Jump to content

Yanmar 4LH-STE 222HK, bytte turbo. Tips mottas med takk

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Er i en litt kjedelig situasjon. La merke til en liten vannlekkasje i motorrom og kunne fort konstantere at eksosbendet var totalt tæret i stykker og på randen til å feile katastrofalt. Jeg er glad jeg tok den relativt lille lekkasjen på alvor.

Bendet har tæret innenifra, så indre rør som skal skille kjølevannet fra eksos inne ved turbo, er helt borte. Dette har medført at sneglehus og eksosflens på turbo er så rustet i stykker at jeg har vanskelig for å få det tett mellom turbo og det nye eksosbendet. Kanskje like greit, jeg har mistet noen omdreininger på motor over de siste sesongene - spesielt med tungt lastet båt. At jeg ikke var flink nok til å sjekke tilstand på eksosbend oftere får jeg bare lære av. Nå skal altså turbo byttes.

Har sett over det jeg kan i båten og det ser ut som en rimelig grei skrujobb å skifte denne. Av med bend, luftfilter, olje rør og kjølevann også skru den fra eksosmanifoilen. Alle pakninger blir selvsagt kjøpt nye sammen med ny turbo.

Utover dette lurer jeg på om det er andre her som har skiftet turbo på denne populære motoren og som eventuelt kan komme med noen tips eller informere om fallgruver underveis. Jeg har sprengte skisser av hvordan dette er montert men mangler f.eks informasjon om noe skal skrus til med moment eller liknende. 

Alle tips mottas med takk. Kos dere utpå i mellomtiden dere fungerende båt :)

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Du har god kontroll på dette, men når du kommer til oppstart, så kjør motoren på starteren med stopp knappe inne til du får oljetrykk, så du får fylt rør å den nye turboen med olje. Når du gjør dette er det lurt å stenge sjøvannsinntaket så du ikke risikerer å fylle eksos slange og verste fall motor med vann. 

Jeg hadde av turboen min i fjor og reparerte den. Noen skruer kan sitte hardt, bruk da ringnøkkel, ikke åpen fastnøkkel. Det var så trangt å komme til at jeg måtte slipe en nøkkel litt flatere og slankere for å få den på skruehodet. Det er vel kanskje det mest praktiske tipset jeg har i farta. Vi har en 4LAA-HTP, så det kan hende det ser litt annerledes ut hos deg.

Hadde samme type motor i vår forrige båt og opplevde noe av det samme. Hos meg var det heldigvis nok og skifte til nytt eksosbend. Dette lærte meg at en del punkter i instruksjonsboka faktisk er viktig å etterkomme. I følge denne er det forholdsvis hyppig skifteintervall på dette bandet. Jeg husker ikke timetallet nå, men du finner det i instruksjonsboka.

skipper på Amica

Blogg

Slenger på et spørsmål til:

Jeg ser jo at prisen på original Yanmar turbo er rimelig stiv. Har fått tilbud på en til drøye 28.000,-. Når jeg googler "Yanmar 4LH-STE turbo" så kommer Marineparts.no, Norsk Turboservice, turbo.no, Sweden Marineparts osv opp.

Er det noen av dere som har erfaringer med noen av de nevnte leverandørene? Jeg ser enkelte selger turboer en del rimeligere, men jeg vil også være sikker på at jeg får noe som yter som det skal og som holder en stund.

Hilsen Simen

Torsen67 skrev 1 time siden:

Du trår ikke feil med Nork Turboservice i hvertfall.

Tiltredes :thumbsup: Vil legge til meget god og hyggelig kommunikasjon også.

Hentet en ny turbo til en 6LP i forrige uke. Samme turbo som original og til bedre pris enn hos Yanmar.

Mvh. SAP

• 3 uker senere...

Oppdatering:

Gammel turbo er tatt ut og ny turbo bestilt Norsk Turboservice. De var virkelig behjelpelige. Jeg ble nødt til å kjøpe ny original, men de hadde vesentlig bedre priser enn andre godt kjente leverandører i Vestfold.

Turbo var grei å skru ut, men jeg fikk litt problemer med olje retur fra turbo. Her var det en M6 bolt med sekskanthode som jeg klarte å runde av sporene på hodet til. Løsningen ble å ta ut turbo med oljerøret og fjerne bolten etterpå.

image.jpeg.a825a5b3985271b5cb037752f289ee28.jpeg

image.jpeg.0703d42b9d5e98deda91a1eac3543a03.jpeg

image.jpeg.e1db84aeee3344664ff69a49cd7e5c2c.jpeg

Sender oppdatering når ny turbo er mottatt :)

• 2 uker senere...

Pga bryllup og ferie har dette tatt litt lenger tid enn først antatt. Nå kommer jeg endelig videre og har dermed et spørsmål:

Stussene til kjølevæske skal flyttes over fra gammel til ny turbo. Under demontering merket jeg at de nok var satt inn med en form for låsevæske. Er det noen her med et godt forslag til hva jeg kan sette gjengene inne med før jeg monterer stussene på ny turbo igjen?

Hilsen Simen :)

Comforthe skrev for 13 timer siden:

Er det noen her med et godt forslag til hva jeg kan sette gjengene inne med før jeg monterer stussene på ny turbo igjen?

Jeg brukte også Loctite gjengetetning til dette. Jeg gjorde samme jobben på denne motoren nylig og syns jobben gikk greit. Opplevde at stussene til kjølevannet satt veldig godt fast og måtte fundere en stund før jeg fant en måte å få de av på. 

Opplevde også at den øverste bolten på styrbord side som fester turbo til manifold var veldig vanskelig å komme til med verktøy. Klarte det etter mye om og men. Hvordan løste du det, @Comforthe?

Vestlandssong skrev for 2 timer siden:

Opplevde også at den øverste bolten på styrbord side som fester turbo til manifold var veldig vanskelig å komme til med verktøy. Klarte det etter mye om og men. Hvordan løste du det, @Comforthe?

Enig i at det var den vanskeligste bolten. Fjernet først rør/slanger for tilførsel av olje og kjølevæske, samt slange for veivhus ventilasjon og luftfilter. Da kom jeg til fra toppen med en fastnøkkel. Måtte ligge på en pute på toppen av motoren for å klare å få krefter nok. Etter litt banning og noen sår på knokene gikk det ?

Stussene til kjølevann satt også overraskende godt på gammel turbo. Endte med å feste den i en stor skrustikke for å kunne trekke skikkelig til.

Comforthe skrev for 8 timer siden:

Fjernet først rør/slanger for tilførsel av olje og kjølevæske, samt slange for veivhus ventilasjon og luftfilter. Da kom jeg til fra toppen med en fastnøkkel.

Virker som du fikk det til på en enklere måte enn meg. Samme hva jeg prøvde så klarte jeg ikke å finne en vinkel nøkkelen ville ta tak, uten at et eller annet kom i veien. Jeg måtte modifisere en "kråkefot", som gav meg en 90 graders vinkel på verktøyet for å få det til. Men selv da fikk jeg et veldig kort område å vri på, så det ble millimetere i hvert trekk... 

Comforthe skrev for 8 timer siden:

Stussene til kjølevann satt også overraskende godt på gammel turbo. Endte med å feste den i en stor skrustikke for å kunne trekke skikkelig til.

Jeg satte rett og slett turboen tilbake på plassen sin, skrudde til to av boltene og skrudde av stussene mens turbo sto på motoren. Litt tidkrevende men alt ble bra til slutt ?

Da var endelig ny turbo på plass i går kveld. Startet opp og lot motoren gå til den ble varm. Alt så tett og fint ut. Den ekte testen er selvfølgelig en prøvetur innen uken er omme. 

image.jpeg.b36c862dccc756c75d0ddcffb4606a8e.jpeg

2024-07-0321_47_35.jpg.2681a01568b67578a8f21e444ad0482d.jpg

Nå gjenstår opprydding og vask i motorrommet. Det slo meg at det sakt men sikkert har blitt mer og mer skittent, trolig pga eksoslekkasje fra det gamle bendet. Eksos slangen ser heller ikke helt god ut. Den skifter jeg til høsten.

Takk for gode tips her inne :)

Comforthe skrev for 2 timer siden:

Da var endelig ny turbo på plass i går kveld. Startet opp og lot motoren gå til den ble varm.

Comforthe skrev for 2 timer siden:

Takk for gode tips her inne :)

Har bare fulgt tråden uten å ha noe vettugt å bidra med. Hyggelig å følge med når folk med samme interesse deler gode råd med hverandre og løfter kompetansen for hele gjengen :thumbsup:  

Det dufter positiv evolusjon :clap:

• 4 uker senere...
dieselfan skrev On 4.7.2024 at 18.23:

Har bare fulgt tråden uten å ha noe vettugt å bidra med. Hyggelig å følge med når folk med samme interesse deler gode råd med hverandre og løfter kompetansen for hele gjengen :thumbsup:  

Helt enig. Slik føler jeg selv med andre tråder jeg følger med på.

Må igjen takke for gode tips her inne. Nå har vi fullført en sommerferie og et par helger utpå med ny turbo. I motorrommet er det ikke lekkasje lenger av noen væsker eller eksos. Motoren fikk 150 - 200 omdreininger ekstra på topp. Det beste er at all eksoslukt forsvant, så motoren brenner nok renere nå. Det merkes godt at den ble sterkere med ferielastet båt i dønninger.

Fortsatt god sommer!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...