Jump to content

Kvalitet på Biltema sine slangeklemmer, hva mener folket?

Okkaby

Recommended Posts

Har faktisk hatt gode erfaringer med syrefaste slangeklemmer jeg har kjøpt på avdelingen for "Bil".

Men, jeg kjøpte noen fra Watski som ikke var bra i fuktig salt miljø (husker dessverre ikke produsent). Dette fordi selve skruen ikke var syrefast og den rustet bort ila 2 sesonger.

Nå er jeg obs på at skruen ikke har annen blåaktig farge. Man burde faktisk ha med seg magnet om man skal forsikre seg om at hele klemmen er syrefast.

Grand Banks jr skrev On 27.5.2024 at 16.20:

Bruker alltid dobbelt opp, men syne sdet er litt skummelt når de glipper over. Og jeg strammer da forsiktig til. Er liksom aldri noe hardere før de glipper over, så vanskelig å vite når de er godt nok trukket til...
Noen tips?

Ja, bruk en type slangeklemme som er egnet til oppgaven.

I ditt tilfelle en 1-bolt eller 2-bolt type.

T-bolt.jpg.0ad99a153fca1ded9db957a240f4a328.jpg

Også anbefaler jeg deg å lese denne setningen inntil den sitter og du tar ironien i den...  beklager å blande inn "utenlansk"

"Myth has it that the tighter we fasten a hose clamp, the better. When in fact, overtightening can ruin both rubber hose and clamp, not to mention higher chance of leakage"

Jannmar skrev On 27.5.2024 at 8.59:

Ser på Biltemas nettsider at deres slangeklemmer er av typen med perforert/åpent spor til skruen. Antar det er slike klemmer TS har benyttet.

Brigg skrev On 27.5.2024 at 10.26:

Jeg har aldri kjøpt klemmer med perforert/åpent spor på BT, og ikke andre steder heller. Så BT har den andre typen i utvalget også. 

Var innom Biltema i Trondheim. Så da at ingen av klemmene de hadde i butikken var av typen med perforert/åpent spor.

Godt utvalg var det også. Både rustfritt og vanlig. Alle hadde "lukket" spor.

Men jeg holder meg til ABA-klemmer. Ikke så mye greier i min båt, så det er overkommelig.

Komodo skrev 57 minutter siden:

Kaster du søpla di på sjøen?

Gikk et par overbord, da det ble bom på bøtta, når jeg lå krøkket til å passe forbanna nede i hullet.

Rett før jeg vurdere Svær Gammel driter, hvor en kan gå rundt motorere i stå høyde nå. PS: Rett før så ikke helt ennå hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 3 minutter siden:

Gikk et par overbord, da det ble bom på bøtta, når jeg lå krøkket til å passe forbanna nede i hullet.

Bra ? Ble engstelig for at du kvittet deg med søpla ved å la det gå over bord. Det hadde ikke vært bra...

Angående dårlig klemmer fra BT, leste du tråden jeg linket til lenger opp? Ganske imponerende hvor høyt trykk jeg fikk på vanlige slanger. Og slangeklemmene fra BT (rustfrie) var blant de beste!

dieselfan skrev for 4 timer siden:

"Myth has it that the tighter we fasten a hose clamp, the better. When in fact, overtightening can ruin both rubber hose and clamp, not to mention higher chance of leakage"

Jupp :giggle:, det var nettopp derfor jeg skrev:

Sitat

syne sdet er litt skummelt når de glipper over. Og jeg strammer da forsiktig til. Er liksom aldri noe hardere før de glipper over, så vanskelig å vite når de er godt nok trukket til...

Noen tips?

På veldig mye jeg skrur på så "kjenner jeg" at det strammer til. "Feedback" i hånden tilsier at "nå er det stramt nok". Men med slangeklemmer så synes jeg det er vanskelig å kjenne at "Nå er skrudd til nok". Spesielt når jeg står halvveis på hodet ned i et motorrom, strekker armene for å få til å skru på en slangeklemme som prøver å vri seg unna. Samtidig som jeg kjenner på ubehaget av en rar arbeidsstilling og av og til blodet som presser i hodet. :crazy:

Jeg har for lengst funnet ut at det er lettere med en 7mm pipenøkkel enn med et skrujern i alle fall, men har altså gått i baret mange ganger med å overtrekke, og blir like overrasket hver gang. "For den er jo ikke hardere å skru".

Spesielt synes jeg det er vanskelig på sjøvannsslangene mine som er forsterket med stålspiral.

Ut fra det jeg kan forstå av et over så kan jeg evt teste galvaniserte i stedet for rustfrie, samt de med bolt hvis jeg kan få tak i dem. (De så forresten geniale ut.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 6 minutter siden:

Spesielt synes jeg det er vanskelig på sjøvannsslangene mine som er forsterket med stålspiral.
 samt de med bolt hvis jeg kan få tak i dem. (De så forresten geniale ut.)

Utseendet driter jeg i men når de har en mekanisk styrke som er langt over snekkeklemmene så fatter jeg ikke at noen får seg til å bruke annet enn boltklemmer på eksos og vanntilførsel ...

Grunnen er :diving:

9 minutes ago, Grand Banks jr said:

Jeg har for lengst funnet ut at det er lettere med en 7mm pipenøkkel enn med et skrujern i alle fall, men har altså gått i baret mange ganger med å overtrekke, og blir like overrasket hver gang. "For den er jo ikke hardere å skru".

Jeg "arvet" fra selger av båten en pipenøkkel med fleksibel arm spesifikt for dette formålet - noe slik som denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/tenger/slangeklemmetang/slangeklemmetrekker-2000041980?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwgdayBhBQEiwAXhMxtvbofGUM7ccP30ceeOUCFnq6gNGDENfdUW5xwBaz2CfYVRSW0GQ6yhoCEXcQAvD_BwE

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

dieselfan skrev 2 minutter siden:

de har en mekanisk styrke som er langt over snekkeklemmene

Det var dét jeg tenkte på, ikke på utseendet :giggle:

En bolt (av god kvalitet) må jo ha mye bedre både mekanisk styrke når man har gjenger som griper 360 grader i stedet for bare kanskje 30-40 grader på en flat tradisjonell slangeklemme. I tillegg til at gjengene er finere enn de slangeklemmene jeg har i alle fall.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo skrev 27 minutter siden:

Bra ? Ble engstelig for at du kvittet deg med søpla ved å la det gå over bord. Det hadde ikke vært bra...

Angående dårlig klemmer fra BT, leste du tråden jeg linket til lenger opp? Ganske imponerende hvor høyt trykk jeg fikk på vanlige slanger. Og slangeklemmene fra BT (rustfrie) var blant de beste!

Har tidligere hatt god erfaring med disse klemmer jeg også.

Ikke rukket å lese gjennom tråden ennå. Vært litt vel mye styr her siste dagene. 

Men virker som noe har skjedd siste tiden med kvaliteten. De har jo også skiftet leverandør på alt av bolter/skruer i vinter.

Men siden jeg har 40% rabatt hos hydroscand nå, så blir det å kjøpe sådan der nå.

Brukte vel 4 timer på å få motor 100% rettet opp idag. Så blir noen dagers pause fra båten nå. Så må jeg ut å teste litt en kveld i helgen etter jobb. Men var ingen ulyd eller vandring i  aksel på den korte test tur idag. Så satser på 0,1 er bra nok. Har R&D kobling mellom også.

Satser også på det ikke er mer lekkasje på slanger da.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev On 26.5.2024 at 23.37:

Er det bare meg som mener slangeklemmer fra biltema burde være trukket fra salg for lenge siden eller?

Jeg lurer virkelig... hva er det egentlig som har skapt det elendige forholdet mellom Biltema og deg?

Jeg fikk med meg at du kjøpte olje der en gang og korken var ikke skrudd til å grisa til bilen din, men det må da være noe mye mye værre som har skapt det genuine hatet som du synes å ha mot deres produkter....?

Slangeklemmer.JPG.0eed993ad694143b56dc761c09488106.JPG

dieselfan skrev 3 minutter siden:

Jeg lurer virkelig... hva er det egentlig som har skapt det elendige forholdet mellom Biltema og deg?

Jeg fikk med meg at du kjøpte olje der en gang og korken var ikke skrudd til å grisa til bilen din, men det må da være noe mye mye værre som har skapt det genuine hatet som du synes å ha mot deres produkter....?

Slangeklemmer.JPG.0eed993ad694143b56dc761c09488106.JPG

Kjøper da mye rart på BT som er ok. 

Men slangeklemmer er jeg lite happy med. Å det er ikke kun meg. Omtrent alle jeg spør som har brukt de, er misfornøyde.

Har jo faktisk nettopp installert deres kopi av Speedfit. Å det holder tett så langt. Billig var det også hehe

Okkaby skrev 3 minutter siden:

slangeklemmer er jeg lite happy med.

Å det er ikke kun meg

Jeg er litt treig i nøtta men har virkelig fått med meg at du ikke er happy med BT klemmene ( 1 av 8 typer de har eller har hatt)

Det er klart fakta at du ikke er alene om å ha den meningen.

Men, det skuffer meg at du i så liten grad dokumenterer og underbygger så tøffe uttalelser.

For meg teller det mer at du blir klart motsagt av tre meget mekanisk kompetente som jeg gjennom mange år har sett på som solide kilder til mekanisk videreutvikling.

Okkaby skrev 46 minutter siden:

Men virker som noe har skjedd siste tiden med kvaliteten. De har jo også skiftet leverandør på alt av bolter/skruer i vinter.

Ja, det er en kjensgjerning at Biltema stadig bytter leverandører, og at det derfor kan være vanskelige å vite hva som er bra eller dårlig. Angående akkurat dette så anbefaler jeg deg å lese i tråden om skroggjennomføringer og materialer som du finner link til i signaturen min. Der har jeg testet og dokumentert kjemisk sammensetning av diverse messing og rustfritt til båt fra Biltema. 

Okkaby skrev 46 minutter siden:

Men siden jeg har 40% rabatt hos hydroscand nå, så blir det å kjøpe sådan der nå.

Ser den. Da jeg bygde om min gamle Draco handlet jeg inn alt av slanger, pakninger og slangeklemmer på Industrihydraulikk i Fredrikstad. Kun rustfrie slangeklemmer. Var meget god kvalitet på disse. 

Det som skremmer meg er at mange bruker slangeklemmene feil . Det står på klemmen til hvilken slange diameter den passer til.

Har sett alt for mange som har misbrukt slangeklemmer slik, på gass er det et lotteri.

Når halen er som her er en på ville veier.

Sagt det før, Det er Miniklemmer, Mini slangeklemmer , t-bolt slangeklemme  som er best.

PS det skal være to slangeklemmer

image.png.56a54672c0feb317338d38e688c1b2df.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Det som skremmer meg er at mange bruker slangeklemmene feil . Det står på klemmen til hvilken slange diameter den passer til.

Siterer dette i håp om at folk leser det enda en gang, fordi, jeg som deg har sett en grusom andel av amatører og proffe som gjør dette feil. Det er i mange situasjoner direkte farlig...

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Har sett alt for mange som har misbrukt slangeklemmer slik, på gass er det et lotteri.

Når halen er som her er en på ville veier.

Sagt det før, Det er Miniklemmer, Mini slangeklemmer , t-bolt slangeklemme  som er best.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...