Gullfisk Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Thomas_h skrev for 11 timer siden: Skulle kanskje regnet på forbruket å sjekker om det er noe gale. Men tenker vi bruker over 150ah, altså det vi har tilgjengelig på et 300ah batteri og vi får litt ekstra fra solcellene, ca 600wh i går pga dårlig vinkel. De store strømtyvene her er: webasto, 85l kjøleskap, 26liter fryser og tv på inverter. Er en god del annet skit som vannpumper til unger som Dusjer her og der. Sist båt hadde vi vel 300-400 ah med litium, så bortskjemt. Uten å ha helt eksakte tall, så bruker du nok bortimot dobbelte av det min båt bruker på omtrent samme utstyr. Jeg har to bokser på 75 liter, men begge går som kjøle, tv direkte på 12V, men sjelden i bruk. Hjelper jo ikke med solceller uten sol, men med 300W solcelle ladet jeg fullt hver dag OG kan varme varmtvann med inverter på 500w varmeelement 1-1,5t hvertfall annenhver dag. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Gullfisk skrev 54 minutter siden: du nok bortimot dobbelte av det min båt Det er jo bra, men hjelper ikke meg så mye (edit: så lenge jeg ikke har noe feil med batteriene, men laget et strømbudsjett som sier jeg bruker mer enn det har så tror ikke det er noe feil). 😉 ser kjøleskapet er opplyst til å bruke ca 400wh om dagen. Fryseren min bruker 42w og går nesten hele tiden. God lufting der, men har satt den på minus 22 da is ble så mykt i fjor på minus 10. De to tingene der bruker da 100ah alene. Hvis du klarer mindre enn det, og i tillegg kjører 60ah med varmeelement om dagen er det godt gjort. Var en tråd her inne som spurte hvor mye strøm folk bruker i uthavn og flere svarte over 200ah. Men tilbake til midlertidlig løsning; noen som tror det ikke kan virke? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Ser ikke noe grunn til at det ikke skal fungere, men det gjør det vel om du kobler lithium i paralell med bank også? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Gullfisk skrev 56 minutter siden: vel om du kobler lithium i paralell med bank også? Ja, men da er litium'en helt tom når AGM overtar. Litium er ikke helt glad i å være på 0%. Ladevolt på utstyret jeg har er heller ikke helt ok for litium. Ligger for lenge på 14.4. I tillegg har jeg noen store forbrukere på den banken som hekktrustrer og ankervinsj som heller ikke kommer til å gå så bra når agm ikke har noe å gi. Så derfor jeg tenkte 2 små dcdc'er kunne løse de "problemene". Trenger ikke være større enn 18ah tenkte jeg som er under halv pris av de 30ah versjonene. Har som sagt ikke tenkt å røre det orginale oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Om du går for Lithium-batterier der du har tilgang til å konfigurere BMS så kan du gjerne eliminere DC-DC laderene. Bare å sette cutoff på lading over gitt spenning og på utladning under en gitt spenning? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Fantino skrev 1 time siden: Om du går for Lithium-batterier der du har tilgang til å konfigurere BMS Det høres selvsagt ut som en mulighet. Har du noen eksempler på et slikt batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Thomas_h skrev for 9 timer siden: Det høres selvsagt ut som en mulighet. Har du noen eksempler på et slikt batteri? Jeg har bare brukt Daly BMS ifm ‘selvbygg’ så har dessverre ikke kjennskap til konkrete batterier. Men jeg ser jo av screenshots folk legger ut her at veldig mange BMS’er kjører samme app/har samme firmware tydeligvis. Fra app kan du stille ut/innkoplingsspenninger men med UART til USB kabel og gratis PC software så har du tilgang til flere settinger, som bla delay på utkobling/innkopling osv. Vil tro at ferdige batterier kun har mobilapp. Om du planlegger å ta pakken med over i evt ny båt er det jo ikke noe i veien for å rigge en selvbygget pakke heller - det gir nok flere Ah/kr også. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Litt oppdatering om hvordan det går med utviklingsprosjektet: "En enkel løsning for forbruksstrøm i en seilbåt." Oppgaven er nå løst, litt mer enn 100% av aktuelt behov. slik at det vel heller er snakk om å bygge ned og redusere ned til 100% av aktuelt behov. Båten har dobbelt gasskomfyr og gassdrevet varmtvannsbereder, slik at det var egentlig bare "drift av kjøleskap uten landstrøm", som sto tilbake. For å få til dette så bruker jeg nå: Solcellepanel fra Jula, kr 1000,- Regulator fra Maritim, kr 930,- 100AH Lithium batteri fra Maritim, kr 5.500,- Ny kombinert kjøleboks/fryseboks fra Maritim, kr 2.400,- (Tilbud har nå gått ut.) USB lader fra Kjell og co: 500,- Grenuttak fra Jula Ekstra batterilader for litium batteri fra biltema. Strømtang fra Kjell og co: 600,- Det blir til sammen ca litt over 10.000,- Nytt system for forbruksstrøm er ikke koblet opp mot båtens originale system for forbruksstrøm, slik at disse kjører helt uavhengig av hverander. Nå i august så ligger fylningsgraden på batteriet på mellom 95% og 100%, det aller meste av tiden, og da er det jo ingen grunn til å innføre økt lading fra generator, som det ikke er behov for, med de negative konsekvensene som det kan medføre. Som gammel flymekaniker/automatiker, så ønsket jeg meg jo "redundante systemer", dvs systemer som lever sitt eget liv og kjører uavhengig av hverandre. Det fungerer så langt meget bra. Ser også at "redundante systmer" er et formelt normkrav i kommersielle skip og båter. Ut over det nevnte så har jeg også koblet opp en 80W solcelle med "gammel type regulator" mot et 100AH AGM batteri, pluss også har et bensinaggregat fra Biltema. Til sammen så gir jo dette mye mer strøm enn det jeg noen gang får bruk for, så da er det vel på tide å bygge ned og lempe på land, med unntak av det utstyret som er nevnt over. Grunnen til at jeg kjøpte inn kjøleboksen, det er at den har bare ca halvparten av strømforbruktet til det gamle 12V Isoterm kjøleskapet som også står der. Dessuten så kan kjøleboksen også kjøres som fryser. En mulighet, hvis jeg øsker det, det er jo å sette inn et 100W solcellepanel no 2 og så bruke det til å trekke det gamle kjøleskapet, slik at jeg har både har kjøleskap og fryser. Jeg tenkte litt på å kjøpe en "Ecoflow boks" men med "hjemmelaget opplegg" så ble det jo mer kapasitet og mer "slik som jeg ville ha det". En mulighet som også vurderes det er jo å kjøpe inn en elektrisk påhengsmotor til jolla. Det hadde jo ikke fungert med løsningen fra Ecoflow. Jeg tenkte også på å sette inn en 230V inverter på et par kilowatt, men jeg slo denne tanken i fra meg pga risiko/brannfare. Har en på 300 Watt, og den har jeg så langt bare brukt til å lade den elektriske tannbørsten. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 On 6/12/2024 at 6:34 AM, Arne2 said: En problemstilling som har vært diskutert i tråden over er om det vil være risiko forbubdet med å skifte ut bly forbruksbatterier med "tisvarende" Lithium LIFEPo4 batterier. Denne videoen bør kaste litt lys over den problemstillingen. Sett samme videoen og kjøper logikken, men den er ikke representativ for virkeligheten. De har blandt annet fjernet vifte på dynamo før forsøk og kjører dynamo på maks belastning. Mistenker dynamo ville røket med samme oppsett på en større blybatteribank som er tappet langt ned. Jeg har aldri hørt om noen som har røket dynamoen sin pga. lithiumbatterier, så tror dette er mer et teoretisk problem enn et praktisk problem. Når det er sagt så er jeg en forkjemper av å gjøre ting så riktig så mulig og så trygt som mulig og vil alltid anbefale og ta høyde for lithium og gjøre fornuftige tiltak i den sammenheng. Jeg ville heller aldri montert lithium i båten min uten å gjøre fornuftige tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 2 hours ago, Vittig said: Jeg har aldri hørt om noen som har røket dynamoen sin pga. lithiumbatterier, så tror dette er mer et teoretisk problem enn et praktisk problem. På utenlandske nettsteder og Youtube så finnes det mange beskrivelser og eksempler, men sant nok, ingen ting av det behøver å være så veldig sant. Det som der i mot vanligvis vil være sant, det er at i de fleste tilfeller der man erstatter blybatterier med lithium batterier, så vil man i de fleste tilfellene ha gjennomført en installasjon som formelt sett er ulovlig og som ikke oppfyller kravene i Forskrift for maritime elektriske installasjoner. Ett av kravene er jo at man skal gjennomføre en helhetlig risikovurdering. For å kunne gjøre det så behøver man jo en komplett dokumentasjon for hele det tekniske anlegget pluss at man også må ha den nødvendige fagkompetanse for å kunne gjennomføre en slik risikovurdering. Denne problemstillingen vil nok først bli satt på spissen den dagen båten brenner på grunn av feil elektrfaglig utførelse og forsikringsselskapet nekter å utbetale. Aner ikke om det har skjedd fram til nå. Noe av det et forholdsvis langt liv med teknologi og elektrofag har lært meg det er at komponenter som går med halv belastning, de varer vanligvis lengre enn komponenter som kjører med full belastning. Om dynamo ryker etter 5 år, så kan man jo ellers ikke ikke vite sikkert om den ville vart i 10 år, med mindre belastning. Den omtrent siste måneden så har båten min fungert som "flytende elektrolab" ikke for "å få det til å virke" men for å studere litt nærmere "hvordan det virker". Etter å ha målt og testet ut så har jeg nå endt opp med 3-4 separate adskilte systemer. Opprinnelig start og forbrukssystem er helt uendret. En av flere grunner er mangel på tilstrekkelig og komplett dokumentasjon. Da blir det ingen endringer å gjennomføre før denne eventuelt er utarbeidet. Så har jeg satt opp to nye og helt uavhengige systemer, et nytt system for forbruk, basert på 100 AH Litium batteri, og solcellepanel og så også et uavhengig bacupsystem basert på et 100 AH blybatteri også ladet vha solcellepanel. Ved eventuelt flatt startbatteri, så har jeg i all enkelhet liggende noen vanlige startkabler for bil. For å teste ut så koblet jeg først opp 400 Watt med kapasitet med solcellepaneler. Da viste det seg da at Victron regulatoren ga ut 15A som den er designet for, men den ble veldig varm. Så fjernet jeg paneler for å finne fram til "optimal løsning". Jeg fant ut at ved å bare beholde ett enkelt 110 Watt solcellepanel, så gikk Victron regulatoren med halv kapasitet, og da var det ingen tegn til varmgang, samtidig som litiumbatteriets ladingsgrad når opp til 100% hver dag også i overskyet vær, uten "synlig sol". Jeg har som nevnt også beholdt et 80 Watt panel pluss et blybatteri som "bacupsystem". Her igger jo også fyldningsgraden jamt over på 100% ettersom det ikke er noe forbruk. Tanken er også å kunne bruke det ekstra 80 Watt panelet som ekstra ladekapasitet for litiumbatteriet, hvis det viser seg å være behov for det, om vinteren. Hvis man har kapasitet i forhold til forbruk på mer enn 100% i forhold til normalt forbruk, så finnes det jo ingen fornuftig grunn til å tilkoble til generatoren for å tilføre enda mer ladekapasitet. For min del så kommer jeg nok til å beholde blybatteriene for start og opprinnelig forbruk, og så bruker jeg en egen separat forbrukskrets basert på solcellepanelt pluss Litiumbatteri. Går blybatteriene i stykker en dag, så blir de erstattet med nye blybatterier, eventuelt mindre og billigere type. De største overraskelsene i prosjektet, det var egentlig at man kan få tak i kjølebokser som bare trekker 12,5 Watt i snitt og at regulatoren fra Victron skulle være så mye bedre enn de gamle regulatorene som jeg hadde liggende. 200 Watt med solcellepaneler og 1 stk bensinaggregat gikk på land som følge av "overkapasitet". Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Arne2 skrev for 3 timer siden: <> Det som der i mot vanligvis vil være sant, det er at i de fleste tilfeller der man erstatter blybatterier med lithium batterier, så vil man i de fleste tilfellene ha gjennomført en installasjon som formelt sett er ulovlig og som ikke oppfyller kravene i Forskrift for maritime elektriske installasjoner. Ett av kravene er jo at man skal gjennomføre en helhetlig risikovurdering. For å kunne gjøre det så behøver man jo en komplett dokumentasjon for hele det tekniske anlegget pluss at man også må ha den nødvendige fagkompetanse for å kunne gjennomføre en slik risikovurdering. <> Dette har vi diskutert tidligere i tråden og jeg gidder ikke å repetere argumentasjonen men du burde holde deg for god til å repetere dette hele veien når du vet godt at kontrollregimet og den spesifikke fagkompetansen på dette feltet er ikke eksisterende. Arne2 skrev for 3 timer siden: Noe av det et forholdsvis langt liv med teknologi og elektrofag har lært meg det er at komponenter som går med halv belastning, de varer vanligvis lengre enn komponenter som kjører med full belastning. Om dynamo ryker etter 5 år, så kan man jo ellers ikke ikke vite sikkert om den ville vart i 10 år, med mindre belastning. Enig, dermed sørger en for å dimensjonere med marginer, men: Arne2 skrev for 3 timer siden: For å teste ut så koblet jeg først opp 400 Watt med kapasitet med solcellepaneler. Da viste det seg da at Victron regulatoren ga ut 15A som den er designet for, men den ble veldig varm. <> Her er risikovurderingen mangelfull selv om dokumentasjonen er lett tilgjengelig. En Victron 15A MPPT skal ikke koples til mer enn 220W paneler i 12V. Den vil dog bare begrense uttaket men vil naturlig nok jobbe på sitt designmax og dermed bli varm. Om den er montert iht anvisning med tilstrekkelig lufting går det nok likevel helt fint. Den skal heller ikke koples til panel med mer en Isc 15A, noe du trolig har gjort om du koplet panelene i parallell. Dersom de ble koplet i serie har du antakelig overskredet de 75V som er begrensningen på inngangsspenning, spesielt om du tar hensyn til økning av denne ved lave temperaturer, slik du skal. Victron har et eget regneark/designkalkulator som bør brukes til dette. I prinsippet kan regulatoren være skadet av denne testingen, men det kan selvsagt fort gå godt også. Poenget med alt dette er at de personene som kan/vet dette, og som i tillegg har elektrofaglig formalkompetanse - er temmelig vanskelige å finne. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 14 minutes ago, Fantino said: Dette har vi diskutert tidligere i tråden og jeg gidder ikke å repetere argumentasjonen men du burde holde deg for god til å repetere dette hele veien når du vet godt at kontrollregimet og den spesifikke fagkompetansen på dette feltet er ikke eksisterende. Kontrollregimet er jo mangelfult og ikke eksisterende, det er jo rett nok. Men det betyr ikke at man saktens kan velge å følge regelverket, så godt som det lar seg gjøre, på egen båt. Ser ingen negative sider ved det. Jeg vil tvert i mot mene at det bare gir fordeler. 17 minutes ago, Fantino said: Her er risikovurderingen mangelfull selv om dokumentasjonen er lett tilgjengelig. En Victron 15A MPPT skal ikke koples til mer enn 220W paneler i 12V. Den vil dog bare begrense uttaket men vil naturlig nok jobbe på sitt designmax og dermed bli varm. Man kan saktens risikovurdere og gjennomføre en test med overbelastning, hvis man vet at det dreier seg om en test med overbelastning og man gjennomfører sikkerhetstiltak i samsvar med dette. Risikovurdere betyr jo å vurdere alle muligheter for hva som kan gå galt, sannsynligheten for at det kan skje, konsekvensene av feil, og hvordan man håndterer feil, hvis de oppstår. Da behøver man også en komplett eller relevant dokumentasjon å vurdere ut i fra. Har man ikke den komplette dokumentasjon for båten, da kan man jo bare bygge adskilte systemer, risikovurdere det nye adskilte systemet, og så er alle problemer, eller i alle fall de fleste av dem løst. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Har tidligere beskrevet min enkle løsning for forbruksstrøm som består av et 455W solcellepanel og Victron mppt 100/50 regulator som lader 4x92Ah agm. Koblet opp med hovedbryter og sikring mellom panel og regulator, og sikring mellom reg og batteri. Erfaringen er at det har fungert perfekt på 3 uker ferie og driftet lys, vannpumper, toalett og to store kjølebokser, div pc/pad/ mob. Av og til varmtvannstank gjennom inverter, men har i hovedsak brukt dieselvannvarmer til dette. Har våknet om morgenen med stort sett ca 45Ah i minus, som blir hentet inn relativt fort. Ca 1kwh lading i løpet av dagen, ikke plass til mere. Laveste lading var 300wh da det regnet hele dagen. Morgenen etter var det 94Ah i minus, og ladingen havnet på 2kwh. Toppeffekt observert på 463W og 32A inn på batteri. Regulator i float fra ca kl 15 på dagen, så kunne ladet betydelig mere om batteriene hadde plass. Landstrøm har jeg ikke plugget i på de 3 ukene. Enklere føler jeg ikke jeg kan få det, og kunne vel strengt tatt hatt mindre batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Det høres jo ut som en litt større modell av det som jeg har, bare med den forskjell at jeg har bestemt meg for et forholdsvis lavere strømforbruk. Bruker gass til koking og til varmtvannsbereder, og ellers så ble jeg nesten forbauset over at behovet mitt begrenser seg til så lite som et 110 et Watt solcellepanel, men slik er det. Har vel ikke mer enn 7-8 ampere inn på "full lading", men i forhold til det faktiske forbruket så er det tilstrekkelig. Når forbruk er i balanse med produksjon, så behøver man jo egentlig ikke noe stort batteri, og AGM eller Litium, det går jo da nesten ut på ett. Akkurat nå så har jeg vel større reservekapasitet enn det jeg har bruk for. Bruker bevisst ting som bruker lite strøm, for eksempel kjøleboks på 12 Watt og PC på ca 15 Watt. Det som oppleves som et veldig stort pluss med Litium batteriet, det er at man kan lese strøm inn og strøm ut, og ladingsgrad via bluetooth og en app. Hadde vel heller ikke fått lært meg så mye om litium batterier uten å ta i bruk et litium batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Tillater meg å summere opp litt: Konsekvensen av at det er er et lite fungrende "kontrollregime" for elektriske installasjoner i fritidsbåter, det bør jo ikke være at man sier noe slikt som at: "ja, da får det jo bare brenne". Konsekvensen bør jo heller være at man tar ansvar og legger opp til tekniske løsninger somgir en tilstrekkelig og gjerne størst mulig grad av sikkerhet ut i fra de muligheter og begrensninger som finnes. Et grunnleggende prinsipp for å ivareta sikkerheten innenfor samtlige elektrofag, i Norge og i Europa, det er jo at man gjennomfører en helhetlig risikovurdering av installasjonen, slik at man kan forebygge brann og andre farlige situasjoner. Alt formelt regelverk runt krav til sikkerhet bygger på prinsippene rundt en slik risikovurdering. I dag så har det dukket opp en forholdvis ny type teknolologi som veldig mange båteiere ønsker å ha ombord i båten sin, som består av kombinasjonen solcellepaneker og Lithium LiFePo4 batterier. Det viser seg jo at det er svært enkelt å gjennomføre en slik installasjon på en slik måte at alle relevante sikkerhetskrav er oppfylt. Hvis an bygger opp et nytt uavhengig system for elektrisk forbruk som er helt adskilt fra det originale systemet for forbruk, basert på blybatterier, da er jo alle problemer løst, og all ønødvendig risiko er utelatt. Et adskilt system som består av et Lithium LiFePo4 batteri, pluss en reguator, og ett eller to solcellepaneler, og eventuelt en hvordsikring på 20 eler 30 Ampere, vil jo være svært enkelt å risikovurdere og bygge på en sikker måte. Hvis solcellepaneleene dekker mer enn 100% av nødvendig tilgang til elenergi, da følger det ingen fordeler med å koble til generator, det følger jo med kun økt kopleksistet, mer krevende risikovurering, økt risiko, og ingen fordeler. Adskilte systemer medfører også at man har "redundante systemer", som kan fungere som bacup til hverandre, slik som det er et krav om i forholdvis større båter. Å bygge et enkelt og sikkert system basert på solceller og Lithium LiFePO4 batterier, det er jo sånn sett ikke komplisert pånoen måte, hvis bare man legger bort tanken om at man skal bygge sammen LIthium batterier og Blybatterier i ett felles system. Victron har jo egentlig en løsning, der utgangspunktet er at man har to adskilte systemer, der det ene systemet kan overøre energi til det annet. Hvis solcellepanelene hele tiden opprettholder en lading for eksempel mellom 90-100%, på egen hånd, så følger det jo ingen fordeler med å legge til lading fra generatorsystemet i tillegg. Da er løsningen med helt adskilte redundante systmer heller billigere og bedre. Det å bygge inn solcellepaneler og Lithium batteri inn i en seibåt eller en mototbåt, på en slik måte at alle relevante tekniske krav til sikkerhet er oppfylt, det er jo nesten så enkelt som det kan få blitt, hvis man bare sørger for å holde "system for blybatterier" og "system for lithium batterier" helt adskilt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Jeg synes det er en god idé å koble sammen systemene med DC-DC ladere.. Det kan jo være ønskelig å bruke båten når det er lite dagslys også. Og redundansen blir bedre. Bør det være isolerte DC-DC som den 30A du nevner? Victron har jo også en veldig bra 50A DC-DC , men den har felles jord. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Må ikke glemme at man fint kan bruke solceller på eksisterende blybatterier da. Litium er ikke de eneste saliggjørende for å ha strøm nok ombord. Får jo et stort rammepanel og regulator for prisen av et lifepo. Det er mange som ikke ønsker å ha ombord lithium pga slukkeproblematikk, og jeg ser heller ikke gevinsten for alle. Om man har kun plass til et batteri eller veldig følsom for vekt, kan det ha noe for seg. For egen del ser jeg ikke gevinsten da jeg knapt nok har brukt halve kapasiteten på banken på det meste i ferien uten å tenke på strømforbruk. Hvorfor skulle jeg bytte til Lithium? Ser også stadig at dc-dc blir nevnt i forbindelse med Lithium. Lifepo har jo som fordel at det kan ta i mot nesten ubegrenset med lading og lades fort. Mesteparten av dette fortrinnet forsvinner i mine øyne når man putter på en 30A dc-dc. Så får man egentlig ladet noe fortere enn en dynamo rett på et sultent agm? Solcellelading går vel noenlunde ut på det samme da de fleste har begrenset med solcellekapasitet. Når det gjelder å bygge frittstående uavhengig system, synes jeg fortsatt det er en merkelig løsning. Har man et veldimensjonert anlegg fra før, så utvikler man vel bare det videre. Hvis man har et anlegg man er utrygg på kvaliteten, så blir vel ikke det bedre av et nytt adskillt anlegg? Da bygger man vel nytt anlegg og river gammelt, eller oppgraderer det gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 2 hours ago, J-Å said: Jeg synes det er en god idé å koble sammen systemene med DC-DC ladere.. Det kan jo være ønskelig å bruke båten når det er lite dagslys også. Og redundansen blir bedre. Bør det være isolerte DC-DC som den 30A du nevner? Victron har jo også en veldig bra 50A DC-DC , men den har felles jord. Hvis det overhodet ikke er behov for det, og installasjonen blir mer komplisert, og derved får større risiko for feil, så vi jeg vel mene at sammenkobling via DC-DC er en fordyrende og kompliserende faktor som ikke medfører noen fordeler. Hvis man ligger i overskyet vær og med regn og holder 95-100 lading av Litiumbatteriet, mens man bruker mindre enn 50% av tilgjengelig kapasitet fra solcellene, så har det jo ingen hensikt å hente ut mer ladekapasitet ut i fra en DC-DC lader. Hvis man har et strømforbruk som er større enn det som solcellepanelene kan hove tritt med, så blir jo situasjonen en annen. Sånn sett så blir det jo like viktig å planlegge og velge forbrukssiden som å planlegge og velge ladesiden. Når det gjedelder redundans, så blir jo dette også ut i fra en form for risikovurering. Man kan ha redundand eller "bacup" på komponent eller systemnivå. Hvis en komponent feiler så kan det være en bacupkomponent som tar over i løpet av et brøkdel av et sekund, slik at driften av systemet opprettholdes, eller man kan ha redundans på systemnivå, slik at når "hovedsystem" går ned så tar "reservesystem" over. Jeg for min del vil definere risioko i forhold til det som går på redundans, som en sikkerhet mot at jeg noen gang blir stående uten startbatteri. Ved å la være å ha forbruk fra blybatteriene, og ved å la være å ha noe system (DC-DC lader) som overører elektrisk energi fra blybatteriene til lithiumbatteriene, så blir redundansen "best for meg". I tillegg så har jeg jo også er "standby blybatteri" som stort sett fungerer som reserve startbatteri. (Og så har man jo også seil.) Når det gjelder åroblemstillingen om DC-DC ladere bør ha adskilt jord, så har de de fleste DC systemene som jeg har vært borte i latt seg skille godt nok av ved å skille ad på pluss siden. Aner ikke om det kan finnes "spesielle forhold" som gjør det nøvendig å skille også på minussiden. (Elektrolyttisk tæring eller den type problemstillinger ?!) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 24 minutes ago, Gullfisk said: Må ikke glemme at man fint kan bruke solceller på eksisterende blybatterier da. Litium er ikke de eneste saliggjørende for å ha strøm nok ombord. Ja, det er helt sant, og det er også forholdvis enkelt. Men det eneste salggjørende for å få lært seg om litiumbatterier, det er jo å kjøpe inn litiumbatterier, og det var nok for min del egentlig hovedhensikten. For min del så vil jeg si at litiumbatteriene har følgende store fordeler: Veldig stor "anvendbar kapasitet". Batteriet på 100 Ah kjøpt på Maritim viser seg å være på 110 Ah samtidig som det kan tappes helt ned til 10 Ah, slik at man faktisk har 100 Ah "tigjegelig til bruk". Hvis man skal ha 100 Ah tilgjengelig kapasitet fra blybatterier, uten at de tar skade, så skal man jo ha ganske mye blybatteri. (På grunn av at de ikke tåler samme grad av utlading.) Bluetooth app, som gjør at man kan logge på batteriet og følge med på lading, spenning, og strøm inn og ut av batteriet. Veldig liten vekt, slik at det er lett å flytte på. "Rene og pene" slik at lithiumbatterieene kan plasseres hvor som heldst. Vil si at den største praktiske forskjellen i forhold til blybatterier, det er bluetooth appen, det batteriet har "innebygd instrumentering". Når man går opp på dekk for å prøve ut solcellepanelene i forskjellige posisjoner, så kan man for eksempel følge med på hvordan ladestrømmen endrer seg når man endrer solcellepanenlenes posisjon. Jeg har satt inn en sikring på 30A så 100A belastning, det er ikke så veldig relevant. Den største fordelen til en "god regulator" (Victron MPPT), det er at den klarer å "plukke opp strøm" og lade ved ganske dårlige solforhold, slik at når man legger solcellepnelet flatt på dekk, så lader den mesteparten av dagen også i tåke, overskyet vær og regnvær. Ikke 100% men tilstrekkelig til å holde følge med forbruket. Blybtterier er på den annen side en veldig robust og utprøvd teknologi, så jeg kommer nok ganske sikkert til å beholde begge deler, men altså som adskilte systemer. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Ble faktisk litt overrasket med mitt panel som ligger flatt på taket. Toppeffekt målt i ferien var 463W på 455W panel. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Arne2 skrev On 9.8.2024 at 18.23: Hvis det overhodet ikke er behov for det, og installasjonen blir mer komplisert, og derved får større risiko for feil, så vi jeg vel mene at sammenkobling via DC-DC er en fordyrende og kompliserende faktor som ikke medfører noen fordeler. Nei hvis en ikke ser behov så lar man det vel være. Men jeg ville nok satt inn en DC-DC for å lade lithiumbanken fra dynamo. Jeg anser det som en svært lav risiko. Spesielt hvis den kan skilles med sikringer/brytere. Da har man en enkel løsning for å fortsette, om solcellene skulle svikte, eller de mangler lys. Hvis batteriene er oppladet, så går DC-DC til storage, som kan settes så lavt at det ikke vil gå strøm. Forsåvidt er det slik det er koblet i min båt, men med et ganske lite solcellepanel foreløpig. Så jeg har også landstrømlader på lithiumbanken. Det er litt uklart hva original forbruksbank er tiltenkt, men den kan jo også enkelt forsynes fra begge sider. Jeg har et AGM batteri med egen DC-DC og egen landstrømlader. Det står mest i stand-by, men har en 0, 1, 1+2,2 bryter, så det kan overta både forbruk og startfunksjon. Så ville jeg satt opp en liten DC-DC for å lade startbatteriet fra lithium/solceller. Da kan man fortsette turen med defekt dynamo. Det har ikke jeg satt opp så langt, men jeg kan starte fra AGM batteriet, og med nødstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Så ville jeg satt opp en liten DC-DC for å lade startbatteriet fra lithium/solceller. Da kan man fortsette turen med defekt dynamo. Det har ikke jeg satt opp så langt, men jeg kan starte fra AGM batteriet, og med nødstarter. Det løser man jo lett med en crossover/emergency bryter mellom start og forbruk i nødsfall. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Gullfisk skrev 5 minutter siden: Det løser man jo lett med en crossover/emergency bryter mellom start og forbruk i nødsfall. Ja, og jeg har forsåvidt det. Men hvis en skal gå lenge med defekt dynamo, så er det bedre at startbatteriet lades av solcellene. Da slipper en også landstrømlader for startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 De lades jo fra solcellene når bryter for sammenkobling er på. Da er det en stor bank. Slik gjør jeg det om jeg føler for at start og trusterbank skal lades med landstrøm eller solceller(som går på forbruksbank)en gang i blandt. Ellers har start og trusterbatterier egen dynamo. Bryter for sammenkobling vil da også bli brukt om en av dynamoene skulle svikte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 On 8/9/2024 at 7:20 PM, Gullfisk said: Når det gjelder å bygge frittstående uavhengig system, synes jeg fortsatt det er en merkelig løsning. Har man et veldimensjonert anlegg fra før, så utvikler man vel bare det videre. Hvis man har et anlegg man er utrygg på kvaliteten, så blir vel ikke det bedre av et nytt adskillt anlegg? Jeg ser to poeng med frittstående systemer. Sikkerhet: eksisterende system er kanskje sikkert og robust nok, men ikke dimensjonert for at man skal utvide med større ladestrømmer, mer batterikapasitet, større forbruk. Da kan man være tryggere om man lager et separat system for alt nytt. Redundans: mye kan skje, forbruk som tapper batteribanken mens båten står ubrukt, ett batteri i batteribanken som dauer og trekker med seg resten av systemet, batteribank som blir kortsluttet av sjøvann (slik at de elektriske lensepumpene streiker), etc. De fleste fritidsbåter over 25 fot har vel allerede noe redundans i form av separat batteri for motorstart. For at man skal kunne dra effektivt nytte av slik redundans må det imidlertid være godt gjennomtenkt. Jeg anser det som essensielt at man har anledning til å om ikke annet manuelt få satt opp lading av batterier i den ene kretsen basert på strøm fra den andre kretsen. Det gir ikke mye mening med redundans dersom resultatet blir: "nå fungerer hverken lensepumper, kjøleskap, VHF, navigasjonssystem, autopilot, lanterner eller motorstart - men fortvil ikke, vi har fortsatt fungerende musikk, internett, lys i kahytten og mikrobølgeovn!" Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.