Jump to content

Sun Odessey 51, dumme spørsmål fra ny båteier.

sunod

Recommended Posts

Utrolig nok er det altså en oljenivåsensor i den girkassen som gjør at man ved lavt oljenivå ikke kan sette kassen i forover. Var innom det som lokalt er kjent som en Yanmar ekspert på merkeverksted/forhandler for å få klarhet i hvilken olje som skulle brukes, og han var overbevist om at kassa måtte byttes. Satt t.o.m i gang å slå opp om det i det hele tatt var mulig å få tak i passende girkasse.

Men løsningen var altså bare å hele på olje, starte motor, kjøre litt i revers, så fungerte den plutselig fint fremover også.

Skroggjennomføringer har jeg funnet papir på at er byttet til kompositt i 2020. Jeg er usikker på om alle er byttet, men alle jeg har sett fra innsiden ser nye ut. Men jeg ser at det pipler inn litt vann ved en av dem. Den bruker ca 15 minutter på å fukte et helt kjøkkentørkepapir. Gjør jeg noe dumt ved å prøve å skru den til mens båten ligger på sjøen?

Neste spørsmål: Jeg har fått storseilet på plass, og stukket inn spiler. Men hvordan skal tau for rev tres i seilet? Det er to rader med små hull i seilet, som jeg antar er ment til rev. Fremst og bakerst på begge rekkene er det store ringer. De små hullene er altfor små til at det kan tres noen fornuftig størrelse tau igjennom de. Er det meningen at tau for rev bare skal gå igjennom de store ringene? Hva er i så fall de små hullene ment til?

Og hvordan skal tauet for rev festes i de to ringene i hver ende av hullrekken? Hvis det tres bom-ring-ring-bom-cockpit vil det jo medføre at seilet trekkes sammen mot midten.

sunod skrev 22 minutter siden:

Gjør jeg noe dumt ved å prøve å skru den til mens båten ligger på sjøen?

Det kommer an på, oppleves mutteren som løs skader det ikke trekke den til litt. Men ikke for mye! Du risikerer at mutteren sprekker, og hvis forrige eier har montert gjennomføringen med en form for fugemasse framfor å støpe den fast med epoksy (som i følge Trudesign er det beste) risikerer du økt lekkasje. Ville ha vært litt forsiktig var jeg deg. Det ideelle er å gjøre dette i forbindelse med slipping.  

Et annet spørsmål er jo om det lekker under mutteren eller lengre oppe, altså der ventilen er skrudd på gjennomføringen? Kan av og til være vanskelig å se, men er i praksis lekkasjer på to forskjellige steder, med hver sin løsning for å få tett. 

Reving:

De små hullene er det ikke så nøye med. De er evt. til å surre sammen duken etter reving. Men med lazybag er det ofte ikke nødvendig.

Er det en krok på hver side av bommen framme ved masten? I så fall skal ringen i forkant inn på en av de. I akterkant er det gjerne reveliner i bommen, som skal gjennom ring eller malje i akterkant av seilet og festes  i bommen. Det kan også være mer kompliserte systemer med blokker. Legg gjerne ut noen bilder.

Her er en tidligere tråd om reveliner:

reef.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...