Jump to content

TAMD 40 B


Scand_550

Recommended Posts

Hei og godt nyttår allesammen.

 

Fantaserer om å bytte motoren i jodaen å da blir alle brukt annonsene

på finn saumfart..

Det kom inn en Volvo penta TAMD 40B her om dagen.

Kanskje litt vel stor (165hk) men ikke mindre en fristende tanke å fått

den ned i motorrommet.

Ville fått god marsfart på et behagelig turtall.

MEN ville den passet ned i motorrommet???

 

Mener å sett en gang en nett side med alle volvo pentas motorer

hvor der er tekniske opplysninger om det meste. også målene på motor.

Er det noen som vet??

 

Hadde også vært fint med synspunkter på mitt "tanke eksperiment"..

 

Jodaen har jo som kjent et halvplanerskrog og Nidelv som produserer båten

nå utstyrer den med 135 hk.

Tror nok skroget tåler det med en fornuftig bruk av gassen..

Det som lokker mest med en slik stor motor er jo at man da kan oppnå

en fin marsjfart på et behagelig turtall også lydmessig.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hadde for noen år siden en Joda 8100, som vi skiftet fra TMD 40 til TAMD 40, dette er en stor og tung motor! CA 500Kg. Nå vet jeg ikke hor stor plass det er i motorrommet til en 7500, men det ble ganske fullt i 8100. Både på høyde og lengde! Det ga ganske god fart da, 20 knop på fullt og ca 15 på mars med ferie last, men den var ganske tørst! Du burde også se på 3,6 liter seien til Yanmar, den er mindre i ytre mål, da denne er fire sylindret! Når nidelv i dag leverer båten med 135 VW, tror jeg ikke 158 Volvo er overkill! Tror ikke denne er veldig mye sprekere enn VW 135Hk!

Det var hvertfall ikke store forskjellen på TMD og TAMD!

Redigert av ne26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kjenner ikke eksakte mål på motorrommet i båten din, men jeg vil helt klart tro at en 40-motor blir for stor og tung. Med fornuftig bruk av spaken vil sikkert båten tåle en motor med tilsvarende effekt, men jeg tviler altså på om det er plass.

 

Jeg har selv nettopp solgt en Nidelv 26 som jeg har hatt i fem sesonger. Den stod det opprinnelig en VP TMD 30 A i, og selv denne motoren (som har fire sylindre, i motsetning til 40-serien som har seks) fylte godt opp i motorrommet, og den veide ca 390 kg med gear. For et år siden byttet jeg til en ny 120 HK Yanmar-motor. Den har ca 40 prosent mer effekt enn TMD 30-motoren, men den har mindre sylindrevolum, tar mindre plass og veier ca 130 kg mindre enn Volvoen. Erfaringene med denne båten og Yanmar-motoren var svært gode. Jeg oppnådde snaut 20 knop med "tom" båt om våren, og marsjet behagelig på vel 14 knop fullt ferieutrustet (båten min hadde et fast trimplan).

 

Joda 7500 (eller Nidelv 25) har et mer rendyrket halvplanerskrog enn Nidelv 26, og jeg har klart inntrykk av at den tåler hastigheter opp mot 25 knop (hvis man er litt på vakt). For å nå en slik fart trenger du sikkert 130-140 HK, og da er nok en firesylindret Yanmar-motor på 135 HK et svært godt valg (eller en relativt ny VP TAMD 31 P(?) på ca 144 HK). Motorer på ca 120 HK vil også fungere veldig bra i den båten, men da når du nok ikke 25 knop.

 

Lykke til.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Hei Scand 550!

Jeg har selv en Joda 7500, med VP TMD 30. Motorrommet mitt er trangt med denne motoren i. Særlig på den ene siden er det knotete å skru (bla. dynamo), og det er lite plass til støyisolering på dørkplatene og. Det er såvidt jeg kan se mulighet for å utvide noe sideveis.

Ellers vet jeg via andre at skroget tåler motorer på 120+. Båten blir faktisk ganske stødig når den "halvplaner". Den skjærer ikke ut til sidene. Jeg tror som "hos" foreslår, at løsningen ligger i en Yanmar, som er mer kompakt. Den eneste gleden jeg har av mine 86 hk, er lavere turtall enn tilsvarende båter med 50-60 hk, som er mest vanlig på denne båten (på gamle modeller). Skroget er såpass godt at det nærmest "fortjener" litt mer motor.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine svar og gode linker.

 

Ser nå at en 6 sylindret 40 motor nok blir for stor og tung (520kg)

Den er faktisk 145 cm lang.. noe som blir i overkant.

Mulighetene er jo der for å gjøre om i motorrommet men det kommer jo

an på hvor mye en skal legge i det..

Yanmar er jo et godt alternativ men de ligger noen "hakk" over i pris

som brukte motorer.

Beste alternativ er nok en 4 sylindret motor ja.

som Wannskrækk skriver, Jodaen fortjener en litt større motor..

Vi får følge med utover vinteren å se hva som dukker opp.

 

Takk igjen.

Redigert av Scand_550 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...