Jump to content

Så er det båtferie på svenskekysten for Trudelutt også i 2024


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Velkommen nedover, vi får håpe på mer stabilt vær. 

Ser ikke så galt ut på mandags morgen. Tenker å bruke snareste veien til Sotekanalen. Fra Smögen og nedover er det upløyd sjø for min del!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

Fra Smögen og nedover er det upløyd sjø for min del!😃😃

 

Ingen problem, pløying er du jo flink til:giggle::tongue:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 15 timer siden:

 

Ingen problem, pløying er du jo flink til:giggle::tongue:.

Vil ikke pløye mer🫣

Gullfisk skrev for 13 timer siden:

Håper inderlig du bare skal pløye vann i år, @Chilli Solbris 

Sige sakte gjennom!😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det ble som antatt avgang fra Skärhamn igår onsdag. Som pensjonister med god tid, velger vi dager med vær vi bare kan kose oss i. Turen gikk i delvis skyet vær og 20gr. Den startet med nesten vindstille fra øst før det økte på til 2m/s SW like før ankomst Gullholmen. Vi hadde flatt vann så godt som hele tiden før sjøen dro på til 20cm.

 

Her på Gullholmen kom vi frem til full havn, bortsett fra en ledig line og "kremplassen" vår, den eneste longside plassen i hele indre havn. Der kom havneverten løpende og loset oss inn og tok tampene. Dette er en plass han ikke vil ha båter utenpå pga. den er rett ved undergangen under broen til restauranten.

 

Slik ser det ut nå.

 

kailangs.jpg.2498062c9c2ec2a2b8ceb69b8dd860b4.jpg

 

Dette er den samme plassen vi lå på i begynnelsen av juni på sørgående. Da var det litt mer plass!

 

20240611_135706.jpg.1862df4f0b93cc43b295aea287aee9d8.jpg

 

Om det var fullt da vi kom igår, er det nå helt utrolig fullt, slik har vi aldri opplevet Gullholmen før, se bilder nedenfor.

 

Igår kom en gammel bekjent fra Båtplassen bortom for en prat, kapteinen på Festina Lente som jeg ikke har sett siden BP-treffet i Åsgårdstrand. Idag har han kun 4 båter utenpå, men igår var det 6.

 

festina_lente.jpg.941f02d311ac80207ad5863b8392529e.jpg

 

 

 

Her litt bilder fra havnen, både i indre og ytre del.

 

fullt1.jpg.9b898397a04369a05ca32098f9308751.jpg

 

fullt2.jpg.ce9885f73eb74c182910acdb9e86d946.jpg

 

fullt3.jpg.7bb1f41854057df0fe788caaac2809c3.jpg

 

fullt4.jpg.a846183c86ddcb3d383e5a27f1b3d154.jpg

 

fullt5.jpg.5adbfa7b09e911d4c1d6f4e37082dbe6.jpg

 

fullt6.jpg.4a914e90c5bbf2d8ceec2c1136283dfe.jpg

 

fullt7.jpg.83cb91234ed02d187a645288b08c1394.jpg

 

fullt8.jpg.6d3941b24a8b4ffea0a73691562b6112.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trude snakket om et eller annet oppslag inne i havnen, men merket seg ikke hva det gjaldt, Men jeg tror det bare er fellesferien, det er jo ikke helg ennå. Det ble helt fult i Skärhamn også. Så vidt jeg har fått det med meg er dette siste uke i fellesferien, den svenske idustrisemestern varer en uke til. I Norge starter skolene 19. august, i Sverige 20. august.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var nok flaks at plassen var ledig, men den plassen har jeg visst om i mange år (og brukt den). Vi har vært mange ganger på herlige Gullholmen (første gang i 1989). Men det har gjerne vært i juni eller august.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor vil du anbefale at vi tar overnatting på vei ned til Öckerô? Med tanke på mengde båt kam det være lurt å planlegge rett. Vi drar grytidlig mandags morgen fra Fredrikstad. Vi skal fylle drivstoff på Öckerö for vi begir oss oppover mot Trollättan.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Hvor vil du anbefale at vi tar overnatting på vei ned til Öckerô?

 

Det er vanskelig å si. Vi har lite erfaring med trøkket i juli, da pleier vi stort sett å ligge i ro godt syd for Marstrand. Rent generelt ligger mange i ro i dårlig vær med regn og mye vind, som idag her på Gullholmen. Idag har det vært under 15 båter inn/ut i indre havn. Ellers er vinduet for å få plass mellom 1000 og 1200.

 

Vi har en favoritthavn, Hunnebostrand like før Sotekanalen som kanskje kan anbefales. Den er stor. Men der er det blitt dyrt å ligge som kanskje gjør at det blir mer ledige plasser. Der regnes prisen ut etter hvor mange kvadratmeter båten dekker med en kvadratmeterpris nå i høysesongen på 18 kroner. Som et eksempel kan jeg ta en 10m lang, 3,75m brei båt. Da vil det koste 10 x 3,75 x 18 = SEK675 pluss SEK 75 for strøm som nok skremmer mange til å gå forbi.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 54 minutter siden:

 

Det er vanskelig å si. Vi har lite erfaring med trøkket i juli, da pleier vi stort sett å ligge i ro godt syd for Marstrand. Rent generelt ligger mange i ro i dårlig vær med regn og mye vind, som idag her på Gullholmen. Idag har det vært under 15 båter inn/ut i indre havn. Ellers er vinduet for å få plass mellom 1000 og 1200.

 

Vi har en favoritthavn, Hunnebostrand like før Sotekanalen som kanskje kan anbefales. Den er stor. Men der er det blitt dyrt å ligge som kanskje gjør at det blir mer ledige plasser. Der regnes prisen ut etter hvor mange kvadratmeter båten dekker med en kvadratmeterpris nå i høysesongen på 18 kroner. Som et eksempel kan jeg ta en 10m lang, 3,75m brei båt. Da vil det koste 10 x 3,75 x 18 = SEK675 pluss SEK 75 for strøm som nok skremmer mange til å gå forbi.

Ja, har fått med meg prisøkningen i Sotenesområdet. Tenkte å prøve å komme et stykke lenger ned før vi tar kvelden på mandag. Er været fint kan vi ta uthavn og ligge på svai. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Ja, har fått med meg prisøkningen i Sotenesområdet. Tenkte å prøve å komme et stykke lenger ned før vi tar kvelden på mandag. Er været fint kan vi ta uthavn og ligge på svai. 

Er det plass på Gullholmen (der må du nok ligge på utsiden) så er det et herlig sted. Mollösund er også et sted jeg trives, de har jo en egen kai for større båter. Også Marstrand synes jeg er koselig.

 

Men felles for alle disse er at jeg aldri har vært der under hovedsesongen, noe som egentlig gjelder de aller, aller fleste stedene jeg har vært!

 

Jeg har markert de stedene som kan være aktuelle å legge seg med gult, pluss at for Marstrand har jeg merket en brygge med rødt. Den er jeg litt usikker på om er gjestebrygge, men de gangene jeg har vært der har jeg sett at det stort sett utelukkende ligger store båter der, 50+.

 

Gullholmen (mulig det er septiktømming på en del av den øverste markerte bryggen):

 

IMG_8834.jpg.acca94a56483d155dfe98fe377f23463.jpg

 

Mollösund:

IMG_8835.jpg.56022654be1f2b185f9a547659d33571.jpg

 

Marstrand:

IMG_8836.jpg.91e00153d848bdf964e01112583bfc97.jpg

Link to post
Share on other sites

Det ble en flott uke på Gullholmen. Vi hadde faktisk kun en dag med regn. Det var en ny opplevelse med å ligge der i høysesongen, at det kunne bli så fullt var nytt for oss. Men vi hadde jo kremplassen. Riktignok litt nært restauranten med musikk på noen kvelder (slutt ca. 2230) var det, men de hadde god Pizza som vi kjøpte og tok med til båten en dag for å feire 43 års bryllupsdag.

 

Her møtte vi et annet BP-medlem som vi ikke hadde snakket med siden BP-treffet i Åsgårdstrand for mange år siden. Det var mannskapet på Festina Lente IV (52 fot seilbåt) der vi en kveld ble bedt ombord til en night cup. På bildet ligger de godt kailangs med mange andre båter på utsiden.

 

fullt1.jpg.4caf7530facdacab3d4f6d7e867d36df.jpg

 

En dag var det stor aktivitet på torget og bryggen. Da var det dagen da en søppelbåt kom og alle fastboende kunne levere oppsamlet søppel og rot, inklusive spesialavfall. Da ble det trangt på bryggen.

 

soppelbat.jpg.d7072136aef77dc6cf230d6d9d7b2c16.jpg

 

iskjosk.jpg.4d7773572b2b2ecb4b2682f70089c9ae.jpg

 

soppel1.jpg.50ed3e1eb20e58cbe54720000d1934aa.jpg

 

soppel2.jpg.f6c21fab8133e9a33519716a9df29825.jpg

 

spesialavfall.jpg.b288ee84cafc67a8c12d955769773440.jpg

 

Midt oppi det hele kom og gikk rutebåtene Knape og Strömkrona.

 

stromkrona.jpg.34b4c6022dd1635e02b78fc6f6ac7a43.jpg

 

Det var vel det jeg hadde fra Gullkrona, nå ligger vi i Springet båthavn på privat brygge hos våre gode svenske venner Claes og Lena.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å legge ved det "obligatoriske" kveldsbildet fra havnen, ikke så fancy farger, men likevel?

 

kveld.jpg.9bcdb0838daa0031a670e8c3304086eb.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som skrevet, dro vi fra Gullholmen i forgårds torsdag til Springet (innenfor Fisketången) der vi nå ligger på vår gode svenske venn sin private brygge. Her ligger vi godt med egen kjerringtrapp for oss pensjonister.

 

Da vi gikk ut fra Gullholmen var det enormt med båter imot ved Islandsberg. Det var nok mange svensker som skulle ned mot Göteborg etter endt ferie. Fra Lysekil tok vi indre leien opp mot Lysekil nordre havnen og så opp rundt Saltö og rundt Malmön. Her ligger vi nok over helgen til tirsdag da planen er å gå til Hunnebostrand. Nå er det "Off Season" priser der med SEK 2,5 pr. m2, noe som tilsier SEK66 pluss SEK75 for strøm for oss. I høysesongen var prisen 17-18 kroner pr m2!

 

springet_25052016_trapp.jpg.a02fb7611536ae34a4183d8afd28d563.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ble en rolig tur uten vind eller bølger i 22gr. og solskinn via Sotekanalen til Hunnebostrand.  Her var det bare å velge i plasser, max 25% fullt.

 

Og vi fikk vår faste kailangs plass med skilt om at det ikke er tillatt med båter utpå. Her har vi ligget på samme plassen i mange år, sist 30. mai iår.

 

Nå er det OFF Season i Sotenäs kommune, så vi betaler SEK55 pluss SEK 70 for strøm. Og som vel den siste havnen her nede er dusjen endelig blitt gratis slik det har vært i mange år alle andre steder.

 

ailanga_innover.jpg.71be21862c71c37b68d24bf77c09ac58.jpg

 

kailangs_utover.jpg.fb1c1b066126b73816c87d45e810c0a3.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Møtte Trudelutt ved utløpet av Sotekanalen i dag. Like etter møtte vi Mon Bijou i kanalen. Rene bp-kjendisparaden!
 

Lå i Hunnebostrand i natt og det var nok noen flere der da, kanskje rundt 50% fullt. Ligger på Gullholmen nå og her er det stappfullt.

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 2 timer siden:

Møtte Trudelutt ved utløpet av Sotekanalen i dag. Like etter møtte vi Mon Bijou i kanalen. Rene bp-kjendisparaden!
 

Lå i Hunnebostrand i natt og det var nok noen flere der da, kanskje rundt 50% fullt. Ligger på Gullholmen nå og her er det stappfullt.

Mener jeg hilste på en Norsk Nimbus  ja:smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå fredag er det temmelig fullt her i Hunnebo. dvs.på bryggen mot Göransö ligger de kailangs der alle skulle lagt å liner. Idag tror jeg ingen båter har gått, kun 5 - 8 båter har kommet. Det har bøttet ned med regn hele første del av dagen før solen kom, og nå uler vinden. Jeg måler 10 - 12m/s rett inn på siden av båten.

 

Men vi ligger godt kailangs på den beste plassen med to spring og en tamp fremover og en akterover på lesiden av bryggen slik at vi slipper ulyder fra fendergnissing. Denne vinden skal holde seg gjennom helgen, så jeg regner med at vi går nordover til Hamburgsund eller Fjällbacka på tirsdag da vind og sjø skal i seg.

 

Her målinger og prognoser for Väderöene de neste dagene. Ellers sier kystvarslet ned mot 30cm bølger på Humparne tirsdag.

 

boelger.jpg.9d139ed219cc6887c18f3327b2a78ad9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt i ligge trygt fortøyd noen dager nå! Det skal vi gjøre også. Nærmer oss Sjötorp og vi skal ikke over Vänern i den vinden som er meldt nå!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...