Jump to content

Kvalitet på Biltema sine slangeklemmer, hva mener folket?

Okkaby

Recommended Posts

Er det bare meg som mener slangeklemmer fra biltema burde være trukket fra salg for lenge siden eller?

Føler disse er omtrent umulige å stramme nok, før en overtrekker de, å de er ødelagte.

Har banna disse bort flere ganger. Og nå på turen opp til Stavanger idag, ja da startet motor plutselig å jage opp/ned i turtall etter en liten Driter stopp.

byttet over på filter, men uten det ble bedre. Startet da å sjekke/etter trekke slangeklemmer på diselslanger, siden det jo har blitt jobbet på disse med nye tank, samt flytting av filtre.

Joda, noen av disse kunne trekkes litt mere. De fra HydroScand var stramme å ok, men Biltema sine, nei de måtte strammes mer, å ja uten å dra med noe makt, så drar en de over.

Virker som disse enkelt å greit er av utrolig dårlig kvalitet. Hadde en boks med diverse slangeklemmer med, så fikk byttet til en med kvalitet. Å motor oppførte seg da normalt.

Så blir å hente en pose med nye hos HydroScand i mårå å bytte alle resterende BT klemmer som er ombord.

Men hva mener øvrigheten om disse? er kvaliteten som forventet? Prisen er jo faktisk omtrent samme som hos HydroScand når en får rabatt der .

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Ja, enig. Kjenner ikke Hydro-scand, men kjøper nå alltid slangeklemmer på båtbutikk. Koster som regel flesk, men er alikevel billigere enn å dra av 3 slangeklemmer fra Biltema før du på magisk vis finner akkurat den riktige spenningen på den siste, som antagelig da står på bristepunktet av sin holdbarhet. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Virker som Biltema har skiftet produsent av slangeklemmene sine noen ganger. For noen år siden hadde de en god serie som tålte litt, men de klemmene de selger nå kunne like godt være laget av marengs. Greit nok der det betyr mindre, men ikke godt til resten.

Ja er vel at BT ofte bytter leverandør, når prisen går opp en plass. Da prøver de seg med en som er billigere, men da ofte også dårligere. 

Å drister en seg til å kjøpe de rustfrie, ja da holder det omtrent bare å tenke på de, før de er overtrukket hehe

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Det er akkurat det som er leit med Biltema, man vet ikke hva man får når de skifter forpakning og/eller produktnummer, selv om gjenstanden i utgangspunktet er lik.

Kjøpte nettopp noen kryssholt, der den ene kom i ziplockpose, mens de andre kom i forseglede poser. Sjekket jo selvfølgelig ikke at forpakningen var lik da jeg stappa hånda godt inni hylla og krafset med meg noen. Da jeg kom hjem så jeg at kryssholtet som kom i ziplockpose var tilnærmet bein på toppen, de andre var som bananer i forhold. Ellers var de tilsynelatende helt like. Kjørte tilbake og fant flere pakket i både ziplock og forseglede poser. Felles for samtlige var at de i forseglede poser har markant mer bue enn de i ziplockposene. Sannsynligvis forskjellig produsent, men med tilnærmet samme design, selges derfor med samme produktnummer. 

Okkaby skrev for 1 time siden:

Å drister en seg til å kjøpe de rustfrie, ja da holder det omtrent bare å tenke på de, før de er overtrukket hehe

Det kan høres ut som om Hjelpemiddelsentralen (les: Biltema) har byttet leverandør av slangeklemmer. Jeg har tidligere vært veldig skeptisk på slangeklemmer derfra, men etter denne testen av slanger for noen år siden måtte jeg bite skepsisen i meg:

Jeg har brukt mye av de rustfrie slangeklemmene fra BT og har aldri opplevd noe tull med disse. Har bl.a. byttet ut alle de kjipe galvaniserte VP-klemmene i sjøvannsystemet. 

@Okkaby Har du doble slangeklemmer på dieseltilførselen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har en eske med alskens forskjellige slangeklemmer der jeg pleier å finne de dimensjonene jeg til enhver tid trenger, aner ikke hvor de kommer fra men helt sikkert en del fra BT, Jula og slikt. Det jeg plages mest med er at skruen ruster og plutselig står klemmen der uten spenn... Er nesten litt fristet til å gå over til galvaniserte klemmer for de tåler mer og en VET at de ruster etterhvert og kan ta hensyn til det med litt sauefett e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Okkaby skrev for 8 timer siden:

Er det bare meg som mener slangeklemmer fra biltema burde være trukket fra salg for lenge siden eller?

Når det snakk om slangeklemmer er det bare en type som bør brukes  til Diesel og Gass. og overalt i båt , det billig i det lange løp.

Det er Miniklemmer, Mini slangeklemmer , t-bolt slangeklemme og  Slangklämma ABA mini,  kjært barn osv.

Denne typen klemmer gjevt rundt slangen.

Har en for stor vanlig slangeklemme så klemmer den skakt.

image.png.657101ebed58116aeb7a1591ed85b358.png

Legg merke til at det er 2mm gap på hver klemme.så ta riktig mål

https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/slanger-og-slangeklemmer/minislangeklemme-304-pH1007870

image.png.ac3f546031739fb2449aae6744329890.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Etter tidligere dårlige erfaringer med alt fra maritim, flak, biltema, etc innen kraftige  slangeklemmer for 38mm septik, så studerte jeg klemmene litt nøyere. Konklusjonen var at man må komprimere slangene slik at omkretsen blir mindre, ikke presse dem inntil på deler av røret.  Klemmene på større stive slanger må også være kraftigere enn dem som er på små slanger. Denne slangeklemma fant jeg på tess, og den fungerer helt utmerket.  Mens klemmer fra maritim etc. ikke tetter selv om man skrur istykker klemma, så tetter denne klemma fra tess enkelt uten å skjære de rustfrie gjengene.  PS, bilde er hentet fra nett, og ikke nødvendigvis riktig størrelse, men det er riktig type.  Prinsippet er at den komprimerer slik små slangeklemmer gjør, men på en enda jevnere og finere måte, og med større kraft.  

IMG_7758.jpeg.9fab90faffd39e8ceebb82c51c75c427.jpeg

Som nevnt i andre tråder mener jeg det er viktig å reklamere når norske forretninger selger produkter av for lav kvalitet - det er den beste måten å gi tilbakemelding på. Selv for billige slangeklemmer, så er kostnaden med å behandle reklamasjoner såpass høy at dersom alle var flinke nok til å reklamere, så vil det ikke lønne seg å selge dårlige slangeklemmer.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Føler disse er omtrent umulige å stramme nok, før en overtrekker de, å de er ødelagte.

Ser på Biltemas nettsider at deres slangeklemmer er av typen med perforert/åpent spor til skruen. Antar det er slike klemmer TS har benyttet.

Dette er noe drit uansett fabrikat og forhandler. Alt for lett å overtrekke/ødelegge, og de bør absolutt bare brukes 1 gang. De bør egentlig aldri brukes i båt.

ABA slangeklemmer er topp kvalitet. De har lukket spor til skruen, og heller ikke noen simple punktsveiste forbindelser. Kan gjenbrukes.

Jannmar skrev 1 time siden:

Ser på Biltemas nettsider at deres slangeklemmer er av typen med perforert/åpent spor til skruen.

Jeg har aldri kjøpt klemmer med perforert/åpent spor på BT, og ikke andre steder heller. Så BT har den andre typen i utvalget også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 3 timer siden:

@Okkaby Har du doble slangeklemmer på dieseltilførselen?

Nei ikke dobbelt på diesel slanger. Burde ikke være nødvendig heller på sånne myke små slanger.

Men nå er det hentet nye hos Hydroscand. Disse tåler å bli trukket godt til.

IMG20240527093506.jpg

Okkaby skrev 18 minutter siden:

Ja, de der er gode men jeg antar de ruster, i alle fall det som er blåmalt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Brigg skrev for 7 timer siden:

Jeg har aldri kjøpt klemmer med perforert/åpent spor på BT, og ikke andre steder heller. Så BT har den andre typen i utvalget også. 

Sikkert mulig det. Jeg har ikke sett i butikken, men på klemmene som er avbildet på Biltemas nettsider.

Okkaby skrev for 3 timer siden:

ABA klemmer. Bedre får du ikke.

SveinHa skrev for 3 timer siden:

Ja, de der er gode men jeg antar de ruster, i alle fall det som er blåmalt...

Det blå huset er rustfritt 316.

Jannmar skrev 9 minutter siden:

ABA klemmer. Bedre får du ikke.

Det blå huset er rustfritt 316.

Ja disse er av ypperste kvalitet. Ikke er de spesielt dyre heller når en har 40% rabatt.

Så blir å bytte resten av BT ut med disse når jeg er oppe i båten i mårå.

Jeg kjøpte rustfrie slangeklemmer på Maritim. Synes ikke de var noe bedre enn Biltema sine. I år har jeg lyst til å bytte alle slageklemmene på sjøvannsinntak og -sløyfe. Bruker alltid dobbelt opp, men syne sdet er litt skummelt når de glipper over. Og jeg strammer da forsiktig til. Er liksom aldri noe hardere før de glipper over, så vanskelig å vite når de er godt nok trukket til...

Noen tips?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...