Jump to content

Lekkasje på dieselpumpe Yanmar 4LH-STE

Vestlandssong

Recommended Posts

Eg skifta nylig turbo på min Yanmar 4LH-ste, og gleden var stor då eg etter byttet oppnådde optimalt turtal og vesentlig bedre marsj- og topp turtall. Gleden vart imidlertid kortvarig, då eg allerede to veker seinere oppdaga ein diesellekkasje, parallellt med at eg igjen mangler 100+ rpm på motor. Eg har lokalisert lekkasjen fra matepumpa, og det ser ut som det lekk litt ut fra sjølve håndpumpa. Det pipler ut mellom fjærene i pumpa (sjå bilde). Ved rundt 30% pådrag på motor drypper det ein dråpe diesel med ca 10 sekunders mellomrom. Ved høgare pådrag trulig litt meir. 

Etter ein tur på ca 1,5 time tørka eg opp kanskje 0,5-1 dl diesel fra under motor, så ingen stor lekkasje. 

No lurer eg på om manglende turtall kan forklares av denne lekkasjen? 

Og korleis kan dette fikses? Er det full overhaling av pumpe, evt kjøpe ny pumpe som gjelder - eller kan dette fikses sjølv på ein enkel måte?

IMG_4997.jpeg

Martine29f skrev for 2 timer siden:

på bilde står pumpen åpen. Trykk ned og vri for låsing🙂

Det er slik den ser ut i nedre posisjon hos meg, når den er pressa ned og vridd. Når den er åpen står den mykje høgare. Var akkurat borte i båten no for å dobbeltsjekke at eg ikkje tok feil. 🙂

Det er mulig eg har ein feil på pumpa mi, at den ikkje går så langt ned som den burde? Men egentlig litt rart hvis det er årsaken, sidan den har vært sånn som dette så lenge eg har hatt båten og lekkasjen har oppstått no heilt nylig. 

IMG_5002.jpeg

Det er ikke tilfeldigvis en umbrakoskrue som synes på toppen av pumpa i det siste bildet? Kan det være at hvis du åpner pumpa og løsner umbrakoskruen, så kan du få av hele toppdelen og fjæra? Kan det videre hende at du da vil finne en o-ring som kan byttes?

sunod skrev 31 minutter siden:

Det er ikke tilfeldigvis en umbrakoskrue som synes på toppen av pumpa i det siste bildet? Kan det være at hvis du åpner pumpa og løsner umbrakoskruen, så kan du få av hele toppdelen og fjæra? Kan det videre hende at du da vil finne en o-ring som kan byttes?

Umbracoskrue ja. Det er godt mulig🙂

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...