tom Cognac Startet 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2024 Jeg har nye kalesjestenger til båten min. De er laget med de gamle som mal, disse var delvis ødelagte. Derfor er ikke de nye stengene helt perfekte. Jeg har funnet ut at jeg må bøye dem litt i toppen (større krumning i taket) for å få dem til å smalne litt, men beholde samme avstand til skrogfestene. Håper bilde gir en grei forklaring på hva jeg gjør. Jeg lurer på hvor mye stengene vil gå tilbake når jeg tar vekk lastestropp og bjelke? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
dieselfan Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 tom Cognac skrev 1 time siden: Jeg lurer på hvor mye stengene vil gå tilbake når jeg tar vekk lastestropp og bjelke? Det spørs hvilken materialkvalitet du benytter. Bildet er godt og forklarer det meste De kalesjerør jeg har modifisert har vært en varmebehandlet kvalitet som er ganske stiv. En utfordring er at slike kalesjerør har en tendens til å komme litt plutselig... du bøyer litt, ingen forandring, du bøyer litt til, ingenting skjer, så bøyer du littebitt til , så forandrer røret fasong, gjerne altfor mye... Slike rør kan rulles/valses forsiktig for hånd på innsiden av radiusen. Ser litt kokko ut, men det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 tom Cognac skrev for 3 timer siden: Jeg lurer på hvor mye stengene vil gå tilbake når jeg tar vekk lastestropp og bjelke? Det er umulig å gi noe fasitsvar på det. Du må nesten bare prøve deg litt fram. Så lange og tynne rør vil nødvendigvis fjære noe, men aluminium er veldig duktilt. Dessuten kommer det an på materialkvaliteten som @dieselfan sier. Men vær klar over at når du bøyer et langt rør på denne måten så får du en kul på midten. Det vil ikke bøye seg i en jevn radius. Men det er kanskje så lite at det ikke betyr noe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 dieselfan skrev for 7 timer siden: Det spørs hvilken materialkvalitet du benytter. Takker for svar. Jeg aner ikke hva slags kvalitet røret har, det er RHJ kalesjer (https://rhj.no/om-oss/) som har laget både kalesja som var ny for 2 år siden og nå stengene. Komodo skrev for 6 timer siden: Det er umulig å gi noe fasitsvar på det. Du må nesten bare prøve deg litt fram. Så lange og tynne rør vil nødvendigvis fjære noe, men aluminium er veldig duktilt. Dessuten kommer det an på materialkvaliteten som @dieselfan sier. Men vær klar over at når du bøyer et langt rør på denne måten så får du en kul på midten. Det vil ikke bøye seg i en jevn radius. Men det er kanskje så lite at det ikke betyr noe. Jeg får bare prøve meg forsiktig fram. En liten bulk tror jeg ikke gjør noe. Takker for svar. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.