sunod Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 bør kanskje legge til at motor er en yanmar 1992 modell, 73hk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Leit å se at du har fått girkasseproblemer. Det skal ikke så mange cm klaring til for å få ut girkasse. Men det kommer helt an på løsning og plass. På min båt har jeg gjort det ved å løfte motor i akterkant, slik at flensen på girkassen går over greiene som er koblet på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Har du peilet om det er olje i det hele tatt på gearet? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2024 Ville sjekket om det kan være tau i propellen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
sunod Svart 31.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Utrolig nok er det altså en oljenivåsensor i den girkassen som gjør at man ved lavt oljenivå ikke kan sette kassen i forover. Var innom det som lokalt er kjent som en Yanmar ekspert på merkeverksted/forhandler for å få klarhet i hvilken olje som skulle brukes, og han var overbevist om at kassa måtte byttes. Satt t.o.m i gang å slå opp om det i det hele tatt var mulig å få tak i passende girkasse. Men løsningen var altså bare å hele på olje, starte motor, kjøre litt i revers, så fungerte den plutselig fint fremover også. Skroggjennomføringer har jeg funnet papir på at er byttet til kompositt i 2020. Jeg er usikker på om alle er byttet, men alle jeg har sett fra innsiden ser nye ut. Men jeg ser at det pipler inn litt vann ved en av dem. Den bruker ca 15 minutter på å fukte et helt kjøkkentørkepapir. Gjør jeg noe dumt ved å prøve å skru den til mens båten ligger på sjøen? Neste spørsmål: Jeg har fått storseilet på plass, og stukket inn spiler. Men hvordan skal tau for rev tres i seilet? Det er to rader med små hull i seilet, som jeg antar er ment til rev. Fremst og bakerst på begge rekkene er det store ringer. De små hullene er altfor små til at det kan tres noen fornuftig størrelse tau igjennom de. Er det meningen at tau for rev bare skal gå igjennom de store ringene? Hva er i så fall de små hullene ment til? Og hvordan skal tauet for rev festes i de to ringene i hver ende av hullrekken? Hvis det tres bom-ring-ring-bom-cockpit vil det jo medføre at seilet trekkes sammen mot midten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 sunod skrev 22 minutter siden: Gjør jeg noe dumt ved å prøve å skru den til mens båten ligger på sjøen? Det kommer an på, oppleves mutteren som løs skader det ikke trekke den til litt. Men ikke for mye! Du risikerer at mutteren sprekker, og hvis forrige eier har montert gjennomføringen med en form for fugemasse framfor å støpe den fast med epoksy (som i følge Trudesign er det beste) risikerer du økt lekkasje. Ville ha vært litt forsiktig var jeg deg. Det ideelle er å gjøre dette i forbindelse med slipping. Et annet spørsmål er jo om det lekker under mutteren eller lengre oppe, altså der ventilen er skrudd på gjennomføringen? Kan av og til være vanskelig å se, men er i praksis lekkasjer på to forskjellige steder, med hver sin løsning for å få tett. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Reving: De små hullene er det ikke så nøye med. De er evt. til å surre sammen duken etter reving. Men med lazybag er det ofte ikke nødvendig. Er det en krok på hver side av bommen framme ved masten? I så fall skal ringen i forkant inn på en av de. I akterkant er det gjerne reveliner i bommen, som skal gjennom ring eller malje i akterkant av seilet og festes i bommen. Det kan også være mer kompliserte systemer med blokker. Legg gjerne ut noen bilder. Her er en tidligere tråd om reveliner: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.