hermansen Startet 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2024 Båten er en Askeladden Z7 med Mercruiser 5.0 MPI med Alpha drev (2007 modell). Oppdaget dette når båten kom på vannet i år. Kjørte båten ut av plassen sin (rygget) og alt var ok, Satte båten i gir fremover, og motoren stopper. Enten stopper den med en gang eller så går det 2-3 sekund og så stopper den. Dette skjer hver gang båten settes i gir fremover. i revers er det ikke noe problem. Dersom jeg "frikobler drevet" (holder inne knappen på gir/gass-hendel slik at gir ikke kobles inn), så er det ikke noe problem å ruse motoren. Den oppfører seg akkurat slik den skal. Jeg har lagt med en video (ZIP-et for å få lastet den opp) som viser tydelig hva som skjer, Er det noen som har vært borti dette tidligere og/eller som kan fortelle meg hva dette kan skyldes? Båten er ikke kjørt mer 165 timer og siste full-service var i 2023 (1 år siden). Takker for alle tips. Kommentar fra moderator: Beklager, men video må legges på Youtube så den er slettet. Se regler. Link to post
x17 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Ta en titt på denne: https://youtu.be/y8skil_5bf0?feature=shared Link to post
hermansen Svart 31.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar Litt sen oppdatering, men tenkte det kanskje kunne være av interesse. Feilen lå i en wire som går ned i drevet. Mercruiser 5.0 med Alpha drev har 2 stk mikrobrytere som kutter tenningen når en "bytter gir". Den ene bryteren sitter på toppen av motoren og er enkel å justere selv. Den andre sitter nede i drevet. Siden Alpha ikke har egen clutch men mere "en klo", så må momentet være minst mulig (helst 0) for at dette skal fungere korrekt. Det gjøres med å stoppe motoren i 0.1-0.25 sekund mens en girer. Når tenningen da kommer tilbake et så kort tid så vil motoren starte igjen og alt fungerer som det skal. Wire i drevet var lagt feil etter en service høsten 2023, og det førte til problemene våren 2024. Wire var lagt feil på en måte som gjorde at den ble slitt i stykker og det var derfor alt fungerte i starten for så å skape problemer. Verkstedet tok selvsagt på seg all skyld, og byttet wire uten problem for meg i fjor så sesongen ble reddet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn