sol Startet 27.Mai Del på Facebook Startet 27.Mai Anskaffet i fjor en Steady 260.Har nå en Mercury 5 hk totakt på den.Båten planer med en person ombord,men på full gass kaviterer den.Propellen mister taket. Motoren er tiltet helt inn. Hvordan kan dette unngåes tro ? Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai da må du sjekke høyden på motoren. evt tilte motor ut så du får mindre løft akter Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 28.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai Takk for svar.Skal prøve å tilte ut.Motor er kortstammet.Skal passe til denne Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Mai Del på Facebook Svart 28.Mai Hei. Eg har hatt same båt, med same motor. Denne båten skal ha kortstamma motor. Har du sjekka vulkaniseringa på propellen? Altså at det ikkje er kavitasjon, men at vulkaniseringa er dårleg, og slurar når du gjev full gass. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 28.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai Hei.Det skal sjekkes opp.Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai Del på Facebook Svart 28.Mai Løftet motoren på min Steady 260 for 20 år siden, pga mye vannsprut. Kortstammet Tohatsu 8 hk. Da gikk den som ei kule, enda jeg glemte å sjekke for optimalt turtall/propell. Det var standard propell på motoren. Kunne kanskje ha fått enda mere fart. Har motoren ennå, men ikke båten. NB! Hvis propellen mister taket så ventilerer den vel helst. Ikke kaviterer. "Kavitasjon kan gi skader på propellen. Den store forskjellen i trykk mellom forside og bakside av propellbladet gjør at vannet kan begynne å ”koke” på baksiden av propellbladet. Vannet nærmest eksploderer i små bobler og kan rive av ørsmå fragmenter som etter hvert danner små groper i propellbladet. Da blir virkningsgraden på propellen dårligere. Kavitasjon kan skyldes flere forhold, for eksempel feil stigning eller skader på propellbladenes kanter." Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sol Svart 30.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai Interesant det du skriver.Får prøve litt forskjellig.Motoren mister taket ja,så det ventilerer den vel :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai Del på Facebook Svart 30.Mai og for å sjekke om det er vulkinga som spinner , lag et merke i propellen så du kan se om den flytter seg eller står på samme plass i forhold til splinten i propellmutra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sol Svart 1.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni Har prøvd å tilte i forskjellige posisjoner.Funker best når den er tiltet helt inn.Har sett på propellen.Vulkanisering ser fin ut,men det har flasset av litt lakk.Får prøve som det blir foreslått å sette et merke og se etter en tur om det har forskjøvet seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.