Jump to content

Lav spenning under lading, i forhold til tidligere

Ida Marie III

Recommended Posts

Jeg har også notert meg at Lifepo4 krever ganske lavt spenningsfall/god dimensjon på ledninger mellom lader og batteri om man skal holde en jevn SOC ved lav floatspenning. Det som skjer om man ikke har kort avstand til lader og gode tverrsnitt er at batteriet en periode tar mer av lasten fordi laderens tilførte spenning til batteriet dropper pga. tap i ledningene når strømmen ut fra laderen går opp.  De ender dermed opp med å dele forbruket imellom seg, der ett blybatteri med vanlig floatspenning lar laderen ta alt, så taper laderen litt av kampen om å levere forbruket ombord mot lithium batteriet, og da særlig om ledere har dårlig tverrsnitt i kombinasjon med skånsom floatspenning.  Det man da ser er at SOC går litt ned og så opp igjen i forhold til forbruket ombord, spesielt når laderen nylig har gått over på float slik at spenningen på Lifepo4 ikke har stabilisert seg.

Kort oppsummert. Sørg for maksimale tverrsnitt og kortest mulig lengde på ledninger til lader. Ved victron mppt, vurder om du kan montere sense ledningen som victron selger til solcelle regulatorer. Det burde egentlig vært sense ledning også ut fra lader, men det har ikke jeg sett på annet enn mastervolt.  Men fullt mulig at det finnes også hos victron og Quick. 

Siste oppdatering fra Litium fronten...

Batteriet stod uten noe lading i natt, viste 13.3 volt om morgenen, og 98 %. Har en del dioder, memori, gass alarmer etc som er på uansett. Satt på landsttøm laderen, og den trykket på med full effekt 25,2 amp. Ved 13,68 V. viste batteriet 100 % igjen, men laderen ladet videre. Ved 13,73 V gikk laderen ned til 24 amp. Ved 13.86 videre ned til 20 amp. Ved 14,0 V ga den 9 amp. Og ved 14,1 V slo laderen seg av. Spenningen begynte da sakte å falle igjen, og nå ca 20 min etter er den på 13,77.

Tenkte å la laderen stå på utover dagen nå, for å se hvor ladespenningen faller til ro...regner med det er det du kaller float.? 

Et spørsmål...som nevnt har solcellepanelet en tendens til å toppe med 14,9 til 15 Volt. Dette er bare snakk om det siste minuttet.... men vil ikke Litiumenbatt. da bare stenge av, og ikke ta skadet..?

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Er dette for høy vedlikeholds lading.?

Nei, det er fin spenning, men etter 4 timer, så skulle den ideelt sett ha gått ned til feks. 13,5V for 2-3 timer siden. Men det er forventet med en blybatteri lader. De har lange absorpsjonstider, dvs. tider der spenningen holdes høyt for at batteriene sakte skal ta til seg energi. Som du sikkert la merke til, så var lithium batteriet fullt ganske brått. Det er behov for 15-60 minutter med «absorpsjonsspenning» med jevne mellomrom, men ikke for at batteriet skal absorbere mer energi. Det er for å jevne cellene.  Så om du har mulighet for å skru ned absorpsjonstiden, så sett den til 1 time.  Regner med at du har fått beskjed av BBS om at du kan bruke en vanlig blybatteri lader, de som selger lithium sier gjerne det. Men ideelt sett, så setter du ned absorpsjonstid, eller bytter lader.  Men det går nok fint i mange år uansett.

14,9-15V ut av solcelle regulator er ikke ideelt. Har du mulighet til å sette ned spenningene på den slik at den ikke skyter så høyt over mål når den prøver å regulere inn? Hva stabiliserer den seg på etter at den har vært en liten tur i taket? 

Seilars skrev 3 minutter siden:

14,9-15V ut av solcelle regulator er ikke ideelt. Har du mulighet til å sette ned spenningene på den slik at den ikke skyter så høyt over mål når den prøver å regulere inn? Hva stabiliserer den seg på etter at den har vært en liten tur i taket? 

Den stabiliserer seg på noe og 13 volt, husker ikke helt nøyaktig... kan sjekke det..

Nå skal det sies at jeg ikke har sett den gjøre dette etter vi koblet den mot Litium, men vil jo tro at det ikke forandrer noe...

Seilars skrev 7 minutter siden:

Regner med at du har fått beskjed av BBS om at du kan bruke en vanlig blybatteri lader, de som selger lithium sier gjerne det. Men ideelt sett, så setter du ned absorpsjonstid, eller bytter lader.  Men det går nok fint i mange år uansett.

Ja, de sa det, men ser jo at den kanskje er på overtid...er jo minst 17 år gammel..

Kan en slik Victron lader også brukes mot start blybatt. ? Ender nok med at jeg bytter lader...

Et spørsmål til.. og om en skulle ved en tabbe gå tom for strøm på begge start batteriene ute "in the wild" Kan en da ta en kabel fra + på Litium batteriet, til + på det tomme blybatteriet, og "fylle" blybatteriet opp litt, for deretter koble fra, og starte... ??

Ida Marie III skrev 10 minutter siden:

Kan en slik Victron lader også brukes mot start blybatt. ?

Har man koblet riktig, så skal det ikke være noe forbruk på ett startbatteri, slik at man ikke trenger lading på det. Men om du likevel ønsker litt lading på det, så vil nok spenningen ut fra Victron lader være ok selv om hovedbatteriet er satt til Lithium. 

Start kabler mellom lithium og startbatterier… Alt er relativt. Jeg har 800A BMS og 50Ah optima start batteri.  Da tror jeg det går fint. Men for å unngå peaker og gnister, så har jeg laget en permanent forbindelse som er brutt i en 400A BEP bryter.  Det som kanskje bekymrer mest med startkabler er nok gnister og elektronikk. Man må være veldig bestemt.  Din BMS er vel 150A. Har du da store startbatterier som er helt tomme, så kan de nok få BMS’en til å stenge ned butikken.

Seilars skrev 31 minutter siden:

Det som kanskje bekymrer mest med startkabler er nok gnister og elektronikk. Man må være veldig bestemt.  Din BMS er vel 150A. Har du da store startbatterier som er helt tomme, så kan de nok få BMS’en til å stenge ned butikken.

Ok, takk for svar.. det har så langt aldri vært noe problem, og blir det neppe heller med

2 motorer og 2 uavhengige startbatteri..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...