Jump to content

Batteritester sier OK, men kan man stole på det?

finnmarken

Recommended Posts

Jeg opplever at jeg går tom for strøm altfor fort. Jeg har 4 forbruks batterier på 115 amp. Blybatterier. Var fulladet lørdag formiddag og helt tom søndag kveld, dvs 10,4 Volt. Har solceller, men pga dårlig vinkel ga denne nokså lite lading, ca 40 watt i kanskje 5 timer. I tillegg kjørte jeg motor i 45 min. Forbruk er hovedsakelig kjøleskap og snorke maskin om natten. Denne skal ha et forbruk på 90 watt gjennom inverter. 

Jeg fulladet batteriene og koblet disse fra hverandre. 7 timer senere målte jeg spenningen til 13,21 - 13,26. Jeg syntes dette var høyt. Så testet jeg alle batteriene med en gammeldags belastnings tester med glødetråder. Alle batteriene viste OK.

Jeg synes dette er veldig overraskende. Min forventning var at minst et av batteriene var dårlig. 

Hva tenker dere? Kan jeg stole på batteritesten?

Er ikke sikker på hvordan en belastingstester med glødetråd fungerer, eller hvordan du har utført testen.

Det selges en mini batteritester på Biltema som er helt ok, den måler bla innvendig motstand i batteriet, jeg har brukt tilsvarende for å sjekke mine batterier, jeg hadde to defekte batterier på like mange år, tester luket ut disse batteriene kjapt. 

finnmarken skrev for 2 timer siden:

Hva tenker dere? Kan jeg stole på batteritesten?

Har en slik "brødrister" fra BT, og den egner seg best til å sjekke bilbatterier. I prinsippet er den bra for å sjekke at startbatterier gir nok strøm uten at spenningen kollapser, men den trekker bare 50 ampere, så den gir ikke et godt svar på om store båtbatterier som blant annet skal fore en truster er friske. Jeg har kompensert det noe ved å holde belastningen lenger. 

Men til kontroll av forbruksbatterier er den relativt verdiløs. Du kan finne ut at batteriet ikke er helt defekt, men den sier ingenting om gjenværende kapasitet. Det gjør heller ikke den elektroniske CCA testeren som @Førstefender viser til. 

Precis som övriga skrivit kan "snabbtestare" såsom belastnings/glödtrådstestaren och testinstrumenten bara kontrollera startströmmen och inre resistansen men är inte så bra på att ange kvarvarande Ah. Kapaciteten (Ah) kan vara dålig även om testet med dessa visar ganska ok.

Ofta klarar batteriet att ge tillräcklig ström när det är fulladdat, och det klarar även mindre batterier. Men kapaciteten, Ah, (förmågan att ge lägre ström under lite längre tid) kan ha gått ner. Det är t.o.m. nog det vanligaste tecknet på att ett batteri är på väg att ta kväll.

Dottern hade ett batteri i sin bil som fungerade bra länge, ända tills hon satt och lyssnade på musik ett tag innan hon startade. Då gick den inte igång. Men efter uppladdning (där laddaren tyckte batteriet var fulladdat ovanligt snabbt) gick den utmärkt att starta.

När jag mätte kapaciteten genom att göra en testurladdning under längre tid, så var det bara 9,5Ah av 55Ah kvar av kapaciteten....

Gör så här (bara ett av många olika sätt):

Ladda batteriet fullt. Koppla på en strålkastarlampa till bil (55-60W, motsvarar 5A, 60W/12V=5A). Ta tiden tills batteriet är nere på omkring 11,5V. Multiplicera antalet timmar med 5, så har du hur mycket kapacitet i Ah batteriet har.

Exempel: om det tog 6,5 timmar hade batteriet ungefär 6,5 x 5 = 32,5Ah.

Ingemar E.

NB Forum

Komodo skrev for 10 timer siden:

Har en slik "brødrister" fra BT, og den egner seg best til å sjekke bilbatterier. I prinsippet er den bra for å sjekke at startbatterier gir nok strøm uten at spenningen kollapser, men den trekker bare 50 ampere, så den gir ikke et godt svar på om store båtbatterier som blant annet skal fore en truster er friske. Jeg har kompensert det noe ved å holde belastningen lenger. 

Men til kontroll av forbruksbatterier er den relativt verdiløs. Du kan finne ut at batteriet ikke er helt defekt, men den sier ingenting om gjenværende kapasitet. Det gjør heller ikke den elektroniske CCA testeren som @Førstefender viser til. 

Hvis jeg forstår deg rett nå, så er denne testen med glødetråder god på å vise startstrøm, men sier lite om gjenværende kapasitet. Stemmer det?

Men hvordan kan jeg teste dette da? Så disse hurtigtestene virker ikke til mitt formål?

finnmarken skrev 1 time siden:

Hvis jeg forstår deg rett nå, så er denne testen med glødetråder god på å vise startstrøm, men sier lite om gjenværende kapasitet. Stemmer det?

Ja, det stemmer. Brødristeren fra Biltema og CCA testere er for å sjekke evnen til å gi startstrøm.

finnmarken skrev 1 time siden:

Men hvordan kan jeg teste dette da? Så disse hurtigtestene virker ikke til mitt formål?

Da må du gjøre en utladningstest over tid. Oppskrift på det har du nå fått av @Ingper rett over her. Anbefaler deg å koble batteriene fra hverandre slik at du får testet dem individuelt. Du kan nok trekke dem noe mer ned enn 11,5V, men vær forsiktig så du ikke kommer under 10. 10,4 er satt som en grense ved slike utladningstester, men det forutsetter enten at du har et avansert apparat som slår av belastningen akkurat der, eller så må du sitte med kaffekoppen i hånda og nistirre på voltmeteret.

Du kan også Google dette, det har vært beskrevet her på forumet flere ganger før. @Lars H. er en av de som har skrevet litt om dette. Men det spørs om du får han i tale nå, for nå er vel han i gang med sommerturen sin, så nå ligger han vel og rødvinmarinerer seg i en eller annen gjestehavn i Bohuslen :lol:

Jeg er da her selv om jeg fysisk sitter i båten i Strömstad akkurat nå. Som andre her sier, er disse testerne en kan kjøpe beregnet på å teste startbatterier. Kapasiteten på både startbatterier og forbruksbatterier kan kun testet med en slik utladingstest som Ingper beskriver.

Komodo skrev 37 minutter siden:

nå ligger han vel og rødvinmarinerer seg

Vel, jeg er vel ikke helt marinert ennå, med litt rødt er da innkjøpt til en helt annen pris en hjemme i Norge.

modello_masi.jpg.2e66cc337817bfd490117978f7531868.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var da en behagelig pris! Dessuten passer den både til fisk, badeand, sparegris og neper står det, så det må jo være bra!:giggle:

Rødvin er dessuten ypperlig å marinere både kjøtt og folk i. Vidundermedisin.

Tilbake til trådstarter: Mange såkalte "vedlikeholdfrie" batterier kan likevel åpnes. Se om det er et avlangt lokk i plasten på langs av batteriet. Dette kan vippes opp så du kommer til cellene. Da ser du om det mangler syre, og kan evt måle syrevekt på dem. Det grønne øyet viser kon tilstanden i den cellen det står i, ikke de fem andre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Lars H. skrev for 4 timer siden:

Jeg er da her selv om jeg fysisk sitter i båten i Strömstad akkurat nå. Som andre her sier, er disse testerne en kan kjøpe beregnet på å teste startbatterier. Kapasiteten på både startbatterier og forbruksbatterier kan kun testet med en slik utladingstest som Ingper beskriver.

Ok, takk for oppklaring. Var forresten innom Bema tidligere i dag, og de sier også dette. Dog tror jeg det er flere enn meg som har misforstått dette og trodd at disse testene også viste batteriets kapasitet. 

Jeg hadde jo regnet med å bytte ut forbruks banken, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Batteriene er 3 år gamle. Jeg er jo litt fristet til å koble på 2 batterier til og sånn sett øke kapasiteten, men da får jeg dette med gamle og nye batterier. Det er jo ikke ideelt. En annen løsning er et solcellepanel bak på flybridge i tillegg til det jeg har foran. Det vil jo kunne gi bedre lading gjennom hele dagen. Problemet med dette er at det ikke er noen åpenbare steder å feste dette panelet. En tredje løsning kunne jo være å kjøpe et litium batteri, men da må vel dette kobles som en egen batteri bank. 

Andre forslag?

Batteritestere som bare måler startstrøm ala denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744 er ok til startbatterier som mer skal prestere på startstrøm et kort øyeblikk. Den viser helsetilstand med å måle CCA. Men disse viser ofte ok CCA, men allikevell presterer batteri dårlig når det kommer til å levere Ah.

Min erfaring fra båtverden er at en må ha en batterimonitor som teller Ah inn og ut av batteriet. Jeg bruker en sånn 50A versjon, induktiv måler i båten. Har noe lignende til denne Kina-målerenn. Denne har jeg i 50A versjon. 

Med en sånn sak kan du måle faktisk hvor mange Ah ett fulladet batteri gir ut. Kobl til en last, en billykt for eksempel og se hvor mange Ah du får ut. 

Har seilbåt og da må ting gå av seg selv når en er i cockpit. Strømforbruk er typisk 2-3A til autopilot og plotter. Har nylig satt inn ett 5 år gammelt Ford-batteri som viste full helsetilstand med biltema-typen (første link). I praksisk får jeg bare ut 20Ah fra et 95Ah batteri. Altså kaputt.

Batterimonitorer av-ali typen over fungerer bra. Victron har også batterimonitor, men har ganske lite display.

Batterimonitorer måler enten med å la hovedsrøm løpe gjennom en spole eller med shunt. Jeg menter spole er tryggest, men spole-typen kan drifte noe på 0-punkt, i praksis må dette bare gjøres ved installasjon. sånn at de viser 0,00A ved null strøm. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...