Jump to content

Satte på kjøleskapet, og ble for første gang oppmerksom på hvor ustabil temperaturen er

riskyrasmussen

Recommended Posts

I går var jeg nedover i båten og gjorde klar til båttur.

Noe av det siste jeg gjorde i fjor høst var å legge inn temperatursensor i kjøleskapet. Litt av årsaken til at jeg gjorde det var at vi innimellom plages med at mat fryser, eller at den i varmeste laget.

Nå tegner det seg et bilde av at kjøleskapet ikke regulerer så godt. 

Fra jeg slo på skapet i går, gikk temperaturen raskt ned til minus-siden, før den langsomt seg oppover til overkant av 10grd, før den igjen synker.

Kjøleskapet er 12v, og er kombinert kjøl/frys (frysen kunne vi egentlig klart oss uten).

IMG_2137.jpeg

Et "normalt" kombinert kjøle/fryseskap med bare en kompressor har bare en termostat og den styrer kjøleskapdelen. Den kan ikke styre begge skapdelene, og temperaturen i frysedelen forutsetter at skapet står i normal romtemperatur. Hvis omgivelsestemperaturen nærmer seg kjøleskaptemperaturen eller er lavere, vil aldri kompressoren starte og frysedelen vil etterhvert bli den samme som kjøledelen. Hvis det blir varmt rundt skapet og kompressoren har god kapasitet, vil det bli svært kaldt i fryseren. 

Hvis det er to kompressorer og to termostater ka du se bort fra det jeg skriver her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...