Ida Marie III Startet 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2024 Har muligens fått problem med 3 stk 100 amp Biltema batterier, forbruk. Våknet til 11 volt på voltmeteret ombord, etter bare en natt i uthavn. Eneste nye er at jeg har fått et nytt kjøleskap ombord, identisk til det som ble tatt ut, Isoterm 130 liter. Det kom ombord dagen før dette skjedde. Har koblet fra 2 av batteriene nå, ladet dem opp, og de viser 12,9 og 13,01 V hvilespenning 4 dager etter hendelsen. Ingen av dem var varme, heller ingen lukt... Når de står på lading nå, kommer ingen av dem høyere en 13,6 til 13.9 volt under lading, samme med lading fra motor.. fikk alltid 14,4 tidligere.. Har kjørt en slik Biltema batteri tester, med den viser veldig varierende resultat, det mest vanlige den kommer opp med er 70% igjen, "gode batteri" Noen forslag..? Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Hvor gamle er disse batteriene, og hvilken (smart)lader er det du har? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 batteriene er ca 3 år, laderen er en Qik25 amp. er ca 15 år gammel... Men det er samme lave spenningen når Yanmarene lader.. Link to post
Pedaltom Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Det kan være det ene har en kortsluttet celle og i så fall gasser det batteriet og du må være svært forsiktig når du kobler kabler til eller fra så ikke knallgass blir påtent. Det batteriet som drar ned spenningen er ødelagt. Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: Noen forslag Du sier ikke hvaslags batter du har. Fordelen med åpent syrebatteri er at én kan måle syŕevekten på hver celle og se tilstanden på de. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Roger jo skrev for 6 timer siden: Du sier ikke hvaslags batter du har. Fordelen med åpent syrebatteri er at én kan måle syŕevekten på hver celle og se tilstanden på de. Det er Biltema 100 amper vedlikeholdsfrie, med et slikt grønt øye. Alle tre er grønn i "øye" Pedaltom skrev for 9 timer siden: Det kan være det ene har en kortsluttet celle og i så fall gasser det batteriet og du må være svært forsiktig når du kobler kabler til eller fra så ikke knallgass blir påtent. Det batteriet som drar ned spenningen er ødelagt. Det er ingen lukt, har opplevd slikt havari tidligere. Kan et batteri holde 12,8 i spenning etter flere døgn, med en ødelagt celle.?? Forstår ingenting av dette.. Samtidig er det merkelig at ikke laderen trykker de opp til 14,4, slik den gjorde tidligere Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Dette er laderen, ca 16 år gammel. Har funket fint i alle år. Hvordan sjekke om den er i orden ? Har blant annet lagt merke til at kjøleviften på den ikke går lengre, slik den gjorde når store forbrukere slår inn. Kjøleskapet som ble satt inn er 12/24 volt. Regner med den innstiller seg selv automatisk til 12 volt Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Det er Biltema 100 amper vedlikeholdsfrie, med et slikt grønt øye. Alle tre er grønn i "øye" En ladeindikator viser batteriets status. Spesiell ventilasjon som minimerer risikoen for at damp kan trenge ut. men er en celle gåen burde en kjenne varme muligens? Det øye har flere av Biltema batterier Er det et SMF batteri så var/er det 4 årsgaranti. PS. kople ifra kjøleskapet og se om du får opp volten ved lading, mulig det trekker MYE strøm. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Er det ikke deilig å ha fått en skikkelig god grunn til å oppgradere til litium? Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Sun Flyer skrev 10 minutter siden: Er det ikke deilig å ha fått en skikkelig god grunn til å oppgradere til litium? Våre blybatterier tok kvelden hausten 2022. Sun Flyer har eit godt poeng Ikkje minst er der deilig å ikkje uroa seg for å ha lite straum. Link to post
Roger jo Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Ask skrev 1 time siden: Våre blybatterier tok kvelden hausten 2022. Mine Fulmen før og nå SF1853 SØNNAK POWERPRO 185AH Blir byttet hvert 10-11 år. Og en må etterfylle vann og måle Cellene etter behov. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Sun Flyer skrev for 2 timer siden: Er det ikke deilig å ha fått en skikkelig god grunn til å oppgradere til litium? Jo, mulig det, men det blir en annen tråd..? Siste nå, fruen forlangte båttur å uthavn i godværet, og siden start batteriene ikke er involvert, ble det slik. Koblet fra et forbruks batteri jeg har mistenkt, og Yanmar ene leverte 14.4 med en gang. Solcelle panelet har pikket opp i 15 volt, så det meste er ved det gamle igjen... håper jeg.. vi får se i morgen om de 2 siste batteriene fortsatt leverer... jeg oppdaterer.. nå nytes ankerdramnen i solsteiken... Link to post
Fantino Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Jo, mulig det, men det blir en annen tråd..? Siste nå, fruen forlangte båttur å uthavn i godværet, og siden start batteriene ikke er involvert, ble det slik. Koblet fra et forbruks batteri jeg har mistenkt, og Yanmar ene leverte 14.4 med en gang. Solcelle panelet har pikket opp i 15 volt, så det meste er ved det gamle igjen... håper jeg.. vi får se i morgen om de 2 siste batteriene fortsatt leverer... jeg oppdaterer.. nå nytes ankerdramnen i solsteiken... Om de tre forbruksbatteriene er trillinger av samme type/kjøpt samtidig ville jeg vurdert førtidspensjon. Har sett ved to anledninger at neste ‘offer’ gir opp ånden ganske kort tid etter førstemann. Jeg ville i alle fall ikke koplet nye batterier sammen med de, da de kan ødelegge det nye når de en gang feiler. Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Jo, du har sikkert rett i det.. Får se hvordan det ligger ann i morgen.. Så langt fyller solcelle panelet på, slik at de er stadig fulle nå, bare kjøleskapet som trekker noe nå. Målte foresten kjøleskapet med tangamperemeter, viste 3,86 amp under gange, og 0,06 når det slo seg av.. Får krysse fingrene for morgendagen. Filosofien får være at et voltmeter er verdiløst når det gjelder å teste ett batteris kvalitet Link to post
Almvik Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Eller så er lærdommen at parallellkoblede batterier ikke kan måles. En voltmeter er brukbar å teste batterier med, men toppspenningen de er ladet med må tas vekk med en belasting samtidig som du måler hva spenningen synker til og hvor fort den kommer opp igjen. Kun måling av toppspenning sier ikke så mye. Link to post
Ida Marie III Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Siste oppdatering er at strømmen heller ikke holdt på de 2 siste batteriene. Kl 09.00 startet jeg begge motorer, ladet i en halvtime, så tok solcelle panelet over da det var kommet ut av skyggen. Panelet holder spenningen fint oppe, uavhengig av forbruket vårt. Planen nå er å fortsatt ligge her, men koble fra ennå ett batteri, for å se tilstanden da i morgen. Etter det er det å reise hjem, tømme kjøleskapet, la spenning stå på, men alle forbrukere og lading av, og sjekke dagen etter Kan det høres fornuftig ut.? Om alle 3 blybatteriene er gåen, er jeg redd for at Sun Flyer sitt argument holder.. Åpen for andre forslag... Link to post
Ingper Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Ida Marie III skrev for 22 timer siden: Solcelle panelet har pikket opp i 15 volt Bara så jag inte missuppfattar: Det är väl spänningen före regulator och inte över batterierna som är 15V med solpanelen ? För om det är 15V över batterierna är nog felet att du kokat sönder ett eller flera batterier... Ingemar E. NB Forum Link to post
Ida Marie III Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Ingper skrev 1 time siden: Bara så jag inte missuppfattar: Det är väl spänningen före regulator och inte över batterierna som är 15V med solpanelen ? För om det är 15V över batterierna är nog felet att du kokat sönder ett eller flera batterier... Jo, det er over batteriene...men maks i knapt 1 min, før den detter ned igjen . Har alltid vært slik. Tror ikke det skader så lenge det bare er et kort glimt. Link to post
Åge Grevlingen Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Start med å sjekke at alle kabler og koblinger er 100%. Rengjør og ettertrekk alle relevante koblingspunkter. Skal ikke mye til for spenningsfall. Korrosjon på poler og løse koblinger. Mål med voltmeter fra dynamo/lader til batteripol om det er spenningsfall. Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Har målt, der er ikke spenningsfall fra lader/dynamo til batteri polene. Link to post
Ida Marie III Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Da er siste batteri testet alene natten over med kun kjøleskapet på, helt ned mot 10, 6 volt i morges.. Så dermed er alle tre forbruksbatteriene sjekket ut, en for en.. Så, da er det vel bare å knuse sparegrisen, og kjøre en tur til Bergen Batteri Service... Link to post
Faxen Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 God tur, til god handel. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Men da står det igjen å finne ut av hvorfor disse batteriene kun varte i 3 år. Ved godt stell og forbruk i forhold til batteristørrelsen burde de fungert 3 ganger så lenge. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Lars H. skrev for 1 time siden: Men da står det igjen å finne ut av hvorfor disse batteriene kun varte i 3 år. Ved godt stell og forbruk i forhold til batteristørrelsen burde de fungert 3 ganger så lenge. Ja, det har du rett i Lars.. Riktig, nok rett over 4 år gamle var de, sjekket med biltema. Det tredje var et par år eldre... De har stått med vedlikeholdslading hele året, båten har vært brukt hele året, selvfølgelig en god del mindre en om sommeren. I fjor sommer funket de fint. Lå dagesvis i uthavn uten landstrøm, men med solcelle panel. Om vinteren/høst ligger vi alltid med landstrøm i havn. Og da merker en ikke noe om batteriene er dårlige. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn