Jump to content

vhf/fm felles antenne?


bellair

Recommended Posts

Hei Eg tenkte eg skulle begrense antallet antenner på båten min og lurte på om det er nokon som veit om det finst kombiantenner for vhf/fm radio,da hadde eg sluppet unda med ei istedenfor to.Vist det er nokon som har noko sånt så er eg intresert i å høyra om det funker tilfredstillende.Er ikkje intresert i a ivistere vist det blir dårligare kvalitet på motakinga/sendinga

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat det du spør om men et alternativ er å sette opp 2 VHF-antenner og lage en overgang til FM-radioen på den ene. VHF antenner virker greit som FM antenne og da har du reserve VHF antenne om du skulle få bruk for det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Dette har vært diskutert før. Det finnes en boks som VHF antennen kobles til og med uttak for VHF og FM radio. Jeg er veldig fornøyd med denne :-) Gå inn på emneoversikten -> VHF og søk på "antenne". Der er det et emne med overskriften: "fm radio og VHF antenne"

 

Aero.

Redigert av Aero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Eg tenkte eg skulle begrense antallet antenner på båten min og lurte på om det er nokon som veit om det finst kombiantenner for vhf/fm radio,da hadde eg sluppet unda med ei istedenfor to.Vist det er nokon som har noko sånt så er eg intresert i å høyra om det funker tilfredstillende.Er ikkje intresert i a ivistere vist det blir dårligare kvalitet på motakinga/sendinga

Det finns inga kombiantenner ( tror jag!) utan du använder en vanlig VHF-antenn,

sen setter du en 'splitter' ( en liten box) strax innan radioapparaterna som delar opp

antennsignalen på VHF o FM !

 

Jag har en sådan ombord VHF signal in---- VHF + FM + NMT450 signalut !!!

dette fungerar bra du kan ha alla radio på o sende utan att dom stör varandra.....

 

givetsvis er en sådan splitter en kompromiss og kansje ikke helt idealt , du får sikkert lite

förluster, men det funkar

Idag använder jag istellet TV antennen som komb TV+FM og VHF antenn enbart til VHF'n

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Aktiv antennesplitter er en løsning, men det anbefales å kjøpe i stedet for å lodde sammen noe man tror virker. Denne boksen skal sørge for at ikke radioen får 25W rett på inngangen når du trykker inn sendenappen på VHFen. Samme type løsning kan brukes på AIS-mottager. Har sett en boks for dette hos en svensk leverandør, uten at jeg husker hvilken i farta.

 

[Det man ikke husker, googler man raskt: Svenske True Heading har en splitter for AIS og VHF. De har også ordentlige AIS-mottagere (i motsetning til NASA Marine som kutter noen hjørner med utstyret sitt.)]

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... da blåser man 25W VHF direkte inn i FM-mottageren - og inngangstrinnet er kremert i løpet av noen millisekund :cryin:

Jepp, dersom det er snakk om en radio til mer enn noen hundrelapper liker jeg ikke tanken jeg heller. Likevel er det en kjekk sak å ha i tilfelle man må improvisere litt. Trenger jeg av en eller annen grunn å "låne" antenna til VHFen er det kjekt å bruke aktiv splitter som en forsikring mot hendelige uhell. :blush:

 

(Med seilbåt så kan det bli veldig fristende å bruke antennen som står høyest til litt av hvert. :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Ja, og hvis den av ukjente grunner plutselig skulle finne på å fuske en eller annen gang; da blåser man 25W VHF direkte inn i FM-mottageren - og inngangstrinnet er kremert i løpet av noen millisekund :cryin:

 

Jeg bruker VHFen hyppig på sommerstid. I Marexen holdt FM-radioen uten problemer som du her skisserer.

En snedig liten sak hvor man sparer en antenne ekstra på taket.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Antenne til radioen kan du laga slik: Fjern skjermen i ca 80 - 90 cm lengde på ein antenneledning. Strekk denne ut og skjul han bak skrogbekledning eller inne i eit skap.

 

Dette fungerer fint hos meg, og eg fekk rådet når eg var inne hos Landor Larsen i Stavanger for å kjøpa splittar for VHF-/Fm-antenne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eller kjøp en ganske alminnelig bil antenne som du legger bak bekledning. Selv har jeg lagt den under takplatene. Fungerer utmerket, og hvis den skulle bli ødelagt er den lett å skifte ut.

 

Dette rådet er noe av det smarteste. Du slipper lange kabeltrekk og hull i taket. Ville vel lagt den med spissen oppover for best mulig mottak.

Vi båtfolk skal noen ganger gjøre set så ordentlig og omstendig. Istedet for å gjøre så enkelt som det ole-2 skriver.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vel, vel, når jeg ligger langt nede på svenskekysten, tror jeg nok muligheten til å få inn norske sendinger er større dess høyere opp jeg får antennen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn hjemmesnekra løsning hvor jeg har tatt en nedskjermet avføring...... nei, avskjermet nedføring heter det, avmantlet en stump på en meter, trukket ut senterlederen fra skjermen og stiftet hele greia som en slags dipol inni et skap. Virker OK, men ikke bra.

En bekjent har en Bavaria som bruker hanefoten til akterstagstrammeren som radioantenne. Det virker meget bra. Sånn vil jeg ha det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...