Jump to content

Volvo penta tamd 31p-a drar på seg luft i dieselsystemet.Drittlei feilsøking!


Alfonzo

Recommended Posts

Begynner og bli dritt lei denne motoren å startproblemer. Har byttet tilførsels slange,filtre,alt av kobber ringer,fødepumpe ny. Må file på starter 25-30 sek før idioten starter,men når den først har startet tar det også noe tid før den går opp på turtall. Men når den først har fått opp diesel trykket,så går den som den skal og uten noe røyk. Den drar altså på seg luft i systemet en eller annen plass,men hvor? Etter bruk og den har vært stanset i 10 min,så er det samme leksa,må file og file,og noen ganger må jeg lufte på finfilteret for i det hele tatt få igang. Leser jo masse om hvor tugstartet disse kan være,men påstås det er normalt. Nei,sånn skal de slettes ikke være,her er det noe som gjør at det kommer luft i systemet som helvetiserer.. hatt mye diesel motor men dette problemet med og ikke lokalisere hvor lufta kommer inn,d har jeg ikke hatt..

Link to post
Alfonzo skrev 25 minutter siden:

Begynner og bli dritt lei denne motoren å startproblemer. Har byttet tilførsels slange,filtre,alt av kobber ringer,fødepumpe ny. Må file på starter 25-30 sek før idioten starter,men når den først har startet tar det også noe tid før den går opp på turtall. Men når den først har fått opp diesel trykket,så går den som den skal og uten noe røyk. Den drar altså på seg luft i systemet en eller annen plass,men hvor? Etter bruk og den har vært stanset i 10 min,så er det samme leksa,må file og file,og noen ganger må jeg lufte på finfilteret for i det hele tatt få igang. Leser jo masse om hvor tugstartet disse kan være,men påstås det er normalt. Nei,sånn skal de slettes ikke være,her er det noe som gjør at det kommer luft i systemet som helvetiserer.. hatt mye diesel motor men dette problemet med og ikke lokalisere hvor lufta kommer inn,d har jeg ikke hatt..


Kan det være en utett tilbakeslagsventil i systemet et eller annet sted som tillater diesel å drenere tilbake til tanken i stedet for å bli ‘stående’ klar til bruk?

 

Hadde noe lignende men i mye mindre grad, dvs var kun et problem etter vinterlagring. Men det forsvant som dugg for solen når jeg skiftet ut det gamle grovfilteret med doble Racor.

Link to post
Fantino skrev 50 minutter siden:

Kan det være en utett tilbakeslagsventil i systemet et eller annet sted som tillater diesel å drenere tilbake til tanken i stedet for å bli ‘stående’ klar til bruk?

Dette er diesel... dersom inntak og utløp står under veskespeil, og det ikke er en lekkasje i systemet imellom inn og ut, så kan det IKKE "renne tilbake" 

Link to post

Har hatt lignende problem med sprekk i sugerøret som går ned i tanken.

Prøv å stikke både sugeslange og returslangen oppi en femlitersdunk med diesel og se om problemet blir borte.

Bruk gjerne klar slange på returen og etter motorens fødepumpe for å se etter luft.

Mons

Link to post
dieselfan skrev 42 minutter siden:

Dette er diesel... dersom inntak og utløp står under veskespeil, og det ikke er en lekkasje i systemet imellom inn og ut, så kan det IKKE "renne tilbake" 

Er klar over at det er diesel. Retur til tank står vel ikke nødvendigvis under væskespeil. Det gjør den i alle fall ikke hos meg. 

Link to post
Alfonzo skrev 1 time siden:

Leser jo masse om hvor tugstartet disse kan være,men påstås det er normalt.

Dette kaller jeg svada

Dersom timing er riktig og dieselsystemet er korrekt så har jeg aldri sett eller hørt om en P serie x1, x2, x3 eller x4 Volvo Penta, som har kompresjon, og ikke starter...

Jeg har derimot møtt et høyt antall eiere av slike motorer som ikke har peiling på hva de holder på med og stoler aller mest på hva "en på brygga" har sagt...

Alfonzo skrev for 1 time siden:

Etter bruk og den har vært stanset i 10 min,så er det samme leksa,må file og file,og noen ganger må jeg lufte på finfilteret for i det hele tatt få igang.

Dette tyder på at du har en betydelig utetthet, kanskje flere...

 

Alfonzo skrev for 1 time siden:

hatt mye diesel motor men dette problemet med og ikke lokalisere hvor lufta kommer inn,d har jeg ikke hatt..

Kan du ikke prøve min metode da?
Jeg har lager meg et nippelsett som passer til disse motorene. Så monterer klare PVC slanger mellom all komponenter. Så kobler jeg oljesugepumpa på returslangen, så nær tanken som mulig og pumper og lager vacuum.
Nå er det enkelt å se hvor det er luft i slangene.
Enkelt, renslig, billig og effektivt... hvorfor ikke flere gjør det?  Det kommer jeg ALDRI til å forstå.

Link to post
Okkaby skrev for 2 timer siden:

Monter en håndpumpe som brukes på bensintank til utenbords motor. Et par pump før start. Å du kan feilsøke videre etter sesongen

Dette er alerede gjort. Hjelper ikke å pumpe på blære før start. Blæra blir hard,og jeg hører at retur går i tanken. Like tungstartet. 

Link to post
mons skrev 1 time siden:

Har hatt lignende problem med sprekk i sugerøret som går ned i tanken.

Prøv å stikke både sugeslange og returslangen oppi en femlitersdunk med diesel og se om problemet blir borte.

Bruk gjerne klar slange på returen og etter motorens fødepumpe for å se etter luft.

Er det sprekk i stigrøret i tanken,skulle vel motoren mistet kraft under drift pga at den da drar luft? 

Link to post

Det virker rett å slett at ikke høytrykks pumpa gir nok tilførsel under start? Fikk et tips om at det kan være den såkalte røykbegrenseren som er blitt slakk,å kan justeres på? Den er vel styrt av vakuum fra innsuget,å kan det være at det er blitt for slakt imellom membran å ventil på denne? 

Link to post
Okkaby skrev 13 minutter siden:

Hjelper ikke å pumpe på blære før start. Blæra blir hard,og jeg hører at retur går i tanken.

Dersom du hører at returdiesel splæsher i tanken.... da har du finne feilen.
Dersom returrøret går nesten til bunnen , som det skal, så hører du ikke at dieselen plasker ned i veskespeilet...

 

Bruk 5 literdunk metoden til @mons for å bekrefte at du har en mekanisk feil i tanken...

Link to post
dieselfan skrev 2 minutter siden:

Dersom du hører at returdiesel splæsher i tanken.... da har du finne feilen.
Dersom returrøret går nesten til bunnen , som det skal, så hører du ikke at dieselen plasker ned i veskespeilet...

 

Bruk 5 literdunk metoden til @mons for å bekrefte at du har en mekanisk feil i tanken...

Ok,så du mener at det ikke skal høres at retur går i tanken? Vist retur røret i tanken er over nivået i tanken,så bidrar dette til at diesel siger tilbake til tank? 

Link to post
dieselfan skrev 7 minutter siden:

JA !!! 

Ja,dette gir jo mening. Da er det vel der feilen ligger,for jeg hører tydelig at det spruter/bobler  i tanken når jeg pumper med blæra. Dette er jo igrunn logisk også når jeg tenker meg om. Både suge slange å retur slange går i ver sin nippel på toppen av tanken,men har også utak i bunn av tanken. Vist så er at retur rør i toppen av tank er ødelakt,kan d da fungere å koble retur til bunnen av tanken?

Link to post
Alfonzo skrev 3 minutter siden:

Vist så er at retur rør i toppen av tank er ødelakt,kan d da fungere å koble retur til bunnen av tanken?

Ja, men normalt vil nok alle som har sett en båtbrann anbefale å montere en gjennomføring i toppen av tanken, med rør nesten til bunnen, og gjerne en bøy nederst som vender bort fra stigerøret fordi returdiesel normalt er meget varm og det er er effektreduserende...

 

 

 

 

Link to post
Alfonzo skrev On 20.5.2024 at 22.47:

Ok,så du mener at det ikke skal høres at retur går i tanken?

Ett unntak, dersom du har et falltanksystem.

(dvs at tanken ligger høyere enn motoren)

(det vil også si at sansynligheten for en grusom lekkasje er mye større, for da stopper gjerne ikke lekkasjen før tanken er tom...)

Link to post
J-Å skrev 9 minutter siden:

Hos meg var det en stengekran på toppen av tanken som var synderen. Trakk inn luft.

Det er dessverre mange muligheter, derfor starter jeg alltid med klare slanger så kan jeg utelukke mange og dyre komponenter....

Deler et prinsipp oppsett av et sugetank oppsett som er det desidert vanligste i vårt land.

image.png.acfcc7370b8ba3ff4c72511260b18ad2.png

Link to post
dieselfan skrev for 1 time siden:

Hva slags motor har du da ?

Helt vanlig VP D3. Kjente på stige og returrør (ikke mulig å se de via mannlokket da) når jeg mekket nye gjennomføringer til ‘poleringsanlegg’ og stussen på returen var en hel del kortere, uten at jeg vet eksakt hvor mye. Uansett så er det vel en overtrykksventil som slipper returdiesel tilbake til tank på en CR-motor? Er gjerne mer kritisk med konvensjonell dieselpumpe?

Link to post
Fantino skrev 16 minutter siden:

Uansett så er det vel en overtrykksventil som slipper returdiesel tilbake til tank på en CR-motor? Er gjerne mer kritisk med konvensjonell dieselpumpe?

Dette er en tråd som handler om konvensjonell diesel.

Alle CR motorer jeg vet om har el matepumpe som bygger opp trykk før start, så på en måte mindre sårbar, samtidig så er den mer utsatt for skade dersom den blir kinnet tørr.
Hundrevis av CR pumper ødelegges av duster som lufter CR motorer ved å kinne.... noen av disse jobber som mekanikere :crazy:   CR=2000bar   VP31P= 250bar ish

Fantino skrev 16 minutter siden:

Er gjerne mer kritisk med konvensjonell dieselpumpe?

En konvensjonell diesel som vanligvis ikke har el matepumpe og trykk-holdeventil til å hjelpe seg i starten er mer avhengig av å ha et lukket system dvs nedsenket returrør.

 

Men, la oss holde oss til TS sin motor til den maler som en "kattepus"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...