Jump to content

Så er det båtferie på svenskekysten for Trudelutt også i 2024


Lars H.

Recommended Posts

Gleder meg til å komme meg av gårde i din retning i august! Et nytt besøk både på Källö-Knippla, Donsö og Vrångö står så absolutt på lista!

 

På Donsö er det jo også en lang flytebrygge på butikksiden, men det er kanskje den som først og fremst er tiltenkt daggjester og butikkunder?

 

Spiste et veldig godt rekesmørbrød på kafeen som jeg tror het Popsicle.

 

IMG_3183.jpg.3fb086045983e7ea6dfbafa1989dcdda.jpg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 38 minutter siden:

På Donsö er det jo også en lang flytebrygge på butikksiden, men det er kanskje den som først og fremst er tiltenkt daggjester og butikkunder?

 

Vel den er ikke særlig lang, det er vel kun plass til tre båter etter hverandre. Nå er vel butikken stengt, men det ligger båter der. Jeg mener det det lå båter over natten der sist år, så jeg tror det er vanlig gjestebrygge.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 6 minutter siden:

 

Vel den er ikke særlig lang, det er vel kun plass til tre båter etter hverandre. Nå er vel butikken stengt, men det ligger båter der. Jeg mener det det lå båter over natten der sist år, så jeg tror det er vanlig gjestebrygge.

Mulig jeg husker feil på lengden! :giggle: Kos dere videre!

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles på Donsö, som planlagt. Som pensjonister har vi god tid. Her på Donsö ligger vi godt, og det kommer godt med for det været vi har. Planen er å gå litt nordover på tirsdag. Men først skal vi gjennom regn torden og lynild idag.

 

vaer_6juli.jpg.3e332db225c52164297505562c598bf7.jpg

 

 

I natt blir det å stole på fenderne med vind rett inn på siden mot bryggen. Dette er inne i en god havn bak en høy molo, så det blir ikke bølger.

 

vaer_7juli.jpg.842f5859f484f62d407c6c05eafa5b7c.jpg

 

fendret.jpg.f1217011cc073cef38bee4217755a457.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det røsket godt til i helgen, men nå er det helt andre forhold. Idag mandag har det blitt en del utskiftinger av båter i havnen. Her på innsiden av moloen er det 3 flytebrygger med 6 båter etterhverandre,  3 på hver side longside på hver brygge. Og slik er det nå, 18 båter totalt. Men det er jo mulig å ligge dobbelt slik at antallet kan fordobles.

 

På den bryggen vi ligger på er det ganske så internasjonalt. Det er vi fra Norge, en seiler fra Danmark, en tyske seilbåt, en nederlandsk motorboåt og to svensker seilere. Jeg tror vi er den ene norske av to i havnen. Det er vel omtrent 90% seilbåter i hele havnen.

 

Vi går nordover imorgen da det ikke er meldt mer vind enn 3 - 4m/s og bølger under halvmeteren, pluss at det blir sol og opp mot 20gr. Jeg tror vi går tilbake til Knippla, men Björkö og Rörö er også alternmativer.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 13 timer siden:

 

Jeg blir pensjonist i høst, etter 45 år i samme bedriften. Ser frem til pensjonisttilværelsen :sailing:

Har bare vært 17 år i Nexans men skal bli deilig å slippe å sjekke kalenderen om kvelden for å se hva jeg må være forberedt på osv. Gir meg 31.12.2024. Da blir det virkelig langhelg med lang båtferie om sommeren osv. Slik som i denne tråden håper jeg.

Link to post
Share on other sites

Vel, når man har passert 80 er det greit å skylle på helsen slik at de jobbene en ikke fikk gjort da man var i arbeid kan utsettes videre, he he.

 

Nå er vi forresten tilbake på Källö Knippla etter en nydelig tur fra Donsö.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pent vær i Son også. Jobber med å skjære ned en fire meter høy hekk. Minst to lass på fyllingen med pizzabilen. Allergi, men 'no mercy'. Til neste uke tilbake til Valdres arbeidsleir for å spikke på hytta. Neste båttur blir i oktober/november. 

Link to post
Share on other sites

Som sagt, er vi nå tilbake her på Knippla etter en uke på Donsö. Været denne "sommeren" har jo ikke vært det beste, men slik en gang i uken er det strålende, som igår da vi gikk fra Donsö. Da var det stille, ingen vind og fin temperatur for 2 timers herlig båttur. Her på Knippla var det godt med plasser. Idag har det vært gråvær men en runde styrtregn og torden i formiddag. Vi blir nok liggende over helgen. På lørdag er det årets havnefest, da blir det livat. Vi lå her under havnedagen/festen for 2 år siden også. Da er det aktiviteter for alle aldersgrupper, mye for barn.

 

Her et bilde fra dengang.

 

2022-07-1612_54_16.jpg.d1ea1fec5b7715e3bd04c2deada1a63f.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle rydde i en hylle dukket sannelig esken med Ludo opp. Den må være nærmere 35 år gammel, velbrukt og falmet. Det ble tre runder. Da hadde Trude fått nok etter å ha blitt grundig slått hver gang. Jeg får erte henne litt til å forsøke en revansj en dag når tapet har gitt seg.

 

ludo.jpg.9374540020a387e76de1726585fbf481.jpg

 

 

For ikke lenge siden kom det inn litt av en mørk tysk seilbåt. Den er 75fot (23m lang og 6m brei). Med den masten er det ikke mange bruer den kommer under. Den har 4 salingshorn (eller hva nå de pinnene som stikker ut på masten heter) og masten til en vanlig familiebåt som ligger ved siden av den rekker kun opp til nest øverste av disse "pinnene". Hvor høy masten er tør jeg ikke gjette på.

 

75fot_seiler.jpg.ba2063d60df32a114076c35dc75897ad.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gøy dere koser dere med Ludo. Jeg og fruen hadde en runde med Scrabble i bakgården til Bøker&Børst i Fargegata i Stavanger midt på dagen i går,akkompagnert av et par glass rødvin. Hverdagslykke i en velfortjent ferieuke.

 

Kos dere på tur!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg helt glemt å oppdatere tråden. Det ble en uke som vanlig på Knippla. Været har som alle steder variert. På lørdag var det årets havnedag/havnefest. Det er visstnok årets høydepunkt for øyboerne. Det er aktiviteter for alle aldersgrupper med blant annet hoppegreier for barna og musikk i et digert telt for de voksne. De holdt på til halv ett på natten og deretter ble det noen timer dunk dunk musikk fra en båt med ungdommer.

 

aktivitet2.jpg.5eb68087b30cd6c0946b4540521e53f0.jpg

 

hoppeslott1.jpg.9177b75039a09f8a00647342611115c9.jpg

 

hoppeslott2.jpg.06d19be2ab3547b9b783425c0cd90f16.jpg

 

mat.jpg.b14e1a9bfa9bcc8c795fe7393767e2b1.jpg

 

 

 

musikk.jpg.2cc3438b2b7590e7027c0ca36b813d9d.jpg

 

Hovedatraksjonen var putekrig der to og to ungdommer satt overskrevs på en stolpe ut over vannet med hver sin pute og dalget løs på hverandre til den ene havnet i vannet.

 

 

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke huske jeg var usikre på om det ble tur iår også, men det er jo helsen som bestemmer. Jeg blir jo 81 år til høsten og Trude 72. Håper det blir tur neste år også, aner ikke hva jeg ellers skulle finne på å gjøre fra mai til september.

 

Selv har jeg en rygg jeg har hatt 3 prolapser i, men den har fungert 100% frem til et par dager siden da den slo seg vrang og jeg måtte utsette avreisen 1 dag fra Knippla til Skärhamn der vi nå ligger. Trude har ikke knær til å fly rundt på dollbordet og ordne med tamper og som her hoppe iland med en tamp for deretter komme ombord og trekke opp linen fra sjøen og feste den bak på båten. Men jeg er litt bedre nå så jeg klarte den jobben selv.

 

Når jeg er i land går jeg 45gr. fremoverbøyd, så det ble ikke noen tur til Systembolaget for etterfylling av rødt. Heldigvis har jeg en snill kone, så da hun var på butikken for å handle mat, stakk hun innom og fikk med seg en 3-liters dunk Modello Masi.

 

 

vin_modello_masi.jpg.6b079bcebdd7c15e11a531d346a27aaa.jpg

 

Idag krekte jeg meg en tur til båtutstyrsbutikken snaue 5 min unna. Jeg skulle ha litt vannfast fett til pakkboksen. Det er en meget velutstyrt båtutstyrsbutikk med utrolig hyggelig betjening. Sist gang fikk jeg 30% rabatt på en septiktømmepumpe da jeg sa at jeg hadde kjøpt en slik hos ham noen år tidligere også.

 

Angående fettet, så spurte jeg hvor det var i butikken. Først pekte han på hyllen, men så kom han etter for å sikre seg at jeg fant et fett med ekstra god kvalitet, et dansk merke. Så da ble det nordmann handle dansk fett i Sverige!

 

vannfast_fett.jpg.192d8021e36af584006d05eb1201f1ba.jpg

 

 

Nå onsdag er det ganske så fullt/helt fullt her i havnen. Vi blir liggende til over helgen.

 

Jo da, vi savner skipshund og blir stadig minnet på det. I nabobåten har de en nydelig brun Labrador, prikk lik den nest siste skipshunden vår.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke drar på båttur, kan du klippe plenen fra mai til september :-)

Hulda drar aldri noe sted uten å ha med krykkene. Nå er jeg såpass gjennomtrent at jeg ikke har vært på krykker i løpet av to år. Men plutselig så smeller det.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 12 timer siden:

Jeg kan ikke huske jeg var usikre på om det ble tur iår også, men det er jo helsen som bestemmer. Jeg blir jo 81 år til høsten og Trude 72. Håper det blir tur neste år også, aner ikke hva jeg ellers skulle finne på å gjøre fra mai til september.

 

Selv har jeg en rygg jeg har hatt 3 prolapser i, men den har fungert 100% frem til et par dager siden da den slo seg vrang og jeg måtte utsette avreisen 1 dag fra Knippla til Skärhamn der vi nå ligger. Trude har ikke knær til å fly rundt på dollbordet og ordne med tamper og som her hoppe iland med en tamp for deretter komme ombord og trekke opp linen fra sjøen og feste den bak på båten. Men jeg er litt bedre nå så jeg klarte den jobben selv.

 

Når jeg er i land går jeg 45gr. fremoverbøyd, så det ble ikke noen tur til Systembolaget for etterfylling av rødt. Heldigvis har jeg en snill kone, så da hun var på butikken for å handle mat, stakk hun innom og fikk med seg en 3-liters dunk Modello Masi.

 

 

vin_modello_masi.jpg.6b079bcebdd7c15e11a531d346a27aaa.jpg

 

Idag krekte jeg meg en tur til båtutstyrsbutikken snaue 5 min unna. Jeg skulle ha litt vannfast fett til pakkboksen. Det er en meget velutstyrt båtutstyrsbutikk med utrolig hyggelig betjening. Sist gang fikk jeg 30% rabatt på en septiktømmepumpe da jeg sa at jeg hadde kjøpt en slik hos ham noen år tidligere også.

 

Angående fettet, så spurte jeg hvor det var i butikken. Først pekte han på hyllen, men så kom han etter for å sikre seg at jeg fant et fett med ekstra god kvalitet, et dansk merke. Så da ble det nordmann handle dansk fett i Sverige!

 

vannfast_fett.jpg.192d8021e36af584006d05eb1201f1ba.jpg

 

 

Nå onsdag er det ganske så fullt/helt fullt her i havnen. Vi blir liggende til over helgen.

 

Jo da, vi savner skipshund og blir stadig minnet på det. I nabobåten har de en nydelig brun Labrador, prikk lik den nest siste skipshunden vår.

 

 

Lars: jeg er yngre enn deg,hele 5 år !   Ryggprolaps er noe jeg kjenner godt og er noe skikkelig herk. Jeg fikk kneprotese i 2023 og det andre kneet er også dårlig. Ellers er jeg i god form. Kona syns det var strevsomt å klatre over rekka på vår Agder 840, ja det var vel et ork for meg også. Etter at jeg var fylt 75 solgte vi båten og kjøpte Saga 315. Aldri angret. Enkel ankomst over badeplattform, lett å ordne med fortøyninger. Fine løsninger på alt !  Nå er det kjøpers marked. Du og Trude er ikke for gamle til en Saga 315. Jeg er sikker på at en slik båt forlenger livet i mange år og gir livsglede. Jeg vet Trudelutt holder,men det er deilig å slippe å klatre over rekka !

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Saga 315 er en fantastisk båt, men det er også vår Saga 27 som passer oss 100%. Som gjeldfrie pensjonister med dermed trygg/stabil økonomi, er det helt uaktuelt å investere med lån i noe nytt/nyere.

 

Det er jo mye fokus på havneprisene nå for tiden. her er prisene for Skjärhamn der vi ligger nå.

 

 

havneavgift_skarhamn_2024.jpg.d4add97d03bc8abf7eb5ca1821865b85.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 37 minutter siden:

 

Det er jo mye fokus på havneprisene nå for tiden. her er prisene for Skjärhamn der vi ligger nå.

 

 

havneavgift_skarhamn_2024.jpg.d4add97d03bc8abf7eb5ca1821865b85.jpg

 

Greit å vite, virker som min størrelse (38ft.) er "standardisert" på 430 kr. med Sotenäs som unntak, der steg det til over 800 for en natt i Smögen. Må antagelig legge igjen båten noen dager for en tur i land og da er det jo greit å vite at Skärhamn ligger litt under snittet. Her på Kärringön ligger de "på snitt" selv om det er populært og bra er det, for her kommer jeg neppe ut av havna igjen før det slutter å blåse. Sjeldent trangt og bøyer/akterfortøyninger "everywhere". Hektet meg selvsagt fast med akterlina til nabobåten foran roret da jeg skulle fortøye, så de måtte slippe ut, og da gikk det bra. Heldigvis - får jeg nesten si - skjedde det samme med de to andre båtene på andre siden av meg også, så ble det desto mer underholdning og desto mindre flaut 😄

 

Vet ikke hvor mange somre det har blitt på kysten her nå, men det er ikke mange jeg har hoppet over. Kärringön er det dog første gang jeg besøker, men blir neppe siste. Åstol synes jeg er flott, Väderöarna, og selvsagt Koster også. 

Link to post
Share on other sites

Så var vi kommet til den 7ende dager her i Skärhamn. Idag har det vært stille sol og 23 - 24gr. Igår var det i varmeste laget, opp mot 28gr. Dette er en meget god havn med ypperlig service. Havnevertinnene/vertene springer rundt hele dagen og hjelper folk å finne plass og ta tampen. De freser også rundt i en rød gummibåt for å hjelpe til.

 

Og endelig var havnekapteinen tilbake fra ferie slik at jeg fikk en fin prat med ham. Han ønsket oss velkommen tilbake til Skärhamn på FB tidligere i sommer. Her har vi vært mange ganger før, og jeg er blitt godt kjent med ham. Da jeg skulle betale havneavgiften idag fikk jeg den gratis, pluss en kroneis.

 

Imorgen onsdag er det meldt ganske så stille og lite bølger, så da går vi nordover. Jeg håper på en plass på Gullholmen. Finner vi ikke plass der, går vi 10min videre til Ellös og sjekker der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet det, Bengt fortalte det til meg. Jeg påpekte for ham det med konvertering til bobil, men han hadde fått mer enn nok med båt i båtforeningen og gjestehavnen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...