Jump to content

Ryds 600 med Mercury 150, hvilken Enertia propell


Kennien

Recommended Posts

Hei og gratulerer med dagen

 

Har en Ryds 600 gts og en nyere Mercury 150 efi firetakter. Propellen som står på idag er enertia 20p. Dette gir toppfart 39 knop ved 5000 rpm. Mistenker motoren hadde hatt godt av en mindre propell.

Turtallsintervall er 5000-5800 wot.

Det er en propelljungel føler jeg. Har noen tips om hva som kunne vært en løsning ? Tenker først og fremst finn.no , da nye koster litt for mye ifht verdi av båt/motor

 

Kenneth

Link to post

Ja, vil tro motoren din kunne hatt godt av litt av høyere turtall, gå lettere. 
 

Hva er diameteren på den propellen du har? 
 

Ser her en en 14x19 Enertia på Finn til 3500,-. Du kunne nok ha gått ned 2 tommer, men en tomme ned vil jo bedre situasjonen. Så kan du heller selge den du har. 
 


 

Forøvrig så er Enertia en god propell, så lett å bare gå ned en tomme eller to. Finnes jo andre merker å, men det er jo et annet prosjekt. 

Link to post

sier meg enig med sørlandet2 her.
Spesielt dersom du ellers er fornøyd med måten dagens propell oppfører seg på

Ellers, båten ren og pen under?  Og hvordan er monteringshøyden på motor? For lav montering kan gi mer vannsprut samt stjele litt fart/turtall + påvirke kjøreegenskaper

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det spørs hva du prioriterer, høy toppfart eller god virkningsgrad i mellom registeret, går du ned

i stigning så kan du tape litt fart i marsjfart men får høyere toppfart. Enertia er en propell som gir

generelt god virkningsgrad på litt tyngre båter og er egentlig en god allround prop..

Men ser det at den er nok litt for tung for denne båten, så en tomme eller to lavere er nok fornuftig.

Link to post
Kiekhaefer skrev 56 minutter siden:

Det spørs hva du prioriterer, høy toppfart eller god virkningsgrad i mellom registeret, går du ned

i stigning så kan du tape litt fart i marsjfart men får høyere toppfart. Enertia er en propell som gir

generelt god virkningsgrad på litt tyngre båter og er egentlig en god allround prop..

Men ser det at den er nok litt for tung for denne båten, så en tomme eller to lavere er nok fornuftig.

 

Turtallet skal teoretisk øke 150-200rpm pr tomme pitch man går ned, men hvis man samtidig øker diameteren for og få bedre skyv over hele registeret, så kan det godt hende man kun øker 100rpm pr tomme med pitch man går ned, men får mye bedre virking av powertrim, lettere å manøvrere med i osv fart, bedre og dra på vannski med 

Link to post

Propellen idag er delenummer 48-899000 20p. Så det er vel 13.8" diameter. Ifølge forum så virker det som om 17p i samme diameter kunne fungert. Må si jeg ikke reagerte på lyd/følselse før jeg faktisk sjekket turtall opp mot anbefalt wot. Men vil jo ikke overbelaste motoren heller. Eneste er at jeg merker den er ganske "kontant" i fart ved pådrag/avdrag ved høye turtall.  Båt er nylig bunnsmurt for ca 1 mnd siden. Så optimalt sånn sett

Link to post
Kennien skrev for 11 timer siden:

Propellen idag er delenummer 48-899000 20p. Så det er vel 13.8" diameter. Ifølge forum så virker det som om 17p i samme diameter kunne fungert. Må si jeg ikke reagerte på lyd/følselse før jeg faktisk sjekket turtall opp mot anbefalt wot. Men vil jo ikke overbelaste motoren heller. Eneste er at jeg merker den er ganske "kontant" i fart ved pådrag/avdrag ved høye turtall.  Båt er nylig bunnsmurt for ca 1 mnd siden. Så optimalt sånn sett

Ja, da vil 14x19 som jeg nevnte bli feil. 
 

Ser det er ganske godt utvalg på Finn.  En 14.5x17 vil kanskje fungere. 
 

Lykke til

Link to post

Du bør kanskje tenke over i hvilket farts område du vil ha propellen optimalisert, er det på maxfart

som er interessant? du bruker dette kanskje 2% av tiden båten er i bruk, eller få en propell som yter

godt i lavere planings hastigheter der du vil oppnå god fart på lavere turtall og god drivstoff økonomi.

 

Da er stor diameter på prop en god løsning i steden for liten dia og høy stigning.

Link to post

Da har jeg satt på en Enertia 19p. Den har vel ørlite mer diameter men lavere pitch.

Merket endel forskjell. Det er hvertfall en økning på 200 rpm. Mulig 250 rpm , det er litt vanskelig å være eksakt.

Den går og litt "lettere" i plan , og det hele stemte litt bedre. Toppfarten er identisk, 39 knop.

 

Tror propelljakten er over , sier meg fornøyd :smiley: hadde nok vært ideelt med 18p men det får bli en annen gang

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...