Arne2 Startet 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2024 I dag så er det jo slik at dersom man kan klare seg uten landstrøm, så kan man i en del tilfeller spare halvparten, eller mer, av avgiften i gjestehavn. For eksempel: Med strøm: 300 kr/døgn. Uten strøm: 100 kr pr døgn, eller mindre. Jeg er allerede uavhengig av landstrøm, men vil se på muligheten for å forbedre løsningen. Båten har propan komfyr, propan varmtvannsbereder, og to dieselvarmere (Webasto pluss Taylors), slik at det ikke er nødvendig å bruke strøm til noen form for oppvarming eller koking. Kjøleskap og trykkvann drives av 12 Volt. Strøforbruket til kjølekspet reduseres ganske mye og til nær null ved å sette inn en bøtte med 2 kg is. Til PC, mobiltelfon, 4g Wifi router og ekstra lys innendørs bruker jeg en ganske primitiv løsning som fungerer nesten uventet bra, en billig "powerstation" med LitiumIon batteri og 12V, 230V/300W og USB-C uttak. Kapasitet 350 Wh. Jeg har også ett ekstra 12V 100 Ah blybatteri som normalt holdes ladet vha et solcellepanel. Dette er alt vesentlig et "reservebatteri". En mulighet er å kjøpe inn et 100Ah Litium LiFePo4 batteri hos Maritim pluss en inverter til et par tusen hos Kjell og co. Da har jeg 1280 Wh til disposisjon, pluss en inverter som kan levere 1000 W kontinuerlig "sinuskurve". Jeg har før av en 12V til USB-C omformer med ganske god kapasitet og en slik koster jo bare noen hundre kroner i innkjøp. Den type powerstation som jeg har har Litium-Ion battericeller, slik at den sannsynligvis vil være "død og utslitt" etter ca 3-400 Cycler. Power stations av bedre og dyrere kvalitet som bruker Litium LiFePo4 batterier skal ha ca 10 ganger så lang levetid, og de skal være mindre brannfarlig. Jeg vurderer også å kjøpe inn enten en powerstation av type Ecoflow River 2 Pro (Ca 768 Wh/8 Kilo og 8.500 Kr) eller en Ecoflow Delta 2 (Ca 1.024 Wh/12 Kg og 11.500 Kr) Jeg har en generator på motoren som sannsynligvis ikke er på mer enn 50A, så det å koble et litiumbatteri direkte til denne, som kan trekke det dobbelte i ladestrøm, det synes jeg nesten blir å be om problemer. Tenker derfor uansett å la båtens elektriske anlegg være "som det er" med blybatterier, og så legge opp "ekstra forbruk" helt uavhengig og adskilt, slik som jeg har det nå. Den lille powerstation som jeg har nå, er jo kjempe enkel i bruk ved at det er lett å ta den med og lade den hvor som helst som er er en stikkontakt, og lading med solcellepanel fungerer overaskende meget bra men kapasiteten er kanskje ikke helt "uendelig". Er det noen som har gjort sine erfaringer og som har anbefalinger? Vurderer alle tre løsningene og er litt i tvil. Link to post
Kallethekid Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Jeg liker tanken på å være uavhengig, men økonomisk tror jeg kanskje man lurer seg selv. Jeg vet ikke hvor du holder til, men jeg kjenner ikke igjen de prisforskjeller du nevner i forhold til havneleie. Invertere og lithium er ikke billig og propan/diesel er heller ikke gratis. Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Synes det høres ut som mye dyrt og blandet drops. Jeg har en forbruksbank på 4x92Ah Agm som lades av egen 80A dynamo, solceller eller evt 25A landstrømslader. Komfyr på gass, alt annet på 12V. For egen del synes jeg solceller er det enkleste og rimligste måten å få nok strøm på, man må bare ha nok da det er sjelden/aldri man får påstemplet maks. Link to post
tobixen Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Den store gevinsten får man dersom man kan ligge på svai i stedet for å besøke gjestehavn i det hele tatt! Her hvor jeg er koster det fort 150 EUR pr natt i gjestehavn, og det er bare helt uaktuelt for mitt vedkomne å betale slike summer for å besøke gjestehavner. På det meste har jeg greid meg i mange måneder uten å koble meg til landstrøm (vinterstid i Middelhavet). Solcellepaneler sammen med godt med batterikapasitet holder i massevis for meg om sommeren - vinterstid er det fort behov for litt ekstra påfyll, det får jeg fra generator på motoren. Kjøleskap er nok det som trekker mest strøm ombord - joda, man kan spare en del ved å kjøpe ting fra frysedisken når man handler, men for mitt vedkomne er det begrenset hvor mye jeg kan spare den veien. Vinterstid i Norge får man minimalt fra solcellepanelene, og diselvarmer bruker jo en del strøm - så da må jeg ha landstrøm fra tid til annen. "Powerbank" med 220V-uttak har vært diskutert i en annen tråd. Den store fordelen med en slik løsning er portabilitet. Kjøper man en for stor powerbank, så mister man litt av denne fordelen. Dersom man skal levere strøm til fastmonterte ting, så kommer man seg som hovedregel bedre ut med en fastmontert inverter. For laptop og andre enheter som kan forsynes med USB-C, så finnes det mange løsninger for 12V -> USB-C PD/QC, f.eks. har Kjell&Co en del gode greier der. En moderne laptop spiser ikke så mye strøm, og en god DC-DC-step-up-konverter kan være ganske effektiv - mens det som hovedregel blir en god del energitap i alle ledd dersom man går fra 12V -> 220V -> 5/20V. Jeg stiller meg undrende til påstanden om at Li-Ion-batterier skulle ha kortere levetid enn LiFePo4. Tross alt blir Li-Ion benyttet i omtrent alt av moderne elbiler, og så vidt jeg kan forstå er det ikke kort levetid på batteribanken noe signifikant problem med nyere elbiler? Vel, jeg har null peiling på dét. AGM og andre typer blybatterier av god kvalite kan vare i evigheter dersom man tar godt vare på de og ikke tapper de for langt ned, eller de kan vare i uker/måneder dersom man ikke tar godt vare på de. Jeg skulle tro at generatoren tåler at man belaster den maksimalt - det gjør jeg selv til tider, så ser ikke helt problemet med å lade LiFePo4 direkte fra generator. Selv har jeg en batteribank med blybatterier som ser ut til å ha vesentlig lavere kapasitet nå enn hva den skal ha, samt tre svære 50V Li-Ion-batterier i reserve. Alt av forbruk på båten er 12V. Jeg har 220V-invertere som benyttes en sjelden gang. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Jeg holder til i nærheten av Stavanger og der er vel prisen ca 300 kr i Vågen, strøm inklusive, mens prisen hos seilforeningen er 500 kr pr uke, "longside" og uten strøm, det skulle bli 71 kr/døgn. (Om jeg nå husker dette rett.) Det er også noen brukbare uthavner like i nærheten om man vil ha det gratis. En måned i Vågen (og tilsvarende steder) så har man kostnaden til en litt stor powerstation som vil vare i mange år. Når gjelder egenskapene til Litium Lifeopo4 vs Litium Ion, så er dette beskrevet mange steder på Internett, her er en av dem: https://lithiumhub.com/lifepo4-batteries-what-they-are-and-why-theyre-the-best/ Jeg trodde at biler ikke bruke Litium Ion på grunn av for stor brannfare, men det er jeg neimen ikke sikker på. Jeg kikket ellers på kartet og fant ut at det så ut til å være en utrolig fin havn på grensen mellom Portugal og Spania, i syd. Sendte dem en mail og spurte om pris, og det var ikke så helt galt. (Husker ikke prisen eksakt, men det var ikke mer enn det man kunne betale.) Takker for mye interessant info. Link to post
tobixen Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 På grenseelven der er det mulig å ankre opp også (Portugal/Spania syd). Jeg vet ellers av flere som oppbevarer båten i Torrevieja til en rimelig pris. Ibiza/Mallorca/Menorca har stive priser, Hellas er billig, men ikke alltid man finner strøm og vann i havnene i Hellas :) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 27 minutes ago, Arne2 said: https://lithiumhub.com/lifepo4-batteries-what-they-are-and-why-theyre-the-best/ Jeg tror nok den er noe farget over at firmaet selger slike batterier :) Jeg reagerer litt på påstanden om at det er 30% selvutladning pr måned for tradisjonelle batterier, jeg har da flere ganger lagret batterier både over vinteren og i lengre tid og målt akseptabel spenning på de. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Men har du målt hvor mye kapasiteten har blitt redusert i løpet av vinteren, ikke bare spenningen? Men uansett, 30% selvutlading pr.md. er bare tull. Om det er spenningen som er redusert med 30% i løpet av en måned vil den jo ha falt til ca. 9V! Så kan man regne litt på det dersom det er kapasiteten de mener. Si at man har et fulladet 100Ah batteri før vinterlagring. Med 30% selvutlading er man da nede i 70Ah kapasitet etter en måned. Med ytterlige 30% reduksjon pr. måned er man nede i ca.12Ah kapasitet etter vinterlading fra oktober til april/mai! Vel vel, det er ikke min erfaring. Om en uke drar vi på ca. 3 måneders båtferie. Da blir bilen stående uten lading i havnen den tiden, med alarm og datasystem aktivt. Med disse 30 prosentene burde da 75Ah batteriet være nede på 25Ah, bare på grunn av selvutlading, skrekk og gru! Men jeg hadde ikke startproblemer i det hele tatt sist år eller året før etter drøyt 3 måneder. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Det var flere påstander der jeg også tviler litt på at stemmer, men 30% selvutladning ila en måned på et "vanlig" batteri var vel den jeg reagerte mest på. (Kanskje de mente år og ikke måned? Det står at tilsvarende tall for LiFePo4 er 2% - men det synes jeg også er noe høyt, 2% over 12 måneder er minimum 22% over et år) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fantino Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Den billigste måten å bli uavhengig av landstrøm er definitivt NOK solceller, så sant en har plass til de på båten. Å løpe rundt med div powerbanker som må lades er pes og å lade de med dieselprodusert strøm er nok dyrere. Jeg har ikke brukt landstrøm på mange år. Ikke fordi det er spesielt dyrt i de havnene jeg frekventerer men fordi jeg ikke gidder og ikke trenger det. 2 x 310W solceller tar seg av forbruket, inkl å drifte 230V kjøl/frys på 270 liter og varme dusjevann via inverter når det det trengs. Har ikke konvertert til Lithium ennå da blybatteriene mine merkelig nok er spreke nok ennå, etter hhv 10/8 års drift. Store Li-Po er jeg personlig skeptisk til i båt, men det er jo flere ‘proff’ brukere her inne som har installert store banker av denne typen også. De har også en cellespenning som passer litt dårlig for ‘drop-in’ i et 12V bly-anlegg. Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Men når det gjelder selvutlading av blybatterier, er det viktig å huske på at det er stor forskjell på temperaturens påvirkning. Lagrer man batteriet i stuen over vinteren, ville jeg helt sikkert tatt et par oppladinger i løpet av perioden. Men hadde jeg fått lov til å sette batteriet (fulladet) i fryseren, ville selvutladingen kunne sees helt bort fra. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Okkaby Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 I Rogalands området/Ryfylke, så er vel normal leie 200-300. så spare en noen plasser 50kr uten strøm. Men flere å flere plasser går over til en pris med all inclusive. Dette da de slipper holde styr på om folk bruker strøm sjøl om de ikke har betalt for det. Er jeg på ferie, så er jeg på ferie. Gidde ikke styre med masse powerbanker eller annet dill dal. Landstrøm å har da ro i sindet. Da kjøre kjøleskap/vannvarmer å det som ellers trengs for fult. Blir nå også å ha med en induksjons plate i byssa. Da er landstrøm saken. Gidde ike styre med inverter, sjøl om jeg har 550ah lithium forbruk. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
mons Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Artig å lage løsninger og duppeditter, men jeg liker best ting som står fast og ikke må gjøres noe med. Koster ikke så mye med en 150 a dynamo, og sammen med litt solceller vil det meste være løst. Mons Link to post
tobixen Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 1 hour ago, mons said: men jeg liker best ting som står fast og ikke må gjøres noe med. En ting jeg etterhvert har innsett er at ingenting varer evig. Alt av båtutstyr har en levetid. Har man litt "hell i uhellet", så er levetiden akkurat mindre enn garantitiden (og man har kvittering). Er man riktig uheldig, så har man utstyr som ryker minutter etter at garantitiden er gått ut - eller minutter etter at det er installert, men at man av ulike grunner ikke har mulighet til å reklamere. Noen duppedingster vil kanskje fortsette å fungere i all evighet, men regnes som teknologisk utdaterte lenge før de går i stykker (vi har en fastmontert TV-skjerm som for alle praktiske formål ikke er i bruk lengre). Dette er noe man bør være bevisst på når man installerer ting. Dersom man legger for mye arbeid i at ting skal passe og se fint ut, så blir man fort bundet til å kjøpe akkurat samme modell når den en gang skal byttes ut. Det kan være vanskelig (produsenten konkurs, tingen er ikke i salg lengre, eller de selger en "forbedret" utgave med samme modellnummer men ulike dimensjoner) eller uønsket (dersom tingen gikk i stykker kort tid etter at man installerte den, så ønsker man kanskje ikke å sette inn samme modell igjen). Eller man risikerer dumme hull etc i interiøret, eller masse ekstraarbeid. (Dette er en generell betraktning - solcellepaneler kan man hekte fast til båten ganske enkelt, men jeg har en ramme ute på dekk til et solcallepanel, det orginale panelet sluttet å levere, fant aldri nytt panel som passer fint i ramma. Generator og inverter skal jo stort sett være gjemt unna, krever ikke modifikasjoner i interiøret og vil stort sett ikke kreve så veldig store endringer dersom man kjøper nytt med ulike dimensjoner) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Arne2 skrev for 20 timer siden: Jeg har en generator på motoren som sannsynligvis ikke er på mer enn 50A, så det å koble et litiumbatteri direkte til denne, som kan trekke det dobbelte i ladestrøm, det synes jeg nesten blir å be om problemer. Tenker derfor uansett å la båtens elektriske anlegg være "som det er" med blybatterier, og så legge opp "ekstra forbruk" helt uavhengig og adskilt, slik som jeg har det nå. Med en DC-DC lader, for eksempel Victron XS, kan du kontrollere strømtrekket fra dynamoen, og få riktig lading av litiumbatteriene. Link to post
Steihy Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Okkaby skrev for 9 timer siden: Er jeg på ferie, så er jeg på ferie. Gidde ikke styre med... Vi er forskjellige mennesker. Noen synes det er trivelig, andre liker ikke sommerfylte gjestehavner. Om vinteren trenger man mer strøm, og da er det plass alle veier. Okkaby skrev for 9 timer siden: Blir nå også å ha med en induksjons plate i byssa. Da er landstrøm saken. Gidde ike styre med inverter, sjøl om jeg har 550ah lithium forbruk. Når du likevel er på landstrøm er dette logisk, men har man først resten og så mye Ah, er det ikke mye styr med inverter. Jeg har en Skanbatt 3000/6000 inverter som er fast montert. Skjøteledning med grenkontakt er klar til en hver tid. Jeg har også kjøpt induksjonsplate som brukes til langkoking - poteter etc. Er det ikke mye sol og srømfangst, koker jeg opp på gass, så over på plata. Den trekker lite strøm på lav putring. Hater å bruke gass om sommeren da mesteparten av energien går til å varme båten. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
tobixen Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 1 hour ago, Steihy said: Jeg har også kjøpt induksjonsplate som brukes til langkoking - poteter etc. Er det ikke mye sol og srømfangst, koker jeg opp på gass, så over på plata. Den trekker lite strøm på lav putring. Hater å bruke gass om sommeren da mesteparten av energien går til å varme båten. Gass er ikke så ille dersom man skrur ned blusset og har relativt stor overflate på kasserollen/kjelen. Langkoking er jo et problem uansett, men blir ekstra stort problem på gass hvor man ofte ikke kan skru ned varmen tilstrekkelig. Langkoking er ikke bare et problem om sommeren, men også om vinteren, da det blir mye fukt av det. Min løsning er å skru av flammen, kaste noen håndklær over kasserollen, og gi den et oppkok hvert tiende minutt eller så - men en bedre idé er kanskje å investere i en kjele for trykkoking. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 On 5/15/2024 at 11:42 PM, Okkaby said: I Rogalands området/Ryfylke, så er vel normal leie 200-300. så spare en noen plasser 50kr uten strøm. Inne i Vågen i Stavanger så koster det jo 300 kr pr døgn over 25 fot og med strøm og på andre siden over sundet 500 pr uke, uten strøm. Det er da litt forskjell på å betale 9.000 eller 2.000 for en måned. Foretrekker å holde meg i den rimelige ende både når det gjelder utstyr og utgifter og uansett så synes jeg det er veldig ok å ha en strømløsning, som medfører at man er "fri som fuglen" og uavhengig av gjestehavner, hvis man da ikke av en eller annen grunn ønsker å være i gjestehavn. Filosofien er den at en måneds tur med båten, det skal ikke koste noen ting av et slikt omfang at det krever noen form for økonomisk planlegging. Dette med å være uavhengig av landstrøm det har også noe å gjøre med denne frihetsfølelsen, å kunne reise dit man ønsker, uten at det medfører utgifter som man må ta hensyn til. Båtplass og drivstoff bør derfor være tilnærmet gratis, når man er på tur. Det er klart at hvis man kjøper inn 2 x 300W solceller og ditto, batterier og inverter, så har man strøm så det holder, men kanskje ikke problemfritt og gratis, og uten at utstyret er synlig eller tar plass. Jeg har kjøpt inn et Biltema strømaggregat, av minste type og det er OK ved at det er forholdsvis lite og lett og lett å stue vekk i stuerom, slik at det er "usynlig". Virker veldig bra til å lade alle sorter batterier, men klarer ikke å trekke en mikrobølgeovn. Er egentlig mest en nødløsning pga støy. Støyer ikke veldig, mye men litt. Lå ute en hel natt med døde batterier og vindstille med den første seilbåten jeg hadde, og det frister ikke så veldig til gjentakelse. Det kom et par vindpust ut på morgenkvisten så jeg jeg fikk da returnert hjem vha seil, men det ble en lang natt. Har liggende et antall solcellepaneler, men har så langt bare installert ett av dem på båten. Har så langt bare koblet solcellepanelet til et 100AH blybatteri, som er uavhengig av resten av båtens elektriske anlegg og som jeg bruker til "ekstra forbruk", og kanskje også "reserve startbatteri", hvis det behovet noen gang skulle melde seg. Så har jeg et par Litium ion "power stations" eller hva man kaller hver på 350 Watt timer. Med dette ganske enkle opplegget så klarer jeg meg faktisk uten landstrøm. Største utfordringen er nok kjøleskapet som kjører på 12V. Her hadde det nok vært bra med litt mer solenergi og begrensningen i så måte det er jo kanskje mest av alt at solcellepanelene ikke skal være i veien, eller ta plass. Studerte veldig mye på om jeg skulle kjøpe meg en Ecoflow av denne typen eller et Litium LiFePo4 batteri av denne typen. Etter å ha grunnet veldig mye på det så møtte jeg opp hos Maritim for å kjøpe et batteri, men da var de selvfølgelig akkurat utsolgt. Tanken var den at har man et slikt batteri, så kan man jo i prinsipp bygge oppe en slik Ecoflow sak selv og få like mye lagringskapasitet som denne modellen. (faktisk litt mer.) En annen side ved saken, det er at behøver man for eksempel et batteri til å trekke en liten elektrisk påhengsmotor til jolla så kan vel Maritim sitt batteri kunne brukes også til det. En annen problemstilling, det er jo: Hvis man kjøper et Litium LiFePo4 batteri, behøver man da "bluetooth" eller er det bare unødvendig "gimmick". Har funnet ut at de må man ha, hvis man skal klare å holde styr på ladestatus. Har liggende 2 stk 100W solcellepaneler, som sannsynligvis ville klare å trekke kjøleskapet, sånn stort sett, men problemet der er vel heller hvor man skal sette dem opp uten at de blir synlige, eller i veien. En annen problemstilling er jo at det elektriske anlegget er bygd opp av div tidligere eiere, uten dokumentasjon, slik at det vil nok kreve en del detektivarbeid å endre på det. Så lenge "ekstra strøm" bygges ved siden av og uavhengig, så er jo ikke det noe problem. Ellers tall for mange gode og informative tilbakemeldinger! Link to post
Sailorsea Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Byttet fra 3 x 140 Ah bly til 4 x 100 Ah LiFePO4 på forbruk. Himmelvid forskjell, ligger i dagesvis med kjøl på to bokser/skap nå og kan assitere med et solcellepanel ved behov. Men egentlig uten behov da jeg aldri har sett slike forskjeller på pris med/uten strøm som det vises til her. Link to post
Arne2 Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 4 minutes ago, Sailorsea said: Byttet fra 3 x 140 Ah bly til 4 x 100 Ah LiFePO4 på forbruk. Himmelvid forskjell, ligger i dagesvis med kjøl på to bokser/skap nå og kan assitere med et solcellepanel ved behov. Men egentlig uten behov da jeg aldri har sett slike forskjeller på pris med/uten strøm som det vises til her. I følge "det store Internett" så skal det faktisk kunne fungere med å sette 100 Ah direkte inn som erstatning for 100 Ah blybatterier. Det skal også fungere med å kjøre bly startbatteri og Litium forbruksbatteri i parallell. (med litt redusert kapasitet til litiumbatteriene som "kostnad") I mitt tilfelle så ble det i så fall 2 x 100 Ah litiumbatterier og det kunne jeg faktisk ha råd til. (Ca 11.000,-) (Har tenkt litt i de baner også.) I følge diverse opplysninger på Internett, så kan Litium batterier som er nedtappet trekke så stor ladestrøm at det kan få generatoren til å ta kvelden. I følge en del info her på dette forumet, så er erfaringene det at generatorene faktisk tåler det. Jeg har et slikt gammeldags og enkelt opplegg med en treveis bryter, der man kan koble inn batteribank 1 (start) eller 2 (forbruk) eller begge. Hvis man har tappet ned litiumbatteriene, så skulle man jo tro at man eventuelt kunne kjøre bare med batteribank 1 på generatoren, for å beskytte dynamoen og så skulle man kunne lade litiumbatteriene på en annen måte (?!) Når du erstattet bly med litium skiftet du da bare til ny type batterier, eller monterte du også inn en ny laderegulator, eller en DC til DC omformer eller noe slikt? Link to post
Okkaby Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 @Arne2 Du kan ikke sammenligne en kommersiell gjestehavn med en privat seilklubb som bare ønsker litt påfyll i kassa ved å leie ut ledige plasser. En gjestehavn er ikke tenkt brukt som langtids plass. Så her sammenligner du epler og pærer. Men anbefaler deg å prøve deg på Norgesferie med familie i bil og hotell. Da blir ikke gjestehavn dyrt. Bare tanken om å måtte tenke på hvor mye strøm en bruker hele tiden, ville være nok til jeg ville gi totalt faen i båttur. Så kan du jo ellers regne på hva det koster å ha en vakt, som skulle sitte hele natta å følge med på at folk ikke jukser å bruker strøm de ikke har betalt for. For er nettopp det folk gjør, om de kan lure seg unna en 50lapp. Er fra før, nok folk som kommer sent i havn, å stikker gry tidlig før folk i havna er på jobb, å da ikke betaler. Ser masse av dette hver sommer. Tyvpakk kaller vi sådan her. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gullfisk Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Arne2 skrev 47 minutter siden: Inne i Vågen i Stavanger så koster det jo 300 kr pr døgn over 25 fot og med strøm og på andre siden over sundet 500 pr uke, uten strøm. Det er da litt forskjell på å betale 9.000 eller 2.000 for en måned. Foretrekker å holde meg i den rimelige ende både når det gjelder utstyr og utgifter og uansett så synes jeg det er veldig ok å ha en strømløsning, som medfører at man er "fri som fuglen" og uavhengig av gjestehavner, hvis man da ikke av en eller annen grunn ønsker å være i gjestehavn. Filosofien er den at en måneds tur med båten, det skal ikke koste noen ting av et slikt omfang at det krever noen form for økonomisk planlegging. Dette med å være uavhengig av landstrøm det har også noe å gjøre med denne frihetsfølelsen, å kunne reise dit man ønsker, uten at det medfører utgifter som man må ta hensyn til. Båtplass og drivstoff bør derfor være tilnærmet gratis, når man er på tur. Det er klart at hvis man kjøper inn 2 x 300W solceller og ditto, batterier og inverter, så har man strøm så det holder, men kanskje ikke problemfritt og gratis, og uten at utstyret er synlig eller tar plass. Jeg har kjøpt inn et Biltema strømaggregat, av minste type og det er OK ved at det er forholdsvis lite og lett og lett å stue vekk i stuerom, slik at det er "usynlig". Virker veldig bra til å lade alle sorter batterier, men klarer ikke å trekke en mikrobølgeovn. Er egentlig mest en nødløsning pga støy. Støyer ikke veldig, mye men litt. Lå ute en hel natt med døde batterier og vindstille med den første seilbåten jeg hadde, og det frister ikke så veldig til gjentakelse. Det kom et par vindpust ut på morgenkvisten så jeg jeg fikk da returnert hjem vha seil, men det ble en lang natt. Har liggende et antall solcellepaneler, men har så langt bare installert ett av dem på båten. Har så langt bare koblet solcellepanelet til et 100AH blybatteri, som er uavhengig av resten av båtens elektriske anlegg og som jeg bruker til "ekstra forbruk", og kanskje også "reserve startbatteri", hvis det behovet noen gang skulle melde seg. Så har jeg et par Litium ion "power stations" eller hva man kaller hver på 350 Watt timer. Med dette ganske enkle opplegget så klarer jeg meg faktisk uten landstrøm. Største utfordringen er nok kjøleskapet som kjører på 12V. Her hadde det nok vært bra med litt mer solenergi og begrensningen i så måte det er jo kanskje mest av alt at solcellepanelene ikke skal være i veien, eller ta plass. Studerte veldig mye på om jeg skulle kjøpe meg en Ecoflow av denne typen eller et Litium LiFePo4 batteri av denne typen. Etter å ha grunnet veldig mye på det så møtte jeg opp hos Maritim for å kjøpe et batteri, men da var de selvfølgelig akkurat utsolgt. Tanken var den at har man et slikt batteri, så kan man jo i prinsipp bygge oppe en slik Ecoflow sak selv og få like mye lagringskapasitet som denne modellen. (faktisk litt mer.) En annen side ved saken, det er at behøver man for eksempel et batteri til å trekke en liten elektrisk påhengsmotor til jolla så kan vel Maritim sitt batteri kunne brukes også til det. En annen problemstilling, det er jo: Hvis man kjøper et Litium LiFePo4 batteri, behøver man da "bluetooth" eller er det bare unødvendig "gimmick". Har funnet ut at de må man ha, hvis man skal klare å holde styr på ladestatus. Har liggende 2 stk 100W solcellepaneler, som sannsynligvis ville klare å trekke kjøleskapet, sånn stort sett, men problemet der er vel heller hvor man skal sette dem opp uten at de blir synlige, eller i veien. En annen problemstilling er jo at det elektriske anlegget er bygd opp av div tidligere eiere, uten dokumentasjon, slik at det vil nok kreve en del detektivarbeid å endre på det. Så lenge "ekstra strøm" bygges ved siden av og uavhengig, så er jo ikke det noe problem. Ellers tall for mange gode og informative tilbakemeldinger! Det må da være bedre å få orden på, og dimensjonert riktig, eksisterende el anlegg, enn å bygge et separat kvasianlegg i tillegg? Man får jo utnyttet mer av kapasiteten på Lifepo enn bly, men de skal jo fylles opp igjen de også. Link to post
Arne2 Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 51 minutes ago, Okkaby said: @Arne2 Du kan ikke sammenligne en kommersiell gjestehavn med en privat seilklubb som bare ønsker litt påfyll i kassa ved å leie ut ledige plasser. En gjestehavn er ikke tenkt brukt som langtids plass. Så her sammenligner du epler og pærer. Nå er det vel nesten omvendt ?! Den kommunale gjestehavna (i Stavanger) tar 2.100 kr pr uke i påfyll, og den private seilforeningen tar 500 kr pr uke. 51 minutes ago, Okkaby said: Bare tanken om å måtte tenke på hvor mye strøm en bruker hele tiden, ville være nok til jeg ville gi totalt faen i båttur. Jeg foretrekker å ha løsninger slik at man praktisk talt aldri behøver å tenke på strøm. Hva skulle vitsen være med å legge til et strømproblem, hvis man normalt sett ikke behøver å tenke på strøm i det hele tatt? Hele vitsen med denne tråden (fra min side) var jo å diskutere hvordan man kan få utarbeidet tekniske løsninger som medfører at strømproblemet i størst mulig grad forsvinner og blir borte, og at man har størst mulig marginer, når det har blitt borte. Halvparten av problemstillingen ligger nok i forbruksmønstret. Hvis matlaging og varmt vann går på propan og oppvarming går på diesel, så er det jo ikke så mye igjen som trekker strøm. (Lys, PC, mobiltelefon og annen elektronikk kan man jo lett drifte med solcellepaneler.) Link to post
Okkaby Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Så det du vil, er at vanlige folk i Stavanger, skal sponse deg med nesten gratis havneplass i gjestehavna, da du mener det er den vanlige skatteyter som ikke har båt, sitt ansvar at det er nesten gratis plass og strøm til deg? Å hvis nå jeg leier ut min plass på Grasholmen(samme område som seilforeningen) for 1 kr pr år, så skal kommunen også leie ut til den prisen eller? Fakta er at det er brukere som må å skal betale for en sådan kommunal tjeneste. Så kan du like det eller ikke. Men det vil forbli sådan samme hva. Bobiler må også betale for å stå på kommunens bobil parkering, sjøl om de kanskje kunne stå til 1/4 på en privat plass annet sted i byen. Det koster faktisk penger å drive en gjestehavn. Men tydelig økonomi styring ikke er din sterke side. Men det er masse gratis plasser rundt Stavanger på holmer å øyer. Ellers må du da tenke mye på strøm, med alt det du holder på med å gjør for å slippe å betale for litt strøm i gjestehavna. Vi andre plugger bare i kabel, å betale det det koster. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gullfisk Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Arne2 skrev 32 minutter siden: Hele vitsen med denne tråden (fra min side) var jo å diskutere hvordan man kan få utarbeidet tekniske løsninger som medfører at strømproblemet i størst mulig grad forsvinner og blir borte, og at man har størst mulig marginer, når det har blitt borte. Halvparten av problemstillingen ligger nok i forbruksmønstret. Hvis matlaging og varmt vann går på propan og oppvarming går på diesel, så er det jo ikke så mye igjen som trekker strøm. (Lys, PC, mobiltelefon og annen elektronikk kan man jo lett drifte med solcellepaneler.) Jeg har 4x92Ah agm, bruker el til kjølebokser, lys, vann, toalett, lading av mob/brett, varmer varmtvann via inverter, dieselvarmere. Har oppgradert til 450W solceller i år, og har fulle batterier hele tiden. Har tilogmed plugget i vennebåt på inverter og ladet denne via landstrøm. Har begynt å slå av solceller dagen før hjemreise for å ha jobb til dynamo(egen 80A til forbruk). Har registrert over 100W lading selv ved overskyet vær. Så føler at jeg ikke trenger å tenke så mye på strømforbruk lenger. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn