Okkaby Startet 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2024 Noen som vet om firma som selger aksel forlenger i Norge? Tenker da type som på bilde til 5" flens. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ster Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Jeg har brukt https://www.powertrain.no god service av folk som vet hva de holder på med. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 ster skrev 25 minutter siden: Jeg har brukt https://www.powertrain.no god service av folk som vet hva de holder på med. Men dette er vel til bil. Må ha en som passer på flens på gir i båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Går det an å spørre hva som er hensikten med dette mellomstykket? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Dette er standard flenser. Ta en ring til Powertrain. Har brukt dem mye til marine applikasjoner. Meget godt fornøyd med ekspertisen, dog 10 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Komodo skrev 22 minutter siden: Går det an å spørre hva som er hensikten med dette mellomstykket? Mit fine sigma drive har tydeligvis tatt kvelden. Så skal ha ny opretting av motor samt montere med vanlig klemflens og evt et R&D flekskobling(nylonflens) frem for Sigma Drive fleks kobling. På ZF45A er det omtrent håpløst å komme til å måle/se hvor bra oppretting er mot flens på gir, da flens ligger under kontroll blokken. Må ha speil for å kunne se noe der, siden området er rett med et skott akter ut, samt en ikke kan få hode ned på siden der. Så med et sådan, flytter en punkt for oppretting lengre bak hvor en har hele kontrollen. Hadde et sådan på gamle 41 motor, mne var så dum å la det følge med motor. Å eneste jeg finner som har disse er Korsør propeller i Danmark samt R&D i UK. men ser de grunnet helligdager har ekstra leverings tid fra uke, så vil fort gå 2 uker før jeg har det hjemme, å til den tiden skal båten ha gått fra hjemhavn til sommerhavn. Alternativ er å demontere kontroll blokken på gir, men da må jeg ha nye pakning til denne. Å KGK er ikke just verdens raskeste de heller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Ok, da skjønner jeg. Har samme gearet og kjenner til utfordringen. Jeg løste problemet ved å dreie meg et slikt mellomstykke som jeg satt mellom da jeg skulle rette opp etter å ha byttet motorlabber. Men nå begynner det å bli en del år siden jeg byttet labbene, så nå er det nok på høy tid å kontrollere opprettingen igjen. Spørs bare om jeg finner det mellomstykket... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 17.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Komodo skrev 18 minutter siden: Ok, da skjønner jeg. Har samme gearet og kjenner til utfordringen. Jeg løste problemet ved å dreie meg et slikt mellomstykke som jeg satt mellom da jeg skulle rette opp etter å ha byttet motorlabber. Men nå begynner det å bli en del år siden jeg byttet labbene, så nå er det nok på høy tid å kontrollere opprettingen igjen. Spørs bare om jeg finner det mellomstykket... Ja er en jævla dårlig patent med flens under kontroll blokk. En 8-9cm tykke flens hadde gjort susen her. Ikke store jobben å demontere kontroll blokk, men må en vente ukesvis på en pakning, så er det litt håpløst. Er jo litt sjansespill om den gamle er hel eller deler seg når en tar av blokken. Hvor lange tid tar det å dreie en sådan flens tenker du? Tenker da om jeg skal få noen lokalt til å dreie en sådan. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Ser ut som kompis kanskje klare få kompis av han til å dreie en til uka. Så da løser det seg nok håper jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Okkaby skrev for 17 timer siden: Hvor lange tid tar det å dreie en sådan flens tenker du? Det kommer helt an på hva man har for hånden av materialer, type benk man har tilgang til, kunnskap om maskinering, etc. Men hvis du får en til å gjøre dette, så pass på at mellomstykket blir parallellt innenfor 1-2 hundredeler, hvis ikke får du krøll med opprettingen. Det betyr at emnet ikke uten videre kan snus i dreiebenken for å dreie andre siden.... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Det kommer helt an på hva man har for hånden av materialer, type benk man har tilgang til, kunnskap om maskinering, etc. Men hvis du får en til å gjøre dette, så pass på at mellomstykket blir parallellt innenfor 1-2 hundredeler, hvis ikke får du krøll med opprettingen. Det betyr at emnet ikke uten videre kan snus i dreiebenken for å dreie andre siden.... Ser ut som det gikk i dass dette. Han som kan dreie det, mangler emne, og får ikke før tirsdag, men han reiser da bort en goe uke. Så blir nok å håpe på en kan få nye pakning til kontroll blokk før neste helg, da demontering av denne, blir eneste mulighet om båten skal nordover før planlagt ferie. Var en som jobber med maskinering/dreiing fulltid som skulle ta det. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Det står mange dreiebenker rundt om i det landet her, må vel være flere som kan dreie et slikt mellomstykke. Jeg kan se om jeg finner mitt, men jeg tror ikke det er så langt som det du ser for deg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Komodo skrev 18 minutter siden: Det står mange dreiebenker rundt om i det landet her, må vel være flere som kan dreie et slikt mellomstykke. Jeg kan se om jeg finner mitt, men jeg tror ikke det er så langt som det du ser for deg. Trenger ikke være mere enn 7-8cm. Men du trenger vel ditt sjøl. Joda masse firma som kan dreie. Men ikke alle som har tid på dagen. Lokale her har for mye å gjøre. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Jeg tenkte at jeg kan sende den, og at du sender den tilbake. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Komodo skrev 25 minutter siden: Jeg tenkte at jeg kan sende den, og at du sender den tilbake. Det går ja. Skal høre mer med kompis før tirsdag om han har flere på lure som kan fikse. Ellers kan vi gå for dette ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Forutsatt at jeg finner den da... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Komodo skrev 26 minutter siden: Forutsatt at jeg finner den da... Ja var det da. Her dukket plutselig posen med speedfix kopier fra Biltema opp i kjelleren, etter jeg hadde gitt opp å finne den. Så nå er halve dusj jobben utført. Utrolig så mye en klare gjemme bort k kjelleren over tid. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dieselfan Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Komodo skrev On 18.5.2024 at 17.26: Men hvis du får en til å gjøre dette, så pass på at mellomstykket blir parallellt innenfor 1-2 hundredeler, hvis ikke får du krøll med opprettingen. Det betyr at emnet ikke uten videre kan snus i dreiebenken for å dreie andre siden.... Har en benk med chuck som sitter på Camlock, fronten løper innenfor 1 hundredel. Jeg tar bort bakkene og trekker en flens inntil fronten på chuck' med en gjengestang som går gjennom pinolrøret med en trappet skive på enden og en M16 AMF mutter på enden. Antar at denne girutgangsflensforlengeren kan ha M16 gjenger i den ene enden uten at det skaper trøbbel... Det er en av mange måter å få det til på Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Får svar på leveringstid tirsdag formiddag av firma som kan skaffe disse fra R&D. Skal ha en sådan nylon fleks kobling også fra de. Så håper det kan vær eher torsdag/fredag. Den fra R&D kan monters permanent. Da gjør det livet litt enklere, da alt fikses med båt på sjøen. Kappe ca 12cm av aksel og kontere nye deler på.Så blir punkt for oppretting godt uten for kontroll blokken på gir, hvor en har god tilkomst. Så blir det interessant å åpne opp dette Sigmadrive å se om det er skadet innvendig når det er demontert. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Ser ut som ting skal bli levert i Okkaby torsdag. Så da løser nok ting seg. Så er det bare å satse på fint vær neste helg også, så en kan ta turen over det livsfarlige strekket(Jæren) uten at hverken båt eller kaptein dæver hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Faen ta trange motorrom. Egentlig greie plass, men ikke akter rundt gir. Å dette zf45a med flens under kontroll blokka gjør det for jævlig. Men mellom aksel montert. Så venter vi bare på klemflens som posten rotet bort i lag med annen forsendelse, men lovd fremme i mårå. Sigmadrive demontert. Å her mangler det grease. Det er også hakkede i bevegelse samt ru som om det kjøres i sandpapir. Skal vaske å rengjøre det hjemme, så en kan se evt skader. PS: Vet Aksel er kappet ufint. Men var et grov kapp. Skal kuttes et par cm til ca når jeg får klemflens å har nøyaktig mål. Vet å motorrommet burde være malt, men båt fra 85. Å tiden rakk ikke til det når motor ble byttet. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Fikk rengjort Sigmadrive nå. Lite hyggelig det. Total havari her. Deler av innsiden av huset er revet opp. Fast brent belegg på deler av senter unit. Masse spån som er revet opp. Sikkert 5-6 ganger så mye som på papiret, da det lå masse i vasken etter rengjøring der. Kulene så ganske hele ut det. Men alt i alt er det skrap dette. Hva sier maskinerings sjefen @Komodo til sådan? Denne skulle tåle min 1000nm som er godt innafor min belastning. Å aldri har jeg vært over 80% på motor, siden dette har vært dårlig lenge. Er 2 år gammelt dette. Fabrikken har ikke gidd å svare på mail de fikk tidlig forrige uke heller. Så blir ikke å handle mer der ifra. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Okkaby skrev On 23.5.2024 at 18.17: Fikk rengjort Sigmadrive nå. Lite hyggelig det. Total havari her. Deler av innsiden av huset er revet opp. Fast brent belegg på deler av senter unit. Masse spån som er revet opp. Sikkert 5-6 ganger så mye som på papiret, da det lå masse i vasken etter rengjøring der. Kulene så ganske hele ut det. Men alt i alt er det skrap dette. Hva sier maskinerings sjefen @Komodo til sådan? Beklager, men jeg tror ikke jeg har så mye konstruktivt å bidra med. Klarer du å se hvor sponene kommer fra? Det ser ut som om sponene er like lange som de utfreste kuleleiene i messingdelen. Kan se ut som om det er grader herfra som har ramlet av. Jeg synes egentlig mengden spon er alarmerende, poenget er hvor sponet kommer fra. Videre ser jeg at du har slitasje etter kulene i messingdelen. Her er slitasjen åpenbart på den siden av leiet som belastes når du kjører framover. Dette sporet vil i prinsippet gjøre at kula får en større anleggsflate. Derfra tror jeg kanskje ikke den slitasjen er veldig kritisk, men den vil gjøre at leddet ikke vil tåle å gå med andre vinkler enn det du har brukt det til. Var det forståelig? Hører gjerne en kommentar fra bla. @dieselfan og @Hulda på dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 24.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 @Komodo Hele greia ligger sikkert i kjelleren. Kommer ikke i bruk igjen. Var jo noe som ligner brennmerker på senter delen kulene ligger i, samt skikkelig blank polert på deler av den. Var ikke i nærheten av den mengde grease igjen som skulle være der. Så kulene har hatt for stort spillerom/kjørt for tørt. Men ifølge produsenten, så skal dette være vedlikeholdsfritt. Noe jeg ser ikke stemmer. Var mye mer spon enn det du ser på bilde. Lå nok 5 ganer så mye i vasken sammen med rester av grease. Å spor i messing er grove/dype. Så ja spon kommer fra messingen. Fik endelig aksel/klemflens idag, etter masse rot hos posten. Så ting er montert opp på nytt idag, men mellom aksel, R&D fleks kobling og vanlig klemflens fra Tor Marine. Men ser at den reserve propellen vi satte på for en uke siden, nok ikke har helt den dim som står på lengre, samt det selger på sto. Virker som den har blitt vrid et par hakk opp, siden motor går end el tyngre med den, å ikke kommer opp på turtall den skal, samt jeg mangler fart. Så skal bort å høre om han kan løfte meg en time i mårå, så propell kan byttes tilbake til den 19x20 som var på tidligere. Men er møkk lei ligge å rote i trangt motorrom nå. Er jo et skott rett der aksel flens kommer, så passe trangt å håpløst å komme til. Men rabalder lyden var nu borte når jeg gikk ut sundet i 20 knop. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Jeg har ingen erfaring med disse leddene, men jeg synes det er merkelig at den ene delen er i messing. Leddet fungerer jo i prinsippet som et kulelager. Men i et kule- eller rullelager er kulebanene i herdet stål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.