Jump to content

Hvor stor sinkanode trenger man?


mnj0909

Recommended Posts

Har en Polar 20 snekke som ytterst på propell-akselen i dag har en Bosvik-sinkanode på 400g. Disse er veeeldig dyre, og jeg tenker derfor på om man kan redusere til en noe mindre anode, f.eks. 150g. 

De store 400g-anodene blir kanskje redusert med 30-40% i løpet av en sesong (men jeg bytter de hvert år, uansett) - og slikt sett ville en 150g anode kanskje være tilstrekkelig?

 

I utgangspunktet er det kun selve propellen som er utsatt for korrosjon. => Er det noen tommelfingerregler på hvor mye sink man trenger? Båten ligger i ytre oslofjord.

 

Link to post

Det e

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Er det virkelig verdt det?

Når du bedømmer tæring så anbefaler jeg deg å veie anoden og ikke bedømme den visuelt, for da kan du bli rundlurt...

Det er jo kun første året at jeg vil teste det. Dersom jeg da finner ut at den minste versjonen er tilstrekkelig vil jeg jo bruke denne i stedet for den store. Uten å teste fortløpende ila sommeren

Link to post

Jeg er gammel og har sett for mange propeller og motorinnstallasjoner som er tæret i fillebiter...  til at jeg noen gang kommer til å anbefale NOEN å spare penger på anoder.

 

Polar 20 er en kvalitetsbåt med svært få feil. Den er uvanlig rimelig å vedlikeholde. Mener ikke at ditt budsjett er uviktig, men ville tenkt over rådet du får av @hanto1 for det er veldig gunstig å ha litt anodekapasitet i "reservebanken" for situasjoner som selv den mest erfarne ikke kan forutse...

Link to post
mnj0909 skrev for 3 timer siden:

Har en Polar 20 snekke som ytterst på propell-akselen i dag har en Bosvik-sinkanode på 400g. Disse er veeeldig dyre, og jeg tenker derfor på om man kan redusere til en noe mindre anode, f.eks. 150g. 

 

Hva er prisen på disse to anodene?

 

Har også registrert at enkelte små anoder kan ha kilopriser som drar seg opp mot kokainnivå. Med et lite forbehold, for jeg er litt usikker på hva kokainet ligget på om dagen :giggle:

 

Uansett, hvis du synes anodene er dyre, så kan det jo være et alternativ å lage seg en form og støpe anoder selv. Sink med riktig legering får du ved å kjøpe disse store barrene på 1 eller 2 kg som brukes på større båter med bonding, evt. samle opp halvbrukte anoder som andre i båthavna har skiftet ut. 

Link to post

En vanlig akselanode for  25mm aksel veier stort sett i mellom 0,3-0,5 kg. Kan fint bytte ut bosvik anoden med dette om man har plass og prisen er betraktelig lavere.

https://www.marineshop.no/tecnoseal/108434/tecnoseal-akselanode-25-mm

https://www.maritim.no/akselanode-eggformet

Skulle det skje noe uforutsett så er 100 gram fra eller til av mindre betyding. Hele drev kan bli markspist på uker om det er virkelig ille.

Link to post

Hadde kun en stk. anode på min Polar 20 (2011mod), siden den var ny.  Det var en propellmutter-anode (Vetus), som jeg skiftet årlig, men det hadde sikkert holdt annen hvert år.(sesong). Polar hadde dette som "standard" på sine nye båter i fra den tiden. Tror nok en aksel anode, som vel er en del rimeligere i innkjøp, hadde gjort samme nytten. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...