Jump to content

Leie av seilbåt i Kroatia


KOB

Recommended Posts

Jeg vurderer å leie seilbåt i Kroatia til sommeren. Ingen av oss har seilbåterfaring ut over å ha vært med en gang i blant. Selv om jeg har relativt mye motorbåterfaring og D5L så er det mest aktuelt å leie med skipper, i hvert fall noen av dagene. Planlegger dog et seilkurs for noen av oss før vi ev. drar. Vi blir 9-10 stykker med stort og smått, så vi trenger relativt stor båt.

 

Noen som kan anbefale utleiefirma, attraktive steder og eventuelt ruter?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Skal du ha en riktig fin tur bør du ikke leie båt med skipper. Det forutsetter selvfølgelig at du og minst en person til (co-skipper) er rimelig båtvant. Er du motorbåtmann kan du bruke båten som en motorbåt hvist du ønsker det.

Når jeg ikke vil anbefale skipper er det etter flere års seiling i Hellas. Den lokale skipper har sin rute, sine resturant, og i tillegg skal han både betales, bespises (og bedrikkes i noen tilfeller).

 

Halve morroa med en slik tur er planleggingen, drøfte fram og tilbake, sette opp rute, planlegge og fundere. Den andre halve morroa er det lille elemente av usikkerhet og spenning under selve turen.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var en artikkel om Kroatia og båtutleie i et båtblad før jul, hvor det bl.a. stod nevnt en utleier.

Før noen ivrig begynner å skumme gjennom gamle båtblad så er det verd å få med seg at Kroatia laget nye regler for utenlandske fritidsbåter i fjor vår. Dette har nok påvirket utleiemarkedet i Kroatia en del. (Fin kyst for båtliv, men jeg mistenker at en annen årsak til at populariteten har med mva-reglene i EU å gjøre. :wink: ) Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før noen ivrig begynner å skumme gjennom gamle båtblad så er det verd å få med seg at Kroatia laget nye regler for utenlandske fritidsbåter i fjor vår.

Må bare innrømme at jeg ikke skjønte så mye av det der.

 

Når det er sagt, så kan jeg legge til at jeg leide motorbåt i det gamle Jugoslavia i 1989, med base fra Dubrovnik. Vi leide en Tresfjord Ultra, som seilte med norsk flagg. En tur jeg jeg gjerne skulle gjort om igjen. Vi var ute i 10 dager, eller nesten da, for det meste av første dagen gikk med til å registrere seg hos Havnekontoret samt gjennomgang av båten. Det var mildt sagt en tålmodighetsprøve å får havnekapteinen til å fylle ut de nødvendige papirer slik at vi kunne seile. Og disse papirene måtte vi ha i orden, ellers kunne vi bli nektet adgang i havnene. Vi hadde fått beskjed fra utleiebyrået at vi måtte passe på å få stempel i passene våre når vi passerte grensen inn i Jugoslavia. Dette sørget vi for, men stempelet ble satt midt inne i passet et sted, og når havnekapteinen skulle sjekke passene våre, så slo han bare opp på første ledige side, sjekket at det ikke var stempel der, forsvant ut av kontoret og satte seg ved et bord sammen med kolleger for å spille kort! :headbang: Da var det siesta! Punktum. Vi klarte ikke å få kontakt med mannen, så vi måtte gå til utleiebyrået og få representanten der til å ordne papirene for oss. Og det tok flere timer! Maken til byråkrati skal en lete lenge etter.. :cryin: Får håpe det er bedre der nå.

 

Når vi endelig kom oss av gårde, var det helt herlig. Krystallklart vann med en temperatur på 23-24 grader elns. Vi startet i slutten av juni, så sommeren var godt på.

 

Vi seilte bare rundt på øyene utenfor kysten. Eneste sted vi var på fastlandet var i Split. Der snudde vi og satte kursen sydover igjen. Det ble mye sakte gange, men vi stod også på vannski noen lengre transportetapper. Vi hadde totalt 40 timer på motoren i løpet av de dagene vi var utpå, så utleieren himlet med øynene når han så hvor mye vi hadde kjørt. Det hendte vi fikk litt dårlig tid til å komme oss til bestemmelsstedet om kvelden, så vi måtte dra på litt. Vi somlet mye underveis, for det ble mye bading, og når det ble mørkt, så var det nesten ingen fyr å navigere etter. Og mørkt ble det fort! Men kysten er veldig ren og fin, nesten ingen skumle skjær som vi er vant med fra hjemlige trakter. Det eneste en skal være opps på, er at det kan komme kraftig vind av og til. Og den kommer som sluppet ut av en sekk. Spesielt om natten erfarte vi, så det lønner seg å ligge godt i le. Men det er ikke så mange uthavner der, så det går greit egentlig. Alle havnene er skikkelig godt organisert. Det stod alltid en kar og vinket oss inn til ledig plass når vi ankom havnene.

 

Prøv å få med dere øyene Korcula, Hvar og Brac. Og en kjempefin badestrand like syd for Dubrovnik også forresten. Egentlig er alle øyene fine tror jeg, og nå er det flere som er frigitt også. Når vi var der, var det noen øyer som var forbeholdt militære og de hadde ikke vi lov å gå i land på.

Plenty med flotte og billige restauranter på øyene.

 

Må si jeg blir litt misunnelig når jeg hører om noen som skal dit på tur. Det vekker så mange gode minner, og det dukker sikkert opp flere ting etterhvert som jeg tenker tilbake. Vi tok mange bilder på turen også, men de har eks'en min, så de er litt vanskelige å få tak i dessverre.

 

God tur! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Må bare innrømme at jeg ikke skjønte så mye av det der.

Det er forståelig. :crazy: Byråkratisk er en vanskelig dialekt på alle språk.

 

Kortversjonen er at nå må alle utenlandske fritidsbåter som ankommer Kroatia ved ankomst deklarere alle personer som kommer til å bruke båten så lenge den er i Kroatisk farvann, og antall personer er begrenset til 2,3 ganger antall personer båten har kapasitet til i følge båtens registrering/sertifikat eller kroatiske regler for slikt.

 

Dette er en sterk begrensning for utenlandske båter som er sameie eller andelslag, og muligheten til å leie ut utenlandske båter. Jeg har en mistanke om at det kan føre til at prisene stiger litt (om ikke annet blir det en følge av myndighetene har fått bedre mulighet til å sikre at alle skatter og avgifter i forbindelse med slik utleie blir betalt :wink: ).

 

Til tross for byråkrati og at også dette landet har regler så anbefales kroatias kyst. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

................. så slo han bare opp på første ledige side, sjekket at det ikke var stempel der, forsvant ut av kontoret og satte seg ved et bord sammen med kolleger for å spille kort! :headbang: Da var det siesta! Punktum. Vi klarte ikke å få kontakt med mannen..................

:lol::lol:

 

men sikkert ikke så kul när man er der! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kortversjonen er at nå må alle utenlandske fritidsbåter som ankommer Kroatia ved ankomst deklarere alle personer som kommer til å bruke båten så lenge den er i Kroatisk farvann, og antall personer er begrenset til 2,3 ganger antall personer båten har kapasitet til i følge båtens registrering/sertifikat eller kroatiske regler for slikt.

Dette er en sterk begrensning for utenlandske båter som er sameie eller andelslag, og muligheten til å leie ut utenlandske båter. Jeg har en mistanke om at det kan føre til at prisene stiger litt (om ikke annet blir det en følge av myndighetene har fått bedre mulighet til å sikre at alle skatter og avgifter i forbindelse med slik utleie blir betalt :wink: ).

Til tross for byråkrati og at også dette landet har regler så anbefales kroatias kyst. :yesnod:

Da skjønte jeg faktisk litt mere enn jeg trodde da jo.

Det ville være synd hvis prisene stiger mere da. Synes det er dyrt nok som det er egentlig.

Men er de utleiebåtene som går der nå fortsatt registrert i utlandet?

Og ja, Croatias kyst er flott, det er sikkert. Jobbet sammen med ei dame som var i Makarska nå på sensommeren, og etter rapporten fra henne, så hørtes det ut som det var like fint der fortsatt. Og ikke minst var det veldig billig der. Men i Dubrovnik var det visst helt andre priser. (mye dyrere) Makarska ligger forøvrig mellom Split og Dubrovnik. Rene rivieraen visstnok.

 

:lol::lol:

 

men sikkert ikke så kul när man er der! :smiley:

Nei, det kan du si. Men jeg har ledd mye av det senere jeg også. De havnesjefene var småkonger, det er sikkert. Men det var EN fordel med den jobben tror jeg. Det virket som det var lite stress! :lol:

Ellers skal jeg si at når en først var kommet igjennom nåløyet, så var de som jobbet i marinaene veldig hjelpsomme. Det skal de ha.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med på charterseilbåter noen ganger. 2 ganger i karibien og 1 gang i Kroatia.

(OK...karibien er bedre enn Kroatia...men prisen er deretter...)

 

De tre gangene jeg har vært med gjengen har vi alltid brukt SunSail (tidligere Stardust). Organisert gjennom norsk agent. (Salty Seas i Sandnes) . En av grunnene til at vi har vært trofaste er at det har vært svært bra organisert. Hjelpen er bare en telefon/VHF avgårde.

 

Andre selskaper er helt sikkert bra også. Salty Seas er agent for mange av de seriøse selskapene.

 

Vi var i Kroatia i 2004, og hadde overhodet ingen byråkratiske problemer. Tvert imot, Kroatia er minst like enkelt og trygt å feriere som Norge. (Bare ligg unna de aller kjipeste restaurantene... :puke:

 

Vi er seilkyndige, og har seilt uten skipper. Et alternativ som endel selskaper har er Flotillaseiling. Da seiler man som skipper selv på båten, men flere båter i lag. Dvs. at hjelpen ikke er langt unna.

Føler man seg trygg på seg selv, kan man stikke av. Ellers kan man følge saueflokken. Har en kamerat som gjorde dette, og de var strålende fornøyd. (Et britisk charterfirma).

 

Vi brukte for mye tid på Kornati-øyene. De er fine, men fort gjort...Øyene i sør mellom Split og Dubrovnik gir mere igjen...Brac, Hvar etc.

 

"Alle" Charterbåtene seilte da under utenlandsk flagg. Selv hadde vi en fransk og en norsk! seilbåt.

Vet ikke noe om evt. nye regler og priser?

 

Kroatia anbefales absolutt. Selv om vi nok ikke kommer til å reise tilbake dit på en stund. Mest fordi vi har lyst på litt mer eksotiske reisemål...Karibien? Tonga?...

 

Noen som har seilt i Tonga forresten?

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste for ikke mange årene siden en reportasje om to norske familier som leide båt i Kroatia. De hadde visstnok sjekket på forhånd om båtsertifikat var nødvendig for leie. De hadde visstnok fått beskjed om at det trengte de ikke. Men da båten skulle avhentes og de ikke kunne fremvise tilsvarende Yach Master sertifikat måtte båten leien med skipper. De syntes selvfølgelig ikke noe om å ha en vilt fremmed ombord,- men hadde ikke noe valg.

En annen historie jeg har lest om er at de også krever VHF sertifikat får båtleie. Vedkommende hadde ikke dette, men for en slump penger kunne både VHF sertifikat og Yach Master tas etter en rask eksamen i havna. Utleier eksaminerte muntlig og hjalp visstnok til med svarene mens "sensor" (eller en ?bekjent) overhørte eksamen. Utleier hadde visstnok inget ønske om at leietaker skulle stryke til eksamen og svarte selv på de fleste spørsmålene han stilte (hadde kanskje ingen skipper inne som han kunne prakke på båtleier). Sertifikat ble utsted og ektheten av dette vites ikke (kan kanskje konverteres til norsk kystskipper?). En charter skipper får vel trolig mesteparten av inntekten selv, mens utleier kan tjene raske gryn på en kjapp eksaminasjon.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Jeg har erfaring fra to turer i Hellas, vår og høst. Bare i de største havnene måtte vi vise papirer og betale avgifter. Med gresk flagg på båten var det billig. Noe dyrere med annet EU flagg, og selvsagt dyrest for de med norsk flagg i hekken.

Vi var to par og uten ekstern skipper.

fantastisk fine turer.

Alt gikk veldig bra på alle måter.

Kan anbefales på det sterkeste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...