Jump to content

Så er det båtferie på svenskekysten for Trudelutt også i 2024

Lars H.

Recommended Posts

Jeg trodde det var slutt på underteksten: "Endast laddningsström". Uansett, man nok være ganske så gudfryktig om man skal overholde den regelen, jeg tviler på at det er mange som trekker ut kabelen til en varmtvannsbereder på 500 - 1000W pga. den teksten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For de som er interessert i drivstoffpriser er det her på Knippla kjent for god kvalitet. Her har de både farget og ufarget (uten RME) og 98 oktan bensin. Det er selvbetjening slik at det ikke er noen som legger seg oppi om en fyller farget diesel på fritidsbåt.

drivstoffpriser.jpg.b52006a3a5624c437e41fe9094bc946a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dere som kjenner Källö Knippla vet sikkert at det var en stor brann her i havnen for 2 år siden, den andre store brannen på to år. Det var COOP matbutikken, biblioteket, restauranten/kafeen og et nyrestaurert leilighetsbygg klart til innflytting som brant ned.

image.jpeg.1722a6e79761c4a591acb17e30518e00.jpeg

Ironisk nok klarte brannstasjonen (innringet på bildet) seg selv om den var nærmeste nabo til brannen.

image.jpeg.40a3ddee99b750a943b2a80396176264.jpeg

Ingenting er så langt bygget opp, nå er det kun en åpen betongplatting igjen.

image.jpeg.9f87ecc961cb820b53b74ffcb3026805.jpeg

Men nå ser det endelig ut til at det skjer noe, nå er det full aktivitet med å bryte om betongen. Videre fremdriftsplaner vet jeg ikke noe om.

branntomten.jpg.c996c95a92e8d83d8a4f3461f667be06.jpg

Lars H. skrev On 23.6.2024 at 20.10:

For de som er interessert i drivstoffpriser er det her på Knippla kjent for god kvalitet. Her har de både farget og ufarget (uten RME) og 98 oktan bensin. Det er selvbetjening slik at det ikke er noen som legger seg oppi om en fyller farget diesel på fritidsbåt.

Takker for den info Lars ?

Lars H. skrev On 23.6.2024 at 21.10:

Takk for info ?

Er på vei mot Sverige nå. Greit å vite hva en har i vente.

Ask skrev On 25.6.2024 at 22.43:

Til samanlikning så betalte eg 15,19 kr per liter då eg fylte diesel på Askøy i dag.

Til sammenligning fylte jeg for 12 kr blank, for noen uker siden I privat bunkring som vi har . Så det sier litt om fortjenesten selgerne har i dag...

Også dette irrelevant info,  i forhold til Lars sin tråd.. ??

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Til sammenligning fylte jeg for 12 kr blank, for noen uker siden I privat bunkring som vi har . Så det sier litt om fortjenesten selgerne har i dag...

Også dette irrelevant info,  i forhold til Lars sin tråd.. ??

Lysekil Sek 19.90 for blank og 18. 50 for grønn/blå

Ellers mye båt om dagen på disse kanter i gjestehavner.

Danske seilere har en rar regel når det gjelder flagg på båten. Hos oss er det viktig at det norske flagget aldri skal berøre bakken/vannet, men i Danmark skal splittflagget henge slik at det akkurat får den ene spissen ned i sjøen.

dansk_flagg.jpg.7007cc5d58c609c08c73d1d5a7e571d0.jpg

Her nede på svenskekysten er det båter fra mange nasjoner. I tillegg til svenske og norske er det en del tyskere, dansker, nederlendere og sveitsere.

Nå har vi nettopp fått en ny nabobåt med unionsflagg! Slike flagg har vi faktisk sett flere av.

sildesalat.jpg.39b82503f80d25fdf8686cbbe152553f.jpg

Når det gjelder flagg, mener jeg at jeg så en båt med slikt flagg og svensk gjesteflagg et sted, men finner ikke ut hva slags flagg det er. Iom at båten førte svensk gjesteflagg, må det vel være en nasjonalflagg?

flakk_ukjent.jpg.80eb84a6176c1710fcbc51770c950baa.jpg

Imorgen har vi vært her på herlige Knippla i en uke, så nå er det tid for å komme oss videre sydover, til Donsö eller Vrångö. Imorgen er været ideelt angående vind , vindretning og bølger. Mesteparten er innaskjærs, men det er greit å passere Häkeford som går inn mot Göteborg uten SW sjø og vind.

Dessverre ser det ut til at det kan bli mye regn imorgen formiddag, så den endelige besluttingen blir ikke tatt før etter frokost imorgen.

Jeg tok forresten en liten tur bort på byggeplassen der COOP og restauranten skal bygges opp igjen. Etter oppslaget regner de med innflytting neste år. Om det blir klart til båtsesongen er vel tvilsomt, nå driver de å bryter opp betongdekket som dekker hele plassen.

butikk_plan.jpg.ff15c6b8f63e1506a1b4f88abb23687b.jpg

Det er jo også, i tillegg til restaurant også kro/kafe her.

vadbinderiet.jpg.36ff87947bd0813ee9b5705498c117bd.jpg

Her et bilde innover i den indre del av havnen der vi ligger. Det som vises på bildet er gjesteplasser, båser, bøyer og longside.

indre_havn.jpg.5239cfe2087a41e7d19019d66212f2e3.jpg

Det ble ikke avgang idag, det regnet ikke mye, men grått og trist. Her på Knippla ligger vi godt, og nå er det lysere uten regn og opp mot 20gr. Det er jo greit å ha pent vær underveis også.

Inatt var indre havnen her full med over 40 båter. men nå er det bare en håndfull båter. På flytebryggen vi ligger på med 8 båser, ligger vi alene. Det er både store seilbåter og motorbåter, men en danske skiller seg litt ut.

Idag blir det en tur bort til kiosken med thai-mat, vårrullene er herlige. Resten av sortimentet, som er stort, blir for sterkt for oss.

danske.jpg.0db865a1be23ae75465105bf767ff6f4.jpg

Det er egentlig bare å følge i fotsporene dine for å finne fine plasser!?

Skal bare bytte batterier først!? Og jobbe en måned til…..

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Etter en drøy uke på Knippla i alle typer vær, ble det idag tirsdag tid for å komme seg litt sydover. Det ble Donsö etter en 2 timers tur mest innaskjærs da det var vestlig vind og sjø. Dermed ble det kun en kort bit over innløpet til Göteborg med max 70cm sjø.

mt_spor.jpg.86cec5456e1c8f410b48f700008310d4.jpg

Her fikk vi den samme fine plassen som sist år. Her er det 3 flytebrygger for longside tillegging og vi fikk plassen på den innerste helt inne.

innover_bryggen.jpg.c8949b875992e66b548888cb86b614f3.jpg

Det var en periode en skokk av norske trawlere, men de gikk for en god stund siden. Nå er det rundt 10 båter her langs de rene og polstrede bryggene.

trawllere.jpg.fdbd3f1498a061df16dc5b9d07fe7c38.jpg

I motsetning til kysten opp mot Norge, er det levelige havnepriser her, selv nå i høysesongen. Vi betaler SEK280 inkl. strøm for båt opp til 9m. Det er vann strøm (10A sikring) og gratis greit internett. Nå er det etter hvert ventet noen dager med vind og regn, så vi blir nok liggende over helgen, her også. Vi er jo pensjonister og har det ikke travelt.

Butikken her er bra, så idag blir det entreqote med bernaise og nypoteter, og litt rødt i glasset.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...