Jump to content

Hvem selger mellomaksel/aksel forlenger i Norge?


Okkaby

Recommended Posts

Helt enig. Senter del er i noe stål(ikke sikker på kvaliteten) og selve kule gropen, så hele ut. Men tydelig det manglet grease, når deler av denne var brent. Å ja messing er jo mykt, å tåler jo ikke stort. Så ja en rar sammensetning av materialer dette. Å ikke fungerte det bra heller.  Bare glad jeg ikke kjøpte nytt til 14K hehe 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

du har slitasje etter kulene i messingdelen. Her er slitasjen åpenbart på den siden av leiet som belastes når du kjører framover. Dette sporet vil i prinsippet gjøre at kula får en større anleggsflate. Derfra tror jeg kanskje ikke den slitasjen er veldig kritisk, men den vil gjøre at leddet ikke vil tåle å gå med andre vinkler enn det du har brukt det til.

Stusset på det samme.

Er frustrert over de lange sponene på filla på bilde 18:17 innlegget til TS.

Som du nevner så er messing ikke særlig trykkfast, eller sagt på en annen måte, det er rett og slett "mykt", er forundret over det materialvalget. Prisen tilsier at det benyttes A materialer og ikke C/D valg...
Men, det som forundrer meg mest er valg av fett. Et naturlig valg når en skal fordele lokalt trykk best mulig så ville jeg valgt et langfibret moly fett. Det er det suverent beste valget til "CVT" design løsninger...
Kulene har nok en trykkfasthet langt over messingen og om en måler disse med micrometer så vil du ganske sikkert se at disse neppe skiller mer enn 0.02mm

Link to post
Komodo skrev 40 minutter siden:

Leddet fungerer jo i prinsippet som et kulelager. Men i et kule- eller rullelager er kulebanene i herdet stål. 

I et kule/rullelager så har kulene en rotasjonshastighet som styres av hastighetsforskjellen mellom innerring og ytterring, og diameter på kulene.
På TS' sitt Sigmadrive så er kulenes oppgave å være medbringere, og inner- og ytterring roterer med samme turtall.
Designetmålet er å kunne ta opp moderat vinkelavvik.

Ved 0 grader vinkelavvik på flensene vil pereferihastigheten til kuleoverflatene være 0 m/min 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Jeg har ingen erfaring med disse leddene, men jeg synes det er merkelig at den ene delen er i messing. Leddet fungerer jo i prinsippet som et kulelager. Men i et kule- eller rullelager er kulebanene i herdet stål. 

Problemet her er vel at det ikke er et kulelager som tar opp thrust, men bare glideflater mellom messing og stål. Jeg har mer tro på løsninger med separat thrustlager, selv om det gir en litt mer komplisert montering. Da brukes ofte standard CV ledd fra drivaksler på biler til å ta opp vinkelforskjellen.  Jeg hadde tidligere Aquadrive, som fungerte veldig bra, men ble ødelagt pga tau i propellen, eller rettere sagt rundt akslingen, slik at den ble trukket ut.  Jeg byttet så til Hydradrive, som leveres av Powertrain. De bruker et mye simplere thrustlager uten tetninger, som begynte å støye, etter at jeg ikke var helt påpasselig med lensing, slik at det ble stående i vann. 

 

 

 

 

 

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

I et kule/rullelager så har kulene en rotasjonshastighet som styres av hastighetsforskjellen mellom innerring og ytterring, og diameter på kulene.
På TS' sitt Sigmadrive så er kulenes oppgave å være medbringere, og inner- og ytterring roterer med samme turtall.

Du har selvsagt rett, jeg var litt kjapp i avtrekkeren med den sammenligningen. 

Men det er uansett visse likheter. Ved rotasjon overføres kraften fra den ene delen til den andre via kulene. Kulebanene blir da utsatt for en utvalsing. I et rullingslager blir lasten som skal tas opp overført fra den ene lagerringen til den andre via kuler eller ruller. Når et lager blir slitt er det på grunn av utvalsing av lagerbanene via kuler/ruller. Noe annet enn herdet stål ville vært utenkelig i et kulelager som skal oppta store krefter. Av samme grunn overraskelser det meg veldig at den ene delen av dette leddet, som på en måte kan sammenlignes med ytterringen på et lager, er laget av messing.

 

J-Å skrev 36 minutter siden:

Problemet her er vel at det ikke er et kulelager som tar opp thrust, men bare glideflater mellom messing og stål.

Jeg er ikke så sikker på at det er det som er problemet her. Hvis du ser på slitesporene i messingdelen, så ser du at disse er omtrent midt på. Det indikerer at det er vridmomentet som har gitt slitasjeskader, ikke aksialkrefter fra propellen. Hvis mangelen på et aksiallager er årsaken til problemet skulle slitasjen vært i bunn av kuleleiet.

 

Link to post
Komodo skrev 11 minutter siden:

Jeg er ikke så sikker på at det er det som er problemet her. Hvis du ser på slitesporene i messingdelen, så ser du at disse er omtrent midt på. Det indikerer at det er vridmomentet som har gitt slitasjeskader, ikke aksialkrefter fra propellen. Hvis mangelen på et aksiallager er årsaken til problemet skulle slitasjen vært i bunn av kuleleiet.

 

Jeg tror ikke kulene er involvert i thrust i det hele tatt. Jeg ser et mørkt felt i messingen, og et brunt felt på ståldelen. Her er det trolig direkte kontakt. 

Link to post
Komodo skrev 1 minutt siden:

Når et lager blir slitt er det på grunn av utvalsing av lagerbanene via kuler/ruller. Noe annet enn herdet stål ville vært utenkelig i et kulelager som skal oppta store krefter. Av samme grunn overraskelser det meg veldig at den ene delen av dette leddet, som på en måte kan sammenlignes med ytterringen på et lager, er laget av messing.

Det er vel fordi at antall omdreininger på kulene, dersom en aksel løper sånn ca ok, er helt moderat.

 

En fordel jeg kan se med å bruke messing er at messing her vil være så mykt at du får en utvalsing som ila kort tid vil oppta ulikheter i deling mellom kuler og leier slik at en etter kort tid vil ha tilnærmet symmetrisk belastning på alle kulene. 

 

Om ikke de skadene vi ser kommer av aksialt avvik så blir jeg forundra

Link to post
J-Å skrev 33 minutter siden:

Jeg tror ikke kulene er involvert i thrust i det hele tatt.

Ja, ikke sant, og nettopp derfor ser jeg ikke at mangelen på aksiallager er årsaken til problemet. 

 

 

dieselfan skrev 26 minutter siden:

Det er vel fordi at antall omdreininger på kulene, dersom en aksel løper sånn ca ok, er helt moderat.

Tja, vet ikke helt om jeg deler den oppfatningen. Vrimomentet fra motoren skal overføres fra gearet til propellen av dette leddet, og kraften overføres via kulene. Så selv om kulene beveger seg lite, så gir de en høy punktlast i banen. Skjønner derfor ikke annet enn at messing er valgt av produksjonstekniske og økonomiske årsaker. 

 

 

dieselfan skrev 26 minutter siden:

En fordel jeg kan se med å bruke messing er at messing her vil være så mykt at du får en utvalsing som ila kort tid vil oppta ulikheter i deling mellom kuler og leier slik at en etter kort tid vil ha tilnærmet symmetrisk belastning på alle kulene. 

Ser den 👍 Men den overraskelser meg allikevel om dette er årsaken. Det vil jo generere spon i en innkjøringsfase, og som TS skriver er jo dette et ferdigsmurt ledd som ikke skal vedlikeholdes.

 

dieselfan skrev 26 minutter siden:

Om ikke de skadene vi ser kommer av aksialt avvik så blir jeg forundra

Tenker du på et parallellavvik mellom gear og propellaksel? 

 

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

Hvor mye kast hadde du når du var ferdig med å montere in den nye motoren?

Tør ikke garantere nøyaktig hvor mye det var. Men mener vi kom frem til 0.5 grader ca den gang. 

I følge produsenten skal det jo tåle 3grader i to retninger (6grader totalt) det er jo veldig mye. 

Følger med klosser som skal låse vridning i koblingen knder montering. Disse satt som de skulle. Samme nå etter bytte av shim under motorlapper tidligere i vår. Så alt skulle være innafor.

Men var som nevnt, alt for lite fett igjen.

 

Men der er ikke nogen skader i utfressing til kulene i messing delen.

 

Vi hadde jo et uhell på første tur med dette å nye motor, hvor klemhylsa ikke holdt å aksel jobbet seg innover mot gir. Da smalt propell i aksel braketten under. Fikk  da nye klemhylse samt måtte kjøpe nye aksel. Etter det holdt alt. Var nok moment nøkkelen som hadde skylda den gang. Ble byttet til fabrikks mye nøkkel inandre forsøk.

 

Var ikke ulyd første tiden etterpå.

Men ifjor kom det gradvis mer å mer lyd fra kobling. En type resonans lyd..

Var derfor vi satte igang nå.

Virket som det klarte å sentrere i rolig fart, men ikke når farten økte.

 

Om du vil forske i dette kan du fint få hele greia hjem til deg å studere det😉 

 

Vi hadde lyst å montere inn cv led, men er ikke plass grunnet trang kjøl hvor aksel går til hylserør.

 

Fabrikken har ikke gidd å svare de heller.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
dieselfan skrev for 8 timer siden:

Så du noe til disse lange sponene ifm ditt havari?

Nei, tror ikke det, men på den Aquadrive løsningen (som ikke lenger leveres) var det en gummibelg over hele cv leddene, og den var fylt med svart grease. Men årsaken til havariet her var ikke slitasje. Det var egentlig at innfestingen av thrustlageret i skroget var for svak. Når da et tau "skrudde" seg inn på akslingen mellom propellen og braketten, ble det en stor kraft akterover, som gjorde at thrustlageret løsnet og CV leddene be trukket fra hverandre.

 

Link to post
Komodo skrev for 8 timer siden:

Tenker du på et parallellavvik mellom gear og propellaksel? 

Er det et annet lager som holder indre ende av propellakslingen?. På min båt, med "Volvo kondom" er propellakslingen kun holdt av cutlesslageret i braketten, og av thustlageret. Noe statisk parallellavik er dermed ikke mulig. Med Sigmadrive eller lignende er det jo bare ett ledd. Så da mener jeg at med tilsvarende akslingløsning  må motoren rettes opp i høyde (men kan ha et lite vinkelavvik), slik at akslingen er noenlunde sentrert i hylserøret, men uten at den er "låst".   Så lenge akslingen er rett, kan da kast  kun skyldes slark i  Sigmadrive. Hva som egentlig er ment å sentrere Sigmadrive er jeg usikker på, men det er jo ganske tydelig at slitasjen inne i bunnen av messingdelen ikke er symmetrisk.  Et annet problem jeg ser med denne løsningen, er at et vinkelavvik vil gi et bøyemoment på thrustlageret i girkassen. På Hydradrive er yttersiden av lageret en kuleflate. Det kan dermed rette seg inn etter akslingen 

Link to post
J-Å skrev 3 minutter siden:

Er det et annet lager som holder indre ende av propellakslingen?

Aner ikke. Som nevnt innledningsvis har jeg neppe noe konstruktivt å bidra med i denne saken, forsøkte bare å tenke litt høyt. Overlater videre diagnostikk til de som har greie på disse leddene. Men jeg skjønner jo såpass at både radielle og aksielle krefter samt torsjon må opptas. 

 

J-Å skrev 3 minutter siden:

, men det er jo ganske tydelig at slitasjen inne i bunnen av messingdelen ikke er symmetrisk. 

Mulig jeg tar feil her, sitter bare med telefon, men jeg har ikke sett den slitasjen du nevner i bunn. 

 

J-Å skrev 3 minutter siden:

Et annet problem jeg ser med denne løsningen, er at et vinkelavvik vil gi et bøyemoment på thrustlageret i girkassen.

Bøyemoment på et thrustlager? Det har jeg aldri hørt om. 

 

 

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Men der er ikke nogen skader i utfressing til kulene i messing delen.

Her ramler jeg av. Til tross for at jeg bare har sett bildene på mobilen, så ser jeg da tydelig slitasjespor etter kulene i messingen. 

 

Link to post
dieselfan skrev for 8 timer siden:

Om ikke de skadene vi ser kommer av aksialt avvik så blir jeg forundra

 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Tenker du på et parallellavvik mellom gear og propellaksel? 

 

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Ja, et ekte godt gammeldags "kast" :wink:

 

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Hvor mye kast hadde du når du var ferdig med å montere in den nye motoren?

 

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Tør ikke garantere nøyaktig hvor mye det var. Men mener vi kom frem til 0.5 grader ca den gang. 

I følge produsenten skal det jo tåle 3grader i to retninger

 

Hulda skrev 11 minutter siden:

Mulig forklaring: Ett homokinetisk ledd korrigerer for vinkelfeil, ikke for parallellfeil.

 

Tror vi snakker litt forbi hverandre her Okkaby. 

Link to post

 

Komodo skrev 27 minutter siden:

Mulig jeg tar feil her, sitter bare med telefon, men jeg har ikke sett den slitasjen du nevner i bunn. 

 

IMG20240523175102.jpg

Jeg synes det er ganske tydelig slitasje i klokken 10 retning her

 

 

 

Komodo skrev 27 minutter siden:

Bøyemoment på et thrustlager? Det har jeg aldri hørt om. 

 

La oss si at motoren står "flatere" enn akslingen. Hvis en da ser på kraftvektorene, så er det klart at ved en vinkel i leddet, så vil thrustvektor foran leddet ikke ha samme retning som thrustvektor bak leddet. Det må altså være en radiell vektor for å gi kraftbalanse. Ettersom det er en arm fra leddet til thrustlageret i girkassen, så må det bli et moment her. Thrustkraften i akslingen vil prøve å bikke motoren opp i akterkant.via den stive armen fra girkassen til leddet.  Jeg sa tidligere at kast kun kunne skyldes slark i Sigmadrive. Men ut fra denne betraktningen ser jeg jo at slark i thrustlageret i girkassen kan også gi kast. 

Link to post

Kulene ligger i spor i senter del, disse spor er avlange.

Så ligger  de videre inn i disse halve hullene i siden på messing huset. Kulene ligger ikke ned hvor slitasjen er i bunn av messing.

 

Har volvo kondom innvendig, samt aksel brakett lengre akter under båten med countless lager. Dette å volvo kondom var helt fine uten slitasje.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Propell - akselbraket med cutless lager - hylserør - volvokondom-Sigmadrive - girkasse. Det varsom det var.

 

Nå er det vanlig akselflens/klemflens, så R&D flexkobling og så mellomaksel mot gir.

 

R&D flexkobling er en sådan 5cm tykke nylon kobling/flens.

 

Sigmadrive ligger i kjelleren. Skal ikke ombord igjen det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Hulda skrev 32 minutter siden:

Det er bra. Kun en vanlig opprettingsjobb.

Ja nå er det gammeldags installasjon. Slutt med fancy greier. Å nå etter bytte av propell stemmer også turtall å belastning igjen.

Var 1cm forskjell i vridning når en målte på høyeste punkt på ytter drl av bladet. Det sjøl om stempel i propell sier 19*20 S8 på begge. Så har fått endret vridning en gang i livet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...