Jump to content

En enkel løsning for forbruksstrøm ombord?

Arne2

Recommended Posts

Hulda skrev On 15.12.2024 at 12.53:

Ecoflow inkluderer jo en rimelig inverter opp til ren sinus (?) 220 V også. Hvilket jeg ville sett på som et pluss.

Vis hele sitatet  

Ja, kanskje…..eller? Her er i hvert fall en kar på youtube som ikke var så fornøyd med sinusen som ecoflow forsynte musikk anlegget med. Man skal kanskje ikke ta for gitt at det er veldig høy kvalitet på komponentene inni den.  Men til rett bruk, så er den sikkert god nok. 

Hulda skrev On 15.12.2024 at 12.53:

Ecoflow inkluderer jo en rimelig inverter opp til ren sinus (?) 220 V også. Hvilket jeg ville sett på som et pluss.

Vis hele sitatet  

Jeg var egentlig litt i gang med å kjøpe meg en litt stor inverter, da den tanken at det å kjøpe inn en Deta 2 kanskje var en vel så god ide. Har modifisert til en 10 Kg gassflaske og bruker gass til all koking. Så Delta 2 blir vel stort sett en eksklusiv funksjon for mikrobølgeovn og Fjordlands ferdigretter.

Delta 2'en gir et første inntrykk av å være et veldig bra produkt, men jeg er litt spent på hvordan det i praksis vil fungere med fuktighet og slikt. I og med at den (så langt) nesten ikke produserer varme, så kan det tenkes at det kan være en ide å plassere den i en eller annen kasse som beskytter den generelt mot fuktighet og omgivelser.

Regner også med at det skal fungere med å koble sammen Delta 2 og et ordinært LiFePo4 batteri slik at man ca dobler kapasiteten. (De originale batteriene for utbygging koster jo mye mer.)

Arne2 skrev On 16.12.2024 at 2.24:

Delta 2'en gir et første inntrykk av å være et veldig bra produkt, men jeg er litt spent på hvordan det i praksis vil fungere med fuktighet og slikt. I og med at den (så langt) nesten ikke produserer varme, så kan det tenkes at det kan være en ide å plassere den i en eller annen kasse som beskytter den generelt mot fuktighet og omgivelser.

Vis hele sitatet  

Hadde det vært enkelt å sette den i ei kasse som beskytter mot fukt, så ville den kommet i ei slik kasse.  Det smarteste er nok å behandle den akkurat slik brukermanualen sier.  I følge brukermanualen så skal man ikke dekke til kjølevifte eller plassere den på ett uventilert sted når den brukes. Man skal også ha den i en «moisture barrier bag» om man har den på ett fuktig sted som feks. ved sjøen.  Det må ikke benyttes uoriginale deler til den (ekstra batteri).  Slik jeg leser brukermanualen, så tar de ganske mange forbehold som diskvalifiserer denne «boksen» fra å fungere som permanent strømkilde i en båt. Den er portabel, og bør hverken modifiseres med ekstra uoriginale batterier, eller stå permanent i en båt. Det er nå i hvert fall slik jeg tolker brukermanualen.  

Men brukt riktig, så er ecoflow en ganske fascinerende liten sak. Det er som ei 20 liters vannkanne med strøm.  Kjekk å ha med i den litt enkle campingbilen, eller på hytta uten innlagt strøm. 

Seilars skrev On 17.12.2024 at 11.40:

Hadde det vært enkelt å sette den i ei kasse som beskytter mot fukt, så ville den kommet i ei slik kasse.  Det smarteste er nok å behandle den akkurat slik brukermanualen sier.

Vis hele sitatet  

At man i utgangspunktet skal følge brukermanualen, det er jo 100% rett.

Samtidig så vil det vel være slik at alle fagprøver innenfor elektrofagene går ut på å tilpasse og bygge sammen elektriske komponenter. Fagprøven vil vanligvis gå ut å planlegge, risikovurdere, gjennomføre og dokumentere en elektrisk installasjon som er bygd opp av flere komponenter, slik at systemløsningen er tilpasset sin tiltenkte bruk, ut i fra det regelverket som gjelder.

Hvis dette hadde vært en installasjon for en kunde, så er jeg faktisk enig. Da kunne man ikke uten videre bare ha brukt en slik strømforsyning, som i utgangspunktet ikke er "marinisert" og så "bygge den inn i båt".

Hvis man er vant til og har forholdsvis lang erfaring med å utvikle og bygge elektriske systemer av forskjellige typer elektriske komponenter, da vil det nok ikke være noe større utfordring å få til en løsning rundt "Ecoflowen", slik at det vil være sikkert nok å bruke den ombord i egen båt.

Det er allikevel en problemstilling som går på fuktighet i luften, altså vanndamp og duggpunkt, som det kanskje kan være grunn til å følge med på. 

Tviler på at det vil være noen større utfordring å få den til å fungere på en brukbar måte, hvis man bruker de elektrofaglige og tekniske prinsippene som man lærer innenfor de relevante elektrofagene.  

Det vil bli testet ut i løpet av neste sommer, og så vil jeg også legge ut litt info om hvordan erfaringen ble.

Arne2 skrev On 18.12.2024 at 8.49:

Hvis man er vant til og har forholdsvis lang erfaring med å utvikle og bygge elektriske systemer av forskjellige typer elektriske komponenter, da vil det nok ikke være noe større utfordring å få til en løsning rundt "Ecoflowen", slik at det vil være sikkert nok å bruke den ombord i egen båt.

Vis hele sitatet  

Nå kjenner ikke jeg til alle normene og forskriftene som gjelder for det elektriske i fritidsbåter av ulike årganger, så jeg må holde meg på «stien». Men har du lang erfaring fra utvikling og bygging av elektriske systemer, så finner du sikkert gode løsninger slik at ecoflow kan utnyttes på en god måte.  

Seilars skrev On 18.12.2024 at 13.28:

Nå kjenner ikke jeg til alle normene og forskriftene som gjelder for det elektriske i fritidsbåter av ulike årganger, så jeg må holde meg på «stien». Men har du lang erfaring fra utvikling og bygging av elektriske systemer, så finner du sikkert gode løsninger slik at ecoflow kan utnyttes på en god måte.  

Vis hele sitatet  

Vil nok mene at gamle Moody ikke ble levert med noen Ecoflow, og at det således må være dagens regelverk som gjelder. Ellers så tar jeg selvkritikk på at Ecoflowen er jo ikke "installasjonsmateriell" eller "komponent for maskinbygging", slik som de komponentene som brukes av elektrikere og automatikere, og som da er bygd med forutsetning om at de skal bygges inn, og bygges sammen med andre komponenter. Men de tekniske prinsippene blir nok de samme, slik at det nok etter all sannsynlighet vil gå bra med å finne en løsning for sikker plassering av Ecoflowen. (For eksempel litt oppe på veggen/skottet i sprutsikkert område og med tilstrekkelig god ventilasjon.) En annen side det er jo at man kan ta med seg hele det elektriske anlegget hjem, inklusive batteri, inverter og laderegulator, som ei kasse, når det ikke er i bruk, og det kan vel godt tenkes at det kan være en lur ide å gjøre det, for eksempel med hensyn til kondens om vinteren.. 

Vingen300 skrev On 18.12.2024 at 13.47:

For forskjellen mellom kabel/plugg for lading fra solceller kontra 12v.

Vis hele sitatet  

Dette var kjempeinteressant og veldig nyttig. Jeg fikk tak i to forskjellige sett med kabler, og jeg rakk å observere at de to kablene sannsynligvis ikke var like, og at noe var forskjellig, før jeg så dro på ferie.

Da slapp jeg jo å jobbe med å finne ut av hva den forskjellen er, for det er jo akkurat det som videoen forklarer.

Ellers så legger man jo merke til at Ecoflowen ikke er "installasjonsmateriell" men "utstyr beregnet for sluttbruker" slik at de tekniske forklaringene er i samsvar med det og tilnærmet lik null. Dokumentasjonen beskriver stort sett "plug and play".

Arne2 skrev On 18.12.2024 at 8.49:

Vis hele sitatet  

Det er min oppfatning at ecoflow er designet for bruk av folk som ikke har lang erfaring med å utvikle og bygge elektriske systemer, og at det også er optimalisert for portabilitet og altså ikke ment å "bygges inn".  Men jeg aner ikke hva jeg skriver om, så jeg kan ta feil :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev On 20.12.2024 at 20.07:

Det er min oppfatning at ecoflow er designet for bruk av folk som ikke har lang erfaring med å utvikle og bygge elektriske systemer, og at det også er optimalisert for portabilitet og altså ikke ment å "bygges inn".  Men jeg aner ikke hva jeg skriver om, så jeg kan ta feil :-)

Vis hele sitatet  

Det har du helt rett i. Den er åpenbart ment for å skulle fungere som "plug and play" for folk flest som aldri har vært borte i elektro.

Det er på den annen side ikke til hinder for at man man kan utarbeide litt tilpasninger ut i fra de samme prinsipper som gjelder for i elektriske installasjoner i bygninger, dvs elektrikerfaget og elektriske installasjoner på maskiner, dvs automatikerfaget. 

Noe av problemet med "å bygge inn for å beskytte" det er jo kanskje først og framst det som går på varmgang. Dersom man bare "bygger inn i en kasse", så vil det jo neppe fungere. Hvis man derimot utfører den jobben på en slik måte at driftsforholdene "med og uten kasse" tilnærmet er de samme, så vil det vel kunne fungere.

Hvis det for eksempel forholder seg slik at kjøleluften både suges inn og ventileres i toppen av "Delta 2", så kan det for eksempel tenkes at det vil fungere bra med å sette den ned i en kasse som bare omfatter "nedre del" som ikke er ventilert. Samtidig så kan man la det være plass, slik at man også har luftsirkulasjon rundt den nedre delen også. Dette må jo eventuelt prøves ut i praksis for å se hva som fungerer best, og som løser alle tekniske utfordringer på en best mulig måte.

Hvis man i utgangspunktet har et komplett elektrisk anlegg som det bare er å koble til utvendige solcellepaneler, og trekke inn kabler, samtidig som det er tranporterbart, så vil jo noe av fordelene forsvinne hvis man "bygger inn" på en slik måte at det ikke lengre er transportabelt. 

Jeg har for eksempel et kartbord som i liten grad er i bruk, ettersom man navigerer elektronisk, nå for tiden. Jeg har tenkt litt på, at hvis jeg plasserer Delta 2 for eksempel på kartboret, med litt beskyttelse rundt, men på en slik måte at kjølingen er like godt ivaretatt, så skulle det også være lett å komme til alle plugger og tilkoblinger, samtidig som skade som følge av vannsprut er tilnærmet ikke eksisterende.

Det vil jo da også være lett å opprettholde status som "fullt ut transportabel", og man kan for eksempel ta "det elektriske anlegget" up på dekk, med på hytta, eller hjem for tørr og kondensfri oppbevaring om vinteren.  

Ting bør vel bare prøves ut for å se hva som fungerer bra. Det eneste som man behøver i fra de to nevnte "fagene", det er jo bare det som går ut på risikovurdering og forståelse av tekniske begrensninger og behov for litt tilrettelegging rundt det. (Behov for kjøling, beskyttelse mot vann og vannsprut, osv.)

Slik som jeg tenker på å legge det opp, så regner jeg med å ende opp med 3 helt separate systemer. Båtens opprinnelige blybaserte system forblir uendret. Når batteriene tar kvelden så skiftes de eventuelt ut med mindre og billigere batterier, ettersom behovet er mindre. Alt "fast" som kjøleskap og lignende mates i fra et eget 12V litiumsystem som er ladet i fra en solcellebank. Delta 2'en brukes først og fremst til alle "utilities" fra PC og mobiltelefon, elektrisk drill og microbølgeovn". Delta 2 kan lades i løpet av en time med landstrøm, fra solceller og i fra motor, og kan ved behov lade de andre systemene. 

Arne2 skrev On 20.12.2024 at 22.32:

Det er på den annen side ikke til hinder for at man man kan utarbeide litt tilpasninger ut i fra det som gjelder for i elektriske installasjoner i bygninger, dvs elektrikerfaget og elektriske installasjoner på maskiner, dvs automatikerfaget. 

Vis hele sitatet  

Er du sikker på det? Dette er jo i en båt. Har lest litt om ecoflow og garantier. Det er ikke lange brukermanualen, men de tar veldig mange forbehold når det gjelder bruk og garantier. Man kan feks. ikke åpne ecoflow, bruke uoriginale deler,  etc.  Da bortfaller garantien. De sier vel egentlig at du ikke kan gjøre det du sier du vurderer å gjøre. Men la det være sagt, ecoflow er helt sikkert en kjekk sak om man bruker den riktig. Slik jeg tolker det, så er riktig bruk det som står i brukermanualen med mindre man får en skriftlig bekreftelse på noe annet. 

Seilars skrev On 20.12.2024 at 23.03:

Er du sikker på det? Dette er jo i en båt. Har lest litt om ecoflow og garantier.

Vis hele sitatet  

For meg så er det en lite relevant problemstilling, ettersom jeg aldri benytter meg av garanti eller forsikring.

(Men jeg har og betaler for båtforsikring på grunn av at marina og båtforening krever det.) 

Så langt har det fungert helt fint. 

Arne2 skrev On 20.12.2024 at 23.11:

For meg så er det en lite relevant problemstilling, ettersom jeg aldri benytter meg av garanti eller forsikring.

Vis hele sitatet  

Garanti er noe jeg bruker overraskende ofte. Det er også min erfaring at man skal følge servicer og brukermanualer for at det skal gå problemfritt. Når det gjelder modifiseringer av el. anlegget i en båt, så tror jeg det kan bli vanskeligere i årene fremover å få ut forsikringspenger.  Båt har vært ett fristed for hobby, men monterer man en inverter som tar fyr, så tror jeg ikke forsikringene blir like enkle å forholde seg til dersom den er feilmontert. Har en følelse av at 90% av oss båtfolk som monterer slikt utstyr ikke har kontroll på eksempelvis jordfeilutkobling på sekundærsiden av invertere.  Vi har jordfeilbryter inn i  båten, og tenker ikke på at denne ikke beskytter oss når inverteren forsyner stikkontaktene ombord.  I slike tilfeller er det nok veldig mye enklere om man har en ecoflow som ikke er integrert i båtens el. anlegg. Da kan man bare vise til brukermanual og importør som har ett ansvar for at produktet er i henhold til gjeldende regelverk.

Har selv montert en victron inverter i egen båt, og har i den forbindelse anstrengt meg for å følge brukermanualen til punkt og prikke. Det jeg mener manglet var nevnte jordfeilbryter på utgangen.  Det er mulig den kobler ut ved jordfeil, men om jeg ikke finner noe om det i manualen, så må det monteres for å ha samme sikkerheten som hjemme. Jeg kjenner ingen andre båtfolk som har montert jordfeilbryter ut fra inverter, så derfor tipper jeg at 90% ikke har tenkt på det. 

Vis hele sitatet  

Jeg er litt enig i holdningen, men ikke like absolutt.

Man bør ha færrest mulig forsikringer å forholde seg til ... mens det er 100% sikkert at man må betale forsikringspremie, så er det absolutt ingen garanti for at man får forventningene sine innfridd den dagen noe går galt (og dersom man støtt og stadig tenker "det høres lurt ut" og tegner forsikringer mot "alt mulig", så er det høy sannsynlighet både for at man betaler for overlappende forsikringer, at man betaler for forsikringer som ikke blir brukt den dagen noe går galt, samt at man betaler for forsikringer som aldri kan bli løst ut).  Når det er sagt, den dagen man kommer hjem til nedbrent bolig og lurer på "hvor skal jeg sove i natt", så ... er det kjekt å ha forsikring.

Garantier ... vi har noe slags policy på jobb om at vi må ha garantivern på viktig produksjonsutstyr, og betaler ofte ekstra for utvidet garantitid, eventuelt bytter ut fungerende utstyr bare fordi garantien har løpt ut, men jeg tror egentlig bare det er tull.  Produksjonen må opprettholdes 24/7, da hjelper det lite med en garantiavtale hvor man kan kjøre utstyr som ikke virker til leverandøren, som så vil begynne med feilsøk neste virkedag - i stedet må man ha fullt fokus på "hvordan løser vi dette problemet raskest mulig".  Samme når man er ute på havet, langt fra sjappa hvor man bestilte ting ... rettigheten til feilretting er helt uvesentlig, problemet må løses lokalt, selv om det betyr å gjøre grep hvor garantivernet oppheves.  Når man bruker flere dagsverk på å installere utstyr og må gjøre modifiseringer som f.eks. å drille hull for ledninger og slikt, samt kjøpe masse ekstrautstyr for å støtte opp installasjonen, så er det omtrent irrelevant at man har et visst garantivern på tingen i seg selv.  Innkjøpskostnaden er en bagatell.

Når det er sagt, jeg er blitt veldig glad i det faktum at vi har en god forbrukerkjøpslov i Norge, hvor garantivern er en rettighet.  Det hender faktisk rett som det er at jeg kjøper båtutstyr i Norge og frakter det med meg til Middelhavet, bare for å ha visse reklamasjonsrettigheter.  Leverandører med norsk adresse gjøre en kvalitetsvurdering før de importerer eller bestiller varer.  Bestiller man fra Kina eller kjøper ting fra vilkårlige båtutstyrsbutikker i det store utland, så er det stor risiko for at man kjøper ting som rett og slett ikke er designet for å fungere i "maritimt miljø" i flere år.  I Spania har jeg har opplevd å kjøpe en håndholdt lensepumpe som rett og slett ikke fungerte - og da jeg kom tilbake for å klage dagen etterpå fikk jeg bare høre: "du har brukt den, da kan vi ikke ta den i retur".  Jeg føler meg litt tryggere når jeg kjøper ting i Norge - ikke fordi jeg vet at jeg har visse teoretiske rettigheter dersom ting bryter ned før det er gått fem år, men fordi jeg vet at det kan være et tapsprosjekt for butikker i Norge å selge dritt.  For at dette skal fungere i praksis er det imidlertid VIKTIG at folk benytter seg av rettighetene sine. 

Seilars skrev On 21.12.2024 at 7.23:

Har en følelse av at 90% av oss båtfolk som monterer slikt utstyr ikke har kontroll på eksempelvis jordfeilutkobling på sekundærsiden av invertere.

Vis hele sitatet  

Og i tillegg til det så er det nok også noen som mener at den største riskoen ligger på sekundærsiden og ikke på primærsiden. Jeg ville nok mene motsatt.

Det finnes jo to typer risiko, den ene er risko for elektrisk sjokk. Den er på sekundærsiden. Og så er det risko for brann. Den er på 12V DC siden. Det er her det blir mange ampere.

Forutsatt at man klarer å holde den tørr, så vil jeg no mene at en 48 Volt Ecoflow Delta 2 er betydelig sikrere enn et tilsvarende system basert på 12 Volt batterier og inverter, av den enkle grunn at strømmen, som er den faktoren som har å gjøre med brannfare, bare blir en fjerdedel av den strømmen som oppstår i 12 Volt systemet.  

Seilars skrev On 21.12.2024 at 7.23:

Når det gjelder modifiseringer av el. anlegget i en båt, så tror jeg det kan bli vanskeligere i årene fremover å få ut forsikringspenger.  Båt har vært ett fristed for hobby, men monterer man en inverter som tar fyr, så tror jeg ikke forsikringene blir like enkle å forholde seg til dersom den er feilmontert.

Vis hele sitatet  

Det vil jeg også regne med som sannsynlig, og ja da er det nok først og fremst de mange 12 Volt systemene som installeres der man trekker ut flere kilowatt over 12 Volt. Det vil jo nesten være rart om ikke det gir noen ekstra branner.

En annen problemstilling er jo om en slik brann eventuelt medfører skade på personer eller dødsfall, om man da også kan bli holdt ansvarlig for dette. Det kunne jo også være en aktuell problemstilling å klare opp i, i regi av "båtadvokaten".

På baatplassen.no så har man en veldig god tradisjon for å hjelpe hverandre, men når det gjelder det som går på elsikkerhet, så ser det ut til å finnes en holdning om at de lovgitte kravene til sikkerhet, som som er utgitt av myndighetene, de gjelder bare for de som har noen litt sær og spesielle interesse for dette regelverket. For de som ikke har denne sære interessen for de formelle juridiske kravene til elsikkerhet, så gjelder det ingen slike krav.

Når det gjelder problemstillingen med jordfeilvern på sekundærsiden på en inverter, så vil jo det eventuelle behovet avhenge av om inverteren er designet slik, eller man har koblet den opp slik at det vil gå en jordfeilstrøm, ved jordfeil. Det bør jo være gjort på et lite minutt å teste ut om det eventuelt går noen jordfeilstrøm, ved i all enkelhet å legge inn en jordfeil. 

Når de formelle juridiske kravene til elsikker settes til side, så synes jeg nok ikke det er så kjempe interessant å være med på den diskusjonen. Gjennom alle de årene jeg har jobbet med disse tingene så har liksom de lovgitte kravene utgjort rammene for all diskusjon og argumentasjon, og det prinsippet ikke lengre gjelder, da blir det jo ikke så mye mer å diskutere.

(Men jeg har og betaler for båtforsikring på grunn av at marina og båtforening krever det.) 

Så langt har det fungert helt fint. 

Vis hele sitatet  

Morsomt at det i marina og båtforening kreves ansvarsforsikring, men at ansvarsforsikring ikke dekker det om du er uheldig å skader en annen båt. Derfor er det lurt med Kasko på båt, så du ikke blir sittende med svarteper om noen er uheldig å ødelegger noe på din båt.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Anbefaler den nye EcoFlow Delta 3, den støyer mye mindre enn Delta 2 som jeg har. Jeg har kjøpt min som ei bærbar kraftpakke for bruk når jeg jobber på båten så ikke noe problem for meg, men hvis jeg skulle hatt den inne i båten er støynivået for høyt og vifta starter ved forholdsvis lav belastning.

EcoFlow Delta 2 har for dårlig effektivitet i all kraftelektronikk. Det er for store tap uansett om 230 VAC, USB power eller 12V utgangene brukes. Har også et 160W EcoFlow solcellepanel, men det kreves en del sol før EcoFlow lader fordi for mye energi går bort i tap ved lading. Om Delta 3 er bedre når det gjelder effektivitet vet jeg ikke. 

Om EcoFlow kommer til å gi bra pålitelighet i båt som brukes i saltvann kommer an på om kretskortene har conformal coating (en spesiell type beskyttelseslakk). Selve batteripakken i Delta 3 har IP65 beskyttelse så den tåler elementene. Conformal coating vil beskytte kretskortene mot fuktighet og ikke minst salttåke, uten conformal coating vil kretskortene korrodere og feile. Viftene blåser luft rett over kretskortene med kjøleribber. Jeg har ikke funnet informasjon om kortene har conformal coating, og for meg har det uansett mindre betydning. Hvis jeg tar med EcoFlow på båttur vil det uansett være på Mjøsa og etter at jeg kjøpte 10OW USB-C PC lader for 12V er behovet lite for å ta med EcoFlow, måtte være hvis jeg har med oscilloskop. 

finnarne skrev On 21.12.2024 at 15.20:

Morsomt at det i marina og båtforening kreves ansvarsforsikring, men at ansvarsforsikring ikke dekker det om du er uheldig å skader en annen båt. Derfor er det lurt med Kasko på båt, så du ikke blir sittende med svarteper om noen er uheldig å ødelegger noe på din båt.

Vis hele sitatet  

Ja er klar over det. Ansvarsforsikring for båt må jo være et greit produkt å selge, ettersom det stort sett dekker ingen ting. Har derfor en kasko.

abbor skrev On 21.12.2024 at 20.23:

Anbefaler den nye EcoFlow Delta 3, den støyer mye mindre enn Delta 2 som jeg har. Jeg har kjøpt min som ei bærbar kraftpakke for bruk når jeg jobber på båten så ikke noe problem for meg, men hvis jeg skulle hatt den inne i båten er støynivået for høyt og vifta starter ved forholdsvis lav belastning.

EcoFlow Delta 2 har for dårlig effektivitet i all kraftelektronikk. Det er for store tap uansett om 230 VAC, USB power eller 12V utgangene brukes. Har også et 160W EcoFlow solcellepanel, men det kreves en del sol før EcoFlow lader fordi for mye energi går bort i tap ved lading. Om Delta 3 er bedre når det gjelder effektivitet vet jeg ikke. 

Om EcoFlow kommer til å gi bra pålitelighet i båt som brukes i saltvann kommer an på om kretskortene har conformal coating (en spesiell type beskyttelseslakk). Selve batteripakken i Delta 3 har IP65 beskyttelse så den tåler elementene. Conformal coating vil beskytte kretskortene mot fuktighet og ikke minst salttåke, uten conformal coating vil kretskortene korrodere og feile. Viftene blåser luft rett over kretskortene med kjøleribber. Jeg har ikke funnet informasjon om kortene har conformal coating, og for meg har det uansett mindre betydning. Hvis jeg tar med EcoFlow på båttur vil det uansett være på Mjøsa og etter at jeg kjøpte 10OW USB-C PC lader for 12V er behovet lite for å ta med EcoFlow, måtte være hvis jeg har med oscilloskop. 

Vis hele sitatet  

Her var det mye interessant. Visste ikke at det var kommet en Delta 3, men nå har jeg jo kjøpt inn en Delta 2, mens den var billig på vinteren. Har jo stort sett tilsvarende løsning som Delta 2 kjørende i fra før, som er bygd opp av enkeltkomponenter, og da ligger det jo godt til rette for å teste ut og sammenligne, eventuelt bygge litt sammen til en ny løsning.

Den gamle løsningen er jo helt lydløs, bortsett i fra 230V inverteren som støyer en del. Den er også en god del mindre, bare 300 Watt. 

Hvis Ecoflowen stort sett skal levere strøm til mikrobølgeovene, så vil vel sistnevnte støye tilstrekkelig nok, til at litt fra eller til ikke merkes så mye.

Vet ikke hvor mye "salttåke" det er inne i tørt område i salongen. Av elektronikk som har ligget inne i det området på båten, så er det så langt ingen ting som har blitt korrodert eller ødelagt, men det er jo noe man kan følge godt med på. 

Også mulig man kunne "pakke den inn" på en eller annen måte, for å beskytte den mot "salttåka i salongen" når den ikke er i bruk. 

Når det gjelder ladingen i fra solcellepaneler, så skal jo de monokrystallinske panelene fra Ecoflow være mer effektive enn de jeg har i fra før. Det går jo da også ann å teste ut med en ekstern MPPT laderegulator og se om det hjelper. 

Edit:

Etter å ha sjekket litt, så fant jeg ut at det finnes en original "waterproff bag" som nok kan gi litt beskyttelse:

https://eu.ecoflow.com/products/delta-2-bag

Hvis man pakker den inn i den originale "waterproof bag" og bruker den slik som forutsetningen er, gjelder garantien da ikke? 

Det kan vel faktisk se ut som at problemstillingen rundt "innbygging" er løst godt nok:

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=59075

Arne2 skrev On 21.12.2024 at 14.19:

Forutsatt at man klarer å holde den tørr, så vil jeg no mene at en 48 Volt Ecoflow Delta 2 er betydelig sikrere enn et tilsvarende system basert på 12 Volt batterier og inverter, av den enkle grunn at strømmen, som er den faktoren som har å gjøre med brannfare, bare blir en fjerdedel av den strømmen som oppstår i 12 Volt systemet. 

Vis hele sitatet  

Det er som du sier strømmen i ett anlegg som gir risiko for varmgang og mulig brann. Går det ingen strøm, så er anlegget kaldt. Men nå er det slik at en ganske stor andel av el. anleggene i verden fører relativt store strømmer. Det kan være industri, skip, eller energisektoren som forsyner Norge med store mengder energi. Disse kablene er dimensjonert for å holde seg like kjølige som tynnere kabler med lavere strøm, selv om det gjerne går store strømmer i dem.  Når jeg belaster vårt 12V anlegg med 200A i 2 timer for å teste, så er alle kabler og forbindelser kalde med unntak av lithium 400A hovedbryter fra BEP. Den er lunken. Det samme er BEP hovedbryter til motor når jeg over lengre tid kjører motor og lader 140-180A. Bruk av inverter bekymrer meg ikke, det er i all hovedsak kortvarig last mens vi er tilstede og bruker utstyr som støvsuger, kaffimaskin, airfryer, etc.  Lading med dynamo og store strømmer er jeg mer bekymret for. Her er det vibrasjoner i kombinasjon med store strømmer over lengre perioder og gjerne i dårlig vær mens jeg står utendørs og ikke følger med på hva som skjer nede i båten. Løsningen min for å redusere sannsynligheten for varmgang på disse delene av systemet er regelmessig inspeksjon og kontinuerlig overvåkning. På hovedbryteren til motoren så har jeg montert temperatur overvåkning med trending. Dynamoen har også overvåkning med trending av temperatur, strøm og spenning. Dynamoen regulerer i tillegg til strøm og spenning også etter driftstemperatur, og den lader ikke ett Lifepo4 batteri som er varmere enn 45 grader.  

Påstanden om at en ecoflow er tryggere enn 12V systemer kjøper jeg ikke, jeg har sett ecoflow’er både på elkjøp og youtube.  48V systemer er tryggere enn 12V systemer med samme merkeeffekt, men jeg kjøper ikke at ecoflow alltid er tryggere enn 12V systemer med inverter. Det handler om hvordan man bygger opp ett system. Skulle jeg bygd opp igjen systemet mitt på ny, så ville jeg vurdert 48V, men først og fremst for å spare 20kilo med kobber.  Driftssikkerheten er høyere på 12V systemet vi har i dag, enn på tilsvarende system satt opp som 48V system.  Den totale sikkerheten i båten er også høyere når vi kjører systemet som ett 12V system om vi tar turen utenfor elektro bobla og tenker maritim sikkerhet. 

Men jeg må likevel gjenta at jeg er fascinert av ecoflow boksene. Brukt riktig, så er de virkelig interessante. Men jeg tenker da ikke på båtbruk, og absolutt ikke integrering i el. anlegget på en båt. 

Vi kan kanskje være enige om en ting, og da tenker jeg på at vi kan være enige om at vi er uenige i hvor risikoene ligger.  For meg er det på 230V siden. Man skal ha veldig stor respekt for 230V i en båt. Dersom min antagelse om at 90% av alle invertere i fritidsbåter mangler utkobling på 30mA jordfeilstrøm, så kommer det til å få konsekvenser for båtfolket når statistikken begynner å vise til strømulykker på slike anlegg. Statistikken for branner i båter er ikke så dårlig, men det er noen få punkter folk bør følge med på. Den ene er at alle kabler og hovedbrytere oppgraderes og sikres ved utvidelser i anlegget, og den andre er at man må sjekke hovedbrytere regelmessig for høye temperaturer. En hovedbryter som sjelden betjenes kan bli varmere med årene. Vri på den av og til, og kjenn at den ikke er er varm når anlegget belastes hardt.   

Seilars skrev On 22.12.2024 at 8.58:

Lading med dynamo og store strømmer er jeg mer bekymret for. Her er det vibrasjoner i kombinasjon med store strømmer over lengre perioder og gjerne i dårlig vær mens jeg står utendørs og ikke følger med på hva som skjer nede i båten.

Vis hele sitatet  

Gode og strategisk plasserte røykvarslere er viktig, røykvarsler i motorrom burde vært påbudt. Hos meg har det slått ut på en tørrkjørt impeller, samt noe kinaelektronikk som tok fyr.

tobixen skrev On 22.12.2024 at 9.25:

Gode og strategisk plasserte røykvarslere er viktig, røykvarsler i motorrom burde vært påbudt.

Vis hele sitatet  

Har ikke røykdetektor  i motorrom, men der burde vi hatt en heat detektor.  Har forøvrig røykdetektorer og kullos alarmer i alle rom vi sover og oppholder oss. Har også to gassdetektorer som gir alarm og som stenger av gassen ute på flaska automatisk ved detektering av gass. Men vi bruker ikke like ofte gass etter at vi fikk høyeffekt dc system.

Seilars skrev On 22.12.2024 at 8.58:

Vi kan kanskje være enige om en ting, og da tenker jeg på at vi kan være enige om at vi er uenige i hvor risikoene ligger.  For meg er det på 230V siden. Man skal ha veldig stor respekt for 230V i en båt. Dersom min antagelse om at 90% av alle invertere i fritidsbåter mangler utkobling på 30mA jordfeilstrøm, så kommer det til å få konsekvenser for båtfolket når statistikken begynner å vise til strømulykker på slike anlegg.

Vis hele sitatet  

I følge den delen av forskrift for maritime elektriske anlegg, som også gjelde for fritidsbåter, så er man jo pålagt å gjennomføre denne typen risikovurdering for alle elektriske arbeider ombord. Man må også oppfylle de nødvendige kompetansekravene for å kunne gjennomføre en slik risikovurdering, og de vuderingene man gjør bør vel også ha en elektrofaglig begrunnelse.

Hvis man mener at det er en fare eller risiko ved å utelate et jordfeilvern ved 230V siden på en inverter, hvordan begrunner man så dette? Hva er det slags feil som kan oppstå, og hva er risiko eller konsekvens? Hvis inverteren for eksempel er koblet opp på samme måte og ut i fra de samme prinsippene som brukes på medisinske områder på sykehus, så er jo prinsippet nettopp det at man oppnår en tilstrekkelig grad av sikkerhet ved at man ikke bruker jordfeilvern. Setter man inn et jordfeilvern i det tilfellet, så reduserer man jo sikkerheten, slik at man ikke lengre har en lovlig installasjon. Hvorfor skulle de da være nødvendig med et jordfeilvern ombord i en båt?

Det som er litt spesielt med diskusjonen her på baatplassen.no det er at det er utrolig mange positive medhjelpere og så mye god hjelp å få, at på det elektrofaglige området, så tar det nærmest helt av til det punkt at det er opp til flere som hevder at det ikke gjelder noen lovgitte krav til elektriske installasjoner ombord og at dette med lover og bestemmelser, det er bare noe som gjelder for de som kanskje er litt sære og litt spesielt interessert i den siden av saken.

Jeg vil mene at dersom man setter en Ecoflow Delta 2 på kartboret, med eller uten sin vanntette bæreveske, da bruker man et lovlig produkt, som er bygd av profesjonelle, på en lovlig måte. 

Hvis man derimot kjøper inn litiumbatterier og en inverter som trekker hundrevis av ampere og kobler om båtens elektriske anlegg, uten engang å være elektrofagmann, da oppfyller man ikke de kravene til elsikkerhet som følger av lovverket, verken her eller i EU.    

Det er da ikke min oppgave å passe på andre enn meg selv, men etter å ha jobbet med disse tingene og undervist elektrikere i elsikkerhet gjennom mange år, så ville jeg aldri ha hatt er slik hjemmelaget elektrisk anlegg med en strømflyt på flere hundre ampere ombord i min båt. 

Jeg vil tro at denne typen anlegg, utført personer som ikke har en elektrofaglig bakgrunn vil medføre at vi får en del nye båtbranner, det skulle man jo tro, men tar man feil så er jo ingenting bedre enn det. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...