Jump to content

Priser på båtverksted?

Kråkeboller

Recommended Posts

Hva er "normal" pris på bunnsmøring hos et båtverksted? Ja, man burde kunne ta dette selv, men har aldri gjort det før, har dårlige knær og rygg. 
Ønsker å få det gjort av andre. 

Den aktuelle båten har mye blåskjell under, og jeg regner med det trengs litt skraping. 
Jeg har innhentet et pristilbud fra det eneste verkstedet i mange mils omkrets på 17000kr for klargjøring, samt oljeservice på motor. 
Er dette en grei pris i dag eller er det for mye?

Båten er en 18ft Hansvik combi. 

Båten har også en hovedstrømsbryter inni styrhus som er løs. Dvs selve bryteren må stikkes på før man vrir. Verksted mente dette måtte byttes og så for seg 1 dag på verksted. 

Er dette nødvendig? Har kun 1 batteri og ikke mye som bruker strøm tror jeg. 
Nettopp kjøpt den. 

Kanskje greit å fortelle om hva slags båt, en 20 fot snekke eller kanskje en 65 fot princes? Og motoren, innenboars eller utenboards, diesel, bensin?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som Lars er inne på, prisen vil avhenge av størrelse båt. Du kan jo se priseksempelet for slipping, inkludert spyling og oppsetting med støtter, under.

Der hvor jeg tar opp båten bruker de skikkelig høytrykkspyler, resultatet blir såpass bra at skraping som regel ikke er nødvendig. Tar ekstra om man har to drev, da det er merarbeid. Dessverre ikke spesielt rimelig, men siden de yter god service og løfter skånsomt med travellift, pluss tar større båter, blir det naturlig å bruke dem (er ikke så mange konkurransedyktige alternativer i området). Mener på service/verksted og annet arbeid kommer på 1490kr timen, inkludert moms. Mulig rimeligere for stoffing, men det koster dessverre rimelig mye om man ikke får gjort ting selv eller får med seg hjelp fra familie og venner.

IMG_1638.jpeg.94b042ab47916280eb5fd9f7e78f2c43.jpeg

TåT skrev 55 minutter siden:

En dag på verksted for hovedstrømsbryteren eller sammen med bunnsmøring? Bryteren er vel en 5 minutters jobb … 

Vask og bunnsmøring 1 dag, bytte av bryteren + lanterner 1 dag. Jeg ba også om å få byttet lamper innvendig til led, samt reparere pullert pluss noe småtteri. De så for seg 1 uke totalt og over 50 tusen. 

Kråkeboller skrev for 3 timer siden:

Hva er "normal" pris på bunnsmøring hos et båtverksted? Ja, man burde kunne ta dette selv, men har aldri gjort det før, har dårlige knær og rygg. 
Ønsker å få det gjort av andre. 

Nå aner jo ikke vi hvor du holder til og da blir det alltid vrient å komme med gode forslag...

Men helt ærlig; du ønsker ikke å gjøre dette selv, men trenger du å engasjere et stort proffverksted når jobben du beskriver er noe hvem-som-helst kan klare... 

En alt-mulig-mann/dame med litt verktøy, en bil, en båthenger og en høytrykkspyler, gjør en like god jobb som et proff merkeverksted..

Din båt er liten og lett, meget enkel i sin konstruksjon og utstyr, hvorfor "okkupere" en proffmekaniker med en haug med dyre spesialkurs.. for å bytte en hovedstrømsbryter. 

Som nevnt over, det tar rett mann 5 min. Bytte 4 lanterner 1 time om ikke nissen har dratt ut kablene og byttet skruer til svartstål... 

Hakkannen skrev for 1 time siden:

Høres ut som de skriver timer med gaffel🫣 Klart; ting tar tid, men 50 tusen for en ukes arbeid? Inkludert deler da, men likevel. Hadde forhørt meg med andre firmaer som driver med båt i området du holder til.

Ja, mellom 50-60 tusen inkludert deler. Dessverre ingen andre som driver med sånt i området. 

Bigdrago skrev for 1 time siden:

"Klargjøring" er vel og anoder, girolje, motorolje, div filter osv ? Be verkstedet være mer spesifikk. Fjerning av skjell og groe er fort gjort med høytrykk og saltsyrem

Klargjøringen var kun selve vaskingen og på med bunnstoff. De mengde det var så mye skjell at det måtte skrapes og at de ikke kunne gi meg en fastpris pga de ikke visste hvor lang tid det tok å fjerne alt… 

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Nå aner jo ikke vi hvor du holder til og da blir det alltid vrient å komme med gode forslag...

Men helt ærlig; du ønsker ikke å gjøre dette selv, men trenger du å engasjere et stort proffverksted når jobben du beskriver er noe hvem-som-helst kan klare... 

En alt-mulig-mann/dame med litt verktøy, en bil, en båthenger og en høytrykkspyler, gjør en like god jobb som et proff merkeverksted..

Din båt er liten og lett, meget enkel i sin konstruksjon og utstyr, hvorfor "okkupere" en proffmekaniker med en haug med dyre spesialkurs.. for å bytte en hovedstrømsbryter. 

Som nevnt over, det tar rett mann 5 min. Bytte 4 lanterner 1 time om ikke nissen har dratt ut kablene og byttet skruer til svartstål... 

Jeg har dessverre ikke noe utstyr, men jeg har søkt på Facebook for å se om noen er villige til å ta jobben men ikke fått noe enda. På meg virker det som at de ønsker å skrive mye timer på lite jobb. 

Kråkeboller skrev for 3 timer siden:

Vask og bunnsmøring 1 dag, bytte av bryteren + lanterner 1 dag. Jeg ba også om å få byttet lamper innvendig til led, samt reparere pullert pluss noe småtteri. De så for seg 1 uke totalt og over 50 tusen. 

Dette høres jo helt borti natta ut!

Er det meningen firmaet skal slippe båten, altså ta den opp på land, for deg? Finnes andre slipper tilgjengelige i området?

Eventuelt båthenger og båtopptrekk/rampe? Hvis det siste ville jeg ha kontaktet en videregående skole med yrkesfag. Der har du mekanikere og elektrikere, under veiledning. Gjelder gjerne ikke alle videregående skoler, men flere her lokalt setter pris på faglige oppdrag, til en gunstig pris. Selve spylingen kan en av ungdommene gjøre privat for en slant (selvsagt bør denne få betalt rettferdig). Mange av mine elever kunne utført en slik jobb i alle fall, selv om disse går på ungdomsskolen er det flere som er praktiske av seg og kommer fra praktiske hjem (bønder, mekanikere, osv.).

Eller, gjerne et lokalt fengsel kunne trengt et fint og spennende prosjekt for noen av de innsatte? Fikk sandblåst og pulverlakkert ting her jeg holder til i alle fall, og fikk inntrykk av at de tok på seg flere mekanisk rettede jobber. Verdifullt arbeid for de innsatte, godt å kunne føle seg verdsatt på en positiv måte. 

Hakkannen skrev for 9 timer siden:

Er det meningen firmaet skal slippe båten, altså ta den opp på land, for deg? Finnes andre slipper tilgjengelige i området?

Eventuelt båthenger og båtopptrekk/rampe? Hvis det siste ville jeg ha kontaktet en videregående skole med yrkesfag. Der har du mekanikere og elektrikere, under veiledning. Gjelder gjerne ikke alle videregående skoler, men flere her lokalt setter pris på faglige oppdrag, til en gunstig pris. Selve spylingen kan en av ungdommene gjøre privat for en slant (selvsagt bør denne få betalt rettferdig). Mange av mine elever kunne utført en slik jobb i alle fall, selv om disse går på ungdomsskolen er det flere som er praktiske av seg og kommer fra praktiske hjem (bønder, mekanikere, osv.).

Eller, gjerne et lokalt fengsel kunne trengt et fint og spennende prosjekt for noen av de innsatte? Fikk sandblåst og pulverlakkert ting her jeg holder til i alle fall, og fikk inntrykk av at de tok på seg flere mekanisk rettede jobber. Verdifullt arbeid for de innsatte, godt å kunne føle seg verdsatt på en positiv måte. 

De har allerede tatt den opp så den står på en henger hos dem. De har ingen videregående skole i nærheten. 

Kråkeboller skrev 17 minutter siden:

De har ingen videregående skole i nærheten.

Og ingen handy ungdommer som kunne trengt en slant heller? Vil jo tro det burde finnes ungdommer med noenlunde praktisk sans i Vest-Lofoten. Eller gjerne en nabo som kan trø til litt? Noen du kjenner? 

Hvis situasjonen er slik den ser ut for å være hadde jeg kjøpt en båthenger hvis det var meg, og stukket innom et annet verksted, VGS, eller lignende i forbindelse med en ferie. Litt logistikk kreves, men med litt planlegging er det kanskje muligheter😊 En båthenger kan man bruke i mange år for den prisen verkstedet ditt krever for en service. 

Du skriver også at du nettopp ha kjøpt båten, hvordan forholder forrige eier seg til feilene du har oppdaget? Eller kjøpte du båten med kjente feil?

Hakkannen skrev 44 minutter siden:

Og ingen handy ungdommer som kunne trengt en slant heller? Vil jo tro det burde finnes ungdommer med noenlunde praktisk sans i Vest-Lofoten. Eller gjerne en nabo som kan trø til litt? Noen du kjenner? 

Hvis situasjonen er slik den ser ut for å være hadde jeg kjøpt en båthenger hvis det var meg, og stukket innom et annet verksted, VGS, eller lignende i forbindelse med en ferie. Litt logistikk kreves, men med litt planlegging er det kanskje muligheter😊 En båthenger kan man bruke i mange år for den prisen verkstedet ditt krever for en service. 

Du skriver også at du nettopp ha kjøpt båten, hvordan forholder forrige eier seg til feilene du har oppdaget? Eller kjøpte du båten med kjente feil?

Jeg kjøpte den med noen kjente feil, men hadde aldri tenkt meg at verkstedet ser for seg en hel uke på småtterier.. Men nå ser det ut som det kan løse seg ved at jeg får en kompis til å reise halve Norge for å komme hit og tjene seg en slant, mye billigere. 

For å prøve å svare på spørsmålet til trådstarter, hva tar båtverksteder i timen. 
Frisører og bilverksteder tar jo minst to tusen i timen med moms. Er selvfølgelig båtverksteder som tar mindre, men å tro byens store verkstad koster så mye mindre ville nesten vert en overraskelse. 

Jeg vil anta at jobben som er nevnt er ca en dags arbeid, så 17000,- inkludert deler og materiell, hørtes ikke urimelig ut for meg. Ja, det er dyrt, men det er for meg heller ikke en overraskelse for meg når en må på verksted for relativt enkle, men tunge oppgaver. 

Kråkeboller skrev 36 minutter siden:

Men nå ser det ut som det kan løse seg ved at jeg får en kompis til å reise halve Norge for å komme hit og tjene seg en slant, mye billigere. 

Godt det løser seg for deg😊👍 Og så får du en god drøs med kompisen i tillegg, det er jo ikke feil.

For framtidig vedlikehold, hvis du har bil med hengerfeste, vil jeg fremdeles anbefale å investere i en båthenger, da står du så nye friere framover. Og kan frakte båten din hvor det skulle være, med de fordeler det gir😊

Sørlandet2 skrev 51 minutter siden:

For å prøve å svare på spørsmålet til trådstarter, hva tar båtverksteder i timen. 
Frisører og bilverksteder tar jo minst to tusen i timen med moms. Er selvfølgelig båtverksteder som tar mindre, men å tro byens store verkstad koster så mye mindre ville nesten vert en overraskelse. m Jeg vil anta at jobben som er nevnt er ca en dags arbeid, så 17000,- inkludert deler og materiell, hørtes ikke urimelig ut for meg. Ja, det er dyrt, men det er for meg heller ikke en overraskelse for meg når en må på verksted for relativt enkle, men tunge oppgaver. 

Det er dessverre den veien samfunnet har tatt ved å hvert år gi % tillegg på lønn. Vi får fortsatt % tillegg på % tillegget gitt i 2023,2022,2021,2020 osv. KPI på de siste 10 årene er 37%, så dette går dessverre rett vest. 1000/timen for et båtverksted med sesong sort sett 66% av året er egentlig rimelig. Summen blir høy, men timesbetalt er det rimelig.

Vennlig hilsen

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Bigdrago skrev On 14.5.2024 at 12.43:

Windy37GM skrev for 4 timer siden:

Det er dessverre den veien samfunnet har tatt ved å hvert år gi % tillegg på lønn. Vi får fortsatt % tillegg på % tillegget gitt i 2023,2022,2021,2020 osv. KPI på de siste 10 årene er 37%, så dette går dessverre rett vest. 1000/timen for et båtverksted med sesong sort sett 66% av året er egentlig rimelig. Summen blir høy, men timesbetalt er det rimelig.

Vennlig hilsen

Windy37GM

Den andre siden er at denne utviklingen er at det er en gylden mulighet for de som jobber svart, og kanskje tar litt enklere på stadig strengere miljøkrav. 

Det virker vel de som driver i den litt grå/svarte bransjen har nok å gjøre de å....

Sørlandet2 skrev for 9 timer siden:

Den andre siden er at denne utviklingen er at det er en gylden mulighet for de som jobber svart, og kanskje tar litt enklere på stadig strengere miljøkrav. 

Det virker vel de som driver i den litt grå/svarte bransjen har nok å gjøre de å....

Det som hadde vært fint av den Norske stat er å gjøre som Sverige har gjort med snekker/bygg tjenester. Der er (ifjor ihvertfall) 50% subsidiert av Staten. Det har tatt livet av det meste av svart arbeide :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...