Jump to content

Så er det båtferie på svenskekysten for Trudelutt også i 2024


Lars H.

Recommended Posts

Takker. Nå ble jeg overrasket, fotografert 3 ganger første dagen, og noen hyggelige ord båt til båt med lurvetass.

 

Turen fra Son til Strømstad gikk i omtrent flatt hav og tok 6 timer og 25 minutter. Som bildet til lurvetass viser ligger vi longside i en nesten tom ytre havn her i Strömstad. Havneavgiften for oss her er SEK250 pluss 50 for strøm.

 

Vi blir liggende her idag, men imorgen går vi videre til Grebbestad, Fjälbacka eller Hamburgsund. Det er greit å få gjort unna Kosterfjorden og Gule Humpen mens det er østavind.

 

Jeg har kommet meg en tur på Systembolaget, så nå har jeg fått meg litt rødt i klasset.

 

wine_sigarete.jpg.55daa178087c5b20ad3b20fc3f0943b0.jpg

 

Når det gjelder prisene for matvarer her nede er det omtrent som hjemme, fisk er dyrere enn hjemme.

 

Men når det gjelder vin og sigaretter, er det en himmelvid forskjell. Vin koster nesten halvparten av hjemme, og sigaretter under halvparten av hjemme!

 

modello_masi.jpg.667310e7a511cd46886c5b2f8d74b58d.jpg

 

prince_red.jpg.e15e2d9a4c9a42287372545a5a894360.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi gått sydover, 3t 40min til Fjällbacka. Vi hadde østavind hele veien, både Kosterfjorden og Gule Humpen, så selv om det blåste 8m/s vind ble det ikke mye bølger når vi holdt oss så langt mot land vi kunne.

 

Her fikk vi fin kailangs plass, og jeg må si at kryssholtet jeg monterte gjorde tillegging mye greiere med en frue som ikke er så glad i å hoppe iland. Med en tamp iland fra kryssholtet, kunne tamper fra baug og hekk legges uten stress.

 

Været er fremdeles strålende, blå himmel og 26gr. og her inntil fjellet i Fjällbacka ligger vi lunt. Havneavgiften for oss er SEK250 + 75 for strøm. Vi legger ikke mye planer, men regner med å gå videre på søndag.

 

fjalbacka_20240523.jpg.d2d7569ae9cc1c7b9d1962f8af511163.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 33 minutter siden:

Her fikk vi fin kailangs plass, og jeg må si at kryssholtet jeg monterte gjorde tillegging mye greiere med en frue som ikke er så glad i å hoppe iland. Med en tamp iland fra kryssholtet, kunne tamper fra baug og hekk legges uten stress.

 

En veldig god løsning! Jeg har ikke noe kryssholt på midten, men har en slik halegatt der jeg trekker et tau fra kryssholtet som er montert på innsiden akter, og som kan brukes både til akterfortøyning og til en fortøyning nesten på midten.

 

Når jeg legger til alene bruker jeg alltid denne løsningen for å hekte et tau rundt nærmeste punkt på brygga, så kan jeg i ro og fred hoppe på land og fortøye baug- og akter, gjerne med fjernkontrollen til baugpropellen rundt halsen i tilfelle det blir nødvendig.

 

Blir mye lettere slik!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 40 minutter siden:

fjernkontrollen til baugpropellen rundt halsen

 

Jeg har den rundt håndleddet og inne i hånden!

 

fjernkontroll.jpg.af78045d9c93d4a6db447611588e7f3a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev 3 minutter siden:

Hvordan klarer dere å legge til uten hekktruster i tillegg til den i baugen?

Utrolig bra med en forut og en akterut.  God tur !

Det der var en unødvendig spydig bemerkning synes jeg, fra en som tydeligvis er ekspert på området og ikke ser lenger enn sin egen nesetipp? :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 9 minutter siden:

Det der var en unødvendig spydig bemerkning synes jeg, fra en som tydeligvis er ekspert på området og ikke ser lenger enn sin egen nesetipp? :thumbsdown:

Piet Hein : Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorligt. Den har oppfattet begge deler like så dårligt"

Fram til høsten hadde jeg ikke ført båt med trustere. Jeg klarte meg

Nå har jeg trustere forut og akterut og nå klarer jeg meg bedre. 

 

Link to post
Share on other sites

Uansett dine trustere i ræva din eller andre steder El barco del Sol, vi nyter tilværelsen her i Fjällbacka (med baugpropell etter 20 år uten) mens vi venter på at lyn og tordne kommer oppover her.

 

Nå tror jeg at det nærmer seg litt middag. Idag, i varmen er det min tur for den jobben. Jeg tror det blir hamburgere med speilegg og bacon på en brødskive (norsk). Så har jeg ikke bestemt meg om det blir øl eller rødt å drikke til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev 22 minutter siden:

Piet Hein : Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorligt. Den har oppfattet begge deler like så dårligt"

Fram til høsten hadde jeg ikke ført båt med trustere. Jeg klarte meg

Nå har jeg trustere forut og akterut og nå klarer jeg meg bedre. 

 

I og med at det ikke var tegn til noen smileys eller noe slikt, oppfattet jeg det som negativt og sarkastisk ment. Hvis det ikke var tilfelle, beklager jeg min reaksjon.

 

Når det er sagt hadde jeg ikke truster i snekka mi heller, men har satt pris på friheten den gir meg om bord i Tresfjorden når jeg er alene om bord (som jeg er for det meste) og trenger litt støtte når det er nødvendig.

 

Fortsatt god dag!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 15 minutter siden:

Uansett dine trustere i ræva din eller andre steder El barco del Sol, vi nyter tilværelsen her i Fjällbacka (med baugpropell etter 20 år uten) mens vi venter på at lyn og tordne kommer oppover her.

 

Nå tror jeg at det nærmer seg litt middag. Idag, i varmen er det min tur for den jobben. Jeg tror det blir hamburgere med speilegg og bacon på en brødskive (norsk). Så har jeg ikke bestemt meg om det blir øl eller rødt å drikke til.

Dere får kose dere, etter planen drar jeg samme veien over helga, men kun på en treukers tur.

Link to post
Share on other sites

Igår skrev jeg at vi ventet på regnet her i Fjällbacka, - og det kom, til de grader med torden og lynild og temperaturen sank 10gr. fra 26gr!

 

Idag er det stille og rolig her, overskyet og 16gr. Vi er to båter på bryggen, en stor kanadisk seilbåt og vi. Det er nok tidlig på sesongen da de ikke har fått opp flagg på flaggstengene der det pleier å være nordiske flagg.

 

Men de kinesiske/japanske turistene er på plass og oversvømmer gjestebryggen med sine kameraer. Jeg måtte omtrent dytte bort noen som stakk hodet inn i båten for å ta bilder!

 

kanadisk_sailor.jpg.f8d637a43a8a383e2a3ea207956bd598.jpg

 

 

tomme_flaggstenger.jpg.37844f88300598f3d39d5463673e99b2.jpg

 

japser.jpg.7efd3626c3a6753b0fbe55fa5022512b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Men de kinesiske/japanske turistene er på plass og oversvømmer gjestebryggen med sine kameraer. Jeg måtte omtrent dytte bort noen som stakk hodet inn i båten for å ta bilder!

 

japser.jpg.7efd3626c3a6753b0fbe55fa5022512b.jpg

Et vennepar lå med sin Marex der en sommer med badeplattformen mot brygga. Da kom kineserne rett inn i cockpiten fra badeplattformen! Uten å spørre, selvsagt! :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi ligger og koser oss her i Fjälbacka i full sommer,sol, lett bris og 23gr. og regner med å gå videre sydover på mandag. Nå er det helg og litt mer båter og folk på utestedene.

 

Da vi kom lå vi alene med en kanadisk seilbåt på bryggen, men nå er det litt fler båter. fremdeles er det godt med plasser, spesielt på den andre bryggen.

 

tomt_fullt.jpg.189a53e8ae0e5c2f785d161ef73157c0.jpg

 

Nå er det stadig norske daycruisere innom her, det er nok mange norske som har sommersted her nede.

 

Det er litt tungt å være uten skipshund som vandret for en måneds tid siden uten lufteturer med dyret. Men Trude sparker meg iland slik at jeg ikke blir sittende i båten. Dermed ble det en liten landtur der jeg knipset noen bilder.

 

2024-05-2514_42_17.jpg.35c8847fecbf1ac875a1c26b9e9b7a86.jpg

 

2024-05-2516_03_44.jpg.39e7764f031307d5977879c0922142b0.jpg

 

 

2024-05-2514_44_07.jpg.e02e3728e68be5d5376d44c4f2f1f0fc.jpg2024-05-2514_45_55.jpg.06717904d542006e356ea13a8e482c4f.jpg

 

2024-05-2514_46_50.jpg.530c9270a53a701cc0dc09bfad25f2b6.jpg

 

2024-05-2514_52_08.jpg.bd38d061821a2bb0a4b3bbec7d7b0339.jpg

 

2024-05-2514_53.10-1.jpg.6ab9eb8cc4e29dfb1a1f35623d9e9834.jpg

 

For de som er glad i 2-hjulinger?

 

2024-05-2514_50_06.jpg.6ed6b59b00648fa3e0e5f28e1f1f7c8d.jpg

 

2024-05-2514_49_29.jpg.b0158bd253e0eac0543b293b932f9832.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trist med Max, kondolerer så meget. Kunne tenkt meg ny hund, men legger man 15 år til sin egen alder, blir det litt i meste laget. Skulle dere ta spranget over, må dere kontakte meg hvis dere kommer til Bønnerup - da kan vi sikker finne på noe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så ble det en ny varm og herlig dag her i Fjällbacka mens vi venter på torden og lynild i eftermiddag.

 

varmt_20240526.jpg.2cf27a7dca811cb2459cf5baef060e53.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ble bulder og brak igår som antatt, og det dundret og glimte og bøttet ned en runde idag også. Nå er planen å gå til Hunnebostrand imorgen tidlig før nok en runde med regn, lyn og torden. Utenom bygene er det bare godværet.

 

Her føler vi oss virkelig nordiske. Vi har nettopp hørt Madde (svenske som jobber i NRK) spille svensk musikk på norsk P1+ som vi norske lytter på i Sverige.

 

Og så har jeg nettopp som nordmann nettopp hatt i meg en boks dansk Carlsborg øl her i Sverige. Det var forresten brygget i Finnland. Dermed burde hele Norden være dekket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er med på en FB gruppe "Vi som älskar båter och västkusten" der jeg idag la ut et bilde og skrev at vi var på vei sydover. Dermed kom det en kommentar fra havnekapteinen (Bengt) i Skärhamn der vi ble ønsket velkommen dit! Bengt er en utrolig trivelig kar.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag tirsdag ble det en nydelig tur fra Fjällbacka til Hunnebostrand. Vi tok ikke via Hamburgsund der vi har gått et utall av ganger, men på utsiden av Hamburgö. Turen tok 1t 45m med lettskyet vær, 18gr, 2m/s vind og max 30cm bølger, selv over Humparne.

 

Her i Hunnebostrand er vi nå 15 båter. Første gang vi var her var i 1989, altså for 35 år siden og siden det har vi vært her nesten hvert år. Vi fikk kremplassen, den eneste kailangsplassen bortsett fra noen ved en høy kai. Og på denne plassen står det skilt om at ingen kan ligge utenpå oss.

 

Dette er tidlig på sesongen, så for oss er havneleien SEK55 + 70 for strøm! Det lar seg høre. Vi blir vel liggende 2 - 3 dager her frem til noen meldte dager med drittvær er over.

 

Som havnekartet viser er den ene bryggen, den mot Göransö stengt for renovering, men skal være klar om ca. 14 dager.

 

 

hunnebo_2024_baugen.jpg.fb08b14813a978f9439c3bd5ee9311e0.jpg

 

 

hunnebo_2024_hekken.jpg.a9d2ca24481713432d7a7ce721a737a1.jpg

 

 

hunnebo_2024_skilt.jpg.083391b866060f3d511b92b2f8f029b0.jpg

 

 

hunnebo_2024_kart.jpg.ffc2ffc844196fe8dc0bb9afa407c0d0.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...