Jump to content

Bytte registerreim på Suzuki DF9,9A: Tips og råd.


Korsfjord

Recommended Posts

Jeg tenker å prøve meg på denne jobben selv, for første gang. Servicemanual ligger på nett, og her og nå synes jeg det ser overkommelig ut. Manualen skal selvsagt følges til punkt og prikke. Skal prøve å få skaffet delene i morgen. Selve reimen, selvsagt, men det trengs også litt verktøy.

I manualen er følgende spesialverktøy oppgitt (se bilde):

Flywheel holder. Jeg antar at dette er noe som skal fiksere svinghjulet mens man skrur løs mutteren i senter/på veiven. Er dette verktøyet noe som er laget spesielt for hver motortype og må kjøpes på merkeverksted? Eventuelt, hvor ellers skaffe?

Samme spørsmål gjelder det andre verktøyet, flywheel remover

Tar ellers gjerne i mot alle slags tips og råd om denne jobben🙂

Screenshot_20240526_224851_Samsung Internet.jpg

Link to post
Korsfjord skrev for 3 timer siden:

Flywheel holder. Jeg antar at dette er noe som skal fiksere svinghjulet mens man skrur løs mutteren i senter/på veiven.

Ja, det er riktig

Alltid smart å følge manualen, men det er mange veier til mål her som jeg vil mene er akseptable.

Har brukt to skruehull for dekselet som jeg har laget en plate mellom. Oppå platen har jeg en plate til som kan flyte 5mm hver vei i ovale festehull, og med 3 tenner som passer inn i tannkransen på svinghjulet som startmotoren driver.

 

Svinghjul avdrager kan lages av en flens eller 12-15mm platebit, den kan være rund, sekskantet eller trekantet +++

Hull kan bores med drill men jeg anbefaler benkbormaskin eller bedre.

OBS OBS Viktig - ikke bruk så lange skruer at det går mer enn 5mm på innsiden av svinghjulet for det vil skade spoler og deler.

 

Svinghjulsavdrager kan kombineres med svinghjulholder ved å sette på en stang, skrudd eller sveist.

 

For egen del nøler jeg ikke med å bruke en kraftig muttertrekker, men dobbeltsjekker 5 ganger at den står i "løsne" posisjon...
 

Link to post
Sitat

For egen del nøler jeg ikke med å bruke en kraftig muttertrekker, men dobbeltsjekker 5 ganger at den står i "løsne" posisjon...
 

 

Er dette da i stedet for andre spesialverktøy?

Ellers, når det gjelder å lage verktøy selv, så har jeg litt begrensinger både på tilgang til materialer og fasiliteteter. Det er nok best for min del med ferdige løsninger. Men om slikt verktøy er dyrt og/eller vanskelig å få tak i, er det kanskje like greit å sette jobben bort. Om ikke kan det være en god investering med tanke på fremtidig vedlikehold.

Men ellers: takk for tips og råd :)  

Link to post
Korsfjord skrev for 3 timer siden:

 

 Men om slikt verktøy er dyrt og/eller vanskelig å få tak i, er det kanskje like greit å sette jobben bort. Om ikke kan det være en god investering med tanke på fremtidig vedlikehold.

Å kjøpe spesialverktøy er dyrt ja. Vil tippe at orginal holder og avtrekker til den motoren koster rundt 3000,- Du finner som regel delenummerene på dette vektøyet i verkstedmanualen og hvilken som helst forhandler kan bestille de til deg, men til den prisen så får du gjort jobben på et verksted. Det jeg kan anbefale er å evt kjøpe en litt rimerligere universal svinghjulsavtrekker ala denne: https://www.sledstore.no/product/svinghjulsavtrekker-jmp-universal_pid-PM-0079780 (M8)

Den kan du bruke på stort sett alt av påhengsmotorer, og svært mange andre motorer. Bruker du en kraftig muttertrekker, behøver du strengt ikke holder, men du får følgelig ikke nøyaktig moment ved montering, så jeg kan vel egentlig ikke anbefale det... Og siden du ønsket å gjøre det nøyaktig, må du også ha en stor momentnøkkel, så da ryker det fort en tusenlapp til. Til holder har jeg selv laget et par utgaver av flatjern (gammel sparkmeie :giggle:) med en M10 bolt som ledd, og to tapper som passer i de store hullene i svinghjulet. Du kan helt fin lage disse tappene med helt vanlige M10 bolter og mutter (samt noen skiver, da den ene tappen må være tykkelen på flatjernet, lenger enn den andre) Behøver ikke verken dreie eller sveise disse. Du kan strengt tatt også improvisere en holder med en liten jekkreim som du legger rundt svinghjul og litt gummi i mellom for å skape friksjon.

 

IMG_20240527_113144_resized_20240527_113445509.jpg.e78e68998e5bb4d65c5e9473b7c99a47.jpg

Link to post
PolarLi skrev for 1 time siden:

Å kjøpe spesialverktøy er dyrt ja.

Jepp, siden sist har jeg fått priser på deler og verktøy fra merkevekstedet:

Timing belt: 649,-

Flywheel holder: 4312,-

Flywheel remover: 2750,- 

Boltsats, svinghjulsavdrager: 944,-

Alle priser inkludert moms. Med andre ord, man må bytte noen registerreimer før dette går i pluss. 

 

PolarLi skrev for 1 time siden:

Det jeg kan anbefale er å evt kjøpe en litt rimerligere universal svinghjulsavtrekker ala denne: https://www.sledstore.no/product/svinghjulsavtrekker-jmp-universal_pid-PM-0079780 (M8)

Det var litt mer overkommelig pris, ja. Kanskje kortere leveringstid også, de originale verktøyene (som er uaktuelle pga pris) var det fire ukers leveringstid på. 

Ellers takker jeg for tips til å lage verktøy selv, selv om jeg føler at jeg ikke har kapasitet til dette nå. Skal jeg gjøre jobben selv, må det bli med "ferdig" verktøy. Jeg har noen bekjente som besitter mye verktøy, hvorav en tidligere drev verksted for påhengere, så kanskje det går an å få lånt/leid noe.  Merkeverkstedet har ikke kapasitet før i slutten av juni hvis de skal skifte reimen. 

Link to post

Da er jobben gjort. Egentlig ganske enkelt, nesten litt skuffende enkelt :giggle: Fikk med meg en bekjent som har gjort jobben før, det var betryggende. 

Hadde egentlig tenkt å ta litt flere bilder underveis, men ble vel litt for ivrig:wink:

Men altså: først av med startmekanismen, så av med kjølevannslange til termostaten på toppen av blokla, så av med svinghjul. Fikk lånt en ters for dette. Av med dekselet som dekker registerreim. Mutteren i senter løsnet greit etter noen kakk på skrallen. Deretter var det å løfte svinghjulet av. 

20240601_141317.jpg.1a62a6510efeb9ebd93dc0bbb1c9c1c9.jpg

Etter det, løsne tre bolter så statoren kunne løftes til side. 

Da lå registerreim åpen. 

20240601_141606.jpg.5bdd6e3c27fddd3bf1a85dae1b6ef420.jpg

Så vi tørnet motoren slik at overrett-merkene på reimhjulet og viven linet opp med merkene på blokk/termostathus, merket disse med tusj i tillegg for ekstra tydelighet.

Så tok vi av gammel reim ved å lirke den opp fra reimhjulet på kamakslingen først, og så av på veiven. Montering av ny reim i motsatt rekkefølge. Passet på at alt sto i samme posisjon hele veien.

Svinghjul på, så tørne motor et par ganger for sikkerhets skyld. Ingen ulyder. På igjen med resten. 

"Walk in the park " for de som gjør slikt ofte. Men ikke for meg, enda. 

Har ikke prøvd å starte enda da, så sikkert best å ta litt forbehold før jeg gjør krav på "voksenpoeng" her. :giggle:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...