Jump to content

Volvo penta tamd 31p-a drar på seg luft i dieselsystemet.Drittlei feilsøking!

Alfonzo

Recommended Posts

Kan komme med tilbake mld på dette,og rimelig sikker på at ting er i orden nå. Jeg nevnte at  jeg justerte på "mengde skruen",men dette er feil. Det er den skruen på toppen av den såkalte røyk begrenseren jeg justerte på,ca 1/2 turn inn. Dette gjorde at motoren startet umiddelbart når jeg tok i nøkkelen,og har fortsatt gjort det etter dette. Tok idag og justerte den tilbake for å se om problemet oppsto igjen,og det gjorde det. Samme startproblem med en gang,nektet plent å starte. Justerte så ned en 1/2 omdr igjen,og motor starter umiddelbart. Snakket med en volvo penta mekaniker om dette,og han sa det ble et slitespor ettervert på akslingen som går fra membran nede i begrenseren,derav dette problemet. Den får ikke nok tilførsel i start øyblikket. Uanset,motorn starter ivertfall ved første pekk uansett kald eller varm nå,og da er jeg fornøyd..

Alfonzo skrev 28 minutter siden:

Tok idag og justerte den tilbake for å se om problemet oppsto igjen,og det gjorde det. Samme startproblem med en gang,nektet plent å starte. Justerte så ned en 1/2 omdr igjen,og motor starter umiddelbart.

Har sove dårlig pga denne... fint at du gjorde den testen og fikk det bekreftet :clap:

Du har kanskje gnagd litt på den du også :wink:

Et lille eksempel på hvordan en tråd som denne kan hjælpe:

Efter en kort prøvetur for en uge siden kom jeg tilbage på land, og mens jeg ordnede fendere, så gik motoren pludselig ud med en fejlmeddelelse: Lavt railtryk. (Hyundai d170 motor)

Så begyndte fejlsøgning sammen med mekaniker. Mistanken rettede sig mod sensor  i railen eller muligvis i højtryks pumpe. Det kunne også være ECU som var i stykker. Eller selve højtrykspumpen. Det lugtede af mange dyre bekymringer...

Det er ikke en vældig almindelig motor her i Danmark, så mekanikeren ville opsøge hjælp fra importøren for at fejlsøge yderligere.

Her til morgen fik jeg så hjælp af en anden (og måske bedre mekaniker.) Inspireret af denne tråd, satte vi en gennemsigtig slange på stykket mellem lavtrykspumpen og finfilteret. Masser af luftbobler i slange!

Vi prøvede derefter at blæse den modsatte vej gennem slangen ned til tanken. Helt umuligt at få luft igennem. En kompressor på slangen og pludselig hørte vi et højt dunk fra tanken. Åbenbart en tilstopning af føderøret i tanken! 
startede motoren, og alt virker igen perfekt.

Morale: nogle gange er det helt enkle ting også på en kompliceret moderne CR-motor. Og tak til alle der har bidraget i denne tråd, for den har jeg lært rigtig meget af, selvom problemet ikke var det samme her men processen med fejlsøgning har jeg definitivt lært meget af!

nu skal jeg bare have løst problemet med snask i tanken...

MajorAndy skrev for 4 timer siden:

Inspireret af denne tråd, satte vi en gennemsigtig slange på stykket mellem lavtrykspumpen og finfilteret. Masser af luftbobler i slange!

Da er vi oppe i fire personer som ser nytten av en plastikkslange bit til 5 kr  :wink:  som kan avskrives over ca 10 år...

Jeg har plass til en slangebit i mine båter.

MajorAndy skrev for 6 timer siden:

Åbenbart en tilstopning af føderøret i tanken! 

Har du en sil i bunnen av ditt føderør?

Har hatt sil på føderør på en Canadisk båt jeg hadde, er ikke tilhenger av den løsningen, fordi den gjemmer bort at tanken er full av lort.. bedre å få et klart signal i utskiller/grovfilter om at tanken behøver service... før motoren stopper midt i Kattegatt :wink:

J-Å skrev 9 minutter siden:

Tyder ikke det på en liten lekkasje som øker når det blir større undertrykk?

I dette tilfellet har både fødepumpe og intern høytrykkpumpe jobbet i serie og undertrykket blir så stort at gassmolekyler frigjøres og blir synlige som "luftbobbler" 

Diesel skummer en del og når en båt ligger å gynger i sjøen, selv ved brygga, så dannes synlig skum. 

Lag en klar sylinder av et PC rør, med slangestuss i enden gassfaseenden, fyll opp røret med 80% diesel, rist opp, koble til vaccumsuger ala oljeskifter. Pump. Du vil nå se at dieselen er klar på minutter, gjør du det samme kan det gå måneder før du med microskop ikke lengre ser små søte bobbler.

Har jobbet med autoklav seperasjon og emulgering. Nyttig når en er glad i dieselmotorer :giggle:

Takker igen for gode spørgsmål! Jeg tænker at @dieselfan har en plausibel forklaring på skum/luft i slangen. Faktum er at motoren fungerede så snart proppen kom ud. 

Tanken ligger langt ude i siden af båden med umulig adgang til inspektionsluge, så jeg ved ikke om der er si, men tvivler. Båden er en Storebro 31 Baltic så måske nogen ved?

I øvrigt har netop denne motor haft en særhed: Gashåndtaget skulle åbnes mere end det andet for at få samme omdrejningstal. ? Ifølge tidligere ejer (købte båden sidste efterår) var det pga forskel i gaskablerne men jeg tænker at der måske har været en begyndende tilstopning allerede? Det kunne måske være derfor bb motor skulle have mere gas end sb for at holde samme omdrejningstal? 

(pga vind har jeg ikke haft mulighed for at teste om det er blevet bedre)

J-Å skrev for 5 timer siden:

Men skulle det komme luftbobler når inntaket i tanken er tett? Tyder ikke det på en liten lekkasje som øker når det blir større undertrykk?

Det er et alternativ, men jeg tok litt av og er oppriktig fasinert av den andre løsningen jeg nevnte... :wink:

dieselfan skrev 13 minutter siden:

Det er et alternativ, men jeg tok litt av og er oppriktig fasinert av den andre løsningen jeg nevnte... :wink:

Jeg kjøper den  første forklaringen din med gassbobler i dette tilfellet. Men jeg hadde selv et tilfelle av at det lakk luft inn i stengekranen på toppen av tanken. Da var det nesten ingen luft når tanken var full, men økte på når det minket på tanken, så turtallet droppet. Først trodde jeg tanken var tom, og byttet til den andre tanken. Så det tok litt tid før årsaken ble funnet.  Også den saken ble løst med klar slange. Eller klare små bensinfilter var det vel jeg brukte, men formålet var det samme.

J-Å skrev 23 minutter siden:

hadde selv et tilfelle av at det lakk luft inn i stengekranen på toppen av tanken. Da var det nesten ingen luft når tanken var full, men økte på når det minket på tanken, så turtallet droppet. Først trodde jeg tanken var tom, og byttet til den andre tanken.

Vi liker jo å se på et dieselsystem som "tett" eller "har en lekkasje". men fakta er jo at ingen slange er diffusjonstett, ingen gjengeforbindele er helt tett, og heller ingen klemringfitting er tett. 

Som brukere kan vi bare gjøre vårt beste for at vi bruker de beste slangene og forbindelsene. Lekkasjerate er jo også avhengig av diameter og lengde, så ikke bruk for stor slange, og ikke bruk for lang slange. Lange gjengeforbindelser er generelt tettest, de gir også best plass for tettemiddel.

Klemringfittings er ikke laget for mange åpne/lukke repetisjoner. De som lufter på dysene i stedet for å lufte med undertrykk på returslangen (på de motorer hvor det går an) skaper seg på sikt ett problem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...