J-Å Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Gullfisk skrev for 20 timer siden: De lades jo fra solcellene når bryter for sammenkobling er på. Da er det en stor bank. Vel en stor bank kan bli en stor død bank. Jeg liker systemer som passer seg selv. Spesielt siden jeg ikke alltid er ombord når båten er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 3 hours ago, tobixen said: Redundans: mye kan skje, forbruk som tapper batteribanken mens båten står ubrukt, ett batteri i batteribanken som dauer og trekker med seg resten av systemet, batteribank som blir kortsluttet av sjøvann (slik at de elektriske lensepumpene streiker), etc. De fleste fritidsbåter over 25 fot har vel allerede noe redundans i form av separat batteri for motorstart. De tre seilbåtene som jeg har hatt, har bare hatt en enkel bryterfunksjon for å koble inn de to blybatteriene. På den båten som jeg har nå, så er det en 3 posisjon bryter med stilling "0" - "1" - "1+2" og "2". Det går an å være litt distre og sette den feil. På den første seilbåten så klarte jeg det. Resultatet av det var at klokken 12 på natten, så var det helt tomt for strøm og helt vindstille. Det ble en lang natt, inntil det kom noen små vindpust på morgenkvisten, slik at jeg klarte å komme meg hjem. Nå skrur jeg blybatterieene helt av ved overnatting og lengre stans, og så lar jeg lithiumbatteri og solceller leve sitt eget liv, med blybatteriene frakoblet. Hadde egentlig aldri trodd at lithiumbatteriet skulle være oppe på 100% fulladet batteri, midt på dagen, hver eneste dag, uansett vær, men det viser seg jo å være tilfellet. Da er det jo ikke noe behov for lading fra genererator eller fra bank med blybatterier. Jeg har tenkt litt mer på dette med redundans og sikkerhet. Det jeg spesielt ikke ønsker meg, det er en "normal" DC-DC omformer som overører elektrisk energi fra system for blybank til system for lithiumbatteri. Det jeg eventuelt kunne ønsket meg, det var kanskje akkurat det motsatte, slik at lithiumbatteriet heller kan fylle opp blybatteriene. (Victron produserer slike DC-DC omformere også.) Hvis man har adskilte systemer så reduserer man selvfølgelig "ny brannfare" ganske betraktelig, ved at man får et ganske enkelt nytt nytt system, som er lett å risikovurdere og bygge på en sikker måte. Det vil jo være like viktig å planlegge forbruk som å planlegge produksjon av elektrisk energi. For min båt, som er en seilbåt, som generelt bruker lite energi, så er praktisk peak forbruk (ved stans) på ca 100 Watt, ved bruk av kjøleboks, lading av PC og mobiltelefon samtidig. (Normalt forbruk ca 25 Watt i snitt.) Ledig ladekapasitet (fra solceller) er ca 75%, slik at jeg kan 3-4 doble forbruket, uten at det oppstår behov for lading fra generator. Nå har jo jeg nokså bevisst siktet inn på "lavt forbruk", ved anskaffelse av PC, kjøleboks, osv, men hvis jeg nå på et tidspunkt fikk det for meg at jeg ville øke forbruket, for eksempel ved å sette inn en 230V inverter, så tror jeg faktisk at jeg heller ville vurdere å bygge opp et separat 24V eller et 48V system, men så lenge "peak forbruk" er på ca 100 Watt, så har jo ikke det så mye for seg. Med 24V spenning så vil man halvere mengden med strøm, og med 48V så vil man redusere den til en fjerdedel av det som gjelder for et tilsvarende 12V system. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Just now, J-Å said: Vel en stor bank kan bli en stor død bank. Jeg liker systemer som passer seg selv. Spesielt siden jeg ikke alltid er ombord når båten er i bruk. Det er akkurat det som er det litt spesielle med et riktig dimensjonert, sepparat system som består av lithiumbatteri, solcellepanel og regulator. Det står og kjører og går hver eneste dag, uten at man behøver å tenke over det. Hvis man ønsker det, så kan man logge seg inn på batteriet via bluetooth app, for å sjekke, og da vil batteriets fyllingsgrad normalt ligge mellom 90 og 100%, avhengig av tidspunkt på døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Arne2 skrev 26 minutter siden: Jeg har tenkt litt mer på dette med redundans og sikkerhet. Det jeg spesielt ikke ønsker meg, det er en "normal" DC-DC omformer som overører elektrisk energi fra system for blybank til system for lithiumbatteri. En Victron XS kan settes opp slik den er av når ikke motoren går. Så om den da er tilkoblet forbruk-blybatteriene eller startbatteri betyr lite. Dvs. den trekker kanskje litt tomgangsstrøm hvis hovedbryter er på. Men den kan jo da forsynes fra solcellene med "motsatt" DC-DC. Når motor starter vil da XS sjekke spenningen på lithiumbanken. Hvis den er full så vil XS gå i float/storage, som kan settes så lavt at det ikke går strøm. Hvis lihiumbanken er lav, så vil XS levere strøm fra motoren. Hvis dynamoen ikke henger med, så spenningen begynner å falle på blybatteriene, vil strømmen reduseres automatisk, slik at ikke disse tappes. Jeg klarer ikke å se den store risikoen med dette, så lenge overstrømbeskyttelse er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 29 minutes ago, J-Å said: Jeg klarer ikke å se den store risikoen med dette, så lenge overstrømbeskyttelse er på plass. Hvis man har tilstrekkelige data til å gjennomføre en fullverdig risikovurdering og man konfigurerer riktig så vil man selvfølgelig kunne få til en brukbar løsning. Men det blir jo ikke enklere og billigere, og man reduserer jo ikke antallet mulige feilkilder ved å bygge inn flere funksjoner, enn de som behøves. Spesielt for de som er "ikke elektrofagmann" så vil det kanskje være gunstig å velge en enkel løsning, der risikoen for mulige feil og påfølgende brann er redusert til et absolutt minimum. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Oppdaterer denne tråden litt etter å ha kjøpt inn litt utstyr og testet litt. Installerte solcellepaneler, regulator, en ny kjøleboks, en liten inverter og 100AH LiFePo4 batteri og testet ut i løpet av forrige sommer. Erfaringen var meget positive og det fungerte stort sett slik at man aldri hadde behov for landstrøm. (I sommersesongen og med det forbruket som jeg da hadde lagt opp til for sesongen.) Selv om behovet for strøm egentlig er dekket 100% og tingene fungerer problemfritt, så fant jeg ut at jeg ville kjøpe inn litt mer utstyr, for å sette meg ennå litt bedre inn i teknologien. (Og for min del så dreier det seg jo om en silbåt på 33 fot.) Så da kjøpte jeg inn en Ecoflow Delta 2 pluss et par nye 100W monokrystallinske solcellepaneler av samme merke. Har så langt bare testet ut på hytta og ikke ombord, men førsteinntrykket er at Ecoflow sin løsning bære preg av høy kvalitet, og at den egentlig vil dekke inn mer eller mindre nye 100% av behovet for forbruksstrøm ombord, uten noen form for behov for endringer i det eksisterende elektriske anlegget. Vil forsøke å teste ut litt grundig over neste sommer og se om det nye utstyret lever opp til forventningene. Prismessig så kommer jo denne løsningen i fra Ecoflow forholdsvis likt ut med den gamle løsningen som jeg har fra før, som er bygd opp av enkeltkomponenter når man kjøper utstyret i fra Ecoflow, når det er billig om vinteren. Grunnen til at jeg kjøpte inn nye solcellepaneler selv om jeg har mer enn nok kapasitet i fra før, det er at de nye panelene for det første er mye lettere og sannsynligvis enklere å montere, og være mindre i veien. En annen forskjell er at monokrystallinske paneler i teorien skal gi bedre lading i dårlige lysforhold og overskyet vær. Hvis det eventuelt er noen som vil vite noe mer om løsningen i fra Ecoflow, så kan jeg forsøke å svare etter beste evne ut i fra det som jeg vet nå, før det så skjer en litt mer grundig uttesting over neste sommer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 Interessant. Jeg vurderer å investere i en slik Ecoflow, for litt forskjellig bruk, bl.a elektrisk motorsag. Men jeg vil i tilfelle ha et opplegg hvor den kan bli ladet fra motordynamo. Det er litt uklart for meg hvor høy effekt den kan lades med fra 12V. Car charging er oppgitt til "default 8A", som indikerer at det kan endres. Evt. siden Solar charging går fra 11V kan en kanskje koble startbatteriet til der, med et VSR mellom. Kanskje du kan teste det? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 14.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 15 hours ago, J-Å said: Interessant. Jeg vurderer å investere i en slik Ecoflow, for litt forskjellig bruk, bl.a elektrisk motorsag. Men jeg vil i tilfelle ha et opplegg hvor den kan bli ladet fra motordynamo. Det er litt uklart for meg hvor høy effekt den kan lades med fra 12V. Car charging er oppgitt til "default 8A", som indikerer at det kan endres. Evt. siden Solar charging går fra 11V kan en kanskje koble startbatteriet til der, med et VSR mellom. Kanskje du kan teste det? Hei! Har selv tenkt i akkurat de samme banene. Regner med at det også vil være mulig å koble opp "i serie" slik at man bruker et vanlig LiFePo4 batteri til å etterfylle Ecoflowen, slik at man i praksis dobler lagringskapasiteten. Kjøpte inn Ecoflowen nå på vinteren som den var billig, testet den litt ut på hytta, og så reiste jeg til "syden" for vinteropplag for skroget, nå som jeg har blitt pensjonist, så jeg har den ikke tilgjengelig for måling og testing akkurat nå. Den lades i fra tom til full i løpet av ca 1 time, men det skal være konfigurerbart, slik at at man for eksempel skal kunne tilpasse ladestreømmen til det bensinaggregatet som man måtte ha. Ville tro at også 12V ladingen er konfigurerbar. Det er jo uansett interessant og inspirerende å diskutere litt, slik at man for eksempel kan sjekke litt bedre opp i den tekniske dokumentasjonen, før man kobler opp for mye. Vil forsøke å gå i gang med det. Førsteinntrykket er bra. Jeg la ellers merke til at den hurtigladet uten tegn til varmgang, og det tyder jo bra. Har inntrykk av at "alle vanlige funksjoner" er innebygd slik at man kan ha et komplett elektrisk anlegg, uten å koble til noe annet enn solceller. Men en ting man kanskje kan tenke litt på det er jo hvordan en slik "dings" vil trives med fuktighet og kanskje spesielt sjøvann. Det ville nok kanskje ikke gå så bra. Men jo, dette var en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 14.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 Har sjekket litt og har også husket litt etter fra testingen. Kommer jo da på at "car charger" og "solar panel" bruker det samme inntaktet på Ecoflowen som kan ta i mot opp til 500 Watt. Dette må vel da være konfigurerbrart, via appen, i likhet med AC ladingen. Fant også fram til brukermanualane, men der stå det jo stort sett ingen ting, men jeg legger linker for senere referanse: Ecoflow Delta 2 brukermanual. Ecoflow Delta 2 app manual. Nedlasting av app. Video om lading. Ellers så kommer jeg på det at fulgte med en kabel for billader, mens at det manglet kabel mellom solcellepanel og Delta 2. Den skulle Maritim ha 1.000,- for, men jeg mekket en av "gammelt skrot" før jeg dro. Når den tåler 500W i fra solceller så tåler den vel det samme i fra generator, ettersom det er det samme inntaket på Delta 2'en, bare med tilkobling av forskjellig type kabel. (Som som ser helt lik ut i tilkoplingspunktet for Delta 2.) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 14.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 Arne2 skrev 1 time siden: Men en ting man kanskje kan tenke litt på det er jo hvordan en slik "dings" vil trives med fuktighet og kanskje spesielt sjøvann. Det ville nok kanskje ikke gå så bra. Men jo, dette var en god ide. Et standard VSR fungerer dårlig med Litium-batterier, siden de holder spenningen ganske lenge. Du vil oppleve at batteriene er koblet sammen hele tiden, og bly og litium som er koblet sammen hele tiden er ikke bra. Men https://www.maritim.no/victron-cyrix-li-ct-12-24v-batteriskillerele-120a fungerer bedre. Den kobler ifra allerede ved 13.2volt. Men den hadde fått en skrekkelig pris, jeg kjøpte 3 av de i sommer, og betalte ikke 2400 for stykket. Ser jeg betalte rett over tusenlappen for ett hos Sparelys: https://www.sparelys.no/victron-cyrix-li-ct-12-24v-120a-combiner, og omtrent det samme for de som jeg kjøpte hos Maritim. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Lars Hansen Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 finnarne skrev 1 time siden: Et standard VSR fungerer dårlig med Litium-batterier, siden de holder spenningen ganske lenge. Du vil oppleve at batteriene er koblet sammen hele tiden, og bly og litium som er koblet sammen hele tiden er ikke bra. Jeg bytta til lithium på forbruk i sommer, og har foreløpig fortsatt VSR for sammenkobling med startbatteriet. Har kjøpt inn ArgoFet, men ikke giddet å bytte enda. Solcellene holder spenningen på rundt 13,2V også nå på vinteren. Hva er problemet egentlig, sett bort i fra strømforbruket til å holde høyere spenning på start, samt at VSR bruker litt også? Startbatteriet har vel bare godt av denne spenningen... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 finnarne skrev for 8 timer siden: Et standard VSR fungerer dårlig med Litium-batterier, siden de holder spenningen ganske lenge. Ja, det er så, men her (for Ecoflow) er det snakk om en ren inngang som tar fra 11-60V. Så da sitter det trolig en DC-DC omformer mellom inngangen og batteriet. Og det er neppe noen returspenning. Det er altså kun spenningen på startbatterisiden som vil styre VSR. En kan forsåvidt bruke en Argofet også, men da får en den usikkerheten med at en må ha en komponent mellom dynamo og startbatteri Det er gjerne mer utfordrende å få til en automatisk lading fra både solceller og motor, uten omkobling. Kanskje en combiner? Det fremgår ikke om Ecoflow solcelleinngangen har MPPT. Hvis ikke vil det kanskje gi bedre effekt å ha en MPPT mellom. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 ifølge https://www.sparelys.no/ecoflow-delta-2 så har den innebygd MPPT-kontroller. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Lars Hansen skrev for 7 timer siden: Jeg bytta til lithium på forbruk i sommer, og har foreløpig fortsatt VSR for sammenkobling med startbatteriet. Har kjøpt inn ArgoFet, men ikke giddet å bytte enda. Solcellene holder spenningen på rundt 13,2V også nå på vinteren. Hva er problemet egentlig, sett bort i fra strømforbruket til å holde høyere spenning på start, samt at VSR bruker litt også? Startbatteriet har vel bare godt av denne spenningen... Tror ikke det er startbatteriet som taper nei, men å holde batterier med forskjellig kjemi konstant sammenkoblet skal være dårlig ide. Jeg har lest noe om det for en stund siden, og fant ut at det var en dårlig ide. I Eos så fant jeg ut at jeg kunne bruke batterimonitoren (BMV-702) til å styre ladingen, og da hadde Litium-batteriet det bedre. Husker ikke helt nå hvordan jeg satt det opp, men monitoren ble helt på bærtur når bly og litium var konstant sammenkoblet. Nå blir det dynamo-lading av start-batteri, Cyrix-Li-combiner mellom start (bly)og forbruk (som blir LiFePo), Cyrix-Li-combiner videre til 2 batterier til ankervinsjer som også er bly. Jeg sier _blir_ siden det nå bare står ett bly forbruksbatteri koblet til. Et litium-batteri står varmt og greit i garasjen, og det andre er snart på vei over Atlanteren. Litium-batteriene blir ladet av solceller. når vinterparkassen blir fjernet, og batteriene kommer i båten. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
J-Å Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 finnarne skrev 1 time siden: ifølge https://www.sparelys.no/ecoflow-delta-2 så har den innebygd MPPT-kontroller. Der ver det litt mer info ja. Nei da er det ikke sikkert en combiner fungerer. Kanskje heller et relé som velger enten motorlading eller solcellelading ? Eller en inverter drevet av dynamo, som lader Ecoflow på 230V Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Lars Hansen skrev for 9 timer siden: Hva er problemet egentlig, sett bort i fra strømforbruket til å holde høyere spenning på start, samt at VSR bruker litt også? Hvis du kjører startmotor, eller en annen tung bruker, på startbatteriet, mens VSR ligger inne (på grunn av høy spenning fra lithiumbatteriet), så risikerer du at den bryter mens det går høy strøm, for så å koble inn igjen med en gang lasten blir borte,. I verste fall kan kontaktene da sveises. Og i neste omgang kan du da tømme startbatteriet, hvis du ikke merker at VSR ikke kobler ut. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 4 hours ago, J-Å said: Det fremgår ikke om Ecoflow solcelleinngangen har MPPT. Hvis ikke vil det kanskje gi bedre effekt å ha en MPPT mellom. Det ville jeg nesten tatt for gitt og blitt overrasket om det ikke var tilfellet. Det er jo også et 52 volt internt system, og da er det vel ikke noe stort annet enn MPPT som kan fungere? (Når man skal lade et 52 Volt batteri med et 12 V solcellepanel) Hele Ecoflowen bærer preg at det er brukt deler av høy kvalitet. Det var for eksempel ikke antydning til varmgang ved hurtiglading. (Den har ganske store kjølevifter som går med ganske moderat turtall, men som nevnt ikke noe Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Arne2 skrev for 11 timer siden: Når den tåler 500W i fra solceller så tåler den vel det samme i fra generator, ettersom det er det samme inntaket på Delta 2'en, bare med tilkobling av forskjellig type kabel. (Som som ser helt lik ut i tilkoplingspunktet for Delta 2.) Ja, om du har en 48V generator. Det er vel en begrensning på 15A på DC ladestrømmen. Tipper du finner en 1,5mm2 leder som går mellom tilkobling og en DC-DC lader som håndterer fra 11-60V inn, og som gir ca. 55V ut. Har en mistanke om at det også ligger en sperre i DC-DC laderen som gjør at den kun tar imot 8A om spenningen ligger lavere enn 15V. Dette for å ikke sprenge sikringer i sigarettennere etc. Ecoflow er sannsynligvis en «boks» som er laget av og for camping, med bil i fokus. Å koble den mot en 12V dynamo tror jeg ikke vil gi stort mer enn 100w lading. Men jeg har kun lest noen minutter i brukermanualen som det er linket til ovenfor, og sett produktene på elkjøp. Artig boks, men definitivt ett design tiltenkt kortvarig portabel bruk. Det står til og med i manualen at dersom den blir fuktig, så må man ta den ut og holde avstand inntil den har tørket. Til rett bruk, så er det ett fascinerende produkt. Men hva angår sikkerhet sammenlignet med en fast installasjon, så er nok bærehåndtaket den viktigste sikkerhetsfunksjonen på en ecoflow. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Seilars skrev 31 minutter siden: Ja, om du har en 48V generator. Det er vel en begrensning på 15A på DC ladestrømmen. Ja, det er et poeng. Evt kan en gå via en 12V-48V DC-DC. Men da er det som sagt gjerne bedre å gå for 12V-230V. DC-AC. Endel tap blir det jo da. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 32 minutes ago, Seilars said: Tipper du finner en 1,5mm2 leder som går mellom tilkobling og en DC-DC lader som håndterer fra 11-60V inn, og som gir ca. 55V ut. De eksterne kableme som følger med er så vidt jeg husker på 6 mm2. 34 minutes ago, Seilars said: Det står til og med i manualen at dersom den blir fuktig, så må man ta den ut og holde avstand inntil den har tørket. Nei, den er jo absolutt ikke markedsført som "den perfekte løsning for båt". På den annen side så er det jo ikke vann alle steder inne i båten. Den er tvert i mot for det meste ganske tørr. Man bør vel kanskje på den annen side tenke litt mer nøye over hvor man setter den, slik at den ikke blir utsatt for vann. 37 minutes ago, Seilars said: Men hva angår sikkerhet sammenlignet med en fast installasjon, så er nok bærehåndtaket den viktigste sikkerhetsfunksjonen på en ecoflow. Og så reduksjon i balastningsstrømmen ut i fra batteriet på 75% i forhold til et 12V system. Forrige sommer så ble litiumbatteriet ladet opp til 100% stort sett hver eneste dag, bare ved bruk av solcellepanel, slik at lading i fra motor, det blir lite aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Hvis du kjører startmotor, eller en annen tung bruker, på startbatteriet, mens VSR ligger inne (på grunn av høy spenning fra lithiumbatteriet), så risikerer du at den bryter mens det går høy strøm, for så å koble inn igjen med en gang lasten blir borte,. I verste fall kan kontaktene da sveises. Og i neste omgang kan du da tømme startbatteriet, hvis du ikke merker at VSR ikke kobler ut. Dynamoen lader til lithium forbruksbank, og VSR senser da også på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Lars Hansen skrev 36 minutter siden: Dynamoen lader til lithium forbruksbank, og VSR senser da også på forbruksbanken. ja, nettopp. så hvis det ikke ligger inne noen forsinkelse, så vil spenningen på forbruksbatteriet stige med en gang VSR kobler det ut (på grunn av at startmotor trekker spenning ned på begge batterier). Dermed kobler VSR inn igjen. Og straks etter ut igjen, hvis startmotor fortsatt går. Osv. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Arne2 skrev 46 minutter siden: Og så reduksjon i balastningsstrømmen ut i fra batteriet på 75% i forhold til et 12V system. Ja, men ta en titt inn i ecoflow. Det er ikke av hensyn til sikkerhet at man øker spenningene, det er for å spare kobber og kostnader. Det er rett og slett smart å ha 48V systemspenning av hensyn til økonomi og vekt. Arne2 skrev 1 time siden: Forrige sommer så ble litiumbatteriet ladet opp til 100% stort sett hver eneste dag, bare ved bruk av solcellepanel, slik at lading i fra motor, det blir lite aktuelt. Da trenger du vel egentlig ikke så mye mer. Det ideelle el. anlegget bør være enkelt for deg å få til som en fast installasjon med permanente solceller og lithium om du har veldig lite forbruk. Ecoflow blir vel mer en gøy sak enn en nødvendig sak. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Ecoflow inkluderer jo en rimelig inverter opp til ren sinus (?) 220 V også. Hvilket jeg ville sett på som et pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 J-Å skrev 34 minutter siden: ja, nettopp. så hvis det ikke ligger inne noen forsinkelse, så vil spenningen på forbruksbatteriet stige med en gang VSR kobler det ut (på grunn av at startmotor trekker spenning ned på begge batterier). Dermed kobler VSR inn igjen. Og straks etter ut igjen, hvis startmotor fortsatt går. Osv. Den lille MD2030'n sin startmotor drar ikke nok strøm til at VSR kobler ut, så har ikke sett noe problem med sammenkoblingen bortsett fra at det forbruker noe strøm. (Som jeg forøvrig stort sett har nok av) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.