Fantino Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Stormwatch skrev for 1 time siden: Uthevet av meg. Tror ikke dette er uvanlig, har også sett tank hvor returen gikk ut i toppen. Fungerte fint inntil eier kjøpte ny motor. Den sugde luft via returen når den hadde stått en stund. Selv om jeg har CR motor og TS’s motor er med konvensjonell dieselpumpe _kan_ det gjerne være at det lille problemet jeg hadde med tungstartet motor etter vinterlagring - som forsvant etter bytte av grovfilter til Racor, rett og slett skyldtes at diesel over tid seg tilbake i systemet men at dette ble ‘kurert’ med Racorfiltre som vel har slike kuler som hindrer strømning bakover i systemet (har jeg lest meg til, uten å studere dette veldig nøye). Det var uansett et marginalt problem da jeg har elektrisk pumpe og lufter/primer ved å trykke på en knapp på selve motoren, men hadde sikkert vært et enda mer robust system om returrøret hadde gått dypere i tanken. Men kan selvsagt bare ha vært en ørliten luftlekkasje et sted i systemet også. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 25.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Har nå sjekket med klar slange på retur,og det er ikke noe luft å fi. nne i systemet lengre. Idag hvar den tunstarta igjen,7-8 sek før den startet,både kald og varm. Ventet et par timer,så sjekket jeg om det var luft i systemet igjen før jeg prøvda å starte,ikke anntydning til luft nå,kommer ren diesel med en gang. Så luft problemet er borte. Men uansett treg å starte igjen,akk som om den får 0 diesel når jeg kinner,for så plutselig å få diesel å starter uten et host. Skal uansett ha ut stopp selenoiden å sjekke om fjæra kan ha blitt slakk,så kan gjøre at den henger. Ventiler skal også justeres for å sjekke at ingen er for stramme,og likens timing på pumpa. Den starter uansett,men tar alt fra 2-7 sek uavhengig om den er varm eller kald. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Dårlige glødeplugger? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 subwoofer skrev 16 minutter siden: Dårlige glødeplugger? Er vel ikke glødeplugger på de fleste av disse motorer. Standard var uten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Fantino skrev for 3 timer siden: Selv om jeg har CR motor og TS’s motor er med konvensjonell dieselpumpe _kan_ det gjerne være at det lille problemet jeg hadde med tungstartet motor etter vinterlagring - som forsvant etter bytte av grovfilter til Racor, rett og slett skyldtes at diesel over tid seg tilbake i systemet men at dette ble ‘kurert’ med Racorfiltre som vel har slike kuler som hindrer strømning bakover i systemet Det har du nok rett i. En viktig detalj i diskusjonen er at det er krevende å lage en GOD tilbakeslagsventil som står for diesel... Derfor er det en fordel å eliminere behovet for en tilbakeslagsventil i systemet, normalt vil den være en restriksjon. Den vil alltid være en risikofaktor.. jeg velger derfor sugetank og både tur og retur under veskespeilet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Stormwatch skrev for 5 timer siden: Tror ikke dette er uvanlig, har også sett tank hvor returen gikk ut i toppen. Fungerte fint inntil eier kjøpte ny motor. Den sugde luft via returen når den hadde stått en stund. Hvor mange hundre Volvo Penta 3x og 4x motorer har du erfaring fra? Jeg skrev klart at min deling var relatert til sugetankløsninger, og motorer i TS sin familie. Når du klipper og argumenterer som du gjør får jeg inntrykk av at du forvrenger min deling, og flytter fokuset bort fra poenget. Det finnes båtbyggere som i en periode har benyttet falltank. Jeg antar at de som ikke ser fordelen med å ha tur og retur under veskespeil, heller ikke trives med å rigge en hevert, eller lage et vannvater... eller en tanknivåutjamner i et flertanksystem. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2024 Da er det nok tiden for stoppsolenoid. Flere av disse stopper motoren ved å skyve ut en pigg som treffer stoppen inni pumpa. Hvis det er en slik kan du ta av hele greia, legge en tøybit foran hullet og prøve å starte. Hvis den starter kan du stoppe ved å putte lillefingeren inn i hullet og holde litt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Alfonzo Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 subwoofer skrev On 25.5.2024 at 14.19: Dårlige glødeplugger? Neida det er ikke glødeplugger på denne,men derimot 2 stk glødeelement montert i innsuget. Forøvrig tror jeg disse har dårlig funksjon i forhold til tradisjonell glødeplugg. Merker ivertfall ingen forskjell om jeg gløder eller ikke med dette opplegget. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Som sakt så starter den nå ver gang,men noe tregt. Luft problemet er borte etter at retur ble satt under nivå i tanken som dieselfan ga råd om. Den har tydeligvis hatt 2 problemer,så nå er fokuset på stopp selenoid. Den aktiveres med strøm når nøkkel vris i posisjon stopp,som er til venstre fra 0 stilling. Pinnen inne i selenoiden dras da inn,for så sprette tilbake igjen når strømmen kuttes. Hvist fjera i denne blir slakk,så kan det vel være at den da vil henge,å dermed nekte å starte? Er ivertfall det jeg skal undersøke neste gang jeg skal i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Er det foresten noen som vet mm på fastnøkkel som passer selenoiden? Båten ligger på ei øy,så er avhengig av å ta med passende verktøy vær gang jeg skal dit. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Har idag hatt ut stopp selenoid,å testet. Ikke noe galt med den,men motorn er verrre en den noen gang har vært. Etter jeg satte inn selenoiden luftet jeg systemet,å motor startet som normalt. Tok 1 times kjøretur på forksjellig belasting. Legger fast båten i havna å stopper motor. Etter 1 time prver jeg å starte,men nei. Nekter totalt,ikke anntydning engang. Ikke så mye som litt eksos fra motorn under filing. Blir forbannet å spruter litt Bremserens i luftfilter,å den starter tvært å går som om ingenting skulle være galt. Noe er d i forbindelse med den helvettes stopp selenoiden..MØKK!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
A.M.S. Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Alfonzo skrev 1 time siden: Blir forbannet å spruter litt Bremserens i luftfilter,å den starter tvært å går som om ingenting skulle være galt. Man bør ikke bruke startgass eller lignende på dieselmotorer. Man kan heller sprute noe motorolje i innsugsmanifold i stedet. Har du prøvd å åpne olje påfylingslokk når motoren går? Er det mye overtrykk der? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Alfonzo skrev for 2 timer siden: Har idag hatt ut stopp selenoid,å testet. Ikke noe galt med den,men motorn er verrre en den noen gang har vært. Etter jeg satte inn selenoiden luftet jeg systemet,å motor startet som normalt. Tok 1 times kjøretur på forksjellig belasting. Legger fast båten i havna å stopper motor. Etter 1 time prver jeg å starte,men nei. Nekter totalt,ikke anntydning engang. Ikke så mye som litt eksos fra motorn under filing. Blir forbannet å spruter litt Bremserens i luftfilter,å den starter tvært å går som om ingenting skulle være galt. Noe er d i forbindelse med den helvettes stopp selenoiden..MØKK!!!!!! Kanskje på tide å kvitta seg med VP-motoren, og få inn ein god motor i staden? Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Holder en knapp på dieselpumpen Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Hadde liknende problem på en TAMD31A for noen år siden, og prøvde det meste. Det som fjernet problemet hos meg var å plassere startbatteriet nærmere, altså kortere startkabler. Mindre spenningstopper ga tydeligvis motoren den lille ekstra hastigheten som skulle til for å alltid starte. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Grunninnstilling av pumpa. Skal ikke mye til før start kan bli krøkkete. Det skal gjøres jevnlig og som absolutt minimum hver gang registerreim skiftes. Det kan også være matepumpa som krangler, men mindre trolig. Legg inn litt klar slange på sugesiden av pumpa for å være helt sikker på at du ikke har en dårlig pakning og dårlig tilbakeslagsventil som gjør at du får luft på sugesiden når den står stille. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Som andre tidligere har skrevet så er første og enkleste test og kjøre med løs tank med fall inn til fødepumpe. Da kan evt kluss med dieseltilførsel krysses ut en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 subwoofer skrev for 1 time siden: Grunninnstilling av pumpa. Skal ikke mye til før start kan bli krøkkete. Det skal gjøres jevnlig og som absolutt minimum hver gang registerreim skiftes. Det kan også være matepumpa som krangler, men mindre trolig. Legg inn litt klar slange på sugesiden av pumpa for å være helt sikker på at du ikke har en dårlig pakning og dårlig tilbakeslagsventil som gjør at du får luft på sugesiden når den står stille. Finnes ikke noen reg reim på 31 motor. Her er det tannhjul mot tannhjul. Ingen reim eller kjede. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
subwoofer Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Greit å vite! Det reduserer risikoen for at pumpeinnstillingen flytter på seg, men ikke dermed sagt at innstillingen er korrekt... Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 31.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Har prøvd med 10 liters dunk å fall mot pumpa. Samme problemet,nekter å starte etter stopp. Etter at jeg hadde ut stop selenoiden,nekter den å starte. Bruker jeg som sakt litt bremserens i luftfilteret starter den å går som ei klokke helt til jeg stopper. Etter 10 sek stopp,prøver å starte,å den harker igang tilslutt. Venter jeg lengre med å starte,null respons. Starter går fort,så er ikke problem med det. Den får rett å slett ikke nok diesel for å starte. Må jo være et eller annet med høytrykkspumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Begynner å lure på om motoren får nok omdreininger til å starte innimellom. Mulig starteren tuller seg eller det er dårlig kontakt i en kopling. Er det sjekket ut? Siden det er lotto om den starter eller ikke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Alfonzo Svart 31.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Tok idag å sjekket for slakke i mengde skruen. Fikk et tips om at det ble slakke mot gouvernør inne i pumpa. H ar ca en 1/2 omdr slakke før jeg kjente motstand. Justerte bort slakke,altså inn en 1/2 omdr pluss ørlitt til. Motor starter umiddelbart,og har fortsatt å starte etter dette. Responsen på gasshendel etter start skjer også umiddelbart,noe den ikke gjorde før. Så får vi se da,om dette gjorde susen. Stoler ikke på noe enda før det er godt prøvd.. Sitér dette innlegget Link to post
Fearline cornice Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Ser ut som du er nermere en løsning,har vært borti samme symptomer.men da på en kad 43,da var medbringeren feiljustert og slitt.akslingen på pumpen var ikke langt nokk inn.og medbringer var slitt.justerte litt på akslingen på impeller pumpen og byttet medbringer.alt funket 100 %etter det.men hadde like symptomer som din motor.om din motor har samme oppbygging har jeg ingen formening om.men ut fra det jeg har forstått,har medbringer en funksjon inne i diesel pumpen.kan være verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Diskuterte jo litt her tidligere angående plassering av retur i tank, hvor folk flest er enige i at denne normalt skal gå ned mot bunn. Ser da i manualen til min motor(FNM) at der skal retur ikke gå til bunns, men ut i toppen på høyeste punkt av tank. Den var ny for meg. Men mulig det er grunnet common rail, å evt motstand for pumpa kan bli for stor på returen. Men ikke vet jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Stormwatch Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 dieselfan skrev On 25.5.2024 at 17.22: Hvor mange hundre Volvo Penta 3x og 4x motorer har du erfaring fra? Jeg skrev klart at min deling var relatert til sugetankløsninger, og motorer i TS sin familie. Når du klipper og argumenterer som du gjør får jeg inntrykk av at du forvrenger min deling, og flytter fokuset bort fra poenget. Beklager at jeg var uklar. At jeg siterte deg var fordi du pekte på at retur som ender over væskespeil kan føre til problemer med luft. Noe jeg altså også har erfart. Normalt er det bare tilførsel som mistenkes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.