broiler_ben Posted May 21, 2024 Share Posted May 21, 2024 Hei! Har en Winrace 22 med original VP 145 AQ, men er oppgradert til 151. Forrige eier ordnet dette samt alt av elektrisk tenning og det som hører med oppgradereringen av motoren. Kald motor er litt treg, må prøve 4-5 ganger før den starter. Motoren ligger på 600 RPM, varm. Den holder seg stabil, men jeg hører det er noe med motoren som ikke stemmer. Når jeg skal gi litt gass etter å ha ligget i tomgang som kveles motoren. Må gi mye gasspådrag for at den ikke skal kveles. Når jeg ligger i ca 3-4 knop så hører jeg motoren holder på å kveles, må ligge på minst 6-7 knop for at den ikke skal kveles. Motoren har doble forgassere. Ser i manualen på VP 151 at RPM skal ligge på 900. Noen som har noen tips eller triks for å fikse dette? Quote Link to post
subwoofer Posted May 21, 2024 Share Posted May 21, 2024 Jeg sleit med det samme i fjor, oppførselen stemmer med at tomgangsdysene (egentlig lavfartsdysene) er for små. Jeg jaget opp mine fra nominelle 0,60mm til 0.65mm og det virker å ha hjulpet, i går kunne jeg uten problemer ligge i 4,5 knop i lengre tid. Det kunne virke som at dysene hadde grodd litt også, så økningen var kanskje enda større. Hvor mye måtte du bakke ut tomgangsskruene? I fjor måtte jeg bakke dem ut 2,5 tørn, reduserte ca 1/4 tørn nå for samme tomgang. Selve tomgangsturtallet har iofs ikke så mye med det andre problemet å gjøre, den setter du med endestoppen på spjeldmekanismen, altså den skrua som står rett ut til siden på den fremre forgasseren. Quote Link to post
broiler_ben Posted May 22, 2024 Author Share Posted May 22, 2024 Testet tomgangsskruen igår, men det hjalp ingenting. Lurer på om utfordringen ligger i lufteskruene. Noen som vet hvor mange "turn" ut lufteskruene skal på dobbel forgasser til VP 151 AQ? Quote Link to post
subwoofer Posted May 22, 2024 Share Posted May 22, 2024 Å endre på tomgangsturtallet med spjeldvinkelen vil ikke endre noe på oppførselen i progresjonsområdet 1500-2000o/min der jeg regner med du sliter. Tomgangsblandinga som justeres på hver forgasser (du kaller dem "lufteskruer") er ca 2-1/4 tørn ut på begge hos meg, måtte ha dem 2-1/2 tørn ut i fjor før jeg jaget opp dysene. Men denne justeringen har minimalt å si når du er av tomgang og begynner å avdekke progresjonshullene i forgasserløpet. Da er det selve tomgangsdysa som styrer. Den sitter oppunder "hatten" på forgasserne, pekende bakover. Kan skrues ut med en flat skrutrekker. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.