Jump to content

Y-KRAN for septik, sjø eller tank


Som

Recommended Posts

Jeg vil montere inn en Y-kran løsning slik at jeg kan sende skiten rett til sjøs, eller

i septikken når vi er nær land.

 

Ser at båtbutikkene selger en plastvendesak for dette bruk til 3-400,- , synes det er skummelt :eek: billig for en så viktig jobb som den må ta seg av.

 

Jeg må vel også sette en Y på skrog gjennomføringen ?

 

Er det syrefast som er tingen til slikt ?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jabsco har en til ca. kr. 1000,- Denne kommer jeg til å montere, synes også den til 3-400 ser litt "billig" ut. Ang. Y til tømming av septik, vil jeg her bruke 2 stk. gjenomførringer en til septik og en til toalettet, dersom du velger å kjøre dette direkte ut. Synes det blir for mye å holde styr på hvis du også her skal bruke div. kraner og Y led for å kjøre alt i et utløp.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke ha flere gjennomføringer i skroget, det er allerede mer enn nok. :diving:

 

Så planen er en Y som settes på den 1 1/2" kranen som står på utløpet.

En slange fra Y`en til septiktankpumpen (som sperrer for vann og annet inn mot tanken),

og en slange fra Y`en direkte til denne vendekranen som bør stå lett tilgjengelig på toalettet.

 

Takk for Jabsco tipset, den venderen skal jeg se på.

 

Fant en på denne siden til US 55.99m :

 

Jabsco Y ventil

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så planen er en Y som settes på den 1 1/2" kranen som står på utløpet.

En slange fra Y`en til septiktankpumpen (som sperrer for vann og annet inn mot tanken),

og en slange fra Y`en direkte til denne vendekranen som bør stå lett tilgjengelig på toalettet.

Nå kjenner jeg ikke akkurat hvilken septikpumpe du har, men er du helt sikker på at den stenger? Jeg har nemlig ikke hatt noen pumper som gjør dette. De har innebygde sjekkventiler, men de er ikke fullstendig tette, eventuelt er de dobbeltvirkende, slik at den ene siden alltid er åpen. Dette ville jeg sjekket først. Hvis bunn av tanken står under havnivå, må slangen fra Y-en til pumpa (eller fra pumpa til tanken) gå godt opp over havnivå før den går ned igjen. På toppen må du ha et antihevert bend. Du som har seilbåt bør føre den helt opp under ripa. På septiksystemet fungerer det ikke med tilbakeslagsventiler. De vil begynne å lekke pga papir, urinstein og andre uhumskheter. Alt dette altså hvis du ikke er helt sikker på at pumpa stopper havet i å renne inn i tanken.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bør ikke dette være 1 1/2 tomme da? Mener det.

Det var i hvert fall det Hulda hadde på Sylfiden, fungerte bra. Og vendekrana var en 3-veis Vetus. Et idiotsikkert og godt opplegg, i utgangspunktet. Men jeg greide jo å lage en brøler der og. Den historien kan jo tas ved en senere anledning.

Link to post
Share on other sites

Ser at båtbutikkene selger en plastvendesak for dette bruk til 3-400,- , synes det er skummelt :eek: billig for en så viktig jobb som den må ta seg av.

Har hatt enn treveis plast fra Maritim til ca den prisen i bruk i mange år nå. Ingen problemer. Skjønner ikke hvorfor det skulle være så skummelt. Regner med de fleste har toilett med plast-deler rund baut, og det holder da ?
Link to post
Share on other sites

Riktig, jeg har en Comfort 32 (-83mod), med septik under babord akterkøye og en

Whale Gusher Titan :

Pumpen

 

Den stenger nok inn mot septik, da dette ligger under vannlinjen. Men det kan se ut som den slipper

gjennom noe ut når tanken er overfull, i tillegg til at det syder noe ut luftingen bak :puke: l

Med unntak av luftingen så er alle slanger og rør 1 1/2".

 

Her er bilde av det hellige med pumpeluken til høyre :

 

Bilde

 

:cheers:

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken type tømmepumpe er det snakk om ved tømming av septik? Har eltoa ombord så "massen" blir jo ganske finhakka....... :cheers:

Skal sette inn el. toalett, men hører mange sier at det er sånt leven av det at hele nabo(båt)laget vekkes ved hver seanse :eek:

Men...båtbutikken hadde en løsning....til over 7000,- vel var det spesielt stillegående, men så mye er ikke dritten verdt..

 

Stemmer dette ???

Link to post
Share on other sites

Skal sette inn el. toalett, men hører mange sier at det er sånt leven av det at hele nabo(båt)laget vekkes ved hver seanse :eek:

Men...båtbutikken hadde en løsning....til over 7000,- vel var det spesielt stillegående, men så mye er ikke dritten verdt..

 

Stemmer dette ???

Om du tenker på den konverteringssatsen som Jabsco har som gjør at man kan bygge om et manuelt pumpetoalett til elektrisk med kvern - så bråker den mer enn det som godt er synes jeg. Jeg hadde en slik på Nidelven - og skal ikke ha det på Windyen. Fordelen med denne pumpa er at den har kvern som reduserer faren for tett septik. Ulempen er strømforbruk og lyd.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kjøp for all del ikke Vetus sin kran,hadde to stk på forrige båt, etter kort tid ble den hard å operere. Tilslutt ble den så treg at håndtaket brakk. Vetus leverte en ny type med større håndtak. Det var en drittjobb å bytte de begge. Syntes det alltid luktet litt dritt så jeg tviler på at kranene er 100 % tette. På min neste båt bestilte jeg Whale og de funker bra,har gjort det til vane at hver gang jeg åpner en dørkplate så er det lurt å åpne og lukke kranene et par ganger uansett hva det er som går gjennom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...