Jump to content

En enkel løsning for forbruksstrøm ombord?

Arne2

Recommended Posts

3 hours ago, Okkaby said:

Ellers må du da tenke mye på strøm, med alt det du holder på med å gjør for å slippe å betale for litt strøm i gjestehavna.

Nå er det også slik at båten min ikke har noen tilkobling for landstrøm. Den ble produsert i 1982 uten landstrøm og med teknisk ustyr slik at alt teknisk utstyr i båten skal kunne fungere uten landstrøm, og siden har det vært slik. Det er en båt som er laget for å kunne være i områder der det ikke finnes landstrøm.

I dag, så fungerer jo dette enda mye bedre ved at vi for eksempel har fått LED lys som bare trekker ca 10% av en glødepære. Strømforbruket til elektronikk har også gått drastisk ned. Dessuten så har vi fått slike løsninger som solcellepaneler og Litium batterier. Behovet for landstrøm har jo aldri vært der, og det har blitt enda mindre nå.

Det stemmer at jeg tenker på teknologi og elektrofag, men det er jo på grunn av at jeg har jobbet med disse fagene over en periode på ca 45 år. Tanken var da også å forsøke å få til en tråd som går litt dypere inn i det elektrofaglige enn de tidligere trådene innenfor samme temaet.  

De som ønsker å ha båter med tilkobling for landstrøm må da få lov til det, og tilsvarende de som ikke har tilkobling for landstrøm, de må vel også ha lov til å være på sjøen.

4 hours ago, Gullfisk said:

Det må da være bedre å få orden på, og dimensjonert riktig, eksisterende el anlegg, enn å bygge et separat kvasianlegg i tillegg?

Det var da en interessant betraktning. Når man har jobbet med teknologi og elektrofag i en del år, så blir det jo til at man gjør ting mer eller mindre automatisk, uten å tenke over det, på grunn av at det har blitt rutine. I ganske mange elektrofag, spesielt de som har med sikkerhet å gjøre så er det slik at man aldri bygger en "prototype" inn i noe som er i produksjon. 

Mener jeg leste at vi har ca 250 båtbranner i året, her i Norge, og jeg ville nok tro at feil på elektrisk anlegg står for noen av disse brannene. Det er ikke spenningen som skaper branner, men der i mot strømmen. Når man skal overføre den samme effekten gjennom et 12 volt system så behøver man jo ca 20 ganger så mye strøm som i et tilsvarende 230V system. (Forutsatt rett hoderegning fra min side.)

Sikkerhetsmessig så vil jeg nok mene at det er mye bedre å teste ut ting på et eget elektrisk anlegg som ikke er koblet opp mot båtens elektriske anlegg. Det kan også gi en noe mer detaljert innsikt i hvordan tingene fungerer, og mulighet for mer grundig uttesting. Når systemene er godt nok testet og dokumentert, så kan de kobles sammen.

Når man tenker gjennom tingene på denne måten, så slår den tanke meg at det å slå av båtens elektriske anlegg og å bruke noe slikt som EcoFlow powerstation i stedet, det kan faktisk ha noe for seg.

3 hours ago, Gullfisk said:

Jeg har 4x92Ah agm, bruker el til kjølebokser, lys, vann, toalett, lading av mob/brett, varmer varmtvann via inverter, dieselvarmere. Har oppgradert til 450W solceller i år, og har fulle batterier hele tiden. Har tilogmed plugget i vennebåt på inverter og ladet denne via landstrøm. Har begynt å slå av solceller dagen før hjemreise for å ha jobb til dynamo(egen 80A til forbruk). Har registrert over 100W lading selv ved overskyet vær. Så føler at jeg ikke trenger å tenke så mye på strømforbruk lenger. 

Ja, tviler ikke. Har satt opp ca 25% av ditt anlegg for uttesting (hvis jeg har forstått det rett), altså ett 100W solcellepanel og ett 100 Ah blybatteri. Dette holder faktisk stort sett til mitt forholdvis lille forbruk, og ved behov så har jeg jo også dynamo og et bensinaggegat.

Det som jo er med solceller, det er at de gjør ganske mye ut av seg, ved at de produserer strøm hele tiden, i alle fall når det er lyst. Har man så en batteribank, så blir det ganske mye strøm over tid.

Har gass varmvannsbereder og gass komfyr, så det er ikke et behov. Lempet forresten ombord en 10 Kg gassflaske ettersom jeg fant ut at det kostet omtrent det samme å fylle en 10 kg som en 2.5 kg, og da har man jo redusert prisen på gass til en fjerdedel.

Kan godt være at 2 stk 100 Watt solcellepanel hadde vært "det riktige" for meg, og det har jeg faktisk liggende. 2 stk 100W solcellepanel pluss et nyinnkjøpt 100A Litium batteri det hadde kanskje vært en optimal løsning, i forhold til meg og mitt behov.   

Arne2 skrev for 14 timer siden:

Når du erstattet bly med litium skiftet du da bare til ny type batterier, eller monterte du også inn en ny laderegulator, eller en DC til DC omformer eller noe slikt? 

Jeg leste meg opp på dette og fant ut at det var mange innfallsvinkler her. Noen byttet bare batteriene, andre gjorde større tiltak og tilsynelatende fungerte alt ok.

Jeg har tre batteribanker, forbruks, start og thruster/ankervinsjbatteri.

Endte opp med å bytte forbruksbatteriene til lithium, satte inn nytt tre-kanals ladeskillesystem (Victron Argofet) som sikkert ikke var helt nødvendig, byttet landstrømslader fra 30A til 60A med lithiumprogram, satte inn en DC-DC lader fra den andre kanalen på landstrømsladeren som lader til startbatteriet, og et enkelt ladeskillerele mellom startbatteri og thrusterbatteri.

Dette ser iallefall tilsynelatende ut til å fungere utmerket.

Dynamoen er en Mitsubishi 115 Ah, standard for D6 og den ser ut til å takle dette fint.

On 5/25/2024 at 7:05 PM, Arne2 said:

Filosofien er den at en måneds tur med båten, det skal ikke koste noen ting av et slikt omfang at det krever noen form for økonomisk planlegging.

Det siste året har jeg omtrent ikke betalt noe havneleie og jeg gjør et forsøk på å loggføre og systematisere alt av kostnader og utgifter. Vedlikeholdskostnadene er for min del desidert største post, med drivstoff på andreplass. Alt av utstyr ombord har en levetid, alt slites og tæres av bruk, tid, salt, sol, bølger, vind og vann, eller blir plutselig ødelagt eller borte pga tabber, uhell eller uflaks. Sant nok kan jeg i teorien komme meg frem uten forbruk av drivstoff, men det har en kostnad rulle ut seilene også. Store deler av året greier jeg meg med strømmen jeg får fra solcellene, i skuldersesong må jeg være litt oppmerksom på forbruk og å holde panelene rene og vinklet mot sola, så går det litt diesel og gass til fremdrift, oppvask, varme og påfyll av batterier når motoren går. Varme kan man spare mye på dersom man trekker på seg ullongs og ullgenser i stedet for å fyre opp varmeanlegget, men jeg får "gratis" varme og varmtvann når motoren går.

Kjøleskap trekker mest strøm mens man ligger for anker, autopilot, radar og et gammelt navigasjonssystem trekker mest under seiling.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg kan ikke si at jeg føler meg som noen stor synder på grunn av at jeg ikke har landstrøm, og det lille jeg bruker og har bruk for av strøm, det dekkes faktisk stort sett av et enkelt solcellepanel på 80 Watt. Jeg kommer aldri til å montere inntak for landstrøm i denne båten. (Har hatt tidligere.) Det har nok mest å gjøre med det skadepotensialet landstrøm medfører mht økt korrosjon, med mindre at man bruker en "ordentlig landstrømløsning" med skilletrafo. (Som tar plass og som krever litt investering.)

Jeg for min del får litt dårlige vibrasjoner når jeg hører ordene budsjett eller regnskap så jeg holder meg til definisjonen at "god nok økonomi" det er når det blir litt til overs hver måned, slik at sparekonto stiger sånn litt etter hvert. Så er det jo også slik at en krone spart er lik 2 kroner tjent, på grunn av skatteregler og slikt. (Sånn omtrent.)

På de to plastbåtene som jeg har hatt, så har det egentlig ikke kostet så mye i vedlikehold, bare mange timer med vedlikehold av motor på den første båten. Hadde også en stålbåt en periode, og der var det også litt mer å henge fingrene i. 

Jeg ligger nå ved siten av en seilbåt som jeg ser har 3 stk solcellepaneler på litt mindre enn 100 Watt hver. Kan tenke meg at det dreier seg om ca 200-250 Watt til sammen. De opplyser at hos oss så er strøm aldri noe problem, det har vi mer enn nok av.

Ca 200 Watt med solcellepanel ser ut til å være "passe" for en seilbåt med forholdvis moderat forbruk.

Det som ofte opplyses om, det er "hva man har" men ikke så mye om de tekniske detaljene om hvordan installasjonen faktisk er utført. Det er kanskje det siste som er mest interessant.

Tenker litt på å samle sammen nyttig informasjon og tekniske løsninger til et kompendium eller et nettsted som kanskje kan bli litt mer omfattende og som går litt mer i dybden enn det man finner fra før.

Har hyllemeter med bøker om "generell elektro" fra før, men hvis det er noen som kan anbefale noen gode bøker eller nettsteder som går spesielt på "båtelektro" så hadde det vært interessant, for å ha noe å jobbe ut i fra.

Klarer meg egentlig med det som jeg har, men vil kjøpe inn og bygge ut litt videre for å oppdatere kunnskap og kompetanse. 

Arne2 skrev On 26.5.2024 at 0.09:

Det var da en interessant betraktning. Når man har jobbet med teknologi og elektrofag i en del år, så blir det jo til at man gjør ting mer eller mindre automatisk, uten å tenke over det, på grunn av at det har blitt rutine. I ganske mange elektrofag, spesielt de som har med sikkerhet å gjøre så er det slik at man aldri bygger en "prototype" inn i noe som er i produksjon. 

Mener jeg leste at vi har ca 250 båtbranner i året, her i Norge, og jeg ville nok tro at feil på elektrisk anlegg står for noen av disse brannene. Det er ikke spenningen som skaper branner, men der i mot strømmen. Når man skal overføre den samme effekten gjennom et 12 volt system så behøver man jo ca 20 ganger så mye strøm som i et tilsvarende 230V system. (Forutsatt rett hoderegning fra min side.)

Sikkerhetsmessig så vil jeg nok mene at det er mye bedre å teste ut ting på et eget elektrisk anlegg som ikke er koblet opp mot båtens elektriske anlegg. Det kan også gi en noe mer detaljert innsikt i hvordan tingene fungerer, og mulighet for mer grundig uttesting. Når systemene er godt nok testet og dokumentert, så kan de kobles sammen.

Når man tenker gjennom tingene på denne måten, så slår den tanke meg at det å slå av båtens elektriske anlegg og å bruke noe slikt som EcoFlow powerstation i stedet, det kan faktisk ha noe for seg.

Holder en knapp på å teste det ut før man tar det ombord om det er noe nytt og uprøvd. Om du bygger nytt ved siden av, er vel det gamle anlegget like ukjent kvalitet og sikkerhet som før?

Derfor jeg mener at man likegodt kan ta jobben og dimensjonere og bygge opp grunnstammen i elanlegget etter hva som passer bruken først. Da vet man at man har riktige sikringer, kabeldimensjoner og koblinger. 

Synes EcoFlow ser ut som dyre Ah. Tenker du at disse er tryggere enn et godt elanlegg?

15 minutes ago, Gullfisk said:

Holder en knapp på å teste det ut før man tar det ombord om det er noe nytt og uprøvd. Om du bygger nytt ved siden av, er vel det gamle anlegget like ukjent kvalitet og sikkerhet som før?

Derfor jeg mener at man likegodt kan ta jobben og dimensjonere og bygge opp grunnstammen i elanlegget etter hva som passer bruken først. Da vet man at man har riktige sikringer, kabeldimensjoner og koblinger. 

Synes EcoFlow ser ut som dyre Ah. Tenker du at disse er tryggere enn et godt elanlegg?

Det vil nok være en veldig mye større jobb å dokumentere det gamle anlegget, slik at man kan risikovurdere, enn å bygge et lite nytt anlegg for forbruk ved siden av. 

Når man har et elektrisk anlegg som fungerer problemfritt, så kan dimensjonering kontrolleres enkelt ved å sjekke for varmgang. Er det ingen varmgang, så er det ingen dimmensjoneringsfeil. Det er fort gjort, men å følge hver kabel og utarbeide et komplett koblingsskjema, det kan nok kreve litt. Dårlig isolasjon og latent mulighet for kortslutning er vel også noe som er forhodvis enkelt å sjekke.

EcoFlow har vel den "innebygde trygghet" et det er en løsning som produseres i tusentalls og selges over hele verden, slik at "alle verdens el og produktilsyn" er involvert i å sikre kvaliteten.

Har også tenkt litt i de baner å bygge en "EcoFlow" selv. Det kommer vel på litt under halve prisen. Man matcher kanskje ikke alle data, men kanskje de viktigste. Deler man opp i to "kasser" en "batterikasse" og en "elektronikkasse" så blir også bærbarheten bedre for en litt stor utgave.

On 5/26/2024 at 10:16 AM, Sailorsea said:

Jeg leste meg opp på dette og fant ut at det var mange innfallsvinkler her. Noen byttet bare batteriene, andre gjorde større tiltak og tilsynelatende fungerte alt ok.

Jeg har tre batteribanker, forbruks, start og thruster/ankervinsjbatteri.

Endte opp med å bytte forbruksbatteriene til lithium, satte inn nytt tre-kanals ladeskillesystem (Victron Argofet) som sikkert ikke var helt nødvendig, byttet landstrømslader fra 30A til 60A med lithiumprogram, satte inn en DC-DC lader fra den andre kanalen på landstrømsladeren som lader til startbatteriet, og et enkelt ladeskillerele mellom startbatteri og thrusterbatteri.

Dette ser iallefall tilsynelatende ut til å fungere utmerket.

Dynamoen er en Mitsubishi 115 Ah, standard for D6 og den ser ut til å takle dette fint.

Dette er nok en helproff og veldig bra løsning, men representerer kanskje en dyrere løsning enn "enkel løsning for seilbåt".

Jeg har lest, på "det store Internett", at man faktisk kan koble sammen litium og blybatterier i parallell og så oppnå en slags "tandem effekt" på grunn av at batteriene arbeider på forskjellige spenningsnivåer, slik at litium batteriet vil ta de fleste belastningene mens blybatteriet vil "ta over" når spenningen til litiumbatteriet synker til et visst nivå. Dette skal så beskytte blybatteriet mot "lav spnning og mange cycler". Aner ikke hva som vil skje hvis bly og litium blir belastet med en startmotor samtidig. Når man lader et litium batteri med "blybatteri lader", så skal man visst nok oppnå ca 90% av full kapasitet. Har jo aldri prøvd noe av dette, da jeg forløpig ikke har kjøpt inn noe Litium LiFePo4 batteri for testing eller utprøveing.

Har ellers tenkt litt på dette med å ha en forbrukskrets som er helt skilt ad fra båtens elektriske anlegg, for oss som befinner oss i den forholdvis enkle og rimelige ende av skalaen, med seilbåt fra 1982 og med et elektrisk anlegg som består av en elektrisk spagetti som har kommet til i løpet av mange år og mange tidligere eiere, hvor av ingen har dokumentert noen ting.

Først bud for en sikker elektrisk installasjon det er jo at man gjennomfører en riskovurdering, og for å gjøre det så må man jo først gjennomføre det detektivarbeidet som det er å utarbeide et komplett koblingsskjema.

Sikkerhetsmessig så bør det derfor være en god ide å legge opp et nytt system for forbruk helt ved siden av, det eksisternede. Da risikerer man ikke noen uønsket og utilsiktet funksjon i det eksisterende anlegget, og når det er slått helt av i havn, så risikerer man heller ikke "flatt batteri".

Arne2 skrev 34 minutter siden:

Det vil nok være en veldig mye større jobb å dokumentere det gamle anlegget, slik at man kan risikovurdere, enn å bygge et lite nytt anlegg for forbruk ved siden av. 

Når man har et elektrisk anlegg som fungerer problemfritt, så kan dimensjonering kontrolleres enkelt ved å sjekke for varmgang. Er det ingen varmgang, så er det ingen dimmensjoneringsfeil. Det er fort gjort, men å følge hver kabel og utarbeide et komplett koblingsskjema, det kan nok kreve litt. Dårlig isolasjon og latent mulighet for kortslutning er vel også noe som er forhodvis enkelt å sjekke.

EcoFlow har vel den "innebygde trygghet" et det er en løsning som produseres i tusentalls og selges over hele verden, slik at "alle verdens el og produktilsyn" er involvert i å sikre kvaliteten.

Har også tenkt litt i de baner å bygge en "EcoFlow" selv. Det kommer vel på litt under halve prisen. Man matcher kanskje ikke alle data, men kanskje de viktigste. Deler man opp i to "kasser" en "batterikasse" og en "elektronikkasse" så blir også bærbarheten bedre for en litt stor utgave.

Hver sin lyst tenker jeg da. De fleste båter fungerer jo utmerket med adskilt start og forbruksbank med fastmonterte batterier. Det handler mest om å ha kapasitet både i batteribank og lademuligheter som passer ønsket bruksmønster, som jo varierer fra bruker til bruker.
Så fryktelig mye jobb å rive ut og fornye et elanlegg i en seilbåt fra 82 med oppgradert batteribank, kabler, hovedbrytere, ladeskille, og nødvendige sikringer er det vel ikke. Hvertfall ikke for en elektromann som gjør jobben selv.   
Da har man full oversikt og kan tilpasse egne ønsker og behov. Fremfor å bygge et paralellt bærbart system som egt er det samme, en batteribank bare pluggbar.  

Men det spørs vel på definisjon av enkel løsning da. For meg betyr det at jeg kan bruke båt og utstyr som jeg/vi ønsker mest mulig sømløst. Jeg gidder ikke sitte med en varmer jeg ikke har strøm til å kjøre eller våkne til kjøleskap som har slått seg av pga lav spenning. Da blir det heller litt jobb og deler for utvidelse av anlegget. 

44 minutes ago, Gullfisk said:

Så fryktelig mye jobb å rive ut og fornye et elanlegg i en seilbåt fra 82 med oppgradert batteribank, kabler, hovedbrytere, ladeskille, og nødvendige sikringer er det vel ikke. Hvertfall ikke for en elektromann som gjør jobben selv.

Paralet ved siden av er jo bare snakk om et par timer. Så kan man teste så mye man gidder og bygge om i løpet av nye to timer, uten noen risiko. Godt fungerende løsning kan jo så eventuelt integreres inn i det eksisterende.

Godt mulig at det kunne fungere med å bygge alt opp på nytt, men det vil nok koste noe og kreve en del tid, pluss gi muligheter for de nye problemer som ikke finnes fra før.

Min framgangsmåte blir nok først å dokumentere det eksisterende.

5 hours ago, Arne2 said:

Jeg kan ikke si at jeg føler meg som noen stor synder på grunn av at jeg ikke har landstrøm,

Jeg skulle til å kommenere det, jeg synes en av kommentarene her var litt "over the top" ... liksom, "din jævla snylter, skaff deg landstrømanlegg, koble til strømmen og betal for det!".  Det koster mye penger å legge opp, vedlikeholde og oppgradere  landstrøm i gjestehavner, hjemmehavner og uthavner.  På steder hvor det er nok havneplass er dette en av de tingene som er med på å drive opp kostnadene.  Det er klart at det kan være penger å spare på å velge seg en billigere plass uten landstrøm, og det er helt legitimt å prøve å spare penger denne veien.  (Å permanent hensette fartøyet i en attraktiv uthavn hvor ingen tar noe havneleie, på bekostning av andre som ønsker å bruke uthavnen, dét er imidlertid snylting i min bok).

5 hours ago, Arne2 said:

Jeg for min del får litt dårlige vibrasjoner når jeg hører ordene budsjett eller regnskap så jeg holder meg til definisjonen at "god nok økonomi" det er når det blir litt til overs hver måned, slik at sparekonto stiger sånn litt etter hvert. Så er det jo også slik at en krone spart er lik 2 kroner tjent, på grunn av skatteregler og slikt. (Sånn omtrent.)

Slik har jeg også kjørt på omtrent hele livet mitt, ikke noe budsjett, ikke noe regnskapsføring, bare kjørt på magefølelsen av "dette har jeg råd til", "dette har jeg ikke råd til", det har fungert fint for min del.  Det har vel også vært sagt noe om at en båteier som er uvitende om hva båtholdet egentlig koster er lykkeligere enn en båteier som ikke vet det.  Nåja.  Mange båteiere har jo båten stående ubrukt i hjemmehavn eller opplag mesteparten av året, deler man kostandene på antall timer båten er i bruk så kan man jo få en ganske høy timespris.  Dét problemet har ikke jeg for tiden, båten er blitt mitt hjem.  Jeg er generelt tilhenger av å ha relevant informasjon tilgjengelig, så jeg har begynt å notere kostnadene - og i disse tider med stadig prisgallopp (og jeg føler ekstra på det, siden kronene jeg får inn på konto har stadig lavere verdi ifht euroen), så kan det jo være nyttig å ha en oversikt over hvor pengene går - så det er en av grunnene til at jeg har begynt å notere kostnadene :-)

"Seiling er den dyreste måten å reise gratis på", fritt stjålet fra en annen forumdeltager.  Det er jo litt interessant å vite hvor mange kroner per nautiske mil det faktisk koster å seile.

4 hours ago, Arne2 said:

Så må man også vurdere om man trenger bærbarhet.  Dersom tingen skal brukes til å forsyne fastmontert utstyr med strøm, så mener jeg bestemt at man kommer bedre ut med en fastmontert løsning.

Å ha to parallelle strømopplegg i båten ... jo, jeg har tenkt litt tanken selv, redundans er en fin ting, eksempelvis at lensepumper forsatt skal kunne virke selv om deler av batteribanken blir liggende under vann.

18 hours ago, Gullfisk said:

Nei, å legge opp alt på ny, er egentlig en god ide, for da har man jo kontroll på alt sammen. Men det er imidlertid en liten side ved saken og det er motorinstallasjonen. Her må man ha full kontroll på oppkobling, instrumentering osv. Selve forbrukssystemene er jo enkle nok.

15 hours ago, tobixen said:

Å ha to parallelle strømopplegg i båten ... jo, jeg har tenkt litt tanken selv, redundans er en fin ting, eksempelvis at lensepumper forsatt skal kunne virke selv om deler av batteribanken blir liggende under vann.

Jeg har tenkt litt mer på den problemstillingen. Hvis jeg skulle legge opp et helt nytt elektriske system i båten, ville jeg da bygge det sammen til et nytt felles elektrisk system?

Jeg tror faktisk at jeg vil si nei. I de bransjene som jeg har jobbet i før, inklusive luftfartsteknologi, så er jo ett av grunnprinsippene "redundante systemer" som skal være helt uavhengig av hverandre, og fungerte som bacup hvis det ene systemet tar kvelden. Et fly vil for eksempel alltid ha større sikkerhet enn et helikopter på grunn av at det ikke er mulig å bygge inn samme grad av redundante systemer i et helikopter, slik at når ett av de primære systemene, der det ikke finnes redundans feiler, så går helikopteret i bakken. Tilsvarende prinsipper har man på en oljeplattform i nordsjøen, der sikkerhetsfunksjoner blir ivaretatt gjennom systemer som kjører helt uavhengig av hverandre og som skal ha minst mulig sammenkobling. (For eksempel ESD)

Grunnen til at man tidligere alltid har koblet sammen de elektriske systemene i en båt, det skyldes jo at det ofte finnes bare en generator.  Når man har flere elektriske strømkider, inklusive solcellepaneler, så kan man jo velge ut i fra vurdering av risiko/nytteverdi/kostnader om man ønsker å koble dem sammen.

Jeg synes faktisk det på et vis er ganke behagelig å aldri måtte tenke på strøm, eller eventuelt å kunne tømme forbruksbatteriene helt uten at det på noen måte har muligheten til å medføre startproblemer. Motsatt, skulle man på en eller annen måte klare å tømme båtens primære eller opprinnelige elsystem for strøm, for eksempel ved å gå i fra båten med strømmen på, så har man kanskje et fulloppladet ekstra forbrukssystem som kan brukes til "gjenoppliving". (Har liggende et sett med startklabler for det eventuelle formålet.)

Når det gjelder fastmontert utstyr, så er jo alt det opprinnelige utstyret der, koblet opp som før, uten at det brukes noe særlig. Bruker så "løse usb lamper" på grunn av at det gir bedre lys enn de fastmonterte, slik at de originale (som har fått LED lamper) blir mer som bacup. PC er jo en laptop og noen stor skjerm eller noe slikt, det vil jeg ikke ha. Modem er fra Ice og kan både kjøre vanlig mobilnett og 450 Mhz. Alt dette er jo "løst".

Har ellers bestilt ett 100Ah Litium LiFePo4 batteri og har 2 stk 100 Watt solcellepaneler fra før, og vil installere det, ikke på grunn av at jeg egentlig behøver det, men for å lære noe nytt. 

Har akkurat blitt pensjonist og bytter mellom hytte, båt og utland, som det måtte passe. Har alltid jobbet med teknoligi, og hvis jeg skulle slutte med det helt, så ville jeg jo gå på veggene. Det går jo ikke.

Men et enkelt ladeskille som var relé, eller skillediode/mosfet hindrer jo nettopp det at du kan tappe startbatteriet. Selv er jeg på min andre båt med to dynamoer, en til start og en til forbruk, og synes det er helt suverent. Om en dynamo ryker i ferien kan jeg fint fortsette med en. Manuell bryter for sammenkobling av banker finnes, og med solceller, bærbart aggregat og landstrømslader skal det godt gjøres å ikke få ladet.

Det er vel mange ting i båten som er mindre redundans enn elanlegget tenker jeg.

Arne2 skrev for 5 timer siden:

Nei, å legge opp alt på ny, er egentlig en god ide, for da har man jo kontroll på alt sammen. Men det er imidlertid en liten side ved saken og det er motorinstallasjonen. Her må man ha full kontroll på oppkobling, instrumentering osv. Selve forbrukssystemene er jo enkle nok.

Jeg har tenkt litt mer på den problemstillingen. Hvis jeg skulle legge opp et helt nytt elektriske system i båten, ville jeg da bygge det sammen til et nytt felles elektrisk system?

Jeg tror faktisk at jeg vil si nei. I de bransjene som jeg har jobbet i før, inklusive luftfartsteknologi, så er jo ett av grunnprinsippene "redundante systemer" som skal være helt uavhengig av hverandre, og fungerte som bacup hvis det ene systemet tar kvelden. Et fly vil for eksempel alltid ha større sikkerhet enn et helikopter på grunn av at det ikke er mulig å bygge inn samme grad av redundante systemer i et helikopter, slik at når ett av de primære systemene, der det ikke finnes redundans feiler, så går helikopteret i bakken. Tilsvarende prinsipper har man på en oljeplattform i nordsjøen, der sikkerhetsfunksjoner blir ivaretatt gjennom systemer som kjører helt uavhengig av hverandre og som skal ha minst mulig sammenkobling. (For eksempel ESD)

Grunnen til at man tidligere alltid har koblet sammen de elektriske systemene i en båt, det skyldes jo at det ofte finnes bare en generator.  Når man har flere elektriske strømkider, inklusive solcellepaneler, så kan man jo velge ut i fra vurdering av risiko/nytteverdi/kostnader om man ønsker å koble dem sammen.

Jeg synes faktisk det på et vis er ganke behagelig å aldri måtte tenke på strøm, eller eventuelt å kunne tømme forbruksbatteriene helt uten at det på noen måte har muligheten til å medføre startproblemer. Motsatt, skulle man på en eller annen måte klare å tømme båtens primære eller opprinnelige elsystem for strøm, for eksempel ved å gå i fra båten med strømmen på, så har man kanskje et fulloppladet ekstra forbrukssystem som kan brukes til "gjenoppliving". (Har liggende et sett med startklabler for det eventuelle formålet.)

Når det gjelder fastmontert utstyr, så er jo alt det opprinnelige utstyret der, koblet opp som før, uten at det brukes noe særlig. Bruker så "løse usb lamper" på grunn av at det gir bedre lys enn de fastmonterte, slik at de originale (som har fått LED lamper) blir mer som bacup. PC er jo en laptop og noen stor skjerm eller noe slikt, det vil jeg ikke ha. Modem er fra Ice og kan både kjøre vanlig mobilnett og 450 Mhz. Alt dette er jo "løst".

Har ellers bestilt ett 100Ah Litium LiFePo4 batteri og har 2 stk 100 Watt solcellepaneler fra før, og vil installere det, ikke på grunn av at jeg egentlig behøver det, men for å lære noe nytt. 

Har akkurat blitt pensjonist og bytter mellom hytte, båt og utland, som det måtte passe. Har alltid jobbet med teknoligi, og hvis jeg skulle slutte med det helt, så ville jeg jo gå på veggene. Det går jo ikke.

At det går an å lire av seg så mange ord om tanker i hodet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

11 hours ago, Arne2 said:

Har man separate systemer med separate batteribanker og separate ladekilder, så blir det nødvendigvis tenking, da må man trolig manuelt overføre strøm fra det ene systemet til det andre til tider.  Ulike former for sikringsmeaknismer, bl.a. i form av skillereléer, kan gjøre jobben uten behov for at man må tenke for mye.

11 hours ago, Arne2 said:

Når man seiler, med båten tidvis ganske mye på skrå og tidvis brutalt kastet fra bølge til bølge, så kan ikke ting være løst.  Modemet bør ha sin faste plass, den plassen bør være relativt høyt i båten (evt bør den være koblet til en antenne som er plassert relativt høyt i båten), og den må enten være fastmontert eller ligge slik til at den ikke faller i dørken.  Den trenger strømtilkobling på stedet den ligger, og da må det jo være bedre å ha et strømuttak for modemet der den befinner seg i stedet for å måtte ordne til med ad-hoc-ledninger til en mobil batteriboks?  Det er også det med å "aldri måtte tenke på strøm", med en gang man har et løst modem og et løst batteri, så må man tenke - disse to tingene må kobles sammen. 

Er det en nogenlunde moderne og velfungerende laptop, så kan den lades med USB-C, og den har innebygd batteri som holder såpass lenge at du stort sett kan sette deg ned hvor du vil med den uten å måtte tenke på strøm.  Når den ikke er i bruk, så bør den ha sin faste plass hvor den ikke kan falle i dørken, med mindre denne faste plassen er i ryggsekken så er det en fordel å fikse et opplegg hvor man raskt kan koble tll ladestrøm der laptop'en ligger.  Det er lite effektivt å konvertere fra 12V (batteri) til 230V og så ned til 20V, mye bedre å bruke en DC-DC-enhet her for å få 20V direkte.  Slikt selges f.eks. på Kjell.  (Det er også lite effektivt å lade laptopbatteriet fra et annet batteri, for så å bruke laptop'en - så det er en fordel om man har en ladestasjon på et sted hvor det er fint å sitte ned og jobbe med datamaskinen).

Løse USB-lamper?  Lommelykter?  Jeg vll påstå at dersom man først skal gå for mobil, løs belysning, så er hodelykt det mest praktiske - i allefall så lenge man er alene ombord.  Igjen, hodelykta bør ha et fast sted hvor den ligger når den ikke er i bruk, og på dette faste stedet bør man ha en fastmontert ladeløsning.

Har fulgt denne tråden med interesse. Har googlet og søkt opp Eco-Flow, som jeg ikke hadde hørt om før, og det virker jo nesten som en liten genistrek. Prislappen er dog i drøyeste laget, spesielt for en som meg, som stort sett ligger i gjestehavn med strøm.

Men jeg har lyst å prøve meg mer på uthavner etter hvert, spesielt de som er litt tilrettelagte med brygger, og da virker det jo forlokkende å ha en slik på lur.

Blir dog ikke det første jeg kjøper inn til båten, men kanskje om et par år eller tre?

Forskjellige folk har forskjellige bruksmønster og forskjellige former for båtliv.  Ecoflow'en var grundig diskutert i en annen tråd.  For enkelte er den perfekt.  Personlig ser jeg få bruksområder for den, såfremt man ikke har behov for å ta med seg elektrisk kaffetrakter i jolla når man skal på strandhugg.  Har man fastmontert utstyr i båten som trenger 230V, så må det da være bedre (og billigere) å ha en fastmontert inverter og fastmonterte ledninger til forbruker.  Har man for lite batterikapasitet, må det da være bedre (og billigere) å få montert inn noen ekstra batterier noe sted enn å ha en løs "Ecoflow" slengende rundt i båten.  Dersom man ønsker et mobilt batteri som kan lades fra en vilkårlig stikkontakt på land langt unna båten, så må det da være bedre å bære med seg et mobilt batteri uten å drasse med seg inverter også.  Trenger man strøm til en moderne laptop med USB-C PD, så må det da være bedre, billigere å mer hendig å kjøpe en powerbank med USB-C PD-uttak f.eks. fra Kjell & Co enn å drasse med seg en Ecoflow.  Og så videre.

15 hours ago, Lars H. said:

At det går an å lire av seg så mange ord om tanker i hodet?

Du nevnte i en annen tråd at du hadde jobbet hos Forsvarets Forskningsinstitutt, men du har ikke nevnt hva du jobbet med.

Jeg har ikke jobbet der, men jeg jobbet en gang, ved tidenes morgen som såkalt flyteknisk spesialist i luftforsvaret og en av de jobbene jeg hadde var som teknisk instruktør på F-16 flytypekurs. Da ble det jo laget en del kompendier og slike ting. Siden så jobbet jeg med tilsvarende innenfor sivil luftfart og da hadde jeg faktisk en kollega fra FFI. Siden så har det jo blitt huselektro og industriell automasjon og slike ting, men det er en annen historie.

Min erfaring det er at all teknologi er enkel, bare man forstår den, og for å oppnå det så må man få samlet og systematisert tilgjengelig informasjon på en god nok måte, og så må man kombinere med erfaring. Da blir det enkelt. 

I dag så har jeg ingen F-16, og ikke en gang en Cesna 172 eller en Piper Cub, men jeg har en seilbåt og en motorsykkel, og noe skal man jo praktisere på.

Tanken var jo å gå litt systematisk fram for å bygge opp litt informasjon omkring båtelektro og så utarbeide et kompendium eller lignende som går litt mer i dybden og i bredden, enn det som har vært tilgjengelig fram til nå, og så legge det ut på nett. Da har man jo noe å pusle med.

Da er det jo kanskje også spesielt verdifullt med negative tilbakemeldinger, kanskje ikke om hvor dum man er, men omkring faglige feilvurderinger. Forutsetningen for all læring, det er jo å gjøre feil, og da kan man jo gjennomgå en faglig utvikling, der feilene blir dyrere og dyrere. 

Ser at det var en som bidro meget positivt for litt siden. Lars H sin test av strømtenger, den var kjempenyttig å få med seg.  

9 hours ago, Pequod said:

Har fulgt denne tråden med interesse. Har googlet og søkt opp Eco-Flow, som jeg ikke hadde hørt om før, og det virker jo nesten som en liten genistrek. Prislappen er dog i drøyeste laget, spesielt for en som meg, som stort sett ligger i gjestehavn med strøm.

Ja, de er dyre, men de har noen egenskaper som det ikke er så lett å matche. Noen modeller lader med en ladestrøm på ca 100A fra 230V elnett for "hurtiglading" og det er jo ikke så lett å matche.

Det går jo i prinsipp an å bygge opp tilsvarende selv for en billigere pris. Da vil man nok klare å matche noen egenskaper, men ikke alle. Man vil nok på den annen side kunne få enda mer kapasitet, og så vil man kunne bygge inn egenskaper som EcoFlow'en ikke har, for ekempel mulighet for drift av elektrisk påhengsmotor. 

9 hours ago, tobixen said:

Forskjellige folk har forskjellige bruksmønster og forskjellige former for båtliv.  Ecoflow'en var grundig diskutert i en annen tråd.

Ja, dette med bruksmønster er nok forskjellig, og hadde jeg hatt en helt annen type båt enn en 33 fot seilbåt, så kan det være at mitt bruksmønster også hadde vært forskjellig. Det tror jeg sannsynligvis ville vært tilfellet. Den "hulen for opphold" man har i en seilbåt av denne størrelsen setter jo rammene for de behov som man har.

Smak og behag og hva man trives med, det blir jo individuelt. Den første båten jeg hadde var fyllt opp av teknisk utstyr, og det var nesten ikke framkommelig. Den neste båten var litt mindre så der var det enda verre. Denne gangen så har jeg gått for en form for "utstyrs minimalisme". 1. Alt som ikke må være i båten, det skal på land. 2. Alt utstyr som ikke er i bruk hele tiden, det skal være stuet vekk i stuerom. Det gir jo litt mer behov for å hente fram, og legge på plass, men også en mer ryddig båt. Det er også en trivelig båt, som jeg ønsker å holde "original", uten synlige endringer.

56 minutes ago, Arne2 said:

1. Alt som ikke må være i båten, det skal på land. 2. Alt utstyr som ikke er i bruk hele tiden, det skal være stuet vekk i stuerom. Det gir jo litt mer behov for å hente fram, og legge på plass, men også en mer ryddig båt. Det er også en trivelig båt, som jeg ønsker å holde "original", uten synlige endringer.

Ja, da gir det muligens mening - utstyret er sjeldent i bruk og er normalt stuet vekk.  Min erfaring med ting som er stuet vekk er nå allkevel at det fort blir en veldig rotete båt når man skal ha tak i det som ligger innerst og nederst.  Da har man også et dilemma, skal man putte alle de andre greiene på plass igjen umiddelbart, eller vente til man er ferdig med tingene som hører hjemme innerst of bakerst.  Jeg ser for meg spaghetti dersom man skal forsyne både mikrobølgeovn, kaffetrakter, laptop, USB-lamper og internettruter gjennom løs kabling inne i cockpit.

Du har (i likhet med meg) hverken mikrobølgeovn eller kaffetrakter.  Ettersom jeg hverken har mikrobølgeovn eller kaffetrakter, så er 220V-inverteren ganske sjeldent i bruk.  Det er stort sett til elektroverktøy (og der skinner nok Ecoflow'en i sola - det kan fort være enklere å ta med seg en ecoflow til dit hvor man ønsker å bruke elektroverktøyet enn å fikse kabling til en fastmontert inverter), samt lading av diverse obskurt utstyr som ikke lar seg lade over USB eller 12V (en barbermaskin for å fjerne skjegget som jeg bruker ca en gang i måneden, batteri til elektrisk drill og håndholdt lensepumpe, elsykler ... det er vel stort sett dét).  (I tillegg har jeg noen 50V-batterier, dersom de er ganske tomme og jeg skal kjøre motor hender det at jeg bruker 220V-inverter fordi jeg har 220V-lader til disse batteriene som kan lade med betydelig høyere effekt enn DC-DC-laderen).  Jeg har en 2kW vannkoker for tevann, den drar jeg frem dersom jeg blir lenge i havn med billig eller inkludert landstrøm.  Den kan brukes på inverter dersom jeg skulle gå helt tom for gass, jeg har vel gjort det én gang.

Ting som internetruter og laptop bør kunne fungere uten 220V-forsyning - USB-standarden er jo blitt ganske universal for lading av enheter i det siste, og en del ting kan kobles rett på et 12V-batteri.  Skal man ha et mobilt batteri som man kan bære med seg, så må det jo være en ubetinget fordel at man slipper å også bære med seg inverter.  Som nevnt, de selger hendige "power banks" på Kjell&Co som kan forsyne alt av USB-utstyr inkludert laptoper med strøm.  Jeg har ikke sjekket, men jeg regner med at de største modellene neppe har like stor batterikapasitet som de minste modellene av EcoFlow, men allikevel ... fort gjort å kjøpe flere av dem og ta med seg så mange batterier man måtte trenge.  Jeg er usikker på hvor mye inverter-delen av Ecoflow veier, men etter min erfaring så kreves det  relativt tunge greier dersom man skal få "god nok" sinus og en inverter som gir godt nok med effekt.  DC-DC-elektronikken i en USB-powerbank er i motsening svært lettvekt, og med betydelig mindre varmetap.

1 hour ago, Arne2 said:

Min erfaring det er at all teknologi er enkel, bare man forstår den,

... og hvis man ikke forstår den, er det lite forskjell mellom teknologi og magi :-)

En annen tanke, hvordan er eco-flow'en ment å fungere sammen med solcellepaneler?  Skal man ha ecoflow'en stående løst i nærheten av solcellepanelene og så ta den inn i salongen når man trenger å bruke strøm?  Skal man ha to ecoflow'er, slik at man alltid kan ha en stående til lading, mens den andre er ttilkoblet forbrukere?  Jeg får det ikke helt på plass i hodet mitt - det eneste som gir mening der er å ha en fast installasjon, slik at man kan dra strøm fra panelene fra soloppgang til solnedgang, samt anvende strømmen direkte i stedet for å drive på med opp- og nedlading av batterier dersom man trenger strøm mens sola er oppe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...