Jump to content

Ankerdavit som kan løftes helt opp

toholthe

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 7 timer siden:

Aldri i verden. Det ville blitt et tall du ikke finner på noen av disse variantene ihvertfall...

Hvordan tenker du da at en skal få opp ankeret? Jeg ser riktignok at løsninger som den @Maika viser, kan gi litt mindre belastning på grunn av vinkelen, men det gjelder jo ikke alle båter og scenarier.

6 hours ago, J-Å said:

Hvordan tenker du da at en skal få opp ankeret? Jeg ser riktignok at løsninger som den @Maika viser, kan gi litt mindre belastning på grunn av vinkelen, men det gjelder jo ikke alle båter og scenarier.

Nei, det gjør nok ikke det, men den du linket til også vil jo sannsynligvis følge retningen på ankerkjettingen inntil den ved ~90 grader hviler mot skroget under der den er festet?
Det jeg mener er at de 20kg som nevnes ikke er i nærheten av den lasten du kan få når du skal rive løs et anker godt nedi leira, så da må de enten hvile mot skroget eller på annet vis avlastes.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Nei, det gjør nok ikke det, men den du linket til også vil jo sannsynligvis følge retningen på ankerkjettingen inntil den ved ~90 grader hviler mot skroget under der den er festet?.

Ja, jeg ser nå at akkurat den ikke har noen stopperpinner, så da skal den gjerne ligge inntil akterspeilet. Da tåler den selvsagt mye mer. Men da burde det jo vært en plate som den kan ligge an mot. Jeg har forsåvidt en ganske lik på min båt, men den ligger flatt oppå badeplattformen. Jeg brukte tidligere å vippe den opp, men nå har jeg større anker, så nå lar jeg den bare ligge flatt slik at rullen stikker litt utenfor plattformen. 

Den Seatronic/Engbo løsningen vist øverst må jo gi en betydelig belastning på akterspeilet, hvis en bruker de pinnene til å stoppe bevegelsen. Den bør sikkert ha en like lang U profil på innsiden på mange skrog.  Vekten på ankeret er altså ikke avgjørende, men det er en begrensning i lengde, hvis det enkelt skal kunne vippes opp.

J-Å skrev 38 minutter siden:

Den Seatronic/Engbo løsningen vist øverst må jo gi en betydelig belastning på akterspeilet, hvis en bruker de pinnene til å stoppe bevegelsen. Den bør sikkert ha en like lang U profil på innsiden på mange skrog.  Vekten på ankeret er altså ikke avgjørende, men det er en begrensning i lengde, hvis det enkelt skal kunne vippes opp.

Hvis den ankerrulla er til å vippes opp, og det eneste som stopper bevegelsen nedover er de vesle pinnene i underkant, så risikerer man jo et enormt moment i akterspeilet dersom ankeret sitter fast dypt i leirebunn, evt har satt seg i en stein.

Se for deg at du har strammet ankeret helt opp slik at tauet står som en fiolinstreng rett ned, og så kommer det en Princess 40 forbi i halvplan. 

Ser at noen (bla @dennrick) har en wire som er festet ytterst i rulla og på skrå opp i skroget. I en situasjon som over vil det da bli et voldsomt strekk i vaieren og dens innfesting i skroget. Kreftene vil bli en kombinasjon av strekk- og skjærkrefter. Men det vil ikke bli noe moment i ankerrullas innfestning. Der vil det bli rene trykkrefter på braketten rett inn i skroget. 

Derimot ville jeg bekymret meg for et sideveis bøyemoment. Dersom man ligger med baugen mot land og hekkanker ut bak, og vinden dreier slik at man får den inn fra siden og samtidig friskner opp til kuling (skjer gjerne i 4-5 tiden på natta), så vil det bli et kraftig drag i dreggtauet som vil forsøke å bøye rulla sideveis.

Komodo skrev 1 time siden:

Derimot ville jeg bekymret meg for et sideveis bøyemoment. Dersom man ligger med baugen mot land og hekkanker ut bak, og vinden dreier slik at man får den inn fra siden og samtidig friskner opp til kuling (skjer gjerne i 4-5 tiden på natta), så vil det bli et kraftig drag i dreggtauet som vil forsøke å bøye rulla sideveis.

Ja, det har du rett i, jeg må se litt på det der. Jeg har mulighet for å trekke tauet utenom og opp på capstan, men det blir ikke alltid gjort. Det er jo veldig greit å ha tauet på vinsjen, når en er på land (med fjernkontoll).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...