Jump to content

Skal et glassfiberverksted stramme riggen etter rep?

Code0

Recommended Posts

En bekjent grunnstøtte i fjor. Båten måtte på land og riggen av. Etter rep ble båten sjøsatt, og masta satt på, men riggen er slakk, ikke seilklar. Kan man forvente at en forsikringsjobb inkluderer seilklar og trimmet rigg? 30-foter, et par salingshorn, rulleforseil, vanlig storseil. Greit at glassfiberfolk vet lite om riggtuning, men burde de leid inn en som kan det?

Hei.

Kva glassfiberverkstaden skal gjera,eller ikkje gjera, kjem an på kva som er avtalt.

Forsikringsselskapet sitt ansvar er avhengig av kva som står i forsikringsavtalen 

Dette sagt, så vil eg bli overraska om riggjustering ikkje er omfatta av kva selskapet pliktar å betala. 

Jeg vet om flere plastverksteder som ikke har mulighet eller kunnskap til og sette opp masta og justere/stramme den opp sånn den skal være. Men sjekk hva forsikringa sier. 

Bare plastarbeidet er bra, så har egentlig plastverkstedet gjort jobben sin, mener nå jeg 

Eika skrev On 20.5.2024 at 12.33:

Bare plastarbeidet er bra, så har egentlig plastverkstedet gjort jobben sin, mener nå jeg 

Vis hele sitatet  

Enig i det, så her er det vel spørsmål om forsikring skal dekke en rigger til å stramme, og om det burde vært gjort før overlevering. Denne båten har vel bare en lanterne i masta, med det kan også bli litt arbeid med VHF-kabler og annet som går i masta, samt fall og storseilskjøter som ikke er på plass. Så kan man forvente at forsikringsjobben setter båten tilbake til seilbar stand…? Dette er en nybegynner (smalt på på første tur, så får god return på innbetalt polise…) som må ha hjelp til slike ting. 

Som flere har vært inne på ligger vel fasiten i forsikringsvilkår og avtale.

Men generelt tenker jeg at det vil være naturlig å forvente at båten etter utbedring overleveres i samme, (eller bedre), tilstand som før uhellet - altså seileklar.

Hvis plastverkstedet ikke har kompetanse til å justere riggen, noe som sannsynligvis er et eget fagfelt(?), bør forsikringsselskapet leie inn en aktør som kan fikse den biten.

Eika skrev On 20.5.2024 at 12.33:

Vis hele sitatet  

Er ikke enig.
Er som å sette inn bilen for karosseri skade.
Man forventer å få den tilbake ferdig lakkert selv om de fleste oppretter verksteder ikke har lakk boks.
Eller få bilen tilbake uten rute for oppretteren er ikke ruteskifter.
Har man ikke kompetanse eller utstyr lokalt må det leies inn slik att kunden får objektet tilbake ferdig reparert etter en forsikringsskade

Det fungerer bra i bilbransjen hvorfor ikke i båtbransjen?

pipe skrev On 20.5.2024 at 16.24:

Er ikke enig.
Er som å sette inn bilen for karosseri skade.
Man forventer å få den tilbake ferdig lakkert selv om de fleste oppretter verksteder ikke har lakk boks.
Eller få bilen tilbake uten rute for oppretteren er ikke ruteskifter.
Har man ikke kompetanse eller utstyr lokalt må det leies inn slik att kunden får objektet tilbake ferdig reparert etter en forsikringsskade

Det fungerer bra i bilbransjen hvorfor ikke i båtbransjen?

Vis hele sitatet  

Du er ikkje einig, men du har ikkje rett. Dette handlar ikkje om forventingar, men kva som er avtalt.

Les mitt førre innlegg. Dei seier svaret på ts sitt spørsmål. Ferdig snakka. 

Code0 skrev On 20.5.2024 at 17.44:

Skal du vinne regatta så, men for turseiling setter man riggen og ferdig med det.

Vis hele sitatet  

Men for endel av oss i båtbransjen, som kun har holdt på motorbåter og plast, så har vi ingen verdens ide om hvordan man setter riggen, det var først for 2 år siden at jeg var borti noen fra ett firma som hadde spesialisert seg på rigging av seilbåt. Det er to helt forskjellige felt. Plastverkstedet skal fikse plast de, bare de er flinke til det så er jobben gjort, men hva firma har av kompetanse vet ikke jeg, kansje de har en som kan seilbåt der, ikke vet jeg hva de har blitt enige om med takstmann/forsikringsselskapet 

Eika skrev On 20.5.2024 at 17.54:

Men for endel av oss i båtbransjen, som kun har holdt på motorbåter og plast, så har vi ingen verdens ide om hvordan man setter riggen,

Vis hele sitatet  

Ja, har full forståelse for det. Mitt svar var om det var veldig individuelle preferanser på hvordan man vil ha det. Tror ikke glassfiber-verksteder skal være eksperter på dette. 

Jeg ville bli svært overrasket om plastverksedet som har reparert grunnstøringsskade også hadde satt riggen  og satt den riktig. Jeg ville uansett ikke stolt på at det var riktig gjort og gått over det selv etterpå. Det er fortsatt stor forskjell på bilbranjse og båtbransje og slik tror jeg det bør være. På samme måte som det er stor forskjell i hvilken kunnskap en bileier og en båteier bør besitte.

Code0 skrev On 20.5.2024 at 18.52:

Spm burde være: ‘ved forsikringsskade, skal båten være seilbar etter utbedring’…

Vis hele sitatet  

Ja helt klart men når ikke plastverkstedet syntes det må forsikringsselskapet kontaktes slik att de kan ha mulighet til å bestemme hvem som skal gjøre denne jobben.

For det hører med til skaden å få båten seilklar etter plastverkstedet har tatt ned masta for å utbedre en skade.

Ask skrev On 20.5.2024 at 17.21:

Du er ikkje einig, men du har ikkje rett. Dette handlar ikkje om forventingar, men kva som er avtalt.

Vis hele sitatet  

Det er jo helt tydelig det ikke er avtalt noe som helst rundt dette da riggen er slakk og båteier aner ikke hvem som har ansvaret.

Ta kontakt med forsikringselskapet og lag en avtale om veien videre.
Er typisk båtbransjen dette.

Dette er vel en jobb som på en normal turseiler vil koste 2-4 tusen på et rigg verksted? Burde velmvøte mulig å ta en telefon til forsikringsselskapet og foreslå at man putrer båten et slikt sted mot å få dekket regningen.

Samtidig kan man vel kanskje si at man får en merverdi av at en rigger setter en rigg som en menigmann hadde satt i utgangspunktet. Så lenge man ikke har papirer/kvittering på at den var profft satt fra før får man kanskje en avkorting av noe slag? Så veldig mange penger er det ikke snakk om. 

Forøvrig enig i prinsippet om at ting skal settes i seilklar stand. Men at ansvaret ligger hos forsikringsselskap og ikke plastverksted. 

Eika skrev On 20.5.2024 at 17.54:

Men for endel av oss i båtbransjen, som kun har holdt på motorbåter og plast, så har vi ingen verdens ide om hvordan man setter riggen,

...

Plastverkstedet skal fikse plast de, bare de er flinke til det så er jobben gjort,

Vis hele sitatet  

Du som plastmann er en del av båtbransjen, men ikke hele. Andre har sine spesialfelt. 

Når forsikringsselskapet skal dekke en skade kan flere spesialister bli engasjert. Da kan den være kunden, selskapet, eller en annen som står for koordineringen. Men det er vel neppe han som har stått og blandet polyester som står for det.  

Men som @Ask skriver, det kommer jo an på hva som er avtalt. 

Jeg stusser litt over at det skilles så skarpt mellom profesjonene. En seilbåt er en helhet fra mastetopp til kjøl, riggen og kjølen møtes i kjølkassa et sted, litt forenklet. Alle kreftene fra riggen ledes langt ned i strukturen. 

En seilbåt som har grunnstøtt så hardt at det er skade i skrog rundt kjøl, må sjekkes for endringer i røstjernsinnfestinger og videre ned. Om akkurat denne grunnstøtingen var så hard, vites ikke.

Mulig jeg overvurderer kompleksiteten, men jeg synes ikke det er hensiktsmessig at en ren plastmann som ikke har filla peiling på rigg, som Eika sier, skal reparere sånne grunnstøtinger.

Uansett, om verkstedet ikke har kompetanse til å rigge opp igjen, skal de ikke ta jobber der de må ta av masta. Seilbåten er ikke sjødyktig før den er seilbar. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det går fint å seile med slakk rigg. En god måte å sette riggen er å sette seil å seile bidevind så stramme vantene litt om litt, gå over på motsatt hals, passe på at masten rett, stramme litt mer osv opp til at le vant ikke slakker før omtrent 25 grader krenging. Bare å komme seg ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...