Jump to content

Raymarine AIS 700 Sender/mottaker (ser ikke andre båter)


kent arild

Recommended Posts

Hei

Kanskje noen har svar på dette

Har et problem med at andre båter ikke ser meg på plotter.(jeg ser andre båter)

Har en axiom 12 pro, ny installert AIS 700 mottakker, får ikke deaktivert stillemodus på plotter, det som er så rart her er at LED lyset på AIS boksen ikke er blå selv om stillemodus er aktivert på plotter, kopler jeg sammen de to lederene som aktiverer stillemodus så går LED lys over til blå, har sendt den inn til seatronic, de har testen den og alt er ok.

 

Det jeg har sjekket så langt:

- Kommunikasjon mellom AIS og plotter ok

- Antenne signal Ok

-GPS signal Ok

-Kartplotter og AIS har siste software versjon

- Koplet meg på med PC til AIS boks og alt ser ok ut

-sjekket at jeg har riktig bruker på plotter (ikke gjeste bruker)

 

Noen som har hatt problemer med og ikke kunne skru av stillemodus på plotter? Et eller annet må gjøre at plotter nekter og skru av stille modus, er jo ikke sikker på om det er det egentlige problemet siden LED lys ikke er blått men burde jo ikke være sånn uansett.

Screenshot_20240523_224303_Gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

Siden dette er en AIS transponder basert på SRT sin teknologi antar jeg at også denne har muligheten til å stoppe sending ved å koble en av ledningene i kablen til +12V. Det er vanlig å koble denne til en bryter. Kan jo også være hardt koblet til +12V ved en feil. 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, abbor said:

Siden dette er en AIS transponder basert på SRT sin teknologi antar jeg at også denne har muligheten til å stoppe sending ved å koble en av ledningene i kablen til +12V. Det er vanlig å koble denne til en bryter. Kan jo også være hardt koblet til +12V ved en feil. 

Hei, det er to ledere på AIS som kan koples sammen, da går ais i blått på LED og silent mode aktivert, så det virker, men her har jeg grønt lys på LED(status normal) men på plotter går knappen stillemodus aldri av.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, J-Å said:

Dette har du sikkert sjekket, men MMSI nummeret må vel være lagt inn korrekt for at AIS boks skal sende.

Et annet tips kan være å koble AIS fra NMEA 2000, og overføre data via high speed NMEA 0183.

Hei, MMSI nr er lagt inn, når den ble testet på seatronic så får de sent signal til annen plotter, med samme oppsett som jeg har, eneste forskjellen er at jeg har en converterings skinne med noe 0183 utstyr koplet inn på samme nettverk,  skal prøve og kople vekk det så oppsettet blir autentisk med det seatronic har

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...