som om ingeniør og konstruktører er fornøyd så lenge dieselen ikke overstiger kjølevann temperatur.
 

Link to post
pipe skrev 2 minutter siden:

Mange motorer har diesel kjøler men egentlig er det en diesel varmer det meste av tiden da den bruker kjølevannet til kjøling i varmeveksler mot disel
Så det kan virke som om de er fornøyd så lenge diselen ikke overstiger kjølevan temperatur.

Diesel kjøler sitter jo på retur. Har dette på min originalt fra fabrikken. Så diesel blir kjølt ned før retur på tanken.

 

Å nå husker jeg så klart ikke hva temp var på diesel på tur/retur lengre, da jeg jo tok bort ene flowmåler etter å ha testet den, å den som er nå, må jeg koble til pc for å lese av temp på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 5 minutter siden:

Diesel kjøler sitter jo på retur. Har dette på min originalt fra fabrikken. Så diesel blir kjølt ned før retur på tanken.

Joda men fortsatt er det kjølevannet som kjøler ned diselen så min påstand er att den varmer mer enn den kjøler men ser jo poenget att man da får kontroll på kritiske høye temperaturer under helt spesielle forhold slik att man unngår damplås

Link to post
pipe skrev 6 minutter siden:

Joda men fortsatt er det kjølevannet som kjøler ned diselen så min påstand er att den varmer mer enn den kjøler men ser jo poenget att man da får kontroll på kritiske høye temperaturer under helt spesielle forhold slik att man unngår damplås

Ja klart når sjøen holder sommer tem på på 20+ så er det nok begrenset hvor mye den klare kjøle. 

Mn med vinter temp på et par grader, så kjøler den jo bra. Men så spørs self hvor kjøler sitter. Hos meg sitter den mellom gir å motor. Så her har girolje alt varmet opp vannet litt. Men hvor my vet jeg ikke

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 4 minutter siden:

Ja klart når sjøen holder sommer tem på på 20+ så er det nok begrenset hvor mye den klare kjøle. 

Mn med vinter temp på et par grader, så kjøler den jo bra. Men så spørs self hvor kjøler sitter. Hos meg sitter den mellom gir å motor.

På min motor er det ferskvann kjølingen som går i varmeveksler mot diesel
Viker for meg helt tåpelig den konstruksjonen

Link to post

Ser det er mye fokus på temp i motorrom. Da undres jeg over de båtene innk min egen som har ekstra motorkasse rundt motoren. På min NB800 f.eks så er det en glassfiberkasse med tykk isolasjon som ligger klin inntil motoren både på sidene og over,kun et luft inntak i bakkant på 10X40 cm så mye turbo får luft. Inne i denne kassen kan d da umulig være gode forhold under drift med tanke på temp? har faktisk vurdert flere ganger å fjærne kassen for at motoren ska ha et bedre klima,men da blir det nok også mere motorstøy..

Link to post

Så lenge motor får nok frisk luft via luftfilter, så er vel ting ok.

 

Disse kasser er jo på mange båter, å motor fungere fint.

Selve motorblokka blir jo ikke så varme så lenge den får kjøling via vannet. Det som er viktig er jo luften som motor spiser via luftfilter.

Så åpning i dise kasser, bør jo være med luftfilter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
pipe skrev 3 minutter siden:

Ford TDV6

Er vel en bilmotor som er marinisert dette eller. så da er vel kanskje dette ikke helt originalt med den kjøling/varme av diesel.

Men å bygge om er jo ikke stort problem. Er jo en standard liten kjøler som kan kjøpes flere plasser å monteres inn på sjøvanns siden om en vil ha dette.

Ser faktisk at FNM nevner dobbelt kjøler, for de som trenger kjøling av olje til styring i manualen. Så de levere tydeligvis dette om en ønsker det.

 

Men ville jo tenkt at beste effekten fikk mann om kjøling var på suge siden å ikke på retur.

Men så lenge det fungere, så er nå jeg fornøyde.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 3 minutter siden:

Er vel en bilmotor som er marinisert dette eller. så da er vel kanskje dette ikke helt originalt med den kjøling/varme av diesel.

Men å bygge om er jo ikke stort problem. Er jo en standard liten kjøler som kan kjøpes flere plasser å monteres inn på sjøvanns siden om en vil ha dette.

Ja originalt finnes det en liten radiator som skal stå i blåsten foran på kjøretøyet som går direkte til veksleren  men det fungerer jo greit nok med slik de har konstruert mareniseringen også.
Med greit tenker jeg på att jeg aldri har merket noe negativt men sulamitten er nå utenfor garanti så kan hende jeg kutter ut hele kjøleren som jeg mistenker er mest en varmer men tanken er stor så tror kanskje det er ett fett.

Link to post

Volvo Penta D6-370

 

Ved rolig gange på flatt hav i 23-24 grader lufttemperatur lå jeg på 46 grader i motorrommet (sensoren ligger relativt tett på motoren men ikke borti). 

 

Tempen faller til 40 ved høyere hastigheter (plan 25 knop) sikkert fordi det kommer mye mer luft inn. 

 

Motortemp fast 85 grader. 

 

Screenshot_20240702_005056_HomeAssistant.jpg.7e2f9160980f387d4b2c0e1528adcb86.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Har motor temp på ca 71 grader ved normal fart. På høyt turtall, så kommer den vel opp på maks 75. Så har nå bra kjøling hos meg. Mener termostat skal åpne ved 68 å fult åpne på 81 om jeg ikke husker feil. 

 

Men skal bli litt moro å flytte litt rundt på sensor å se hvor temp er lavest. Kjøpte jo en sådan billig dings fra BT med trådløs sensor. Kanskje kjøpe en ekstra sensor, å så sette en i hver ende av motorrommet bare for moro.

Er jo så mye annet fanzy dill dall ombord på denne gamle baljen fra 85, at en skulle tro det var Starship interprise :giggle: Kan jo koble opp til 3 sensore til, så kan en hive nummer 3 i kjøleskapet, så en  har kontroll på øl temperaturen hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 4 timer siden:

Å her kom jeg over litt praktis god info i installasjons manualen til min motor.

Så lure jeg på om jeg har brukt kalkulator rett(fant en på nett) når jeg kommer til at 285cm2/45in2 er samme som ca 190mm diameter på slange/rør? Her er det nok noen som @Komodo @Hulda som kan dette eller?

Formelen for arealet av en sirkel er 3,14xr^2 eller 3,14xD^2/4. Snur du på den får du diameter ut som svar. Orker ikke sette opp regnestykket ditt nå, men kan gjøre det i morgen (hvis jeg husker på det). 

 

Okkaby skrev for 4 timer siden:

Husker jeg ikke feil, så har jeg 2x125mm slanger og 2x75mm rør inn i motorrommet. Så har jeg regnet rett, vil jeg ligge ca 15% over anbefalt å dermed holde meg innafor.

Merk at de skriver "ventilasjonsåpninger". Dvs, hvis du monterer en slange i tillegg til et hull får du trykkfall i den slangen pga. sugemonstand. Sugemotstanden vil avhenge av slangens beskaffenhet på innsiden, diameter, lengde og eventuelle bøyer og hvor krappe de er. Blir fort komplekst å regne på, så det letteste er å sjekke at alt er bra. Men hvis motorromstempetaturen din er grei, så er det vel bra?

 

 

Alfonzo skrev 1 time siden:

Ser det er mye fokus på temp i motorrom. Da undres jeg over de båtene innk min egen som har ekstra motorkasse rundt motoren. På min NB800 f.eks så er det en glassfiberkasse med tykk isolasjon som ligger klin inntil motoren både på sidene og over,kun et luft inntak i bakkant på 10X40 cm så mye turbo får luft. Inne i denne kassen kan d da umulig være gode forhold under drift med tanke på temp? har faktisk vurdert flere ganger å fjærne kassen for at motoren ska ha et bedre klima,men da blir det nok også mere motorstøy..

Har du målt tempetaturen i motorrommet da? Jeg har også ei slik kasse i kryssfiner som er foret med isolasjon i båten vår. Men jeg har montert termometer inne i den kassa, og tempetaturen overstiger ikke så vidt jeg husker 40 grader. Poenget er at det kommer nok luft inn i kassa når motoren går. For at kassa skal fungere optimalt som lyddemping bør luftinntak i kassa ha ei lydfelle, ikke bare en åpning. 

Link to post
Alfonzo skrev for 7 timer siden:

Inne i denne kassen kan d da umulig være gode forhold under drift med tanke på temp? 

 

Hvorfor ikke? Innsuget får jo mer enn nok luft fra den store åpningen, og resten av motoren tar slett ikke skade av at motorrommet er lunkent. Jeg ville tatt det hele med stor ro, det er slik i de fleste båter og det fungerer helt utmerket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
3 hours ago, index said:

Hvorfor ikke? Innsuget får jo mer enn nok luft fra den store åpningen, og resten av motoren tar slett ikke skade av at motorrommet er lunkent. Jeg ville tatt det hele med stor ro, det er slik i de fleste båter og det fungerer helt utmerket!

Om det er 80C på innsiden av blokka og 60-70C på utsiden har vel lite å si for motorens funksjon ja..

 

10 hours ago, Okkaby said:

Er vel en bilmotor som er marinisert dette eller. så da er vel kanskje dette ikke helt originalt med den kjøling/varme av diesel.

For en bilmotor kan vel oppvarming av diesel i kalde temperaturer ha mer nytte enn kjøling i spesielt varme forhold?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...