Jump to content

Volvo penta tamd 31p-a drar på seg luft i dieselsystemet.Drittlei feilsøking!


Alfonzo

Recommended Posts

Begynner og bli dritt lei denne motoren å startproblemer. Har byttet tilførsels slange,filtre,alt av kobber ringer,fødepumpe ny. Må file på starter 25-30 sek før idioten starter,men når den først har startet tar det også noe tid før den går opp på turtall. Men når den først har fått opp diesel trykket,så går den som den skal og uten noe røyk. Den drar altså på seg luft i systemet en eller annen plass,men hvor? Etter bruk og den har vært stanset i 10 min,så er det samme leksa,må file og file,og noen ganger må jeg lufte på finfilteret for i det hele tatt få igang. Leser jo masse om hvor tugstartet disse kan være,men påstås det er normalt. Nei,sånn skal de slettes ikke være,her er det noe som gjør at det kommer luft i systemet som helvetiserer.. hatt mye diesel motor men dette problemet med og ikke lokalisere hvor lufta kommer inn,d har jeg ikke hatt..

Link to post
  Alfonzo skrev On 20.5.2024 at 17.56:

Begynner og bli dritt lei denne motoren å startproblemer. Har byttet tilførsels slange,filtre,alt av kobber ringer,fødepumpe ny. Må file på starter 25-30 sek før idioten starter,men når den først har startet tar det også noe tid før den går opp på turtall. Men når den først har fått opp diesel trykket,så går den som den skal og uten noe røyk. Den drar altså på seg luft i systemet en eller annen plass,men hvor? Etter bruk og den har vært stanset i 10 min,så er det samme leksa,må file og file,og noen ganger må jeg lufte på finfilteret for i det hele tatt få igang. Leser jo masse om hvor tugstartet disse kan være,men påstås det er normalt. Nei,sånn skal de slettes ikke være,her er det noe som gjør at det kommer luft i systemet som helvetiserer.. hatt mye diesel motor men dette problemet med og ikke lokalisere hvor lufta kommer inn,d har jeg ikke hatt..

Vis hele sitatet  


Kan det være en utett tilbakeslagsventil i systemet et eller annet sted som tillater diesel å drenere tilbake til tanken i stedet for å bli ‘stående’ klar til bruk?

 

Hadde noe lignende men i mye mindre grad, dvs var kun et problem etter vinterlagring. Men det forsvant som dugg for solen når jeg skiftet ut det gamle grovfilteret med doble Racor.

Link to post
  Fantino skrev On 20.5.2024 at 18.20:

Kan det være en utett tilbakeslagsventil i systemet et eller annet sted som tillater diesel å drenere tilbake til tanken i stedet for å bli ‘stående’ klar til bruk?

Vis hele sitatet  

Dette er diesel... dersom inntak og utløp står under veskespeil, og det ikke er en lekkasje i systemet imellom inn og ut, så kan det IKKE "renne tilbake" 

Link to post
  Alfonzo skrev On 20.5.2024 at 17.56:

Leser jo masse om hvor tugstartet disse kan være,men påstås det er normalt.

Vis hele sitatet  

Dette kaller jeg svada

Dersom timing er riktig og dieselsystemet er korrekt så har jeg aldri sett eller hørt om en P serie x1, x2, x3 eller x4 Volvo Penta, som har kompresjon, og ikke starter...

Jeg har derimot møtt et høyt antall eiere av slike motorer som ikke har peiling på hva de holder på med og stoler aller mest på hva "en på brygga" har sagt...

  Alfonzo skrev On 20.5.2024 at 17.56:

Etter bruk og den har vært stanset i 10 min,så er det samme leksa,må file og file,og noen ganger må jeg lufte på finfilteret for i det hele tatt få igang.

Vis hele sitatet  

Dette tyder på at du har en betydelig utetthet, kanskje flere...

 

  Alfonzo skrev On 20.5.2024 at 17.56:

hatt mye diesel motor men dette problemet med og ikke lokalisere hvor lufta kommer inn,d har jeg ikke hatt..

Vis hele sitatet  

Kan du ikke prøve min metode da?
Jeg har lager meg et nippelsett som passer til disse motorene. Så monterer klare PVC slanger mellom all komponenter. Så kobler jeg oljesugepumpa på returslangen, så nær tanken som mulig og pumper og lager vacuum.
Nå er det enkelt å se hvor det er luft i slangene.
Enkelt, renslig, billig og effektivt... hvorfor ikke flere gjør det?  Det kommer jeg ALDRI til å forstå.

Link to post
  Alfonzo skrev On 20.5.2024 at 20.18:

Dette er alerede gjort. Hjelper ikke å pumpe på blære før start. Blæra blir hard,og jeg hører at retur går i tanken. Like tungstartet. 

Vis hele sitatet  

Da lukter det høytrykks pumpa. Spørs om den er moden for overhaling.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  mons skrev On 20.5.2024 at 19.20:

Har hatt lignende problem med sprekk i sugerøret som går ned i tanken.

Prøv å stikke både sugeslange og returslangen oppi en femlitersdunk med diesel og se om problemet blir borte.

Bruk gjerne klar slange på returen og etter motorens fødepumpe for å se etter luft.

Vis hele sitatet  

Er det sprekk i stigrøret i tanken,skulle vel motoren mistet kraft under drift pga at den da drar luft? 

Link to post
  Okkaby skrev On 20.5.2024 at 20.22:

Hjelper ikke å pumpe på blære før start. Blæra blir hard,og jeg hører at retur går i tanken.

Vis hele sitatet  

Dersom du hører at returdiesel splæsher i tanken.... da har du finne feilen.
Dersom returrøret går nesten til bunnen , som det skal, så hører du ikke at dieselen plasker ned i veskespeilet...

 

Bruk 5 literdunk metoden til @mons for å bekrefte at du har en mekanisk feil i tanken...

Link to post
  dieselfan skrev On 20.5.2024 at 20.41:

Dersom du hører at returdiesel splæsher i tanken.... da har du finne feilen.
Dersom returrøret går nesten til bunnen , som det skal, så hører du ikke at dieselen plasker ned i veskespeilet...

 

Bruk 5 literdunk metoden til @mons for å bekrefte at du har en mekanisk feil i tanken...

Vis hele sitatet  

Ok,så du mener at det ikke skal høres at retur går i tanken? Vist retur røret i tanken er over nivået i tanken,så bidrar dette til at diesel siger tilbake til tank? 

Link to post
  dieselfan skrev On 20.5.2024 at 21.05:

JA !!! 

Vis hele sitatet  

Ja,dette gir jo mening. Da er det vel der feilen ligger,for jeg hører tydelig at det spruter/bobler  i tanken når jeg pumper med blæra. Dette er jo igrunn logisk også når jeg tenker meg om. Både suge slange å retur slange går i ver sin nippel på toppen av tanken,men har også utak i bunn av tanken. Vist så er at retur rør i toppen av tank er ødelakt,kan d da fungere å koble retur til bunnen av tanken?

Link to post
  Alfonzo skrev On 20.5.2024 at 21.22:

Vist så er at retur rør i toppen av tank er ødelakt,kan d da fungere å koble retur til bunnen av tanken?

Vis hele sitatet  

Ja, men normalt vil nok alle som har sett en båtbrann anbefale å montere en gjennomføring i toppen av tanken, med rør nesten til bunnen, og gjerne en bøy nederst som vender bort fra stigerøret fordi returdiesel normalt er meget varm og det er er effektreduserende...

 

 

 

 

Link to post
  dieselfan skrev On 20.5.2024 at 20.07:

Hva slags motor har du da ?

Vis hele sitatet  

Helt vanlig VP D3. Kjente på stige og returrør (ikke mulig å se de via mannlokket da) når jeg mekket nye gjennomføringer til ‘poleringsanlegg’ og stussen på returen var en hel del kortere, uten at jeg vet eksakt hvor mye. Uansett så er det vel en overtrykksventil som slipper returdiesel tilbake til tank på en CR-motor? Er gjerne mer kritisk med konvensjonell dieselpumpe?

Link to post
  Fantino skrev On 20.5.2024 at 22.03:

Uansett så er det vel en overtrykksventil som slipper returdiesel tilbake til tank på en CR-motor? Er gjerne mer kritisk med konvensjonell dieselpumpe?

Vis hele sitatet  

Dette er en tråd som handler om konvensjonell diesel.

Alle CR motorer jeg vet om har el matepumpe som bygger opp trykk før start, så på en måte mindre sårbar, samtidig så er den mer utsatt for skade dersom den blir kinnet tørr.
Hundrevis av CR pumper ødelegges av duster som lufter CR motorer ved å kinne.... noen av disse jobber som mekanikere :crazy:   CR=2000bar   VP31P= 250bar ish

  Fantino skrev On 20.5.2024 at 22.03:

Er gjerne mer kritisk med konvensjonell dieselpumpe?

Vis hele sitatet  

En konvensjonell diesel som vanligvis ikke har el matepumpe og trykk-holdeventil til å hjelpe seg i starten er mer avhengig av å ha et lukket system dvs nedsenket returrør.

 

Men, la oss holde oss til TS sin motor til den maler som en "kattepus"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...