Jump to content

Lav spenning under lading, i forhold til tidligere


Ida Marie III

Recommended Posts

Med det bruksmønsteret hele året, er vel ikke 4 år katastrofalt. Men det kan nok tenkes at batteriene har vært utsatt for litt vel mye dyputlading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 4 timer siden:

 Men det kan nok tenkes at batteriene har vært utsatt for litt vel mye dyputlading.

 

Fantino skrev 6 minutter siden:

Evt landstrømlading med for høy float?

 

Ja, ikke godt å si. I dag kjøpte jeg Litiumbatteri oss Bergen batteri service. Så får vi se hvordan " hverdagen" blir etter det er installert. 

Link to post
Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

 

Ja, ikke godt å si. I dag kjøpte jeg Litiumbatteri oss Bergen batteri service. Så får vi se hvordan " hverdagen" blir etter det er installert. 

Slike batterier har jeg lite greie på,  men lading må kunne settes opp for slike batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sun Flyer skrev 12 minutter siden:

Hva ble det og skal du gjøre noe med laderen din? Lav float er viktig.

Foreløpige 1 stk Skanbatt Basic litium 200 amp.  Får en "elektrikker" til å stå for installasjonen. Fra BBS var grunn regelen fra dynamo til bly/startbatt til litium batt, for å beskytte dynamo Hitachi 80 amp. Shunt på minus siden mellom litium batt. og forbrukere.

Han mente laderen og solpanelet kunne gå rett innpå litium batt om jeg husker rett. Fikk med teknisk tegning. 

Link to post

Det jeg har notert meg om alle skanbatt lithium er at de passer på seg selv, og sperrer for kraftig lading dersom det er minus grader og feks. motoren startes på vinteren.  Dermed er det ikke skadelig for batteriet om man starter motoren på vinteren selv om det er minusgrader i batteriene.  På mine 200Ah skanbatt lithium, så går denne ladegrensen på 0,07C hvilket tilsvarer 14A.  Om du har solcelle lading eller landstrøm på en kald vinterdag, vil det være greit å holde nede ladestrøm slik at batteriet tar til seg lading. De fleste vil jo normalt holde plussgrader rundt batteriene ved å kjøre dieselvarmer etc. på tur, men i hjemmehavn kan en liten lader eller solceller være ett greit supplement til en stor lader for helårsbruk slik du har. 

 

Skanbatt er sikkert ikke alene om å ha slike frostsikrings BMS funksjoner, men det er nok også mange lithium batterier som ikke har det fordi de ikke er beregnet for vår nordiske bruk. Det har samtidig blitt mer normalt i moderne smarte ladere å dempe ladestrømmen ved lavere temperaturer slik at batteriene ikke tar skade/ behøver å sperre for lading.  Så om du først er i gang og har knust sparegrisen, så kan jo en victron landstrømslader med smarte lithium funksjoner monteres. Da kan du feks. enten bruke en liten 10A lader når du ligger i hjemmehavn, og dagens quick lader i tillegg ved bruk, eller erstatte dagens quick med en ny lader som er 100% lithium tilpasset.  Slike ladere senker ladestrømmen om det er kaldt, og passer sånn sett på at de få dagene som er kalde på vestlandet ikke fører til tomt batteri.

 

Forøvrig så tror jeg du skal bli godt fornøyd med ett basic skanbatt lithium batteri.  Har selv skanbatt 200Ah HPU med varmefolie, men tror ærlig talt ikke at den folien kommer til å være nødvendig noen gang med dieselvarmer ombord og ladere som er korrekt satt opp.  Det viktigste er tross alt at batteriene passer på seg selv, og at man alltid har ett start batteri tilkoblet dynamo ved utilsiktet utkobling av BMS.

 

Nedenfor er link til noen anbefalte victron ladere med gode lithium programmer. Tror BBS også selger victron.  Den rimeligste på 30A er sikkert mer enn nok, men du kan også velge 50A.  

 

https://www.sparelys.no/butikk/victron-energy/ladere-og-invertere/batteriladere/phoenix-smart-ip43

 

 

 

 

Link to post

Takk for fine opplysninger Seilars..

Egentlig blir båten lite brukt om vinteren, en og annen helgetur.. og ligger jeg da uten lading på litium batteriene i hjemmehavn, så er vel kanskje problemet eliminert, eller ?

Har alltid EL varme ombord.

Om Quick laderen ikke funker godt nok mot Litium batteriet, så blir den raskt byttet ut til en slik du nevner.

Hva anbefaler du/dere som automatisk "skillebryter" mellom start/bly og Litium når motoren stoppes ?

Link to post
Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Egentlig blir båten lite brukt om vinteren, en og annen helgetur.. og ligger jeg da uten lading på litium batteriene i hjemmehavn, så er vel kanskje problemet eliminert, eller ?

 

Eller motsatt, du kan ligge med lading, for batteriet passer uansett på seg selv.  Men for å få ladet det i noe nær minusgrader, så må du ha en virkelig smart lader med lithium program, og ikke en Quick smartlader. Alternativet er å skru på litt varme i båten om du ikke får ladet. 

Link to post
Seilars skrev for 11 timer siden:

 

Eller motsatt, du kan ligge med lading, for batteriet passer uansett på seg selv.  Men for å få ladet det i noe nær minusgrader, så må du ha en virkelig smart lader med lithium program, og ikke en Quick smartlader. Alternativet er å skru på litt varme i båten om du ikke får ladet. 

 

Ok, jeg ender nok med en slik Victron lader, straks jeg ser den gamle ikke strekker til. 

Men hva anbefaler du for å skille mellom start batt. og litium,  når motoren stoppes,og vi ligger i havn. Jeg  ville helst hatt automatiske skille brytere, slik jeg nå har mellom blybanken  og startbatt. 

Link to post

Jeg har tidligere hatt ett 200A rele mellom start og forbruk. Men det var på den tiden da alternativet var en vanlig skillediode med kjøleriller og inntil 0,7V spenningstap.  Nå med victron sin argofet, så slipper jeg å forholde meg til slike tap, og kan skille de tre batterisystemene uten nevneverdig tap.  Med en slik moderne skillediode så kan ikke dynamoen tilbakemates fra batteriene ved kortslutning i diodene. Det skyldes at argofet kun leder i retning mot batteriene. På samme viset så kan ingen av batteriene tappes mot hverandre dersom dynamoen slutter å levere tilstrekkelig spenning.  Det siste jeg vil ha ombord er manuelle brytere slik endel rimelige el. anlegg har.  Man skal uavhengig av hvor avansert el. systemene ombord er kun behøve å forholde seg til en el. bryter, og det er tenningsnøkkelen.  Når den betjenes, og motor starter, så skal man aldri behøve å måle temperaturer, sjekke ladestatus, passe på spenninger, eller kunne feilbetjene brytere. 

 

Argofet er en av de mer vanlige løsningene. Du finner mye info om argofet her på BP.  BBS selger argofet, men det er det også mange andre som gjør. 

 

Ett argument til for bytte av lader er at victron phoenix smart ladere med lithium program i tillegg til å ta hensyn til temperaturen også dropper den lange absorpsjonstiden som blybatterier trenger.  Det er best for lithium batteriene å gå ned på float spenning relativt raskt etter at de er fulladet.  15-60 minutter er ok for å topp balansere cellene. Bly ladere vil gjerne forsøke å presse inn de siste 20 prosentene på batteriene ved å holde spenningen oppe på feks. 14,4V  i 4 timer eller mer.  Det er noen timer lenger enn lithium trenger og  liker.  Greit nok å ha dynamo som ikke tar hensyn til slike tider fra tid til annen, men å alltid lade slik på landstrøm er unødvendig. Sjekk også at solcellene dine ikke forsøker å koke lithium batteriet.  Det går fint med en time eller to, men å stadig prøve å koke batteriet 4 timer eller mer er en slitasjefaktor.  Men spør du dem som selger batterier, så sier de sikkert at det går bra. Victron er en av leverandørene som sier rett ut at det ikke er bra.

 

 

 

 

Link to post

Takk for info Seilars. Jeg følger dine råd. Regner med BBS  selger disse komponentene... 

Dette er siste helgen med bly...ligger i Bakkasund nå å nyter godværet.  På mandag begynner vi på installeringen. Mulig jeg kommer med noen spørsmål underveis,  selv om han som skal gjøre jobben har installert slikt før.

Takker så langt..

Link to post
Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Mulig jeg kommer med noen spørsmål underveis,  selv om han som skal gjøre jobben har installert slikt før.

 

Installerer du kjente produkter fra victron, så er det garantert mange som kan hjelpe deg på dette forumet.  Vi er mange som har mye blått ombord, og produktene er veldig fleksible mtp. endring av settinger. 

Link to post

Da var Litum batteriet opp å gikk, ble ferdig montert i dag..

Yanmaren leverte 48 amp i begynnelsen, stengte den ned etter stund testing, å la inn landstrøm laderen.. den dunket på med maks, 25 amp, ble litt varm i begynnelsen, men etter som det fylte seg opp, senket den påfyllings mengden. Når batteriet var fullt, og laderen slo ut, kalibrerte vi appen..

Ser veldig bra ut så langt...

Blir ut i holmene å teste til helgen..

Link to post

For Lithium tenker jeg at du med god samvittighet kan sette discharge floor lavere enn 50% - kanskje 10 eller 20. Peukert er vel også typisk veldig lav på Lithium - mener jeg har sett Victron anbefale nær 1.00 men husker ikke helt verdien. Og charge efficiency er vel også typisk høy med Lithium. Jeg "ser" rundt 98% på systemet jeg laget for en kameratbåt.

 

Og charged voltage på 13.2V er vel kanskje noe lavt? Noe i retning 13.6-13.8V vil nok passe bedre på Lithium (enkelte foretrekker enda høyere).

Link to post

Det oppsettet du har nå vil fungere dårlig. 

 

Prøv å endre parameterene nedenfor til følgende:

 

Charged voltage 14.0 (Første betingelse for å resette SOC til 100%)

Discharge floor 10% 

Tail current 1% (Andre betingelse for resetting til 100% SOC) Betyr i praksis at strøm må under 2A.  Verdi kan økes om parallellt forbruk ombord fører til at man ikke får 100% SOC resetting. 

Peukert 1,04 ( Ved en normal utlading fra 100%, så skal man gå tom ved ca. 0%, gjør man ikke det, så er peukert sannsynligvis feil. 

Charge efficiency factor 98% (rett verdi sørger for at SOC ikke spretter fra feks 85% til 100% ved lading etter 0%.  Står denne ganske riktig, så viser smartshunt 98-99% når SOC resettes/spretter til 100%.

Tredje betingelsen for resetting av SOC til 100% er «Charged detection time» som hos deg står på minimum 3 minutter.  Det betyr i praksis at dersom batteriet lades med 14V eller mer, og ladestrømmen er 2A eller mindre over en periode på minimum 3 minutter, så har smartshunt fått en bekreftelse på at batteriet er 100% fullt.  Mulig du må øke tail current til feks. 2% for å få det til å fungere. Det finner du ut av. 

 

Som du ser, så vil alle disse faktorene sørge for at batterimeteret viser sånn tålig riktige verdier selv når man ikke har toppladet på endel dager.  Med de settingene du hadde, så ville du raskt fått veldig feil informasjon fra batterimeteret. 

 

På vår båt har jeg testet at batterimeter er riktig kalibrert. Ligger innafor ca. 2% på SOC om jeg tømmer banken til 0%, og lader til 100% igjen. Kapasiteten ligger også ihht. datablad. 

 

 

 

 

 

 

Link to post

En ting til som du bør teste før du drar på holmetur, er hvordan dynamo reagerer på oppstart etter BMS nedstengning pga. tomt batteri. Det du da må gjøre er å tømme batteriet til BMS stenger, og starte motor.  Da må man være litt på vakt, så ikke dynamo overbelastes.  Du vil miste alt ombord inklusive smartshunt, men denne våkner igjen om du starter motor, og dynamo klarer å vekke BMS igjen.  For mange er dette en skummel ting å gjøre, men for meg er det motsatt. Å legge seg utsatt til i uthavn uten å ha stress testet systemene er flaksbasert sikkerhet.  Å kjenne systemene er trygghet.  Til vanlig lader jeg ikke ut Lithium batteriene til de stenger, men en gang i året, så gjør jeg det for å kapasitetsteste og se at alt fungerer.  Skulle dynamo levere unaturlig mye på tomgang, så har du mulighet for å stoppe motor og lade med landstrøm.  Den muligheten har du ikke i uthavner. 

Link to post

Ser at qiuck laderen ikke slår inn på vedlikeholds lading, nå når batteriet er fullt..

Det er jo forsåvidt ok, får bare følge med på hvor langt ned batteriet må gå ned, før den slår inn igjen...

Akkurat dette nevnte han selgeren på BBS, at en "gammeldags" smart lader kunne bli lurt av den vedvarende høye spenningen Litium batteriet gir. Får se hvordan det går i helgen ute i holmene..

Har mulighet for generator og "landstrøm" lading, for å event. sjekke dette..

 

Link to post
Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

Ser at qiuck laderen ikke slår inn på vedlikeholds lading, nå når batteriet er fullt..

Det er jo forsåvidt ok, får bare følge med på hvor langt ned batteriet må gå ned, før den slår inn igjen...

 Hva er floatspenningen på batteriene når laderen er tilkoblet?  Dersom denne er relativt lav, så vil ikke Lifepo4 holdes fulladet.  Du bør nok opp mot 13,5V for å holde noe i nærheten av ett fullt batteri.  13,2V gir hos meg 70% SOC, mens 13,5V holder dem sånn omtrentlig fulle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...